HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Promontor Nagy Bubiposztsorozata: mire jó a Bubi és mire nem?

2014.09.10. 08:11 promontor

Átadták.

Ideje volt. Viszontagságos beruházás volt és sokat késett.

Régóta tervezték, régóta vitatkoztak rajta. Én is írtam róla jó pár éve és akkor arra a következtetésre jutottam, hogy kár lenne rá közpénzt költeni. Én persze sok mindenről gondoltam életem során, hogy kár lenne arra közpénzt költeni, ezek többségére azóta is költjük. Így aztán nem vagyok nagyon meglepve, hogy a Bubira is akadt egy milliárdocska.

Ha már átadták, írok róla megint. Következzék Promontor akadémiai székfoglalója, izé gigantikus Bubimegmondóposztja. Sőt, posztsorozata, merthogy olyan hosszú lett (illetve lesz), hogy jobbnak láttam szétdarabolni.

  • Egyrészt, megnézem, hogy ha már úgyis lesz egy ilyen rendszer, akkor mire lesz jó.
  • Másrészt nézzük, változott-e a véleményem, vagy egyetértek négy évvel ezelőtti önmagammal. (A kérdés nem triviális, akkoriban azt is gondoltam, hogy Budapesten nem érett meg a helyzet arra, hogy biciklire pattanjak, most meg bringázok napi 16 kilométert.)
  • Harmadrészt... ez majd kiderül.

Szóval jöjjön az első rész:

Mire jó a Bubi?

Sokáig nem nagyon értettem kiknek lehet vonzó a közbringa a turistákon és a bringahívőkön kívül. Nos, erre most sincs egyszerű és vitathatatlan válasz, de a rendszer sokaknak jó lehet, csak tisztában kell lenni vele, mire jó és mire nem.

A keretek

  • A Bubi kicsit olyan, mint egy kerékpáros Csillagkapu-rendszer: Egy adott dokkolóállomástól bármely másik dokkolóig eljuthatsz vele. A dokkolók jelenleg nagyjából a tágabb értelemben vett belvárost fedik le. (A kerékpárokat egyébként elvileg a város teljes közigazgatási területén lehet használni, de dokkolók híján a külső területeken egyelőre ennek nem sok értelme van. Arra mondjuk jó, hogy két dokkoló között lehessen egy kevésbé forgalmas, de "zónán kívüli" útvonalat választani.)
  • A tarifarendszer nagyon nyomatékosan a rövidtávú használatot preferálja: alkalmanként fél óra után a fizetendő tarifa progresszíven emelkedni kezd. A bérleteseknek néhány kicsúszás belefér, a napijegyeseknek nem. (Ez egy nagyon fontos korlátozás, amit gyakran elfelejtenek azok, akik a Bubi jelentős területi kiterjesztését szorgalmazzák: ők ugyanis általában abból indulnak ki, hogy ha mondjuk Pesterzsébeten is lenne Bubi, akkor azzal bejárhatnának mondjuk a Váci úti munkahelyükre. Ez nem menne, mert ekkora távolság már kilógna a félórából.)
  • A biciklin van lakat, tehát egy rövid megálló egy útbaeső kisboltba belefér, bár ezt a fajta használatot az előző pontban említettek erősen behatárolják.

Kinek érheti meg bérletet venni?

Természetesen csak azoknak akik munkábajárásra, illetve egyéb napi rendszerességű közlekedésre használnák:

Annak, aki a lefedett zónában lakik és dolgozik egyszerre, annak jó ajánlat lehet a Bubi-bérlet, hétköznapi használatra teljesen kiválthatja akár az autót, akár a BKV-t, akár a saját biciklit.

Aki viszont zónán kívül lakik vagy dolgozik, annak a Bubi nagyjából arra lehet  jó, amit "Last Mile" használatnak neveznek: bejössz a zónába valahogy, majd a célig tartó utolsó párszáz  métert vagy pár megállót nem gyalog vagy busszal, hanem Bubival teszed meg.

