HTML

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

  • promontor: Hát igen, de neki munkaköri kötelessége jól tudni. Persze az is lehet, hogy tu... (2017.09.08. 21:09) Szemelvények a magyar sportsajtóból, vol. 237.
  • Beer Monster: @promontor: Ez esetben valóban félreérted. Kitűnően lefolyik anélkül is, pane... (2017.08.10. 17:47) A magyar építőipar esete a vízzel
  • promontor: @Árpa Jankó: Egyébként ha már szóba került, megpróbáltam ténylegesen megbecsül... (2017.08.01. 12:50) Kakukktojás
  • promontor: Idézet: "Az igazi politikusi feladat persze nem az „ajándékok” (Márai) elfog... (2017.07.05. 08:02) Mannerheim és Horthy
  • promontor: Ráakadtam a rovinji sörboltra a facebookon: www.facebook.com/Beer-shop-Rovinj-... (2017.06.20. 23:45) Horvát sörzsákmány

Címkék

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Budapest biciklibarátabb lesz, mint Helsinki?

2010.04.24. 08:03 promontor

Olvasom, hogy a fővárosi közgyűlés elfogadott egy előterjesztést a Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer (KKKR) bevezetéséről. A KKKR egy rendkívül olcsó kerékpárkölcsönzési rendszer lesz, amely a híres koppenhágai, párizsi vagy éppen bécsi kerékpáros példákat próbálja itthon is meghonosítani.

Rögtön eszembe jutott egy másik nemrég olvasott hír Helsinkiből. A finn fővárosban ugyanis éppen megszüntetik az ott 2000 óta működő rendszert. Az ok: sokallták az évi 1 millió eurós fenntartási költséget.

A finn rendszer a vandalizmus és a lopások miatt bukott meg, ugyanis a tervezettnél sokkal gyakrabban kellett lecserélniük a kerékpárokat. A hiányzó illetve használhatatlan bicajok pedig ráadásul a rendszer használhatóságát és ezáltal népszerűségét is aláásták. (Egy-két helsinki utam alkalmával magam is próbálkoztam használni ezeket a kerékpárokat, de vagy sehol nem találtam őket, vagy csak egy-két tönkretett példánnyal futottam össze.)

Na, gondolom, szép. Valami azt súgja, hogy rongálás és lopásügyileg mi simán túlteszünk konszolidált finn nyelvrokonainkon. Tehát itt van valami, ami nekik se ment, de majd mi jobban megcsináljuk. Na persze, tipikus.

Aztán beleolvasok a főváros honlapján található tanulmányba és kicsit árnyaltabb lesz a kép. Belátom, hogy az egyik alma, a másik meg körte. A finnek ugyanis egy végtelenül egyszerű rendszert üzemeltettek: mint a szupermarketekben a bevásárlókocsikba, a kerékpárokba is csak egy érmét kellett bedobni, aztán amikor visszavitték a kerékpárt a valamelyik tárolóba, akkor az érmét vissza is kapta a felhasználó.

Ezzel szemben nálunk sokkal bonyolultabb lesz minden, valami olyasmi, mint Bécsben van. Először tudtommal Bécsben is az egyszerű finn (illetve dán, mert ők vezették be először) rendszerrel probálkoztak: gyors bukás lett a vége, a bringákat rövid úton ellopták vagy tönkretették. Ezután tértek át a sógorok a mostani szisztémára, amit nagyjából mi is átvennénk.

Ebben komoly óvintézkedések próbálják a kerékpárokat védeni. Regisztrálni kell (éves díjért) és a kerékpárt a felhasználói azonosító megadásával lehet csak kivenni a tárolóból. Aki nem regisztrált (pl. egy turista), annak is meg kell adnia egy bankkártyaszámot, ahonnan szükség esetén levonható az elveszett, megrongált vagy ellopott kerékpár ára. A lényeg: a felhasználó azonosítható és szükség esetén anyagilag felelőssé tehető a kerékpárért.

