HTML

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Címkék

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Sasadi csomópont: első benyomások

2016.04.22. 07:43 promontor

Átadták a csodacsomópontot, én meg kipróbáltam. Egyelőre biciklivel, mert ugye hétközben azzal járok, az autós kipróbálás majd a hétvégeken következik be.

Ha biciklis szemmel nézzük, a csomópont azt a klasszikus szemléletet tükrözi, hogy a biciklis az a gyalogossal rokon állatfajta, a neki szánt infrastruktúrát a gyalogosoknak szánt infrastruktúra részeként kell kialakítani. Az úttest a gépjárműveknek való, azt a biciklis csak a gyalogosok üzemmódjában használja, azaz a zebra melletti átvezetések segítségével keresztezze.

Azt a világért sem állítanám, hogy ennek a szemléletnek egyáltalán nincs helye, az adott csomópont esetében pl. elég sok érv szól mellette.

Az autópályabevezetőn nyilván nincs helye bringásoknak, a csomópont mellékágai meg várhatólag elég forgalmasak lesznek és a különböző irányokból érkező forgalmak fonódása nem kedvez a kerékpárosok biztonságának. Azaz a jelenlegi kialakítást adottnak véve alapvetően én is járdán vezetett infrára tereltem volna a bringásokat.

Az más kérdés, hogy a jelenlegi kialakítás helyett lehetett volna másfajtában gondolkodni, akár egy nagyvonalúbban - részletek itt - akár egy költségtakarékosabban és ezekben az alternatív elgondolásokban már a bringásoknak is lehetett volna helye akár az úton is. Különösen az elsőben...

Szóval nézzük, hogyan is sikerült a csomópont kerékpáros-gyalogos része. A hivatalos álláspont szerint remekül, hiszen Sasad és Őrmező között "akadálymentes gyalogos- és kerékpáros kapcsolat létesült".

Nos, az akadálymentesség mozgássérült honfitársaink közlekedését valóban nagyban könnyíti és ez mindenképp tiszteletre méltó eredmény, de minden egyéb tekintetben a Sasadot és Őrmezőt összekötő gyalogos alagút kialakításánál láthatólag nem volt szempont sem a gyalogosok, sem a kerékpárosok gyors közlekedése. Az alagút ugyanis csak a főpálya két oldalát köti össze, a csomópont mellékágait azonban zebrán kell átszelni. Pontosabban zebrákon, merthogy elég sok van belőlük. De nézzük a részleteket, fényképekkel illusztrálva:

Őrmezei oldal

sasadicsomopontbringaval0_2016_04_18_001_478x269.jpg

1. kép (fent): Őrmezei oldal, a pályaudvar régi aluljárója felől érkezve. A közelebbi zebra keresztezi az Alsó Beregszász utat, ezzel átjutunk a Nagy Gyalogosgyűjtő Járdaszigetre ahonnan egy másik zebrán átkelhetünk a gyalogos-biciklis aluljáróhoz.

sasadicsomopontbringaval1_2016_04_18_003_478x269.jpg

2. kép (fent): Őrmezei oldal, már átkeltünk két zebrán és az új gyalogos aluljáró felől visszanézünk Kelenföld irányába

sasadicsomopontbringaval2_2016_04_18_006_478x269.jpg

3. kép (fent): Újabb kép az új gyalogos aluljáró felől. A járdaszigetről kiinduló harmadik zebra (a kép hátterében) az Alsó Beregszász út másik oldalára vezet át, azok, akik a 4-es metróhoz vagy Őrmezőre mennek, azok ezt használják.

sasadicsomopontbringaval3_2016_04_18_002_478x269.jpg

4. kép (fent): Utolsó kép az új gyalogos aluljáró felől, a Balatoni út felől érkező sávokkal és a Sasad -> Őrmező irányú alagút kijáratával. A háttérben a járdán látható az oszlopáról elhiresült kerékpárútszakasz is. Amivel hosszú távon nem is az oszlop a gondom, hanem az, hogy mi lesz, ha a mellette lévő üres telken esetleg tényleg felépül a régóta tervezett nagy irodaház. Az ugyanis megsokszorozná a gyalogos forgalmat, garantált gyalogos-bringás konfliktusokhoz vezetve.  Amelyekhez remek előjáték lesz majd az építkezés, ismerve a magyar építőipar figyelmes hozzáállását az építkezések alatti zavartalan gyalogos és bringás közlekedés biztosításában.