Ez utóbbi használat nagyjából csak a tömegközlekedőknek lehet reális opció:

  • Autósok a jelenlegi zóna határainál nem találnak P+R parkolókat.
  • Bicikliről biciklire átszállni nem sok értelme van.
  • Tömegközlekedők esetén a legjobban a vonattal bejárók járhatnak, mert a három nagy fejpályaudvar része a lefedett területnek, ők a Bubival megspórolhatják a BKV bérletet. (Kérdéses persze a rendszer kapacitása, erről majd később...)
  • A környéki és távolsági buszpályaudvarok viszont tudtommal a zónán kívül esnek, tehát a volánbuszozók számára egyelőre nem opció a Bubi.
  • A BKV-utasoknak nagyon jó lefedettséget ad a Bubi, viszont nekik elsősorban azt kell eldönteni, hogy az a bizonyos "Last Mile" megéri-e nekik a Bubi bérlet extra költségét, vagy inkább maradnak a BKV hálózatnál.

A bérlet nagyon fontos előnye, hogy egy bérlettel négy bicikli is bérelhető egyszerre. Egy család vagy egy baráti társaság is használhat így egy bérletet, még az se kikötés, hogy a négy kerékpárt egy állomásról egyidőben vegyék ki. Azaz egy bérletet akár négy személy is használhat egyszerre a város különböző pontjain.

(Kiváncsi vagyok, az élelmes magyarok mekkora mértékben fognak élni ezzel a lehetőséggel. És persze arra is, hogy számoltak-e ezzel a BKK-nál a bevételek tervezésekor. Majd meglátjuk.)

Kinek érheti meg napijegyet venni?

Persze jó lehet még a Bubi alkalmi utakra is

  • Turistáknak
  • A városba egy napra ügyintézés céljából felutazó vidékieknek.
  • Helyieknek. alkalmi ügyintézésre ("kiugrom az irodából elintézni valamit"). Bármilyen meglepő, ez a fajta használat csábító lehet mind a kerékpárosoknak, mind az autósoknak:
    • A saját biciklivel szemben elsősorban a biztonság lehet fontos. Nem kell aggódni, hogy az utcán hagyott kerékpárt a helyén találjuk-e, ez a Bubi üzemeltetőinek a gondja attól a pillanattól kezdve, hogy vissszatettük a bicajt a dokkolóba.
    • Az autóval szemben pedig a parkolás egyszerűsége és a dugófüggetlenség lehet csábító.
  • Romkocsmázóknak, legalábbis a Zorigó szerint. Hát nem tudom, én nem bringázom kocsmázás után, akkor se, ha újabban szabad.

A jegyvásárlás kellemetlen - bár érthető - velejárója, hogy megterhelik a bankkártyánkat 25 ezer forinttal, amit csak a jegy lejárta után kapunk vissza. Ez sajna magyarországi anyagi viszonyok között elég sok embert érinthet kellemetlenül.

BKV vs. Bubi

A Bubit a BKK a közösségi közlekedés részének vagy legalábbis kiegészítésének tekinti. De felvetődik a kérdés, mi az a plusz, amiben a Bubi jobb lehet, mint a BKV hálózat:

  1. A "bárhonnan bárhova" jelleg: ugyan a belváros nagyon jól le van fedve mindenféle járatokkal, ezek elsősorban a nagy sugárutak illetve körutak mentén közlekednek. Ha azonban start és a cél különböző sugárút illetve körút mentén van, az átszállás be van programozva a rendszerbe (pl. Kálvin tér - Blaha). Bubival viszont a "Csillagkapu-elv" miatt ilyen gond nincs.
  2. Sűrű és várakozásmentes: elvileg a Bubi állomások valamivel sűrűbben vannak elhelyezve, mint a BKV megállók. Ez főleg a belváros kis utcáiban, a Nagykörúton belüli területre igaz. Az én munkahelyem pl. nagyjából félúton van a  Kiskörút és a Nagykörút között, Bubi állomás viszont pont van a ház előtt. (A pesti tömegközlekedés magas színvonalát mutatja amúgy, hogy igazából még ezekben a kis utcákban is gyakran van busz vagy éppen troli, tehát az valójában nem igaz, hogy a Bubi dokkolók sűrúbben vannak, mint a BKV megállók, de ez már átvezet az elérhetőség illetve a várakozási idők kérdésére: A Bubi dokkolóból jó esetben egy pillanat alatt kiveszed a kerékpárt, a buszok meg mondjuk tízpercenként követik egymást.)