Ez akár működhet is, bár azért a kételyeim nem múltak el teljesen, a magyar élelmes népség, egy bonyolultabb rendszert is kit tud játszani. Ráadásul az se kizárt, hogy az óvintézkedések megvédik a kerékpárokat, de elriasztják a felhasználókat: ha három oldalon keresztül olvasod, hogy ha ez meg az történik, akkor leszedik a kártyádról a kerékpár árát, bizony könnyen lehet, hogy hagyod a fenébe az egészet.

Arról nem is beszélve, hogy a rendszer - ez ezek után nem meglepő - a tervek szerint jó sok pénzünkbe fog kerülni. Az egymilliárdos (!!!) beruházási költség 90 %-át ugyan uniós támogatásból szeretnék fedezni, viszont a fenntartás éves költsége a fővárost terheli, ez nagyjából 250 millió forint, azaz nálunk is közel lesz a finnek egymillió eurójához. Persze bevétel is lesz, egyrészt bérleti díjakból (a bérlés ugyanis nem lesz ingyenes,  lesz egy éves regisztrációs díj - néhány ezer forint - és az első félóra kivételével minden egyes használatért kell fizetni, párszáz forintos nagyságrendben) másrészt reklámokból. Ezek a remények szerint nagyjából a kötségek felét fedeznék: eszerint a ténylegesen a város költségvetését terhelő összeg kb. évi 125 millió forint lenne.

Mondjuk vannak kételyeim pl. a reklámbevételek kapcsán. Ha népszerű és jól működő lesz a dolog, akkor persze bejöhet az ezzel kapcsolatos évi ötvenmilliós bevételi terv, de ha sok lesz a megrongált, használhatatlan kerékpár, tönkretett és összefirkált tároló, akkor ott magára valamit adó vállalat nemigen fog hirdetni.

De fogadjuk el a 125 milliós egyenleget. Ha figyelembe veszem, hogy összesen 1009 kerékpár lenne (érdekes lenne tudni, hogy került a szám végére a kilences...), ezt azért sokallom: ez ugyanis azt jelenti, hogy kerékpáronként évi 125 ezer forintot kell költeni közpénzekből a KKKR-re (illetve a bevételek nélkül 250 ezert).

Nem, nem arra akarok kilyukadni, hogy itt valakik biztos jól járnak a túlárazott szolgáltatásokon a'la BKV. A rendszer ugyanis nemcsak az ezer kerékpárból áll, hanem a bekamerázott, fizetőautomatákkal felszerelt kerékpártárolókból. Továbbá egy számítógépes rendszerből, amely a felhasználókat, a befizetéseket, stb. nyilvántartja és kezeli. És persze az alkalmazottakból, akik mindezt karbantartják és működtetik. Ez akár kerülhet ennyibe, legalábbis nincs hozzá alapom, hogy kétségbevonjam.

Csak éppen nem tartom indokoltnak, hogy egy ilyen rendszerre ennyi közpénzt fordítsunk.

Mert mire való egy ilyen rendszer? Ha abból indulok ki, hogy a javaslat szerint a kerékpárokat Pesten a Nagykörúton belül, Budán pedig egy keskeny dunaparti sávban lehet majd csak használni, akkor arra tippelek, hogy ezt a turisták fogják elsősorban használni. Végülis országreklámnak is jó, hogy Budapesten is működik egy Nyugaton is egyre terjedő és népszerűbb rendszer, nem?

Hát, nem tudom. Ugyanis Budapest nem igazán kerékpárbarát város. Se a "hardware" (azaz a kerékpárúthálózat és kerékpártárolók), se a "software", azaz a közlekedési kultúra nem üti meg egy hasonló nyugati város szintjét. Szóval jön a turista, felpattan a bicajra aztán nincs bicikliút, a normál úton viszont az autósok ledudálják vagy éppen rajta keresztül fordulnak be a keresztutcába. Nem biztos, hogy jó ötlet (és jó országreklám) egy ilyen kifejezetten kényelmetlen és néha veszélyes közlekedési környezetbe tapasztalatlan külföldi turistákat bedobni. Szerintem könnyen visszaüthet a dolog: elég hozzá egy-két elgázolt turista, máris attól lesznek hangosak az utazási portálok a világban, hogy életveszélyes Budapesten kerékpározni.

