Divatosak a közbringaprojektek az országban. A zászlóshajó persze az (egyelőre) elátkozott Bubi projekt, de vidéken itt-ott sokkal sikeresebben vették az indulás nehézségeit.
Olvasom pl. hogy már Hévízen is van közbringa, a HeBi.
Ezen azért morgok egy kicsit. Ez a projekt még a Bubinál is drágább: 90 millióért 30 bringát, azaz 3 millió per bringa, szemben a Bubi kb. 1 millió per bringás árával. Ez persze nem meglepő nyílván a rendszer fix költsége (pl. a számítógépes rendszer a szoftverrel együtt) kevesebb kerékpáron oszlik el. Ugyanakkor azért felvetődik, hogy ekkora közpénzt érdemes-e ilyen kis közbringaprojektre költeni, de erről már írtam a Bubi kapcsán és fogok is, ha majd elkészül a az ujabb Bubis témaösszefoglaló gigaeszmefuttatásom.
Ezen poszt apropója egy látszólag apró tétel a projektben. Olvasom ugyanis, hogy "A projekt keretében beszerzésre került még a kerékpárok mozgatására, szállítására szolgáló Ford Tranzit Costum gépjármű".
(A kép illusztráció, forrás itt)
Ez azért vicces. Illetve inkább szomorú. És nagyon jellemző a "modern" ember gondolkodására.
Ok, értem, hogy a szolgáltatásnak része az is, hogy az állomások között mozgatni kell a kerékpárokat, hogy garantálják, hogy mindig mindegyiknél legyen elég bicaj. De könyörgöm, miért gépjárművel? Hévíz kisváros, a két szélső állomás távolsága kb. 3 kilométer. Miért nem lehet mondjuk a kisteherautó helyett két-három-négy ilyesfajta utánfutót használni? Amit a rendszer üzemeltetői vontathatnának biciklivel, akár magával a közbringával.
Ha már egy környezetbarát közlekedési formát vezetünk be nem kis pénzért, akkor az üzemeltetésben is illene példát mutatni, nemdebár? És szerintem még drágább se lenne.