Kapacitás

A Bubi kapacitása 1100 kerékpár, azaz ennél többen egyidőben nem használhatják. Ez egy 2,5 milliós agglomeráció közlekedésében elhanyagolhatóan kis szám, ennnyiben érhető, miért tartja pl. a Veke látványprojektnek a Bubit.

OK, 1100 kerékpár, 1100 ember egy pillanatban, ez az elméleti korlát. De mennyien és mennyit  fogják a valóságban használni. Nos begyűjtöttem néhány példát:

  • Bécsben 2013 júliusában az akkor 1300 kerékpárból álló flottával 129.279 utazást tettek meg, ez naponta kerékpáronként 3,2 útnak felel meg. A július csúcshónap volt amúgy, az éves adat gyengébb volt: összesen 790.084 úttal, ami már csak 1,66 alkalom/kerékpár/nap. A bécsi rendszer egyébként kifejezetten olcsó, sok bérlővel (480 ezer), akik viszont nem túl aktívak (kevesebb, mint 2 út/év/bérlő).
  • Londonban az akkor 8000-es bringaflottával szintén 2013 júliusában (ott is az év csúcshónapja) kb. 1 millió utat tettek meg, ez 4 út/nap/kerékpár. Ez a rendszer valamivel drágább, de itt is van kb. 143 ezer bérletes (amiben nincsenek benne az alkalmi felhasználók). akik viszont lényegesen akívabbak: havonta 4-500 ezer alkalommal kerekeznek, azaz náluk 3 út/hó/bérlő a hasonló adat.

Az azért látszik, hogy még ezekben a nagyon sikeresnek és népszerűnek tartott rendszerekben sem tűnnek igazán kihasználtnak a kerékpárok. Napi négy használat összejöhet úgy, hogy a reggeli és délutáni csúcsban 1-1 bérletes használja, napközben illetve este meg 1-1 turista/bulizó. Ha 15 perces utakkal számolunk, az napi 1 óra használat. 24 órára vetítve ez kb. 4%-os kihasználtság.

24 órára vetíteni persze igazságtalan. Vegyük egy gyakorlati maximumnak azt, ha mondjuk a reggel hattól este nyolcig tartó időszakban az idő 50 %-ában ki van kölcsönözve egy bicikli, ez ugye 7 óra tiszta kölcsönzési idő, azaz a napi négy alkalmas használat még mindig csak kb. 14%-os (1/7) kihasználtságot jelent.

Mivel a magyar árak vásárlóerőparitáson még a londoninál is magasabbak, ezért én azt várom, hogy a bérletesek nálunk jóval aktívabbak lesznek: aki 12 ezret fizet egy éves Bubi bérletért, az havi 3 alkalomnál többször akarja majd használni. Ugyanakkor feltehető, hogy Londonban és Bécsben is úgy indultak neki, akik regisztráltak, hogy ők jó sokat használják majd, aztán a valóságban sokan lemorzsolódtak. Hajlok arra, hogy ez nálunk is így lesz.

Ennek megfelelően angoltudományos hasraütéssel azt tippelem, hogy nálunk 4 út/hét/bérletes kihasználtságot fogunk elérni. Ha lesz (újabb hasraütés) mondjuk 4000 bérletes és végezetül (utolsó hasraütés) a jegyesek és a bérletesek azonos forgalmat generálnak, akkor a londoni 4 út/nap/biciklis  átlagot mi is hozhatjuk.

Saccperkábé.

A valóságot meg hamarosan meglátjuk. Illetve nem, nem hamarosan: ha a bécsi és londoni mintát követjük, akkor a rendszer kihasználtsága több éves lassú emelkedés során jut majd el  fenti szintekre.

További kapacitáskorlátozó tényező, a rendszer elosztott jellege: egy adott dokkoló kb. 20-30 kerékpárt fogad be egyszerre. Ha a forgalom egyenletesen oszlana el az állomások között, akkor ez valószínúleg nem lenne nagy gond, a félórás limit miatt a kerékpárok gyorsan "pörögnek", azaz hamar visszakerülnek majd egy másik dokkolóba.