A már idézett tanulmány egyébként nem elsősorban a turistáknak szánja a rendszert, hanem a helyieknek, mondván, egy újabb környezetkímélő közösségi közlekedési lehetőség jót tenne a városnak. Nos, elvileg ez nagyon szép, de a gyakorlatban nem látom sok hasznát. A rendszer a belvárosra korlátozódik, ezért maximum a belvároson belüli utazásokat válthatja ki. Azon belül is inkább csak a BKV alternatívája lehet, hiszen várhatólag elsősorban olyan fiatalok (középiskolások, egyetemisták) fogják használni, akik amúgy sem autóval járnak. Ráadásul hiába sok az ezer kerékpár a költségek szempontjából, kevésnek tűnik ahhoz, hogy lényeges szerepe legyen nagy tömegek közlekedésében.

Maradnak olyan nehezen megfogható dolgok, hogy népszerűsítsünk egy környezetbarát és olcsó közlekedési lehetőséget. Hátha a KKKR alkalmi használója kedvet kap majd a kerékpáros közlekedéshez és később autó helyett majd saját kerékpárral fog közlekedni. Nos, nem akarom lebecsülni ezt a hatást, csak megjegyzem, hogy a már említett fejletlen kerékpáros infrastruktúra ennek a hatásnak is keresztbe tehet, mert az egyszeri felhasználó egy próba után dönthet úgy is, hogy neki nem hiányzik, hogy agresszív autósok ledudálják, vagy éppen azt tapasztalja, hogy a kerékpárhálózat fejletlensége miatt semmivel se jut el gyorsabban/kényelmesebben a céljához, mint mondjuk egy villamossal.

Szóval a magam részéről úgy érzem, Budapest még nem érett egy ilyen rendszerre. Kifejezetten drága és a lopási/rongálási kockázatok miatt még így se biztos, hogy a tényleges pénzügyi mérleg nem lesz rosszabb a tervezettnél. A nem pénzben kifejezhető pozitív hatások pedig igencsak kétségesek.

Én egyelőre nem költenék erre közpénzt.

20 komment

Címkék: budapest közlekedés kerékpár bicikli közpénz helsinki bubi vandalizmus kölcsönzés index címlap kkkr

A bejegyzés trackback címe:

http://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr291935288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Logan Grimnar 2010.04.24. 10:38:58

Agreed. Az 5let jó, a feltételek még nem adottak egy ilyen rendszer bevezetéséhez. Nem hinném, hogy az úttestből ellopott 2*1 méter elégséges lenne.
Mondjuk demszkijj elvtárs halál faszára történő elhajtása után van esély a "hardwer" feltétel megteremtéséhez.

Luca Badoer 2010.04.24. 10:45:04

Inkább a bicikli úthálózat fejlesztésébe pumpálnák a pénzt... Ez az ötlet kb olyan, mintha falak nélküli épületet akarnának befedni tetővel.

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2010.04.24. 10:53:09

Az ötlet nekem is tetszik. De nem biztos, hogy a főváros a legalkalmasabb a bevezetésre.
Szeged-Debrecen-Pécs lehetne a teszt talaj :)

palsson 2010.04.24. 10:57:30

Teljesen egyetértek, csak halkan egészíteném ki azzal a - városi biciklizéssel kapcsolatos cikkekből rendre kimaradó - tapasztalati ténnyel, hogy a silány hazai közlekedési kultúrának a közlekedési szabályokra fittyet hányó, tilos jelzésen áthajtó, este is kivilágítatlanul közlekedő, sok esetben ittas és agresszív biciklisták is elválaszthatatlan részei.

Magustanonc 2010.04.24. 11:00:05

Hol szokták rendszeresen ledudálni a kerékpárosokat az autósok?

Ilyet eddig nem tapasztaltam, csak akkor, amikor a bringás szándékosan tartotta fel a kocsiforgalmat azzal, hogy a sáv közepén gyökkettővel (bringás sebességhez mérten) tekert.