Sasadi oldal

sasadicsomopontbringaval4_2016_04_18_009_478x269.jpg

5. kép (fent): Első kép a sasadi oldalon: az új gyalogos aluljáróhoz vezető lépcső balra, a kerékpáros-mozgássérült rámpa jobbra látható. Ezzel így nincs is különösebb baj.

sasadicsomopontbringaval5_2016_04_18_014_478x269.jpg

6. kép (fent): Sasadi oldal, folytatás: azzal viszont már van, hogy ha felértünk a lépcsőn/rámpán, akkor még mindig nem értük el Sasadot, a folytatáshoz egy újabb zebrán kell átverekednünk magunkat. Az egymáshoz képest csálén felfestett zebra és bringás átvezetés "egyéni" megoldás, de legalább vicces.

sasadicsomopontbringaval6_2016_04_18_011_478x269.jpg

7. kép (fent): Sasadi oldal, harmadik kép: Sőt, itt is vár egy második zebra, ez igazán remek. Ráadásul a két zebra között egy szűk, háromszög alakú, lejtős ficak van, éljen a "sok jó biciklista kis helyen is elfér" elv. Mellesleg az már pár nap után látszik, hogy a gyalogosok is inkább ott mennek, mint a lépcsőn, csak hogy még zsúfoltabb legyen. Azt érintettség hiányában nem tudom megítélni, hogy mozgássérült szemmel megfelelő-e ez a lejtős ficakos átvezetés, nekem mindazonáltal  kerekesszékkel túl meredeknek tűnik. (Ha igazam lenne az azért lenne elég ciki, mert ugye akkor borulna a beigért akadálymentesség...)

 

sasadicsomopont_2016_04_22_sel1_478x268.jpg8. kép (fent): Sasadi oldal, utolsó kép: Sasad rulz! Éljen, felülmúltuk az őrmezei oldalt, nekünk három zebra jutott, nyertünk! A bicajosok (illetve a Gazdagrét irányába haladó gyalogosok) a Beregszász utat is lámpás zebrával abszolválhatják. (Persze igazából az őrmezei oldalon is van három zebra, csak azok "csillagkapcsolt" módon jöttek létre, itt viszont "soros kapcsolást" alakítottak ki...)

Villámstatisztika

Nem is én lennék, ha nem méricskéltem volna egy kicsit. Következzenek tehát Promontor összegyűjtött villámstatisztikái az első sasadi "időmérő edzésekről".

1) Az első méréspár a járdától-járdáig tartó átkelés időtartamát mérte le, azaz az összesen öt zebrán és az alagúton való áthaladás idejét, kerékpárral.

sasadicsomopontidofutam_478x249.jpg

  • Sasad-Őrmező irány: 2 perc 11 másodperc (3 mérés átlaga)
  • Őrmező-Sasad irány: 3 perc (4 mérés átlaga)

(A kérdéses szakasz nagyjából 200 méter hosszú, azaz a ~140 másodperc ~5 km/h átlagos átkelési sebességet jelent.)

2) A második méréspár az átkelő értékelésének arra a fontos szempontjára mutat rá, hogy itt korábban nem lehetett átkelni kerékpárral, azaz valamennyi időt és távolságot spórolhatunk a korábbi útvonalhoz képest. Az alábbi kép a legközelebbi lehetséges régi (Balatoni útra vezető aluljárón, majd onnan a Menyecske-Cirmos utcán keresztül haladó) útvonalat és a mostanit mutatja. Az útvonalak kezdő és végpontjait karikákkal ábrázoltam.

sasadicsomopontroutesoldandnew_478x195.jpg

Nézzük az adatokat:

  • Régi útvonal: 1630 méter, 5 perc 52 másodperc
  • Új útvonal: 780 méter, 4 perc 1 másodperc

Azaz 850 métert és szűk két percet spórolhat az, aki a Bereszász út felől érkezik.

A mérleg tovább javul, ha figyelembe vesszük, hogy a Balatoni úti alujáró egyirányú, visszafele szabályosan nem használható: Sasad felé legközelebb szabályos kerékpáros átkelési lehetőség csak Gazdagrétnél volt eddig, de ezt a különbséget már nem mértem ki.

Most akkor ez sok vagy kevés?

A gyalogos átkelés megvalósítását vérmérséklet szerint sokféleképp lehet értékelni. Lehet egyfelől felháborodni a százmilliós aluljárón, ami mellé 5 zebra kell, hogy A-ból B-be jussunk. Lehet másfelől kicsinyesnek titulálni a másodpercek számolását, mondván mit számít az a mondjuk egy-két perc késlekedés a zebrák miatt, amikor egy zebramentes aluljáró lehet, hogy sokszázmilliós pluszkiadás lett volna?