A forgalom azonban biztosan nem egyenletes, a reggeli és esti csúcs idején lesznek jellemző forgalmi irányok, ami miatt egyes dokkolók kiürülnek, mások megtelnek. Mondjuk reggelente a pályaudvarok melletti dokkolók szerintem hamar kiürülnek majd, viszont pl. az egyetemek környékén meg hamar megtelnek. Utóbbi a felhasználóknak talán nem olyan nagy gond, más hazai (pl. a szegedi) és kölföldi rendszerekkel ellentétben létezik vészlerakó funkció, a kerékpár a dokkoló melletti extra támaszhoz lakatolható, ráadásul ha ehhez már nem férünk hozzá a bringával, akkor egy már a vészlerakott bringához is "legálisan" hozzálakatolhatjuk a sajátunkat. (ld. GYIK 1.23).

Viszont a rendszer hozzáférhetőségét erősen korlátozhatják a rendszeresen kiürülő dokkolók. Ennek kezelése az üzemeltetők feladata, ők kötelesek figyelni az egyenetlenségeket és a túlterhelt dokkolókból visszaszállítani a bringákat a megüresedett dokkolókba. Persze csodák nincsenek, a visszaszállítás is időbe telik  és nyilván a rendelkezésre álló szállítókapacitás is korlátozott (valaki azt írta valahol, hogy az üzembentartói szerződés szerint 75 perces türelmi idő van egy kiürült állomás feltöltésére, de erre nem találtam forrást, ha valaki tud erről többet, írja meg!), szóval lokálisan jelentkező nagyobb forgalmat a Bubi nem fog tudni kiszolgálni.

Mini esettanulmányként nézzük pl a pályaudvarok környékét:

  • Déli: 28 dokkoló
  • Nyugati: 22 (+89 a négy közeli állomáson)
  • Keleti: 24 (+30)

Számoljunk azzal, hogy az állomáson lévő dokkolókat (összesen 74) teljes egészében az ingázókat szolgálják ki, a szomszédosakat meg 75%-ban (89) szintén az elszántabb ingázók használják. Tételezzük fel, hogy ha elviszik az összes bringát, akkor az üzemeltető félórán belül újra teljesen feltölti az állomást, azaz mondjuk egy reggeli csúcsidőszakban 6 és 9 között 7 turnust tud kiszolgálni a rendszer. Ez összesen 1141 fő.

Ami, gyanítom, töredéke a vonattal bejáróknak. Pedig ez is egy igen optimista számítás eredményeképp adódó elméleti maximum, a gyakorlati kapacitás szerintem 500 ingázó alatt lesz.

Ez egyébként Londonban pl ismert jelenség, ott a pályaudvarok környékén reggelente kiürülnek, esténként meg betelnek a tárolók, a felhasználók meg sorba állnak. Azaz egy átlagosan egyáltalán nem nagyon leterhelt (Londonban ez 14%, ld. fent) közbringa rendszerben  is simán vannak helyi kapacitáshiányok.

640px-Barclays_Cycle_Hire,_Waterloo_station.jpg(A londoni közbringa dokkolói a Waterloo állomásnál, itt 126 dokkoló van. A kép forrása)

Fun fact

Nem is tudtam, hogy a londoni közbringát Boris Bike-nak becézik a bevezetője, Boris Johnson polgármester után. (Nem rossz, Demszky pl. rosszabbul járt, róla csak karókat neveztek el. Igaz, kb. ezt is érdemelte.)

Ezek után már csak az a kérdés, hogy mi PistaBringának becézzük a Bubit, vagy netán DávidBicajnak?

Ennyit mára. Folyt köv.

