HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Májusi sörfesztiválnapló

2017.05.31. 08:28 promontor

Avagy frappánskodva: májusi sör aranyat ér!

Májusban ugyanis beindult a sörfesztivál dömping és két rendezvényen én is vizitáltam. Jöjjön egy ömlesztett beszámoló ezekről.

Belga sörfesztivál (2017. május 19-21.)

Bár a régmúltra nyúlik vissza kapcsolatom a belga sörökkel (`91-ben kóstoltam először belga sört és valamikor `95 környékén már a Cafe Trappistenben ízlelgettem a Westmalle szelekciót), érdekes módon a Belga Sörfesztivált most először látogattam meg. Tulajdonképp ez is esetlegesen alakult, a közelben moziztunk a családdal és amikor megemlítettem, hogy a sörfeszten belga praliné is lesz, beleegyeztek, hogy én sörözgessek, amíg ők pralinéznak. Azért másnap egyedül is visszamentem egy alaposabb kóstolásra, elvégre ha már megvolt a kóstolópohár, ki kellett használni... ;-)

belgasorfeszt_2017_05_21_001cr_478x135.jpg

A kóstolás a részleges spontaneitásból adódóan kicsit esetleges volt, alapvetően három főirány keveredésének eredményeképp alakult ki a sörlista:

  • Trappista sörök, ezek ugyanis régi kedvenceim,
  • Saison sörök, ezek szintén kedvenceim újabban,
  • "Fanyar felfedezések", azaz olyan számomra nagyrészt újdonságnak minősülő belga fajták, amiket leginkább a fanyar, savanykás, gyümölcsös ízek jellemeznek

Következzen a sörlista, utólagos, azaz nem túl alapos értékelésekkel:

  • Paljas Saison: indításnak jó, korrekt saison, kellemes,  száraz, frissitő, élesztős háttérízzel.
  • Westmalle dubbel: Nagy klasszikus, nagy kedvenc amit sajna túl hidegen csapoltak. Azért a gyümölcsös illatok gyümölcsös, diós ízek előjöttek.
  • Rodenbach: vörös szín, fanyar, vörösboros, meggyes illatok. Fanyar  meggyes ízvilág, mögötte édeskés alap, kicsit meggyszörpös, kicsit vörösboros kólás jelleg, de azért valahogy ezeknél mind jobb, komplexebb, szóval tulajdonképp ízlik. Egy pillanatra azon gondolkodom, hogy ez egy kriek, ha figyelembe veszem a pultos leányzó tanácstalanságát, amikor kikértem a sört, az összekeverés nem tűnik lehetetlennek. De aztán vállat vonok: ezt úgyis csak egy későbbi újrakóstolás derítheti ki, addig maradjunk annál a munkateóriánál, hogy azt kaptam, amit kértem.
  • Spencer Trappist Ale: amerikai trappista nahát! Világos, nem rossz, de leginkább a tipikus belga elesztos ízre emlékszem belőle.
  • Boon Faro: A Faro az egy cukor hozzáadásával készült lambic keverék, azaz spontán erjedésű sör, amit régi és frrissebb változatokból kevernek ki. Talán egyszer ittam ilyet, sok-sok éve, szóval lényegében egy újdonságot várok és kapok. Méghozzá nagyon is jót, édes, fanyar, gyümölcsös, kicsit diós is, enyhe kesernyésséggel a végén. Komplex, sokarcú sör..
  • Silly Saison: Ez egy félbarna sör, ilyet saisonban még nem láttam, meg is lep. Maradék üveget kaptam, alig habzik. Karamelles illat és íz. Néha egy kis élesztő előjön, de ez alig hasonlít arra, amit én eddig saisonnek tartottam. Keserű utóíz. A melegedés jót tesz neki. Talán nem lenne rossz de nem ilyesmit akartam, így összességében ez csalódás.
  • Chimay Tripel: Nagy sör. Komplex es tipikus egyszerre. Tipikus, erős élesztős belga világos. Selymes kortyérzet selymes krémes hab. Keserű utóíz. Komplex diós, mézes gyümölcsös ízek (füge, mazsola?).
  • Petrus oud bruin: Illatra könnyű vörösboros, pirosgyümölcsös aromák. Kevés hab, régi palack. :-( Ízre fanyar, frissítő gyümölcsös, meggy, eper. Enyhe, harmonikus földesség, füstösség, olyan vörösboros. Fanyar utóíz, picit keserű is. Remek darab.
  • St-Feuillien Saison: Ezt már kóstoltam és szerettem. Most is szeretem. Selymes kortyérzet, de elég erősen szénsavas azért. Élesztős, istállós illat, keserű, száraz utóíz. Ahogy melegszik, istállós es gyümölcsös, muskotályos illatok keverednek. Nagy sör.
  • Rochefort 6: A 8-as és 10-es Rochefortot kóstoltam és imádtam. A 6-ost is kóstolhattam akár, de nem nagyon emlékeztem rá, szóval ideje volt kipróbálni (megint?). Nem rossz ez se. A Piirat sörök rágógumis ízvilága az alap, de ez azért komplexebb, frissebb.