ICLaci 2010.04.24. 11:16:12

Elővárosból járok be és szivesen alkalmaznám a vonat + kerékpár kombinációt,de a vonatra fel és le pakolás, illetve a kerékpár utak hiánya valamint a szmogos levegő és a munkahelyemen nincs kerékpár tároló miatt eszem ágában sincs használni a biciklit! szerintem a feltételeket kéne előszőr biztosítani! Ez a kezdeményezés jó de majd ugy 20 év múlva reális...Én egy komplex tömegközlekedésben látom a kitőrés útját, S-bahn rendszer és bicikliutak, de erre még szándék sincs...egy ingázó elővárosi..

steflac 2010.04.24. 11:19:52

A kb. 1 mrd Ft-os indítási költséggel nem tűnik drága "pilot-projektnek" se, az 1 mrd Ft-ot szerintem nehéz lenne hasonlóan hatásosnak gondolt és várt(!) projektre fordítani. Pl.: az új főutca: 5,5 Mrd, Szabadság híd: 5 Mrd...
Kíváncsian várom, hogy mire jutnak, hajrá!

Én biztosan kipróbálom, egyébként pedig túl messze lakok a belvárostól ahhoz, hogy saját bicajjal járhassak arra.

a Figyelööö 2010.04.24. 11:21:41

Szerintem az elmult évek alatt, javult valamennyire a közlekedési morál, annyi embert kerékpáron, mint mostanában a belvárosban, korábban sohasem láttam.

Jó ötletnek tartom, és pozitiv hozzáállással kéne hozzáállnunk. Az biztos, hogy ha az autósoknak egyre több biciklistával kell "megküzdeniük", lehet, sőt biztos, hogy az elején felhúzzák magukat, de egyre jobban figyelni fognak, mivel szándékosan senki sem akar elütni senkit, és fizetni, és autót javittatni és stb.
Én nemrég rióban bicajoztam egy nagyot, nagy poénnak tartottam, hogy sokezer turista bicajra kapott, és azon jártuk be a várost. A brazil autósok, akik a magyarokon JÓVAL túltesznek a veszélyesség kérdésében, láthatóan óvatosabbak voltak, mint más helyeken tapasztaltam.
Szóval, mindenki változásra lesz kényserülve az ötlet által, és én ezt jónak tartom.

TGV 2010.04.24. 11:39:59

a parizsi rendszerrol pont tegnap jelent meg egy nagyszeru cikk:
zoldebb.hg.hu/cikk/design/9301-kozbiciklik-parizsban-egy-hasznalo-tapasztalatai

alkalmazzuk az ervelesed a BKV-ra:
1 veszteseges
2 nincs megfelelo infrastruktura (keves buszsav)
3 kozlekedesi kultura - szaz ev alatt nem tanultak meg az autosok egyutt elni a villamosokkal pl.
4 vandalok rongaljak a jarmuparkot

ebbol ugye az kovetkene, hogy a BKV-ra sem erett meg meg az ido...

szerintem viszont hibas az ervelesed, mert a kozossegi kozlekedes nyilvanvaloan veszteseges mufaj, viszont egy varos kozlekedesenek a gerincet alkotja.
1000 bicikli az kb 250000 utaskilometer BKV kapacitasnak felel meg havonta (osszehasonlitaskeppen a budapesti trolik teljesitmenye kb 18 millio utaskilometer havonta)

es, hogy egy kis populizmust bevessek a vegen : 250 Mft az hany BKV-s vegkielegites? Csak az osszehasonlitas kedveert...

tizenot 2010.04.24. 11:56:57

Szerintem inkabb bringajogsi kene.
Egy ingyenes nevre szolo igazolvany amit ki kell valtani a bringazashoz 14 ev felett, onnantol meg minden ugyanugy mukodik mint a kocsik eseteben es beindul a pontgyujtes, ittas bringazas, piros lampan athajtas stb... Akinek elveszik az nem bringazhat, ha megis az ugyanaz a kategoria mint a jogsi nelkuli vezetes.
Ha ez megvan akkor kerekparutak.

Bringat meg mindenki tud venni maganak aki akar. Legalabbis aki ki fogja fizetni az evi - valoszinuleg nem 50 forintos - regisztracios dijat + megadja a bankkartyaja adatait amin van fedezet a bringara az biztosan tudna.

Sátán meg a Jocó 2010.04.24. 12:08:02

Nem a finnek maguk rongálják a bicikliket, hanem a liberális bevándorláspolitika eredményeképpen beözönlő mindenféle színű fajok.

