HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Rekviem egy neonreklámért

2009.08.19. 17:50 promontor

Van egy régóta pofozgatott posztom, ami az istennek se akar elkészülni. Ennek kapcsán régi fényképek után kutakodtam az interneten, és egy ismerős képbe botlottam, ami talán megér egy rövidke külön posztot.

Óvodás-kisiskolás gyerekkorom egyik fontos emléke a fényreklám. Ebből az időszakból persze csak halvány emlékképeim vannak, amire mégis nagyon elevenen emlékszem, az az Erzsébet és Szabadság híd közötti pesti partszakaszon található neonreklámok sora: azokat mindig élvezettel bámultam. Sajnos ezekről a Duna-parti fényreklámokról nem találtam fényképet, pedig azokat is szívesen nézegetném. Viszont rábukkantam az alábbi képre, amely egy másik hajdani kedvencemet ábrázolja:

Itt a korabeli körtéri fényreklám látható. (Nem pesti olvasóknak: a Móricz Zsigmond körtérről, Dél-Buda egyik legfontosabb közlekedési csomópontjáról van szó.) Hatalmas, tarka-barka fényreklám volt, ráadásul "animált" is. Az összes részletre már nem emlékszem, de arra igen, hogy talán egy percig is eltartott, míg a teljes sötétségből eljutott a fináléig a reklám. Először megjelentek az emberek a baloldalon, akik vitték a pénzüket a takarékba. Aztán megjelentek a takarékoskodás gyümölcsei (motorkerékpár, hűtőszekrény, autó, lakás), majd a végén a felirat: "Takarékoskodjon, érdemes!"

A "sztori" jellemző volt a Kádár korszakra: egy kis népnevelés egyfelől, egy kis engedmény a fogyasztói vágyaknak másfelől. Gyerekként persze nem gondoltam ezt így végig, csak élveztem a színes, villódzó látványosságot. Hogy esetleg öntudatlanul ez a fényreklám is hozzárárult a spórolós, félretevős természetem kialakulásához? Ki tudja. Valószínűleg inkább gyerekkorom konszolidáltnak mondható, de azért ugyanakkor szűkös körüményei neveltek rá erre.

De ez mindegy is. A fenti fényreklám attól még szép emlék. Ráadásul ha belegondolok, akkor tulajdonképpen ezt a kicsit népnevelő mentalitást is kedvelem benne. Legalábbis ha összevetem a mai agresszív, mértéktelen fogyasztásra ösztönző reklámokkal, akkor mindenképp. Ráadásul a maiak döntő többsége a globális márkanevet sulykoló uniformizált tucatreklám. Ezzel szemben ezek a régi neonreklámok egyedi "kézműves termékek" voltak, amelyek szerintem a városnak is egyedibb képet adtak.

Kár, hogy már nincsenek meg.

Források:

  1. A fenti képet a Neonfényes Budapest oldalról (vagy lehet, hogy ez az eredeti link?) töltöttem le, amit ezúton ajánlok nosztalgiázni kívánó olvasóimnak. (Ide, vagy a fenti képre kattintva a pontos oldalra is el lehet jutni, a kép a lap végefelé lesz, jó sokat kell tekerni az egeret...).
  2. Az itt található kép egyébként láthatólag egy nagyobb fényképből lett kivágva, amelyre a HamPage: A Móricz Zsigmond körtér oldalon lehet rábukkanni, annak is az alján. Ezt az oldalt is csak ajánlani tudom.

13 komment

Címkék: budapest neon újbuda rekviem móricz zsigmond körtér index címlap körtér fényreklám takarékoskodjon érdemes

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr591299361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.08.19. 21:45:26

Gratula a címlaphoz...
Pl. Úttörő Áruház labdás neonja...
Érdekes, amikor a neon reklámot hordoz... Mert ez egy olyan világot tükröz, ami nem változik állandóan...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2009.08.19. 21:54:58

erre nem emlékszem gyerekkoromból, mert nem arra laktunk, és ritkán jártunk arra, de így a kép alapján, meg elmondva eszméletlenül hangulatos.

tényleg volt valami barátságos az akkori fényreklámokban, meg egyéb reklámokban, nem voltak agresszívak.