Promontor kritikai megjegyzései

Persze a Promontor blog hagyományai szerint nem létezhet sörfeszt poszt kekeckedés nélkül, nézzük hát, miben lehetne javítani a belga sörfeszten:

  • A belga sörök többsége felsőerjesztésű sör, amit nem kell agyonhűteni. Sajnos a fesztiválon mind a csapolt, mind a palackos sörök jéghidegek voltak. Szerintem az alkalmazott hűtőszekrények minden további nélkül beállíthatóak lettek volna megfelelő hőmérskletre. Jobb lett volna...
  • A fesztiválpohár kétdecis, a szabvány belga palackok pedig 0,33 literesek. Ennek az a következménye, hogy egy felbontott palack maradéka, rajta a csorba kupakkal visszakerül a hűtőbe, amíg nem jön az új kuncsaft. Ha egy óra múlva jön, akkor a bubi nagyja már elszállt. Hát istenem, így jártunk. Szerencse kérdése is, én pl. tízből csak kétszer éreztem úgy, hogy nagyon "erőtlen" volt a söröm, de ha egy kétdecis adagért 650 forintot kell fizetnem, akkor az is sok. Szerintem nem lenne lehetetlen rendesen visszazárni a palackokat. A borosok tudják a megoldást, palack visszazárónak hívják. Szerintem biztos van sörösüvegre is passzoló változatban. És igen, tudom, megaberuházásról van szó: kellene vagy kétszáz+ darab a sörfesztiválra. De egy prémium sörfeszthez mégiscsak ez a megoldás illene.
  • Ha már pohár. Lehetne jobb szerintem. Az ideális sörös kóstolópoharak szája visszahajlik, ami "megfogja" a sör aromáit. A feszt poharának viszont szélesedő szája van, ezen jó lenne változtatni.
  • A pultoslányok. Némelyik meglehetősen bizonytalan volt a kért sörök beazonosításában, ugye említettem, hogy egy esetben még abban se voltam biztos, azt kaptam-e amit kértem. Mindez szombaton délután, azaz kb. félidőben, azaz idő lett volna kikupálódni...
  • A kisérő kaják érzésem szerint sem választékban sem minőségben nem értek fel a sörválasztékkal. Pralinét pl. egy keskeny pultnál árultak és a családtagjaim szerint elég középszerűek voltak.

Azért a kritika mellett dicséret is dukál:

  • Bő a sörválaszték, külön jó pont, hogy még a sokadik alkalommal is igyekeznek új söröket behozni és megismertetni a közönséggel.
  • Nagyon jó a honlap, Van teljes sörlista, minden sörröl rövid ismertetővel, többféle csoportosításban. Ráadásul mindez hetekkel az esemény előtt. Aki akar, annak van módja előre felkészülni és megtervezni a kóstolását. (Megjegyzem, nagyon úgy tűnt, minden meghirdetett sör valóban jelen is volt, ami ugye alap lenne, de az általam látogattott más sörfesztiválokon sajnos nem az.)