Viszonylag huzamosabb koppenhágai munkám során felfigyeltem arra, hogy beengednek ugyan színeseket, nincs ezzel baj, de nem mindenkit és nem mindenhogy. Ott keményen vannak fogva, muszáj megtanulniuk dánul (qrrrrva nehéz) és minden munkát szépen megcsinálnak, amit egy dán már nem vállal el.
De egy dán ki is meri hagyni éjszakára a bringáját, még úgy is, hogy a bicikli önmagához(!) van leláncolva.
Kolompár Godzillák vagy Lakatos Csubakkák mennyországa leheten ez, de ugye a dán rendőrség nem arról híres, hogy bedőlne mindenféle zavaros "haladó" eszméknek.

Szal hagyjuk a finneket, náluk csak egyszerűen jobban ment a libsi PC agymosás - az eredmény magáért beszél.

is 2010.04.24. 12:08:23

én is amondó vagyok, hogy azt az 1 milliárdot még bicikliútra költsük.

a párizsival nekem annyi volt a problémám, ami a bp-vel is várhatóan lesz: odamentem turistaként, és közölték, hogy csak akkor, ha FRANCIA bankkártyám van, a dombornyomott MC nem volt jó arra, hogy kölcsönözhessek. szóval külföldi turistáknak nem működik, hiába is hirdetik.

TGV 2010.04.24. 12:16:00

is: "kozoltek"...
inkabb ki kellett volna probalnod azt a kartyat. Magad is meglepodtel volna. Nagyon sok turista hasznalja a parizsi kerekparokat. A dombornyomott MC az a vilagon mindenutt egyforma.

steflac 2010.04.24. 12:25:03

@is: A belvárosba hova építenél még aszfaltozott, önálló kerékpárutat? Egyszerűen csak fel kell festeni a sávokat tartós festékkel az egyik oldali parkolósáv helyett és kész is! Jó, persze, az átvezetéseknél kell kis átalakítás is, de az alig valami...Falól-falig már szinte minden le van burkolva, nincs is hely hova építeni...

Még több bicajos, még több használó kell, és lesz hozzá sáv is idővel! A parkolósávokért egy csepp könnyet se hullatanék.

TotoHU 2010.04.24. 12:58:56

Világvárosba nem való a bicikli, vagy elfogadják ezt a tényt vagy a hülye zöld majmok tovább pumpolják a költségvetést.
Nem vagyunk Hollandia, részemről nem is szeretném ha az lenne, nem hiányoznak a betépve száguldozó raszta pulikutyák az utakról.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.24. 13:01:23

@TGV: Nézd, szerintem a "minek költsünk a BKV-ra hasonlatod meglehetősen sántit, ugyanis nem azt javasoltam, hogy ne költsön a város a közösségi közlekedésre, hanem arról morfondíroztam, hogy az arra elköltött összegen belül költsön-e annak egy speciális válfajára. Ami nagyon nem ugyanaz.

Egyébként érdekes lenne összehasonlítani, hogy mondjuk a villamoasokban vagy buszokban mekkora kárt tesz a lopás és vandalizmus arányaiban és mekkorát fog majd a bérbiciklikben. Az általad belinkelt - egyébként nagyon érdekes - cikk szerint Párizsban pl. másfél év alatt 1600 bicikli ment tönkre és 8000 ezret loptak el. 20000-ből áll az ottani rendszer, ha jól tudom.

Lehet, hogy túlzottan félek a rendszer kockázataitól. Ha netán bevezetik és sikeres lesz, örömmel fogom beismeni, hogy tévedtem. Mindazonáltal szerintem a kockázatok valósak.

Pong 2010.04.24. 13:57:17

Bicajjal közlekedem minden nap melóba, Blaha-Nyugati vonalon, eddig még túléltem, s nem is túl para az autósok sem, mondjuk verselybicajjal nem gond tartani az ütemet.

Másik ügy, hogy Budapesten még az autóutakon sem boldog az ember, ha nem MTBvel van, kátyútengerhimalája.(most cseréltem 20as gumit 22re emiatt)

Node Barcelonában is van egy ilyen rendszer:

www.bicing.cat/home/home.php

S kitünöen müködik, habár egy kis liszttel ki lehet szedni a bicajokat, de valahogy senki nem fárad velük a tolvajok városában.