viszont akit érdekel, nézze meg a kazinczy utca egyik udvarában (asszem elektrotechnikai múzeum?) a megmenetett régi neonreklámokat!

innovation 2009.08.19. 23:07:06

Milyen jó már, hogy eltűntek ezek a szarok a városból. Nagyon nem illettek (illenek) Budapesthez... Már a roncsokat is el lehetne távolítani a házak tetejéről!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.08.19. 23:51:22

Én úgy emlékeztem, hogy a megmaradt fontosabb, egyedibb neonreklámokat védelem alá helyezte valami bizottság. Jó, tudom, én is itt élek, nincs az a védelem, amelyet némi zsetonnal ne lehetne átütni, de mégis, hogy szólhat a magyarázat?

Én régen "vidéken" laktam, mi csak akkor láttunk ilyen reklámokat, ha nyaralásból hazajövet végigautóztunk a Rákóczi úton. A körtéren sosem jártunk, pedig tetszett volna az előadás, nekem a Keletivel félszemben a Hungarocamion mozgó reklámja volt a csúcs.

szabiaki (törölt) 2009.08.20. 08:19:41

Nekem is olyan lepukkant szomorú hangulatot árasztanak ezek a fényreklámok, biztos azért mert az amerikai fényreklámokhoz mérem. Azok meg még régen is látványosabbak és színesebbek voltak.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.20. 08:59:19

@jacint70: Köszi!

Ami az állandóságot illeti, nem meglepő, hogy ezek a neonok legtöbbször céget vagy márkanevet reklámoztak, nem konkrét terméket.

Egyébként meg szerintem az egy érdekes kérdés, hogy hol van az egészséges egyensúlya az állandóságnak meg a változásnak. A Kádár rendszer nyilván egészségtelenül állandó volt, viszont én néha úgy érzem, hogy a mai világ meg egészségtelenül dinamikus.

@innovation: Ízlések és pofonok. Kérdés persze, hogy milyen reklám illik a városhoz. Mert ha azt mondod semmilyen, akkor szerinem nincs igazad...

@szabiaki: Nézd, mondjuk New Yorkhoz képest a mi reklámjaink mindig csak "kicsik és savanyúk" lesznek, de szerintem ez nem baj. Sokkal fontosabb szerintem, hogy legyen egyénisége egy városnak, és nem baj, ha ez a reklámokban is megmutatkozik. Egyébként meg mindennél lehet még olyanabbat találni, a Times Square pl. szerintem elbújhat Tokió mellett...

szabiaki (törölt) 2009.08.20. 09:34:40

@promontor: persze, nem is az nekem a bajom, hogy nem villogunk mint las vegas, de ezek a neonok akkor is olyan szomorkásak.

innovation 2009.08.21. 00:05:47

@promontor: Ízlések, persze, csak azt mondom, hogy nem illik - mondjuk egy - klasszicista ház tetejére egy ilyen rozsdás romhalmaz, vagy az Oktogonnál lévő házak tetején az LG reklám. Hírdetőoszlop, buszok, villamosok oldalai, óriásplakátok az utak mentén, stb... De a házak tetejére/oldalára (pl. Klotild Paloták) miért kell, nem értem! Megmenteni ezeket meg pláne miért?!?!?!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.21. 09:06:32

@innovation: Hát, ha szigorúan vesszük, akkor semmilyen mai reklám nem illik egy klasszicista épülethez, akkor se, ha azt buszra vagy hirdetőoszlopra teszik. A kérdés, hol a határ, itt meg visszajutunk az ízlésekhez.

Viszont azt megjegyezném, hogy én nem az Oktogonon lévő LG reklámról beszéltem, az ugyanis nekem se tetszik. A hely és a kor is más, az a körtéri ház (hampage.hu/trams/moricz/fehervarifeleiv.jpg) sokkal későbbi, szerintem ahhoz "illett" az a reklám.

innovation 2009.08.22. 11:51:15

@promontor: Nekem a busz és villamos, metro elmegy. Azért nem lázadozok. (Csak neon ne legyen. :)) A Körtérit ismerem, laktam Kelenföldön. Nekem így jobban tetszik, hogy nincsenek reklámok. :)

Az Oktogont azért említettem, mert nem akartam, hogy azt feltételezd, hogy csak a régiekkel van bajom.
süti beállítások módosítása