Szezonnyitó sörfesztivál  (2017. május 25-28.)

A szezonnyitó, ami egy héttel késöbb van, mint a belga, ez vicces. Persze eredetileg áprilisra tervezték, csak aztán egy durva hidegfront miatt halasztották májusra, így a szezonnyitás csak a nevében maradt meg. A Szezonnyitó Sörfesztivál egyébként még csak hároméves múltra tekint vissza és kb. ez az egyetlen olyan hasonszőrű rendezvény, amelyet minden alkalommal meglátogattam, aminek elsősorban a számomra igen kedvező helyszín az oka. (A Főzdefeszten ott voltam a kezdetektől, de az utóbbi időben kihagytam néhány alkalmat, a Cseh Sörfesztiválon meg csak a 3. alkalomtól vagyok törzsvendég)

szezonnyitosorfeszt_2017_05_25_002cr_478x243.jpg

Sörfesztivál madártávlatból. Nem egy Oktoberfest...

Ez egyébként profiljában eltér a fentebb említett rendezvényektől, amennyiben nem specializálta magát egy bizonyos sörforrásra. Van itt mindenféle sör, bajor, belga, brit, cseh, magyar kézműves (kisüzemi, kraft, gerilla). Igaz viszont, hogy a választék egyikből sem közelíti meg a specializált fesztek választékát: általában olyan sörök jelennek meg itt, amit a városban itt-ott amúgy is megtalálsz, a rendezvény előnye, hogy ezeket egybegyűjtik és a közelembe hozzák.

szezonnyitosorfeszt_2017_05_26_004cr_478x240.jpg

Sörfesztivál közelről

Na de nézzük, mi is volt a termés ezúttal:

  • Herr Flick, németkomlós pale ale, Bázis sörfőzde: Na, ez egy igen kellemes könnyed világos sör, amolyan átmenet egy könnyű német lager és egy amerikai pale ale között, az előbbinél talán komlósabb, de jellegében mégis kontinentális. Tökéletes kezdet, bravó Bázis!
  • Serforras barna: Ezt már kóstoltam párszor, könnyű csehes barna, talán kicsit édesebb a kelleténél.
  • Axiom blond ale a Yeast Side sörfőzdétől: Kellemes visszafogottan újhullámos ivősör, kicsit gyümölcsös, kicsit komlós, kicsit élesztős, kicsit malátás, kifejezetten kellemes.
  • Tambor Světlý Ležák 11°: a fesztivál meglepetése, legalábbis számomra újdonság volt. Remek pilzeni típusú cseh világos, friss, fűszeres üde cseh nektár!
  • Tambor Tmavý Speciál 13°: világos után jöjjön a barna. Ez se rossz, a Serforrásnál pl. harmonikusabb, de olyan nagyon emlékezetesnek nem mondnám.
  • Fuller's IPA: ismert vizekre eveztem, ezt már sokszor ittam, most is hozta a kötelezőt, ez egy kifinomult, visszafogott, de azért érezhetően komlózott, földes, gyümölcsös elegáns angol sör.
  • Maisel & Friends India Ale: (legalábbis, ha jól emlékszem) Kellemes visszafogott bajor stílusú átértelmezése egy kellemes visszafogott English Pale Ale-nek. Szóval kellemes, gyümis, fűszeres de egyben határozottan malátás is. Jó kis darab.
  • Bigfoot The Smuggler: Yet another magyar kézműves pilzeni kisérlet. Elment, de nem gyakorolt rám nagy benyomást, a Tambor pl. jobb volt. De azért majd egyszer teszek egy dedikált próbát egy palackozott verzióval...
  • Kout 12° :Ahhoz képest, hogy pilzeninek írja pl. a ratebeer is, határozottan édeskés, malátás ízű. Persze van komló, meg a "szokásos" friss, fűszeres, füves cseh ízek és aromák is előbújnak néha, szóval remek sör ez. Ja, és mennyei a sűrű krémes hab!
  • Svijanská Kněžna 13°: Elsőre édeskés barna, kellemesen pörkölt malátás ízekkel, selymes kortyérzet. Bár a palackozott verzióról vegyesek az emlékeim, ezúttal csapról nagyon kellemesen csúszott, mindenképp kategórianyertes a fesztiválon...
  • Grabanc IPA a vége, csak hogy nosztalgiázzunk egy kicsit. Mézes maláta keveredik vad gyantás keserűvel. Ahogy kicsit melegszik előkerül némi gyümölcsösség is, illatban legalábbis. Korrekt IPA, ahogy azt elvárom egy Armando főzettől. Másfelől, ahogy kortyolgatom, azon morfondírozom, hogy jó példa a Grabanc arra, hogy minden nagyszerűsége és komplexitása dacára miért vágyom manapság IPA helyett inkább APÁra, EPÁra, egy jó saisonre vagy éppen egy megunhatatlan pilzenire. Azok ugyanis úgy tudnak komplexek lenni, hogy közben megőriznek valami frissítő jelleget is...