Ha megfelelő biztonság, lásd rendőr, kamera, etc. megvan, akkor szerintem itthon is működhetne a system, a finnek egyszerüen meg elbaszták.

S a turistaveszély témában meg sajnos bármit teszünk, mindig vigyázni kell 1-2 tonna gyorsan mozgó exoszkeletonok között, ez eléggé standard önfelelősség.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.24. 14:52:53

Idézet László Jánostól, innen (www.hg.hu/cikk/epiteszet/9304-negy-helyett-ket-kerek):

"A tervezett budapesti kölcsönkerékpár-hálózattal szemben rendkívül optimisták az elvárások; ezeket a Kerékpárosklub elnöke is osztja. Ugyanakkor szerinte önmagában nem lesz működőképes a projekt, csak ha minden budapesti utca járható lesz kerékpárral is. Ennek fényében László irreálisnak tartja a megvalósulásra most kitűzött 2011-es dátumot."

@ihi: Hát, most rátapintottál egy fixa ideámra: Szerintem a tágabb értelemben vett Belvárossal az tenne a legjobbat, ha az utcán parkoló autókat parkolóházakba lehetne terelni. Az így felszabaduló helyen aztán szépen megosztoznának gyalogosok, kerékpárosok, kisebb mértékben azok a járművek, amelyek méltányolható okból szeretnének megállni, úgymint taxik, költöztetők és áruszállítók.

Ez persze nehéz ügy, mert az olcsó vagy éppen ingyenes parkolás az Aranybulla óta alkotmányos szent tehén, amihez nem mer senki hozzányúlni.

cso zsi 2010.04.24. 20:27:17

@promontor: "Szerintem a tágabb értelemben vett Belvárossal az tenne a legjobbat, ha az utcán parkoló autókat parkolóházakba lehetne terelni. Az így felszabaduló helyen aztán szépen megosztoznának gyalogosok, kerékpárosok, kisebb mértékben azok a járművek, amelyek méltányolható okból szeretnének megállni, úgymint taxik, költöztetők és áruszállítók."
Az autósok is jobb szeretik, ha nem havas reggel a kocsi.
De:
"Ez persze nehéz ügy, mert az olcsó vagy éppen ingyenes parkolás az Aranybulla óta alkotmányos szent tehén, amihez nem mer senki hozzányúlni. "
Nem létező dologhoz hogy lehetne hozzányúlni? A Nagykörúton belül drága, és nyújtott idejű a parkolás, a Hungária gyűrűn belül vannak zónák, amik kevésbé drágák, de olcsónak nem nevezhető. Bizonyos kerületben még a Hungária-gyűrűn (ez esetben a Róbert K. krt) túl is van fizetős rész, és még bővítés alatt áll éppen.
Az "ingyenes" lakossági parkolás sem ingyenes, elvégre az az önkormányzat szedi a teljesítmény(súly9adót, aki ebből kegyesen leosztja azt pénzért, amiért anno a dolgozó nép megfizetett. Ráadásul kerületen belül is csak egy kis körzetben ingyenes, ha elmennél az SZTK-ba, az már fizetős, mert más körzet.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.24. 21:15:10

@cso zsi:
OK, készséggel elismerem, hogy jó magyar módon túloztam egy kicsit. Valóban nem ingyenes, csak nagyon olcsó, és az sem mindenkinek, hanem a helyieknek. Azt viszont fenntartom, hogy a jelenlegi rendszer szemmel láthatólag nem ösztönzi az autósokat arra, hogy az utca helyett termegarázsokban parkoljanak és ez így nagyon nem jó.

Az általad elmondottak egy része igaz, másik részével nem értek egyet (pl. súlyadót minden autós fizet, az egy általános adó, aminek semmi köze az utcai parkoláshoz, ezen az alapon arra is hivatkozhatnál, hogy a benzinárban is fizetsz adót, tehát jár az ingyenes parkolás).

Viszont ennek megtárgyalása már elég kevéssé tartozik a KKKR körébe, úgyhogy ettől most eltekintenék. Egyszer talán megírom a tutit a budapesti parkolásról, majd akkor...