Csakhogy a költség-haszon elemzések pontosan az ilyen másodperces, perces késésekről vagy időnyereségekről szólnak és ezeket állítják szembe azokkal a milliárdokkal, amiket az építkezésre költünk. A csomópontot évtizedekig fogjuk használni, sok ezren, esetleg több tízezren. A sok perc és másodperc tehát összeadódik és egy társadalmi szintű időnyereséggé alakul. Ezt lehet forintosítani és szembeállítani az építés és karbantartás költségeivel. Ebből derül ki elvileg, érdemes-e elkölteni erre az adónkat.

Éppen ezért olvastam némi csalódottsággal, hogy bár állítólag készült ilyen elemzés, az nem nyilvános. Ezek szerint nem vagyunk rá elég érettek, hogy tudjuk, volt-e értelme az egésznek.

(Persze azt is tudjuk, hogy a papír sok mindent elbír, a 4-es metrót pl. igencsak túlbecsült utasszámokkal sikerült csak "nyereségesnek" kihozni, a valóságban pénzpocsékolás volt, a társadalmi haszna sose fogja elérni a befektetett költségeket.)

Értékelés, nem csak biciklis szemmel

A legnagyobb pozitívum, amit el lehet mondani, az az, hogy létesült egy átkelő az egyébként Újbudát Amazonasként kettévágó Budaörsi úton. Ez mindenképp értékelendő. Más pozitívumot nem nagyon tudok elmondani, láthatólag a tervezésnél a prioritáslista végén szerepelt az, hogy a gyalogos-bringás átkelés gyors és kényelmes legyen. Így aztán nem is lett az.

Ha amúgy ennek az áldozatnak lett volna értelme, akkor azt mondom, hogy OK, megértem. De sajnos olyan sok értelmét az egész csomópontnak nem látom.

  • A kivezető két oldalán található le- és felhajtódzsumbuj érzésem szerint nem csak a gyalogosokat fogja meg, hanem az autósokat is. Azt vélelmezem, hogy nekik nem kell 4-5 lámpát leküzdeni, mint a gyalogosoknak, de hogy a reggeli-esti csúcsban lesz a lámpáknak lassító hatásuk, az szerintem borítékolható. Ez egyébként önmagában nem tragédia, ez itt már városi terület, ide nem valami szuper autópályacsomópontot kell építeni, ami minden irányba lámpamentesen átvezeti az autósokat. A kritika tehát nem annak szól, hogy lámpák vannak, hanem annak, hogy ha amúgy se lehet őket megúszni, akkor minek a milliárdos csomópont alagutakkal...
  • Hát nyilván azért, hogy a kivezető viszont megússza a lámpákat. A csomópont fő prioritása láthatóan az volt, hogy az autópályakibevezető forgalma zavartalan maradjon. Hogy ennek mennyi értelme van akkor, amikor befelé legkésőbb kb. 1200 méternyire, a Nagyszőlős út magasságában már kezdődnek a dugók, kifele pedig a Sasadi útig a mindenféle városi forgalmak fonódása miatt teljesen felesleges az "autópálya-feelinget" erőltetni, azt nem tudom.
  • De nézzük az alagutakat egyenként: van egy visszafordító alagút Sasadról Őrmezőre (belvárosi irányba), ami kiváltja a tőle kb. 500 méternyire fekvő Balatoni úti aluljárót, ahol eddig is vissza lehetett fordulni. A nyereség kb. 1000 méter, illetve ha reggeli csúcsban bedugul a Balatoni út torkolata, akkor mondjuk kb. öt perccel kevesebb várakozás. Igazán kiváncsi lennék ennek az alagútnak az önálló költség-haszon elemzésére...
  • Van egy visszafordító alagút Őrmezőről Sasadra (a városból kivezető irányba), amit jelenleg csak az autóbuszvégállomásról lehet elérni, sem a P+R  parkolóból, sem Őrmezőről nem közelíthető meg szabályosan. Valószínűsíthető, hogy a P+R-esek problémáját meg fogják oldani, de egyelőre úgy tűnik, hogy az őrmezeieknek továbbra is az Egérút marad, ha kifelé akarnak menni. Mindez azért "vicces", mert Őrmezőn több ezren laknak, a P+R viszont mindössze 485 férőhelyes (na jó, terveznek még további 500-at, ha a MÁV felszabadít néhány vágányt a pályaudvaron...).

Szóval adott egy csilivili 7+ milliárdos csodacsomópont, aminek ugyan tagadhatatlanul van egy-két hasznos funkciója (elsősorban a bevezető oldali lehajtó és a buszok kényelmesebb kihajtása kifelé), de valahogy sikerült egy bonyolult, felesleges funkciókat rosszul megvalósító, ugyanakkor fontosabb funkciókat meg nem támogató, kompromisszumokkal terhelt objektumot létrehozni. Megismétlem, amit fentebb mondtam:

  • Ennél lehetett volna sokkal olcsóbb, az alapfunkciókat jól megvalósító megoldás.
  • Vagy lehetett volna picit olcsóbb megoldás, a négyes metró által megkövetelt minimumra fókuszálva kihagyva pár felesleges dolgot (pl. a Sasad->Őrmező visszafordító alagutat).
  • Esetleg lehetett volna egy valószínűleg valamivel drágább, de sokkal célszerűbb megoldást megépíteni.

Néhány megfontolandó javaslat

Ezen persze utólag legfeljebb morgolódni lehet. Viszont még a jelenlegi keretek között is lehetne pár dolgot jobban csinálni. Nézzük mik ezek:

1) Ha már van P+R lehajtó sáv a bevezető oldalon, akkor itt kicsiben végre meg lehetne honosítani azt az Európában sok helyütt elterjedt rendszert, hogy a bevezető utakon az onnan elérhető városi parkolók szabad helyeinek számát kijelzik. Itt ez különösen hasznos lenne, mert 485 hely nem túl sok, hamar betelhet, aki pedig egyszer lepattan a betelt parkolóról, az többet nem jön le, ha nem veheti biztosra, hogy lesz helye.

2) Meg lehetne szüntetni az Őrmező->Sasad fordító korlátozott használatát. Ennek oka a pletykák szerint az, hogy a XII. kerület ragaszkodott ahhoz, hogy ne szolgálhasson az alagút a reggeli dugók idején menekülőútként a Hegyvidék felé. Ismerve a magyar autósok menekülőutak iránti affinitását ezt a félelmet nem tartom indokolatlannak, de úgy érzem, a szigorítás kissé drákóira sikeredett, sikerült a fürdővízzel együtt a gyereket is kiönteni.

sasadicsomopontbringaval9_2016_04_18_004ct_478x266.jpg

9. kép (fent): Az említett visszafordító alagút Őrmezőről Sasadra, amit gondosan elzártak az őrmezeiektől és egyéb gyanús elemektől.

 A hegy felé vezető menekülőutat sokkal egyszerűbben le lehetett volna zárni azzal, ha a Beregszász út csatlakozó szakaszát az ellenkező irányba egyirányúsítják. Ebben az esetben az alagút csak az autópályakivezetőre és a Budaörsi útra vezetne ki. Ha teljesen biztosra akarunk menni, akkor a Budaörsi útra a Beregszász út és a gazdagréti csomópont között kicsatlakozó további három utcát hasonlóan egyirányúsíthatnánk, ezzel az esetleges további Budaörsi úti "menekülőút-használat" teljesen értelmetlenné válna, hiszen visszakényszerítene a gazdagréti csomópontra, aki meg azon akarna "menekülni", az már úgyis az Egérútnál lehajt a sztrádáról.

3) A sasadi oldalon az a bizonyos ficak (ld. 6 vagy 7. képet fentebb) a két zebra között elég rosszul sikerült, azon szerintem kellene még "faragni". A minimálmegoldás egy korlát lenne a lépcső mellett, ez az időseket és a mozgássérülteket segítené, de az ideális szerintem a ficak vízszintbe hozása lenne. Az alagút kijáratához helyezett buszmegálló is jöhetne feljebb és a ficak közepére rakott villanyoszlop se a legjobb helyen van.

Zárszó

Kb. ennyi pár nap után.

Drága volt, savanyú lett, de a mienk. Használjuk és okuljunk belőle.

A magam részéről az újdonság elmúltával visszatérek a megszokott hétköznapi útvonalamhoz, az rövidebb. Viszont az aluljáró jól jön majd, ha hétvégenként Kelenföld vagy esetleg a Kopaszi gát irányába kalandozunk a családdal.

24 komment

Címkék: budapest politika közlekedés metró kerékpár tömegközlekedés bicikli négyesmetró közpénz kerékpárút autózás újbuda sasad csomópont index címlap latolgatok őrmező bkk

A bejegyzés trackback címe:

http://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr788640930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rnz 2016.04.22. 10:41:20

Ez a csomópont elsősorban a hatalmas átmenő autós forgalom, illetve a 4-es metró miatti jelentős forgalmi változások miatt lett átépítve (rengeteg buszjárat végállomását kihozták a Moszkváról és a Móriczról Kelenföldre, gyakorlatilag egy nagy, új buszpályaudvar is létesült.
Ideje megérteni, hogy felállítanak egy fontossági sorrendet és ezen a listán a kerékpárosok az örök utolsók, egyszerűen mert nagyon kevesen vannak a többi csoporthoz képest. Budaörsiként gyakran megfordulok arra, ezért pontosan látom hogy elenyésző a bringások száma a gyalogosokhoz és az autósokhoz képest. Ráadásul Sasad nagyon erősen dombos vidék, így ott még annyira sem népszerű ez a közlekedési mód.

Én inkább annak örülök, hogy időben elkészült és valóban megszűnik egy szűk keresztmetszetű pont, ami rendszeresen dugót okoz(ott) befelé és kifelé is. Javaslom a teljesen fölösleges, kevés embert érintő morgolódás helyett inkább próbáljunk meg örülni a nagy tömeget érintő jónak.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 10:53:36

@rnz: Szerintem nem olvastad elég figyelmesen: azt is írtam, hogy ha csak a gyalogosoknak és a bringásoknak lenne kényelmetlen, de mindenki másnak jó, akkor azt megérteném. Sajnos azonban nem igaz, hogy ez a csomópont egy "nagy tömeget érintő jó" lenne, leírtam azt is, hogy milyen egyéb, nem bringásokat érintő gondokat látok vele.

Egyébként nem készült el időben, eredetileg 2015 vége volt a határidő.

FlybyWire 2016.04.22. 11:11:47

Jó a logó, vérmagyar írás: beismeri, hogy jobb lett, de azért leginkább csak nyígunk, ahogy szoktunk.
Már nem is zavar, ebben ez a rossz :(

FlybyWire 2016.04.22. 11:13:07

@rnz: Utolsó bekezdésedben van a pont. Dehát látod: olyan nincs, hogy valaminek örüljünk.

Én autóval járok Érdről Kelenföldre, nekem hihetetlen sokat gyorsít ez az új megoldás, mert nem kell végigküszködni magam az Egér úton többé :)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 11:18:41

@FlybyWire: Jobb lett, kérdés, menyiért, megérte-e 7 milliárdot költeni rá. Meg az is kérdés, hogy nem lehetett volna ugyanezt máshogy (jobban vagy olcsóbban) megoldani. Ezt pedzegeti a poszt.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 11:22:28

@FlybyWire: "Én autóval járok Érdről Kelenföldre" Mondjuk Kelenföldre ezen a csomóponton keresztül nem jutsz el autóval, maximum Őrmezőre. Ha erre gondoltál, akkor Neked a bevezető szakasz lehajtója is megoldja a problémádat (feltéve, hogy lesz helyed a P+R-ben). Egyrészt, nem az a lehajtó volt igazán drága, másrészt ez rajtad kívül jelenleg másik 484 embernek oldja meg a problémáját.

FlybyWire 2016.04.22. 11:30:46

@promontor: Szőrszálhasogatás, de nyilván az őrmezei P+R-ben állok meg - innen eljutva a Kelenföldi metróig.
Használom fél éve, eddig sosem volt gond a hellyel, van dögivel.

Nem csak az itt parkolóknak jó, hanem mindenki másnak is, aki a most már erre jövők kiesésével jobban tud haladni az Egér úton, stb. stb.
Amúgy a 650 férőhely nem hiszem, hogy 24 óra alatt 650 autót jelentene, és főleg nem mindben csak 1 valaki ül (bár még elég jellemző, sajnos).

FlybyWire 2016.04.22. 11:34:12

@promontor: az autósoknak nagyon sokszorosan jobb lett, és ennek csak picike része a P+R. Pl. vissza lehet fordulni a város felé, ha valaki kint ragadt a belső sávokban.
De ott vannak a helyiek, nekik az átjárás mellett az új hangvédő falak is sokat számíhatnak.

Egyébként meg 3 nap után nem lehet relevánsan megítélni, heteknek vagy hónapoknak kell eltelnie, mire az összes ember felfogja, megtudja, hogy most már mikre lehet használni, és ráállnak szépen.,

A 7 mrd miatt meg lehet kesergni, de minek. Ha nem erre megy, lenyúlják másra, amiből még ennyi hasznod sincs. Ez a realitás ma, itt.

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.04.22. 11:34:17

"hogy a biciklis az a gyalogossal rokon állatfajta, a neki szánt infrastruktúrát a gyalogosoknak szánt infrastruktúra részeként kell kialakítani."

Nem. A kerekes cigány egy külön állatfajta.
A közlekedés legbutább részvevője.
Egy autópálya ki és bevezető szakaszán semmi keresnivalója a kerekes cigánynak. Nagyon jól tették, hogy oda szervezték őket ahová valók.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 12:06:01

@FlybyWire: "Pl. vissza lehet fordulni a város felé, ha valaki kint ragadt a belső sávokban." Ezt nem értem, mire gondolsz. Még kevésbé lehet visszafordulni, mint eddig, most már korláttal vannak elválasztva a kivezető és a Budörsi útra vezető sávok, visszafordulni csak az utóbbiakból lehet. Onnan meg eddig is lehetett, ahogy írtam, kb. 500 méterrel későbbről.

"az új hangvédő falak is sokat számíhatnak" Egyetértek, de ezeket meg lehetett volna csinálni a csomóponttól föggetlenül is.

"Amúgy a 650 férőhely nem hiszem, hogy 24 óra alatt 650 autót jelentene, és főleg nem mindben csak 1 valaki ül (bár még elég jellemző, sajnos)."

Egyrészt, én egyelőre 485 helyről tudok (www.bkk.hu/parkolas/pr-parkoloink/ormezo-pr/). Másrészt a tipikus P+R használat az pont arról szól, hogy reggel lerakod, este beülsz. De igaz, nyilván a 485 hely valamivel több személyt jelent. És az is igaz, lesz még 500 hely. becsüljük úgy, hogy hosszabb távon ez napi 1500 embert fog közvetlenül érinteni. De ez nem változtat azon, hogy ehhez nem az egész csomópont kellett.

has 2016.04.22. 13:21:29

@promontor: A kivitelezőnek és köreinek biztosan megérte.

Mamagaio 2016.04.22. 14:59:09

Szerintem a szövegből egyértelműen az jött le, hogy sem a blog írójának, sem a jelenlegi magyar médiának (index, stb) nincs igazán baja a csomóponttal. Lásd, a szokásos vágási trükkökkel csúsztatott szájbarágós Index video, ahol emberünket mutogatják elmélkedni, az út helyett.
Persze mindenbe bele lehet kötni, ha esetleg nem elég nyílvánvaló a szarvashiba, alá lehet támasztani szigorúan szubjektív képletekkel, számításokkal. De legyünk őszinték, ebben a mai - és az újságírói, illetve blogger szubkultúrában anyagilag is kifizetődő - fanyalgással és szájhúzogatással teli világunkban lehet közösségi perspektívából nézni a dolgokat. Hogy ez arányaiban egy autós /buszos csomópont. Egyszerűen nincs olyan nagyváros a világon, ahol minden közlekedési forma, mindenhol egyformán előnyt élvez. Hollandiában sincs, mert ott meg pl az autósok szívnak a városokban.
Ja és hogy az ár? Igen, arcpirítóan drága, de had nyugtassak meg minden külsőst, az építőiparban a nagy külföldi cégek is ugyanúgy kartelleznek és hatalmasakat kaszálnak. A piacot pedig úgy alakították ki maguknak már több évtizede, hogy esélyed se legyen megkerülni őket. Ez van. Ennyibe kerül most, 10 éve, vagy 10 év múlva.

igazi hős 2016.04.22. 15:10:17

@FlybyWire: "Pl. vissza lehet fordulni a város felé, ha valaki kint ragadt a belső sávokban." Azoknak akik ott ragadnak valahol, ahol több száz méter van sávot váltani, nem drága aluljárót kell építeni. Hanem buszsávot, hogy ott menjenek BKV-vel és ne autóval járjanak. Ebben a városban annyian autóznak, akik elindulni nem tudnak (és ezért fele annyian jutnak át egy kereszteződése, mint lehetne) vagy megállni (és beragadnak a kereszteződésbe, ezért a keresztforgalom nem halad).

igazi hős 2016.04.22. 15:13:35

@Mamagaio: Nekem nem úgy tűnik, hogy túl sok közbeszerzést nyernének azok a külföldi multik, ennek ellenére az árak inkább felfele mozdultak el. Kivéve a Közgépet, aki hiába indul alacsony árral, valahogy mégis más nyeri a megbízást. Mi meg veszítünk.

Mamagaio 2016.04.22. 15:22:01

@igazi hős: A Strabag a Swietelsky és a Közgép nagyon szépen leosztják a piacot és ha kell konzorciumba verődve dominálnak kis piacunkon. És ez csak a közművek, utak, stb. Aztán van még a Porr és sok sok egyéb "multi".
És az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a közbeszerzésben olyan tételek fordulnak elő, mint egy olyan építőipari eljárás, amit pl eddig Mo.-n sehol sem végeztek, de csak úgy nyerhetsz ha van benne tapasztalatod. Az már mindegy, hogy a "multi" pl Dél-Afrikai leányvállalatánál van egy olyan gép ami ezt csinálja 3 éve, az már továbbjutást eredményez a következő körre.

_B_ 2016.04.22. 16:27:00

Én naívan azt hittem, hogy majd a Sasadi irányába le lehet majd hajtani a pályáról, de sajnos tévedtem.
Teljesen értelmetlenül lebólyázták a visszafordító alagutat, hogy csak a P+R felől lehessen behajtani.
Se a pályáról, se a 7-es útról, vagy őrmező északi kijáratától nem megközelíthető. Továbbra is lehet zötyögni át a kertváros díszterepjárók által szétjárt útjain gazdagrét felől.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 17:35:41

@Mamagaio:

Nézzük először kicsit viccesen: Egyesek azon fanyalognak, hogy szerintük valami nem jó. Mások azon fanyalognak, hogy egyesek miért fanyalognak.

A kérdés az, hogy amin "fanyalgok", ahhoz teszek-e hozzá racionális érvet. Szerintem igen. Ráadásul több más kommentelőhöz hasonlóan Neked sem tűnt fel, hogy ezek az érvek nem csak (sőt, nem elsősorban) "biciklis érvek", autós szemmel nézve is komoly problémákat is említek.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 17:40:43

@Mamagaio: Ami az árat illeti, válasszuk szét azt a jelenséget, hogy X milliárd közpénz Y%-a korrupciós veszteség és azt, hogy az X milliárdból felépített Nagy Szürke Izének mennyi haszna van, volt-e értelme felépíteni, mi mást lehetett volna helyette csinálni, mondjuk egy Nagy Zöld Izét.

Amiből persze ugyanúgy ellopnak Y%-ot, de legalább a Nagy Zöld Izé létezésének több értelme van...

Mamagaio 2016.04.22. 18:36:47

@promontor: Ugyan, a racionális érveid semmi máson nem alapszanak, mint a te nézőpontod egy forgalmi szituáció jövőbeli alakulásáról. Ezt szépen le is írod lásd: "szerintem borítékolható".
A bringás és gyalogos méréseid alátámsztják a jelentős időnyereséget (több mint egy perc), tehát kössünk bele a zebrák számába. A P+R parkolóból való kijutást (lásd Invexvideo sírás) mától feloldották, a parkolók száma pedig ahogy írtad növekszik.
A költségekbe, meg a mennyivel olcsóbban ki lehetett volna jönni szövegbe pedig kár belemenni, mert vagy tényfeltáró riportot csinálsz és bíróságra viszed a bizonyítékaid alapján, vagy egy pusztába kiálltott szó lesz, ami a kattintásérzékeny fizetéskiegészítésedet is csak ideig-óráig fogja domborítani.
Összegezve, 10 éve járok napi szinten a "bevezetőn" kocsival, amikor a Beregszász utcában laktam bringával is, be a városba. Nekem és bizony sok embernek ez egy olyan megoldás, ami minden közlekedési eszközzel könnyebbé és hatékonyabbá teszi a csomóponton való túljutást. Ez az én véleményem és valós érvekkel alá tudom támasztani.
A fanyalgáshoz pedig csak annyit: ebben az országban kötelezően kell vagy fanyalogni, vagy vakon tapsikolni. Egyiknek sem vagyok híve, ezért maradok objektív hisz mind egy társadalomban élünk és nem vagyunk egyformák.

rüssel 2016.04.22. 18:41:13

Üdvözlök Mindenki!

Engem nagyon zavar, hogy továbbra sincs lehetőség arra, hogy pl. a Dayka Gábor megállónál egy buszra szállva elmenjek a M4 megállójáig - vagy éppen hogy Kelenföldön a pécsi gyorsról leszállva a Háromszék utcánál szállhassak le egy buszról...
Úgy gondolom, a vidéki egyetemista gyerekeinkkel szemben is arrogáns, hogy csak maguk után húzva bőröndjüket utazhatnak haza Győrbe, illetve hogy cipekedhetnek a hazai finomságokkal megrakodva Kelenföldtől a gyalogos alul- vagy felüljárón át a kollégiumig.
És szegény én?! Az én életemben már biztosan egy kormány sem szán arra pénzt, hogy ne kutyagoljak kilométereket a csípőprotéziseimmel ...
Pimaszság volt nem megépíteni egy olyan alagutat, amely a Budaörsi út egyik oldaláról a másikra visz át - és amelyen oda-vissza nem csak az autók, buszok közlekedhetnek, hanem gyalogosok, babakocsik, kerékpárok és kerekes székek ... Utálom. Azt, hogy senki sem képes a megfelelő helyeken komplex gondolkodásra ...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 19:07:24

@Mamagaio:

1) A forgalmi szituációk jövőbeli alakulásáról Neked is csak "egyéni nézőpontod" lehet, hacsak nincs egy időgéped.

2) A P+R probléma megoldását én is megjósoltam, a hozzá szorosan kapcsolódó másik gondról (az őrmezeiek kihajtásának megakadályozásáról) meg szépen hallgatsz, nyilván mert nem illik bele a csomópontról kialakított "minden szép és jó" képedbe.

3) Ami a költségeket illeti, megismétlem, hátha harmadjára leesik, hogy nem a korrupcióról szól a poszt, hanem arról, hogy másra/másképp több értelme lett volna elkölteni ugyanezt a pénzt?

4) "Nekem és bizony sok embernek ez egy olyan megoldás, ami minden közlekedési eszközzel könnyebbé és hatékonyabbá teszi a csomóponton való túljutást."

Nem állítottam az ellenkezőjét.
Azt viszont igen, hogy sokaknak viszont nem teszi könnyebbé és hatékonyabbá a csomóponton való túljutást, pedig tehetné.

Mamagaio 2016.04.22. 19:42:12

@promontor:
1) Van időgépem és a jövőből visszatérve az emberek nem lesznek boldogabbak, inkább egy morózus nyavajgásokkal teli életnek nevezett posványvan tengetik éveiket. Lesznek persze kivételek.

2) Miről hallgatok??? Megismétlem P+ R parkolóból való kijutás megolva, lásd: index.hu/belfold/budapest/2016/04/22/megszunt_a_budaorsi_uti_csomopontcsapda/
Az őrmezei kihajtást sem értem, a vasút mellett közvetlenül futó Péterhegyi út vezet a csomóponthoz ahonnan választhatnak BP, vagy Balaton (én utóbbit)

3) Ja hogy nem a korrupcióról, hanem hogy okosabban kellett volna. Hát erre is van megoldás, legyen elég lobbi-hatása az elképzeléseidnek, szervezz magad köré megfelelő számú embert és nyomulj (a blog nem elég) Legjobb példa: a helyi lakosság (XII.ker) megvétózta a hegyvidék felé létesített menekülőutat. Szóval ne add fel chanp!

4) Valóban mindig minden lehetne jobb, több, takarékosabb, élhetőbb. De ha ez az egész egy annyira elcseszett hasztalan drága konstrukció lett volna, a hazai média már felakasztotta volna az egész bagázst, lásd: Vasárnapi nyitvatartás, netadó, panamázás, Simongábor, stb stb stb

Szóval az igazság az, hogy ez egy 15 perces hiszti marad, akár tetszik, akár nem. Sírni persze szabad, azt itthon sokkal inkább emberszámba veszik. Sőt, MEGFIZETIK!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2016.04.22. 20:56:33

@Mamagaio:

2) The write-only módban működsz? Megismétled a P+R-ről, amit én is mondtam, nem tűnt fel? Ami a Péterhegyit illeti, ezzel azt mondod, hogy az őrmezeiek induljanak el az ellenkező irányba, menjenek el Őrmező másik végébe és onnan kanyarodjanak vissza. Tényleg ideális megoldás.

3) Gúnyolódással leplezed, hogy végre sikerült megértened, amit mondtam. Amúgy meg nem a lakosság lobbizott, hanem a polgármester. Bár ha ilyen jól kioktattál, akkor kiváncsian hallgatom a tapasztalataidat arról, hogyan kell lobbizni. Mert a nagy arcod alapján feltételezem, hogy ha Neked valami nem tetszik, akkor szervezel rögtön hogy népmozgalmat, hogy megakadályozd.

4) Az, hogy a sajtó mibe akaszkodik bele, az gyakran elég eseteges (már ha eltekintünk attól, ha a háttérből politikusok vagy gazdasági lobbik súgnak, de ez mellékszál). Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a sasadi csomópontról nem írtak mások is bírálóan, van pár link a posztban, ajánlom figyelmedbe. Bár inkább ne fáraszd magad, az is csak hiszti nyilván.

Látom, nagyon ráakadtál erre a bérblogger témára. Megnyugodna a lelked, ha elárulnám, hogy eltévedtél, ez egy privát blog és nem kapok érte pénzt?

Firshee 2016.06.16. 16:08:45

Ez az egy kép mindent elárul és tökéletes lett volna: iho.hu/img/kozut/1304/130427_budaorsiut/02.jpg A legjobb az hogy a Bartók Bélára is nyitott volna. Ha jól emlékszem azért nem ez lett mert valaki azt mondta hogy "csúnya lenne a beton felüljáró" és azt is mondták hogy a jelenlegi megoldásba már nem integrálható a Bartók Béla felé egy híd... Ha Budaörsnek sikerült megcsinálnia a Tesco mellett azt a jó kis lebegő körforgalmat akkor itt is lehetett volna csinálni valami hasonlót csak a képen látható módon levivve az autópályafeelinges szakaszt a föld alá. Feladom..