Promontor kritikai megjegyzései

Talén már említettem, hogy a Promontor blog hagyományai szerint nem létezhet sörfeszt poszt kekeckedés nélkül, nézzük hát, miben lehetne javítani a Szezonnyitó Sörfesztiválon.

Persze mielőtt jön a lista, azt azért előrebocsátom, hogy sok múlik azon, ki milyen elvárásokkal érkezett. Ismervén a korábbi Szezonnyitót és végiglátogatva a többi Serfőző által szervezett fesztivált, elég pontosan tudtam, mire számítsak: egy nem túl nagy méretű fesztiválra, amely viszonylag állandó "kiállító" partnerekkel dolgozik, ennek megfelelően ennyi idő után viszonylag csekély számú újdonságra lehet számítani. Illetve ha mégis, az inkább a partnerek aktuális kínálatától függ, amit nem nagyon lehet előre tudni.

Én ennek megfelelő elvárásokkal mentem oda és ezek az elvárások alapvetően teljesültek, sőt, ha értékelnem kell a választék újdonságszintjét, akkor azt kell mondjam, kifejezetten kellemesen csalódtam. Volt új cseh sör (a két Tambor és a 12-es Kout) és új magyar kézműves (Flick, Axiom, Smuggler). Meg voltak jól ísmert, megbízható klasszikusok, amikből nyugodt szívvel lehetett választani.

Szóval az alábbi kritikai megjegyzések a fenti általános elégedettség kontextusában értelmezendők:

  • A fesztivál érzésem szerint lassan, de biztosan megy össze. Tavalyhoz képest is voltak hiányzók (pl. Legenda), ha pedig az első Szezonnyitóval vetem össze, a csökkenés kifejezetten feltűnő. A helyzet még nem reménytelen, de  azért ezt a csökkenést meg kellene állítani, mert előbb-utóbb a kínálat már nem fogja elérni azt a küszöbértéket, amiért érdemes lesz kimenni. (Hallottam már idén is csalódott nyilatkozatokat emiatt...)
  • Az egy dolog, hogy tudomásul vettem, hogy nincs előzetes sörlista, csak esetleges facebook posztok, de azért tetszeni egyáltalán nem tetszik. Ebből a szempontból az egy héttel ezelőtti belga sörfeszt a tájékoztatási mérce. Kár, hogy ezt a mércét a Serfőzős rendezvények nem ütik meg.

Na, akkor most kis szünet, aztán júniusban jön a Cseh Sörfesztivál...

Szólj hozzá!

Címkék: budapest sör bálna belgium sörfesztivál sörforradalom cseh sör belga sörfesztivál Corvin sétány szezonnyitó sörfesztivál

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr9312545591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása