HTML

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Újbudai módszerek 3: a XI. kerület valódi érdeke iskolaügyben

2008.02.17. 09:54 promontor

A farkasréti iskola ügyéről szóló legújabb bejegyzésem apropója az, hogy az iskola szülői munkaközössége bejelentette egy hatástanulmány elkészültét. A tanulmány 40 oldal (van egy 4 oldalas összefoglaló is) és minden szempontból körbejárja a tervezett bérbeadást illetve annak várható hatásait. Ahhoz képest, hogy "amatőrök" készítették társadalmi munkában, meglehetősen alapos, a témát körültekintően körbejáró anyagról van szó.

A tanulmány megerősít több érvet, amelyekről már írtam:

  • A népességnyilvántartótól kikért adatokkal támasztja alá, hogy az elkövetkező években a növekvő gyerekszám miatt Sasadon és Gazdagréten mindhárom jelenlegi iskolára szükség lesz az alapfokú oktatás biztosítására. (Én ugyanezt becslésekre alapozva állítottam.)
  • Számításokkal támasztja alá azt is, hogy az "alapítvány" ajánlata nem megalapozott, a reálisan várható tandíj messze meghaladja a beigért (önmagában is nagyon magas) 200 000 forintot.
  • Cáfolja azt az állítást (ld. 'érintett' hozzászólását) hogy a farkasréti iskola elsősorban a XII. kerületet szolgálná ki: jelenleg 61 XII. kerületi gyerek jár Farkasrétre (ez az iskola létszámának 10%-át épphogy meghaladja), további 9 gyerek más kerületi iskolába, ez összesen 70. Ugyanakkor 193 XI. kerületi gyerek jár át XII. kerületi iskolába. Ez tehát nem lehet indok, a farkasréti iskola magánkézbe adására.
  • Cáfolja azt a burkolt formában gyakran elhangzó állítást (pl. 'érintett' részéről, vagy Lakos Imrétől a december 19-i önkormányzati ülésen, idézem: "...eddig állandóan csak kifogást, meg panaszt hallottak róla..."), hogy a farkasréti iskolában nem lenne megfelelő színvonalú az oktatás. Ezzel szemben az idézett felmérések és a tanulmányi versenyeken elért eredmények alapján az iskola egyértelműen a kerületi átlag felett teljesít.
  • Apróság, de ugyancsak cáfolja azt az állítást (szintén 'érintett' részéről), hogy a farkasréti tantestület 75%-a nyugdíjas korú lenne: a tanulmány szerint 40 fő tartozik a 40-59 éves korosztályba, ugyanakkor az iskola teljes alkalmazotti létszáma az önkormányzat 2007-es költségvetése szerint 72,5 fő (amiben nyilvánvalóan kisegítő személyzet is van), tehát a fenti állítás egyértelműen téves.

Van persze néhány további - általam eddig nem említett - figyelemre méltó megállapítás is a tanulmányban:

  • Az iskolaépületért ajánlott éves bérleti díj (20 millió forint) mindössze 20%-a a piaci árnak! Ez elfogadható lenne, ha ott közérdekű, támogatásra méltó tevékenység folyna. Erről azonban szó sincs. Egy fizetős magániskola üzemeltetése semmilyen szempontból nem tekinthető közérdeknek.
  • Az önkormányzat az iskola átadása utáni első 8 évben 175 millió forintot veszít az "üzleten", ugyanis ebben az időszakban lineárisan csökkenő mértékben továbbra is támogatja a magániskolát, miközben az onnan más iskolába szoruló gyerekek miatt megnövekszik az önkormányzati iskolák támogatásigénye. Szó sincs tehát a kerületi költségvetés tehermentesítéséről.
  • Cáfolja a tanulmány azt az állítást is, hogy az "alapítványi" működtetés szinvonalemelkedést jelentene. Az "alapítvány" által jelenleg működtetett gimnázium oktatási eredményei legjobb indulattal is csak legfeljebb közepesnek mondhatóak, az alapítvány ajánlatának gazdasági vonatkozásai pedig a felszereltség szinvonalának emelkedését is kétségessé teszik.

Nagy kérdés persze, mire lesz jó ez a tanulmány. Arra mindenképp alkalmas, hogy megerősítse azt a józan ésszel is elég nyilvánvaló tényt, hogy az iskola tervezett magánkézbe adása a közérdekkel ellentétes lépés lenne. Cáfolja Lakos Imre, Bács Márton és társai egy-két mondatos "érveit" arról, milyen "jó" is lenne az "alapítványi" működés. Cáfolja azt is, hogy itt csak szülői "hőzöngésről" lenne szó valamiféle meg nem érdemelt privilégium megtartásáért.

A döntés azonban az önkormányzati testület kezében van, ahol Lakos, Bács és társai többségben vannak. Állítólag február 26-án lesz napirenden a döntés. Kérdés zavartatja-e magát a koalíciós többség a tényektől, a közakarattól vagy véghezviszi azt, ami egy szűk üzleti kör érdekében áll.

FOLYT. KÖV.

Kapcsolódó blogbejegyzéseim:

Kapcsolódó linkek:

Szólj hozzá!

Címkék: budapest gazdagrét újbuda farkasréti iskola bács márton sasad lakos imre hatástanulmány

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr100341266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.