HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Paulus Velocipedus 5/2: Egy fékcsere viszontagságai

2017.09.27. 08:06 promontor

"Biciklizni kezdtem" - nyilatkoztattam ki bő öt éve. Aztán megosztottam az első, második és harmadik év tapasztalatait. Azóta is biciklizem, ez a poszt a két legutóbbi évről szól. Pontosan posztsorozat, mert három részre daraboltam, ez a második. (Az első arról szólt, mennyit és merre bicikliztem az ötödik évben...)

Csapjunk bele: szerelések

Két év alatt történt egy és más, volt defektem, felnicsere, külsőcsere. Business as usual. Amivel viszont a legtöbb ideig kínlódtam, az a fékrendszer cseréje volt, erről szól ez a poszt.

A bringámat eredetileg Cantilever-fékkel szerelték, amivel igazából sose voltam elégedett, a fékhatás gyenge volt, a fékút hosszú, főleg ha a fékpofák már kicsit kopottak voltak, márpedig a kopás nagyon hamar bekövetkezett. Szóval amikor eldőlt, hogy egy ideig még nem veszek új bringát, akkor azt is eldöntöttem, hogy lehetőség szerint lecserélem a fékrendszert V-fékre. Arról a feleségem új bringájának kipróbálásakor meggyőződtem, hogy a V-fék sokkal jobban fog, igazából ez a próba adta a végső lökést.

Szóval az elhatároztást tett követte, irány az 1. számú szerelő. Viszem be neki a bringát. Megnézi, mondja OK, de most nem tudja megcsinálni, kb. egy hét, mire sorra kerül. Mondom nemigen hagynám nála egy hétre a bringát, beszéljük meg a részleteket (pl. hogy mennyibe fog kerülni), meg azt, hogy mikor tudja úgy elvállalni, hogy rögtön megcsinálja, Meg is állapodtunk, mondott egy árat (emlékeim szerint bőven 10 ezer felett), megbeszéltük a leadás napját, azzal, hogy másnapra megcsinálja.

Eljön a nap, viszem be a bringát. Ránéz, hümmög, előveszi a centijét, aztán közli, hogy nincs neki elég hosszú V-fékje. Merthogy az abroncs vastag, a sárhányó is, nem fog az új fék elférni. Ezt nehezen akartam elhinni, a kedvemért a katalógusait is átnézte, de végül csak arra lyukadt ki, hogy ez nem fog menni.

Ezzel a manőverrel az 1. számú szerelő sikeresen átkerült, a "na ezt is elkerülöm nagyívben, ha van rá mód" kategóriába. Nem azért, mert nem vállalta el, hanem azért, mert azt a nyamvadt centit az első vizitemkor kellett volna előkapni. Ott volt a kerékpár az orra előtt. Én meg nagyon nem szeretem, ha lustaságból vagy hanyagságból lopják az időmet.

A probléma, azaz a V-fékek hossza, ettől még valósnak bizonyult. Utánanéztem néhány webshopban, a dolog tényleg minimum neccesnek tűnt, a leghosszabb V fék fékkarja 11 cm-es volt, az én bringámra meg úgy tűnt, pár milliméterrel hosszabb kellett (volna). Na jó, nem sokkal, de mégis. Ugyanezt mondta a 2. sz. szerelő  is egyébként, ő is méricskélt, odapróbált pár készleten lévő V-féket, lapozgatott katalógust, majd kimondta az itéletet: erre nem lehet V-féket tenni.

Azért megpróbálkoztam még a 3. sz. szervízzel is, ez egy Csepel márkaszervíz volt. Mondtam nekik a sztorit, ők is előkapták a centijüket, mérnek, hümmögnek. Hosszabb V-fék nem létezik, de szerintük ez még pont felfér, kicsit ráfekszik majd  sárhányóra, de az nem gond, használható lesz. Ha gondolom, ők elvállalják. Legyen, mondom, beszéljük meg az árat, meg a határidőt. Hát, holnap estére meg tudják csinálni, az ár meg attól függ, milyen fék és fékkarkészletet választok, van olcsó, közepes, meg drága, mutatja is őket. Kérdem, nem túl silány-e az olcsó, mondja, hogy nyilván a drága jobb minőségű, de nyugodtan választhatom az olcsót, ehhez a bringához passzol és nem lesz vele semmi baj. Az ár meg kb. 8000 forint lesz összesen. (Újabb rossz pont az 1. sz. szerelőnek, aki majdnem dupla árért akarta volna megcsinálni.)

Szóval hepiend, másnap este megkaptam az bringát az új fékekkel és elégedetten nyugtáztam, hogy végre van fékem, ami rendesen fog. Kapcsolatunk azóta is harmonikus, elégedetten, gond nélkül használom. Még az időnként esedékes utánállítás és csere is valamivel könnyebben megy, mint a Cantival.

vfek_2017_09_25_pano_478x318.jpg

Illetve nem is, volt egy epizódunk, amiről majdnem elfeledkeztem, pedig ez is tanulságos volt. Pár hónap használat után egyszer csak elkezdett beragadni az első fék. Azaz behúztam a féket, és amikor kiengedtem, úgy maradt. Nem teljesen, tehát haladni tudtam, de féloldalasan állt, súrlódott is néha. Kézzel ki tudtam húzni, de a következő fékezésnél megint úgy maradt. Elég idegesítő volt, vittem is a szerelőhöz. A 2. számúhoz, merthogy ő volt közel. Ő meg szépen megmagyarázta, hogy felfekszik a fék a sárhányóra, meg ez egy olcsó darab, gyenge a rugója, ő ezt nem tudja megcsinálni. OK, mondom, fair enough, nem az ő munkája, végülis tisztességes hozzáállás, hogy nem vállal olyasmit, amit a szakmai lelkiismerete nem enged. 

Persze ettől a probléma nem oldódott meg, a 3. számú szerelő meg kicsit távolabb volt, gondoltam egy kis internetes kutakodást megér a dolog. Gyorsan találok is huszonhat videót meg harminchárom rajzos leírást arról, mit kell tudni a V fékek felszereléséről és beállításáról. Ami ebből számomra érdekes volt, az a rugóerősség beállítása, amihez mindössze egy csavarhúzóra volt szükség. Nosza, irány a garázs, nézzük azt a beállító csavart, hm, eléggé ki van csavarodva, nem úgy, mint a hátsó féknél. Akkor állítgassunk rajta egy kicsit. Jé, most jó. Elengedéskor rögtön visszaugrik. Nahát, csak ennyi volt?

Nos igen, ennyi volt. Azt nem tudom, miért állítódott el, de többet nem tett ilyet és boldog házasságban élünk azóta is.

A 2. sz. szerelőről azóta sem tudom eldönteni, hogy szakmailag nézte be a dolgot, vagy valamiért szándékosan meg akart vezetni. Akárhogy is, sikeresen benavigálta magát az 1. sz. szerelő mellé.

Na, akkor ezt kiveséztem. Legközelebb idei bringásnaplóm utolsó darabja következik, az alábbi témában:

7 komment

Címkék: budapest közlekedés homár kerékpár bicikli fogyasztóvédelem critical mass index2 bringázz munkába Budapest paulus velocipedus trilógia

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr6812876346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.09.27. 10:45:57

Saját tapasztalat: korrekt, hozzáértő bicikliszerelő nincs. Ha ért hozzá és látja, hogy te nem, átver. A többi meg dilettáns.
Ezt egy kb. tíz-tizenöt boltra kiterjedő, húsz évnyi tapasztalat alapján mondom. :((

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.09.27. 20:35:03

@hullajelölt88: Na ja, kb. bármit szereltetsz, ez van, miért pont a bringa lenne kivétel.

Mindenesetre az vigasztal, hogy egy autóhoz viszonyítva ugyanezek az átverések miimum 1 nagyságrenddel kevesebb pénzt vesznek ki a zsebemből...

cotturag 2017.09.28. 22:43:30

@hullajelölt88: Gondoltam reagálok ha már kikerült a poszt az index2-re, szóval erősen kétlem hogy a bicikliszerelők dilettánsok lennének, inkább csak torzultak az elvárásaid, illetve a szerzőnek is. Pontosabban a piachoz képest. A szerelők meg tudnak élni abból hogy nem varázsolnak egy biciklin. Elmondom hogy értsd. Hogyha valaki odavisz egy régi biciklit amit cantileverrel szereltek, s ahhoz is tervezték a biciklit, te meg megkéred hogy rakjon rá V-féket ami az akkori tervezők fejében még nem is létezett, -hiába tervezték úgy a V-féket UTÓLAG hogy működjön rajta, esetenként előfordulhat hogy valami nem klappol. Szóval a szerelő megél abból hogy elhajt téged hogy keress egy kézműves szerelőt, mert köszöni így is van elég munkája. Most ez hogy rossz vagy jó az nem releváns a piac szempontjából. Szóval ezt így nem nevezném dilettanizmusnak, ha valamit nem old meg a szerelő keressetek inkább fórumon/biciklis ismerősök által olyan tagot aki szeret varázsolni, ennek is van szépsége.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.09.28. 23:01:44

@cotturag: Az 1. sz. szerelő főbűne az volt, hogy első alkalommal - amikor ugyanúgy ott volt a bringa az orra előtt - nem hajtott el, ehelyett megbeszélt egy második időpontot és akkor tette ezt. Ha szerinted az egy torzult elvárás, hogy elsőre megmondja, ha valamit nem csinál meg, akkor vállalom, hogy torzult elvárásaim vannak.
A 2. szerelőnek meg nem azt róttam fel, amikor első alkalommal elhajtott, hanem azt, hogy a második alkalommal egy darab csavar meghúzásának szükségességét nem tudta vagy akarta felismerni. Ilyen szinten ne legyen hülye (vagy ne nézzen annak), legalábbis ez az én torzult elvárásom.

2017.09.29. 08:26:56

@cotturag: baszdmeg, túlzott, torzult elvárás??

Új biciklit 150km-es átnézés után ne úgy kapjam vissza, hogy a középsőagy anyája minden fordulattal tekeredik picit kifelé, mire hazaérek, kiesik, túlzott?
Hogy a hidraulikus fékekből levegős az egyik, akkor a légtelenítés után ne úgy kapjam vissza, hogy a másik IS levegős?
Hogy az ismételt légtelenítés után pár hónappal előszedve ne blokkolja a fék a kereket kioldhatatlanul?
Hogy egy akadozó váltót a "javítása" után ugyanúgy ne lehessen használni, mint előtte???
Hogy a "független" szervizes ne mondja a pár hónapos bringa vadonatúj hajtóművére, hogy kopott?

Ez két bringa és négy szerviz volt, három vagy négy év alatt.

Hogy a páromat az elmúlt öt-hat évben hányszor baszták át azzal, hogy rábeszélték hulladék minőségű alkatrészekre, azt már nem is említem.
Ahogy azt sem, hogy a félmillás, néhai bringám festése villámgyorsan pattogni kezdett lefelé, a bolt mosta kezeit, a forgalmazó meg elvárta volna, hogy a csupasz vázat vigyem be hozzájuk, gyakorlatilag teljesen szétszedve a biciklit... szóval bocs, de itt nem az igényekkel van baj, hanem a megbízhatatlan, hanyag, dilettáns alakokkal.

AnnieC 2017.09.29. 21:37:32

Gyerekkoromban 3 bringabolt volt a közelben, abból egy volt, ahol nem nagyon volt gondom azzal, ahogy dolgoztak és ahol talán nem húzták le az embereket. A vége az lett, hogy inkább megtanultam megcsinálni magam, amit kellett.

2017.09.29. 23:53:00

@AnnieC: egy Szputnyik (спутньик ;) ) bringával én is boldogultam már kamaszkoromban is. Szó szerint az utolsó csapágygolyóig szét tudtam szedni és újra összerakni, talán a kormány kivételével.
Egy mostani MTB-t... pláne egy olyat, amilyen az utolsó bringám volt, össztelós, hidraulikus tárcsafék stb. Hát ehhez már olyan szaktudás, szerszámok stb. kell, ami sok szervizben sincs meg.
süti beállítások módosítása