25 komment

Címkék: budapest bécs london kerékpár bicikli közpénz bubi kölcsönzés kapacitás kkkr PistaBringa DávidBicaj BorisBike bubi trilógia

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr86284533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

l. ember 2014.09.10. 20:43:46

szerintem arra jó, hogy felültesse az embereket a saját kerékpárjukra, kapjanak rá az ízére. Ahhoz képest a hozzáférési díj eléggé lezárja a rendszert, azt csak az fogja kifizetni, mint példákkal alátámasztottad, aki komolyan gondolja, hogy sokszor fog majd biciklizni

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.10. 23:39:12

@l. ember: A díjakról még fogok a következő posztban elmélkedni, de annyit reagálnék, hogy ha a kivánt hatás az, hogy a Bubi kipróbálása után átváltson mindenki a saját bicajára, akkor arra a rövidtávú (1-3-7 nap) jegyek alkalmasak, azoknak a díjszabását kevésbé kritizálták.

törzsmókus 2014.09.12. 23:11:18

Demszkyről csöcsöket is neveztek el.

Pesterzsébet – Váci út között pedig (ha egyszer télleg akkora lesz a rendszer) egy váltással megoldható a félórás probléma: bármelyik állomáson leteszed a bubit, és felveszel egy másikat. kb egy perc plusz.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.13. 18:52:31

@törzsmókus: Igen, igaz. Ez a mondat még a korábbi leírások ismeretében íródott. Sokáig azt mondták ugyanis, hogy a váltás csak akkor fog érni, ha lesz közte tíz perc szünet. Ezt most megváltoztatták, így valóban megoldható.

Ugyanakkor ha a Bubi népszerű lesz és sokszor lesz hiány az állomásokon, akkor szerintem elő fog az a tízperces szabály még kerülni.

Egyébként szerintem aki rendszeresen akar napi 2x ötven perceket biciklizni, az jobban teszi, ha saját bicajt vesz: még egy szimpla városi bicajjal is 30% sebességnövekedést tud elérni.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2014.09.15. 14:56:02

@törzsmókus: Az nem a fekvő rendőr nő? ;)

Én egy igét hallottam: Eldemszkyzték az autómat...
Az új buszok színe pedig tarlóskék. ;)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2014.09.16. 01:54:28

A kaucióként zárolt 25 rugó/bringa nagyon sok pénz. Pláne ha valaki egy jeggyel több bringát akarna kivenni - mert mondjuk a csajával együtt menne valahová. Neki pl ez buli lejárati időtől és banktól függően minimum 3 napnyi nélkülözése lenne 50000 forintnak. Ennyiért viszont kinek éri meg vajon pár félórát "ingyen" tekerni?

lilabirka 2014.09.17. 08:33:52

"A környéki és távolsági buszpályaudvarok viszont tudtommal a zónán kívül esnek, tehát a volánbuszozók számára egyelőre nem opció a Bubi."

Majdnem jól tudod: a Széna téri buszvégállomás bent van a területen, és ott rögtön van is egy közepes méretű Bubi-állomás.

"Ez egy 2,5 milliós agglomeráció közlekedésében elhanyagolhatóan kis szám, ennnyiben érhető, miért tartja pl. a Veke látványprojektnek a Bubit." ... majd jön a zöld keretes írás: blogod rutintalan olvasójaként egész a zöld keret végéig azt hittem, most a VEKE számításából idézel.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.17. 09:44:03

@városjáró: Most viccelődhetnék azzal, hogy még mindig olcsóbb Bubival csajozni, mint Ferrarival, de ez egy jogos megjegyzés, én is említettem a posztban. Lesz, akit ez kizár a Bubiból, ez kétségtelen.

Másfelől, ha bringát bérelsz, kaució akkor is szokott lenni, igaz, azt aznap este visszakapod. És az első generációs rendszerek ismeretében jogosnak tartom, hogy valamilyen formában érezze a felhasználó a felelősséget a bicajért.

Nem tudom, mi lenne a jó megoldás. Illetve egy ötletem van, de azt majd egy későbbi posztban elsütöm.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.17. 09:48:46

@lilabirka: Jé, tényleg, erről a Széna téri állomásról nem tudtam, köszi! Gondolom most a pátyiak elátkozzák a tudatlan pestit... ;-)

Bocs, ha félreérthető volt a keret, írtam, hogy saját számítás, de úgy látszik, túlságosan elbújt a szövegben.

Veke anyagot ezzel kapcsolatban nem ismerek, csak a Faceboookon olvastam tőlük sommás odamondogatást ezügyben, bizonyítást nem mellékeltek

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2014.09.17. 12:09:07

@promontor: motiválóbb lenne egy alacsonyabb kaució és egy gyorsabb feloldás. de szerintem ez a bkk-t nem érdekli. nékik a bérletesek fix pénze kell.

bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2014.09.17. 19:08:07

"Ezek után már csak az a kérdés, hogy mi PistaBringának becézzük a Bubit, vagy netán DávidBicajnak?" Buppa másik nevét kapta, mi a baj ezzel? scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10636110_10152653682014144_2922506747238021550_n.jpg?oh=7d3c6a65733becc17a0eff3a942d822e&oe=5497EC5E

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.21. 00:17:54

"a volánbuszozók számára egyelőre nem opció a Bubi."

Nézzük a Széna teret.

20 km bérlet, + BKV bérlet = 24.000 Ft

30 km bérlet 21.400 Ft.

A Bubi nem éri meg.

Igaz, kicsit sétálni kell a megállótól (a dokkolótól is!), de a Volán+BKV bérlet kombinációval Budapesten a teljes hálózatot használhatom, még ha csak elvétve megyek is másfelé.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.21. 00:24:42

OFF:

Sikk Demszkit szidni, de vajon 20-20 év után mit fognak tudni felmutatni?

Demszki nem volt jó, de Tarlós eddig csak látszatintézkedésekben tudott többet mutatni.

Napi szinten megfordultam Tarlós egykori országában. Siralmas, ami akkor ott ment.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.21. 20:54:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Jól értem, hogy azt mondod, nem a Széna térig kell menni, hanem előbb átszállni a BKV-ra?

Ebben az esetben azon is múlhat a dolog, mire tudsz átszállni, az mennyivel gyorsabb és hogy összességében mennyivel gyorsabb, mint a Bubi.

Egyébként ha havi bérletekről beszélsz, akkor a Bubi kevesebb, mint havi 2600 forint (jelenleg havi ezres az éves bérlet. Bár kétségtelen, hogy a különbség nem nagy. Szóval inkább csak ízlés kérdése, áttér-e valaki, vagy marad.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.21. 21:05:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: OFF: Az, hogy Demszkyt ekézem , nem jelenti azt, hogy Tarlóst szeretem. Jelenleg annyi előnye van Demszkyvel szemben, hogy neki még nem lezárt a pályafutása. Bár ez akár hátrány is lehet, mert akár még alul is múlhatja elődjét.

lilabirka 2014.09.22. 09:16:23

@promontor: "Jól értem, hogy azt mondod, nem a Széna térig kell menni, hanem előbb átszállni a BKV-ra?"

Nem. Azt mondja, hogy (Budapest-bérlet + Volán kiegészítő bérlet) ≈ (Bubi-bérlet + Volán-bérlet a teljes útra), viszont előbbiért több szolgáltatást kap.

Azért a te alaposságoddal ezt lehetne vitatni, nekem viszont most nincs időm összegyűjteni az alternatív választásokat és azokra is számolni. :-)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.22. 10:17:08

@promontor:

A BKV bérlet Bp közig határától érvényes a Volán buszon is.

Tehát a Volán bérletet csak aközig határig veszed, plusz veszel egy BKV bérletet, azzal ugyanúgy jó vagy a Szénáig, meg a teljes Bp BKV hálózaton.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.22. 10:25:56

Bem rakparton a fonódó tervezett nyomvonalába rakták a dokkolót.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.22. 13:17:11

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ja, közben leesett. Mondjuk havi 1600 forintos árelőny kiindulási helyzetben akkor is megvan. Ha az illető általában zónán belül mozog csak, és nincs gondja a bicajozással, akkor a Budapest bérlet nem ér ennyi pluszt.

A fonodó elől meg majd gondolom, áthelyezik, műszakilag álltólag nem nagy dolog.

törzsmókus 2014.09.27. 23:17:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: a dokkolók minimális erőfeszítéssel akár órák alatt odébbrakhatók, ez kifejezetten szempont volt a tervezésüknél. pl a Várbazár-építkezés kapcsán a Clark Ádám téri dokkolót több alkalommal áthelyezték.

törzsmókus 2014.09.27. 23:23:04

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
„A Bubi nem éri meg.”

nem azért fog valaki Bubira ülni, mert olcsóbb. azért, mert biciklizni JÓ.
(volt viszonylag nagymintás felmérés Bp-n, h ki miért kerékpározik. az egészséges, olcsó, gyors stb válaszokhoz képest kiemelkedő pontot kapott az, h egyszerűen JÓ.)

azt pedig Vitézy is minden nyilatkozatában elmondja, h a Bubit nem BKK-bérlet helyett, hanem amellé ajánlja.

pl a Batthyány téren választhatsz, h levergődsz a föld alá (ott a legmélyebb), mész egy megállót metróval, feljössz, átverekeded magad a Kalef tömegén, és úgy jutsz el a Széna téri buszvégállomáshoz; vagy ehelyett felülsz egy Bubira, és kb hasonló idő alatt ott vagy, viszont jobban érzed magad. :)

törzsmókus 2014.09.27. 23:24:54

@városjáró: nyilván egyszerűbb a prekoncepióid alapján a BKK-t fikázni, mint belegondolni / utánanézni, h a kaució időtartama a bankokon és a bankkártyakibocsátókon múlik, nem tudnak rajta gyorsítani.

az összeg pedig nem lehet nevetségesen kevés, mert akkor értelmét veszti.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.09.28. 12:04:12

@törzsmókus:

Kerékpározni valóban jó, míg olvastam egy cikket (kerékpáros írta!), hogy bubizni már nem annyira, mivel a biciklik nem igazán haladásra lettek kitalálva.

Érveid alátámasztására kiválasztod azt a két állomást, ahol elég nagy az esély arra, hogy gyalogolni fogok. Gyalog ha kilépek, nyolc perc alatt felérek, pedig nem vagyok sovány.

De kinek a pap, kinek a papné, pedofiloknak a lánya.

.

A kaucióval az a baj, hogy kiveszek egy biciklit, zárolják a kártyámon a pénzt. - Ez eddig korrekt.

Leteszem vissza a biciklit, de a zárolást csak utána oldják fel, esetleg 72 óra múlva.

Ha én 48 óra múlva újabb biciklit veszek ki, megint zárolnak egy kauciónyi összeget.
Ha aznap még egyszer kiveszek egy biciklit, újabb kauciót zárolnak.
Már három kauciónyi pénzem van zárolva, miközben mindhárom biciklit visszavittem.

Nem tudom, banki oldalon erre lenne-e megoldás, de biztos vagyok benne, hogy nem lehetetlenség megoldani (ti. ha még nincs feloldva a zár, ne zároljon újra).
Azt ki merem jelenteni, hogy BKK oldalról a problémát nem veszik komolyan.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.09.28. 18:55:13

@törzsmókus: "nem azért fog valaki Bubira ülni, mert olcsóbb. azért, mert biciklizni JÓ."

Jól értem, hogy a már biciklizők közül adták sokan ezt a választ? Mert ha igen, akkor ez nem sokat jelent. A Bubit ugyanis - elvileg - azért építették, hogy azokat meggyőzzék, akik nem bicikliznek. Ők viszont valószínűleg nem gondolják, hogy biciklizni annyira jó. Őket tehát a Bubi akkor fogja meggyőzni, ha a "biciklizni jó" megfoghatatlan szlogenje helyett kézzelfoghatóbb előnyöket nyújt.

"...Vitézy is minden nyilatkozatában elmondja, h a Bubit nem BKK-bérlet helyett, hanem amellé ajánlja."

Az, hogy ő mit mond, az egy dolog. Az meg egy másik, hogy hányan "fogadnak szót" neki. Ez meg visszavezet az előző megjegyzés egy aspeltusához: milyen előnyt ad a BKK+Bubi bérlet a sima BKK bérlet helyett és megéri-e a pluszpénzt.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2014.09.29. 09:55:00

@törzsmókus: nyilván egy ostoba mellébeszélő vagy...
süti beállítások módosítása