HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Címkék

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

A biciklis-biciklis viszonyokról

2014.04.30. 21:56 promontor

Itt a tavasz, meleg van.

bike.gifElőkerültek a bringák a pincékből, zajlik a BAM, egyre több bicajos jön szembe reggelente a bicikliutakon. Emiatt önmagában is jobban kell figyelni, hiszen nagyobb a forgalom, ráadásul a tavaszi bringás gyakran olyan, mint a hétvégi autós, azaz képes meglepetést okozni. Ez ismert jelenség, ugyanakkor érdekes módon  az ilyenkor előforduló konfliktushelyzeteket a létező kerékpáros mindentudók (pl a Kerékpárosklub Kisokosa, vagy ez a régebbi szöveg) nem nagyon tárgyalják. Ezek az anyagok ugyanis inkább a kerékpáros vs. autós veszély- és konfliktushelyzetekre koncentrálnak.

Pedig két bicajos közt is lehetnek konfliktushelyzetek, össze is gyűjtöttem párat. A lista nem egyenszilárdságú, vannak szabályok, amiket elvileg kötelező lenne betartani illetve vannak udvariassági tanácsok, amiket szerintem illene, de persze lehet, hogy nincs igazam. Mindenesetre nézzük a listát:

  • Elindulás: Aki elindul, elsőbbséget kell adjon annak, aki már a forgalomban halad. Hát, ez néha nem jön össze: áll a delikvens a kerékpársáv mellett, igazgat valamit a ruháján, majd hátranézés nélkül ráhajt a sávra. A sávban haladó meg fékezzen, hogy belé ne menjen. Arra is kiváncsi vagyok, hogy fog működni ez a szabály, pl. a Gellért téri vagy a Műegyetem előtti Bubi állomásoknál, ha végre valahára beindul majd a közbringarendszer
  • Jobbra tarts: Ez általános Kresz szabály, a kerékpárutakra is vonatkozik. A többség betartja, de azért időnként jön szembe egy-egy "egyéniség", aki szerint neki a kerékpárút közepe jár. Ez különösen előzésnél bosszantó: jobbról ugye nem szabad, balról meg a szembejövő forgalom miatt nem lehet. Persze vannak érdekes esetek is, pl. a Lágymányosi hídon a járda az bringagyalog (ami a közös gyalogos- és kerékpárút a bringás szlengben), egy elválasztóvonallal középen. Csak éppen nem világos, hogy az elválasztóvonal mit hivatott elválasztani. A tábla osztatlan bringagyalogot jelez, eszerint a felfestett vonal a szembehaladó forgalmat választaná ketté, míg az aszfaltra felfestett piktogrammok osztott bringagyalogot jeleznek, azaz a vonal a bringásokat és a gyalogosokat kellene, hogy elválassza. A gyakorlat inkább az utóbbi, a gyalogosok általában a folyó felöli oldalt használják, így én ott általában a középen húzódó vonalhoz "tartok jobbra".
  • Követési távolság: A minap megyek a Lágymányosi híd felé a pesti oldalon, pillantok hátra rutinszerűen, és döbbenten látom, hogy kb, egy méterre mögöttem jön egy srác és tapad. Megyek tovább, ötven méter után megint hátranézek, ugyanez van. Előzni nem akar, de jön a seggemben. Mint a túrdöfrancon a versenyzők egymás szélárnyékában. Csakhogy ez nem túrdöfranc és szerintem nagyon idegesítő volt, amit csinált. Nem tudom mit képzelt a gyerek, de ha bármi okból lassítok vagy fékezek, tuti belém jön. Márpedig ilyenre ezer ok lehet, megcsúszhatok, lassíthatok egy kátyú miatt, vagy mert belerepül a számba egy muslica (nem röhög, valós veszély tavasszal), vagy akár csak azért, mert lassítani támad kedvem. Egy másik eset az Műegyetemnél történt ahol a Magyar Tudósok Körútja egy gyalogösvényt keresztez, itt megáltam, hogy a keresztező gyalogosokat elengedjem. A mögöttem jövő bicajos meg csikorogva fékezett és igen rosszalló pillantást vetett rám, majd még egy kioktató megjegyzést is tett, hogy ha megállok, sose jutok át. Ebben nem volt igaza, három másoderccel később továbbhaladtak a gyalogosok és én simán átgurultam, mielőtt a következő gyalogos csoport odaért volna. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy ne abból induljunk ki, hogy ha mi egy adott helyen nem állnánk meg, vagy nem lassítanánk, akkor biztos az előttünk lévő se fog. Mert lehet, hogy fog, mi meg esetleg beleszállunk. Kedves bicajosok, kéretik biztonságos követési távolságot tartani!
  • Irányjelzés: A fentebb említett anyagok azért hangsúlyozzák az irányjelzés fontosságát, hogy az autósok tudják, mire számtsanak az előttük tekerőtől. Nos, ez egy másik kerékpáros számára is fontos információ lehet, tessék a kerékpárúton is karlengetni, ha le- vagy rátérnénk. Kereszteződésekben, lámpáknál, bringás átvezetéseknél, ahol több kerékpáros feltorlódik, elég pusztító tud lenni, amikor valaki jelzés nélkül bevág elém, mert ő éppen kanyarodik és remekül kiszámolta, hogy még "pont befér" elém.
  • Az előzés alapjai: Kezdjük azzal, hogy jobbról (bizonyos kivételekkel) nem előzünk, ezt a többség szintén tudja, de azért nem mindenki. Aztán vannak az előzésnek a Kresz szerint feltételei, amit ellenőrizni kell, mielőtt megkezdenénk a műveletet. Nézetem szerint ezek a feltételek egy bicikliúton, bicikli által elkövetett biciklielőzésre is érvényesek. Azaz ne előzzünk, ha szembejönnek, ha már minket előznek,  ha nincs elég helyünk befejezni az előzést, stb. Persze lehet ezeket a korlátokat értelmesen kezelni, a szembejövés pl. egy normális szélességű kerékpárúton nem gond, három kerékpár biztonságosan elfér, de azért vannak keskenyebb helyek, ahol szerintem necces. Vannak, akik másként gondolják. A másik előzéssel kapcsolatos tapasztalatom, hogy nagyon sokan nem néznek hátra, mielőtt előzni kezdenek. Pedig ugye kellene.
  • Promontor előzési kiskátéja, a fentiek figyelembevételével: Van csengő, lehet használni: egy kis pöccentés jelzi az előttünk haladónak, hogy jövünk. Nyomulni nem kell, főleg olyankor nem, amikor többen vannak előttünk. Ilyenkor esélyes, hogy nem csak mi akarunk előzni.  Ha valaki elől nagyon lassú, (pl. gyalogos), akkor érdemes különösen óvatosnak lenni. Amúgy is, szerintem kifejezetten bunkó dolog, ha ilyenkor úgy előzünk hátulról, hogy közben a közbülső bringásokat hirtelen fékezésre kényszerítjük.
  • Kinél vagyunk gyorsabbak? Ha valakit utolérünk, akkor annál gyorsabbak vagyunk, tehát jogosan törekszünk az illető megelőzésére, ugyebár. Vagy nem. Mert utolérhetjük az illetőt a piros lámpánál. Ekkor egyáltalán nem biztos, hogy valóban gyorsabban haladunk nála. Márpedig elég idegesítő, amikor egy lámpánál elteker mellettem valaki, mert ő gyorsabban indult, aztán tekerhetek mögötte és kereshetem az előzési lehetőséget, mert amúgy az én utazósebességem magasabb. A magam részéről lámpánál éppen ezért nem szoktam megelőzni az előttem állót. Hasonló eset, ha utolér valaki a bringagyalogon, ahol gyalogosokat kerülgetem. Én ilyenkor lelassítok és igyekszem nem centizgetni a gyalogosokat. Mások nálam "dinamikusabban" kezelik a kérdést és ott, ahol én esetleg várom, hogy a szembejövő gyalogosok elhaladjanak egymás mellett, azzal, hogy majd utána előzőm meg őket, ők még "beférnek".  Aztán ritkul a gyalogoskoncentráció, én felgyorsulok és azt veszem észre, hogy szó sincs dinamizmusról. ők tulajdonképp konstans sebességgel haladnak, amit holmi gyalogosok kedvéért véletlenül sem csökkentenek.

Most valószínűleg sokan azt mondják, hogy túlragozom a kérdést. A bringa gyors, fürge, menjen mindenki, ahogy kedve tartja, felesleges túlszabályozni meg túlaggódni a dolgokat. Figyelni kell mit csinál a másik bringás, reagálni, ha kell és akkor nem lesz baj. Nos, az igaz, hogy a fenti példáimból nem lett baleset és olyan kerékpáros ütközést se láttam, ami mások közt történt volna, azaz a "rendszer" láthatólag működik.

Ugyanakkor én mégis azt gondolom, hogy a fenti szabályokat és elveket követve még jobban "működne" a dolog. Most sokszor csak a többiek óvatossága ment meg egy-egy "kamikázét", ráadásul az is igaz, hogy aki a többi biciklissel szemben szabadosabban közlekedik, az hajlamos lehet auókkal szemben is ugyanezt tenni, ott viszont már súlyosabb árat lehet fizetni egy hibáért. Meg ugye aki szabadosabban közlekedik, az gyakran az én időm terhére nyer saját időt, magyarán tolakodik.

Szóval fő az óvatosság. Meg az udvariasság. Legalábbbis szerintem.

(A kép amúgy innen származik...)

17 komment

Címkék: budapest közlekedés kerékpár bicikli bringázz munkába

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr306082773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JakiHUN 2014.05.09. 17:07:35

"Most valószínűleg sokan azt mondják, hogy túlragozom a kérdést."

Egyáltalán nem. Ezek viszont sajnos olyan dolgok, amiket nehéz (vagy lehetetlen) szabályban rögzíteni, vagy tényleg túlszabályozottságot szülne.
Pl. a hárman egymás mellett előzés rendszeresen megtörténik autóval is: nem bicikliúton előznek, kissé átlógva a szembesávba, a szemből jövők meg még az előzés előtt húzódnak jobbra. Nekem ezt tanította a vezetésoktatóm, és így vezetek most is (ha jön szemből kerékpáros, húzódom jobbra).
Szerintem ez így jó.
Ezt viszont nem lehet normálisan beleírni a KRESZ-be. Itt tényleg az lenne a fontos, hogy mindenki ismerje a kultúrált közlekedéshez szükséges írott és íratlan szabályokat, és tartsa is be. (Minden szabály betartását nem erőltetném, pl. a Lágymányosi híd Buda felé tartó útpályálya gyalog- és kerékpárútnak van kitáblázva, mindenki, aki átautózik, szabályt sért. Meg láttam már egymás alatt egy irányú utca és zsákutca táblát, és van ilyesmiből sok.)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.05.09. 19:47:56

@JakiHUN: Igazából arra akartam összességében kilyukadni, hogy a Kresz általános szabályait - amiket egyébként autósként belénkvernek a tafolyamon - kell alkalmazni a kerékpárutakon egymás közt is. Ez nem túlszabályozás szerintem, mert viszonylag egyszerű alapelvekről van szó.

Az előzésnél én is írtam, hogy sok helyen elfér 3 bicaj is (néhol még négy is), ha a szélsők megfelelően jobbra tartanak és ez szerintem is normális. Viszont van olyan hely, ahol, kettő is szűkösen.

OFF: A Lágymányosi hídnál szerintem tévedsz, az a bringagyalog tábla egyértelmúen nem az úttestre vonatkozik, már feltéve, ha erre gondolsz: maps.google.hu/maps?q=Budapest,+R%C3%A1k%C3%B3czi+h%C3%ADd&hl=hu&ie=UTF8&ll=47.468776,19.071407&spn=0.010908,0.055189&sll=47.15984,19.500732&sspn=3.085042,7.064209&oq=R%C3%A1k%C3%B3czi+h%C3%AD&t=m&z=14&layer=c&cbll=47.468773,19.071395&panoid=VtYZmCz8WMrbuMiZf9NLuw&cbp=12,279.23,,2,1.87

De persze máshol kétségtelenül vannak mókás táblák...

JakiHUN 2014.05.09. 21:04:31

@promontor: azért van, ami nincs. Gyalog- és kerékpárúton közlekedéskor annyi van, hogy a gyalogosok nem zavarhatják a kerékpárosokat, és a kerékpárosok nem zavarhatják a gyalogosokat.
Ez a legtöbb helyen, pl. a budai rakparton ott elvérzik, hogy a gyalogosok rendezetlenül, össze-vissza sétálnak. (Nyilván azért, mert a sétálás az ilyen. Ezzel nincs semmi baj, valószínűleg én is ilyen vagyok, mikor sétálok.)
Az meg nincs leírva a Kreszben, hogy a gyalogosok ilyenek, ilyenkor akkor kell kerülni, ha nem jönnek szemből. Ezt viszont nem is nagyon lehet beleírni a Kreszbe, ez egy mindenki által ismert íratlan törvény kellene, hogy legyen.
(Én általában elkerülöm a helyet, vagy a Clark Ádám tértől az úttesten megyek, a kerékpáros nyomon.)

OFF2: A Street View-n nem találom én sem a táblát, de holnap lefényképezem. Valamikor nem rég kerülhetett ki, mert én is mostanában figyeltem fel rá. (Van az Üllői úton is, de azt sem látom Street View-ban, pedig egy hete biztos ott volt. :))

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.05.10. 08:54:35

@JakiHUN: Hm, lehet, hogy akkor a villamosépítés miatt kevertek el valamit a Lágymányosinál? Majd akkor én is figyelek, hogy mire gondolhatsz.

A bringagyalogon a gyalogos vs. kerékpáros viszonyokat szerintem se kell a Kreszben túlszabályozni, (én eleve a kerékpárosok egymás közti ügyeiről akartam írni elsősorban). Ami egyébként van, az elég, hiszen van egy általános kötelezettség arra, hogy mindent tegyünk meg a balesetek elkerüléséért, akkor is, ha mások nem szabályosak, szerintem ebből következik, hogy ne száguldozzunk a gyalogosok között.

Meg ha sok a gyalogos, akkor szabad menni az úton, ahogy Te is teszed.

JakiHUN 2014.05.10. 09:53:46

Itt van: tinypic.com/r/t822zb/8
A következő oszlopon meg 50-es tábla van, tehát ha az az úttestre vonatkozik, akkor ez is. :) (Illetve bal oldalon levő tábla csak a jobb oldali ismétlése lehet, jobb oldalon meg nincs ugyanilyen kirakva.)

"szerintem ebből következik, hogy ne száguldozzunk a gyalogosok között."
Tulajdonképpen igen. Akkor már csak azt kell elérni, hogy az emberek ténylegesen levonják ezt a következetést. :)
Ennek egyik eszköze lehet, ha bekerül a Kerékpárosklub Kisokosba. Szerintem ez az írás mehet bele egy az egyben. Írj nekik, és ha legközelebb módosításra kerül, (lehet, hogy átfogalmazva) jó esetben már ezt is tartalmazni fogja.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.05.10. 23:36:23

@JakiHUN: Hát ez tényleg vicces, ma én is megnéztem. Ha Pestről mész fel, akkor az emelkedő (ami itt kezdődik: maps.google.hu/maps?q=L%C3%A1gym%C3%A1nyosi+h%C3%ADd,+Budapest,+R%C3%A1k%C3%B3czi+h%C3%ADd&hl=hu&ie=UTF8&ll=47.469029,19.074197&spn=0.002589,0.007585&sll=47.161161,19.505754&sspn=2.666718,7.767334&oq=L%C3%A1gym%C3%A1nyosi&hnear=R%C3%A1k%C3%B3czi+h%C3%ADd,+1117+Budapest,+XI.+ker%C3%BClet,+R%C3%A1k%C3%B3czi+h%C3%ADd&t=m&z=17&layer=c&cbll=47.469101,19.074128&panoid=dKrwLLPP1Z82U9Cp-7AKoQ&cbp=12,269.11,,0,2.75) végig járda, hiába jelzi elvileg a kétfajta burkolat, hogy itt bicajozni is szabad. (Legalábbis szerintem az EuroVelo6 jelzés nem minősül szabályos biciklis infrajelzésnek...)

Aztán elérjük az általad lefényképezett új bringagyalog táblát, ami elvileg sajna az útra vonatkozna, tehát ez se segít rajtunk, hacsak nem mászunk át a szalagkorláton.

Végül elérjük az általam említett táblát, na onnantól szabályosan bicajozunk, elekintve persze attól a kavarodástól, hogy a középső sárga csík osztott bringagyalogra utal inkább, a tábla meg osztatlanra.

Szép minőségi táblázás... ;-)

Az MKK-nak majd írok...

zsírdisznó 2014.05.15. 16:49:23

En ott hagytam abba az olvasast, amikor kiderult, a szerzonek fogalma sincs arrol, hogy iranyonkenti 80-100 centimeteres kerekparinfrakat nem epitenek elismert kozlekedesi kulturaval rendelkezo orszagban.

Fel sem merul, hogy egy kinti bringhas permanensen egyensulyozzon egy 100 centimeteres savban.

Ezert megy a jeles szerzo szemet banto kerekparos Magyarorszagon "kozepre", azert idezojelek kozott, mert arrafele 120-180 centi szeles savokban mehet a jobbra tartas.

Szerzonk szellemi szintjet melto modon kiegesziti annak a nem felismerese, hogy hatulrol erkezo kerekparosnak sem diszkent van felszerelve a csengo.

Jelezni masnak hasonlo helyzetben is: pont ezert kotelezo.

Nemi empatiakeszseg sem art egy ilyen tema megirasahoz.

Leulhetsz fiam, egyes.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.05.15. 19:58:14

@zsírdisznó: Na, megvan a nap trollja.

Kár, hogy a szövegértés nulla: nem tűnt fel, hogy azt kritizálom, amikor valaki úgy kolbászol középen, hogy közben mindenki más képes jobbra tartani?

A csengős trollkodásod kifejezetten vicces, mert pont írom, hogy előzésnél gyakran használom. Ja, hogy nem olvasod el, csak büszkén fröcsögsz?

Azt egyébként honnan veszed, hogy előzésnél kötelező csengetni? Ja, hogy a kreszről sincs fogalmad?

_B_ 2014.05.16. 14:51:37

@zsírdisznó: Akkor te vagy az a tahó fajta aki kivág a már őt előző elé?
Gratulálok, hogy ebbe a kb. hibátlan posztba sikerült belehánynod.
Aki előz vagy kanyarodik, nézzen hátra. Ez tök alap lenne.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.05.18. 02:27:41

Remek összegzés!

Ráérő időmben a Bem rakparton szoktam nézegetni a kerékpáros forgalmat időnként. Eszméletlen, amit egyesek művelnek.

Untermensch4 2014.05.21. 08:26:42

nekem azt az alapelvet tanították hogy a kresz6szabályozás célja hogy mindenki (azaz mindenki) a lehető legbiztonságosabban eljuthasson a-ból b-be saját viszonylatában. imígyen a szabályos balesetnél a szabálytalan balesetelhárítás kívánatosabb. a gyalogosok jelenléte viszont azzal jár hogy szeretnének aránylag gondtalanul gyalogolgatni ami szerintem méltányolható s erős a hajlam hogy mindent ahol nincs autó osztatlan bringagyalogként használjunk. ha ezt sikerülne észben tartani azzal a minimális igényességgel hogy a többiekkel ne legyünk bunkók akkor a "még beférek" faszagyerekek is jobban tudnának haladni, ráadásul a saját képességeik jutalmaként, nem azért mert a többiek vigyáznak rájuk
@zsírdisznó: "Fel sem merul, hogy egy kinti bringhas permanensen egyensulyozzon egy 100 centimeteres savban." ha csak akkora a sáv akkor azon kell elférni. a benzin is olcsóbb sok helyen de azért ki kell fizetni a teljes tankolást...

zsírdisznó 2014.05.21. 19:51:19

A nap trolljakent nehany eszrevetel.

Ma, a budai rakparton betartottam a sebessegkorlatozasokat, tudatosan, eredmeny:
- a Szabadasag hidtol a Margit hidig nem eloztem meg senkit, engem mindenki, kb 40-50-en?
- 3-szor kellett fizikailag lemennem a kerekpautrol, hogy a szembol jovo elozo, illetve parosaval kozlekedo szembol ne jojjon belem, illetve, hogy elkeruljuk az osszeerest
- egyszer meg kellett allnom, mert meg szabalsytalanul sem lehetett jobbra kiterni, leven, hogy gyalogosok voltak a sajt helyukon.
- egyszer 3-szor ramcsmngettek, mert nem mentem at a gyalogosok oldalara, amikor valaki meg akart elozni, helye lett volna balra mellettem
- a tizes sebessegkorlatozast, amely tobb helyen ki van rakva, 5 percig figyelve, 0 ember tartotta be
- a Lanchidnal, az alagut gyalogosoknak van kitablazva, kerkpar-gyalogos kozos imnfra tablaval, illetve annyit jeleznek meg, hogy 140 meterre lesz kerekparos infra megint: ember nem volt, aki leszallt volna es tolta volna
- 2 kerekpaoros csnengovel probalta a KRESZ szerint a kozos feluleten totalisan nem zavarando, elsobbseggel remndelkezo gyalogosokat basztatni, hogy huzzanak mar el a picsaba elole

Ha valaki arra tippelne, hogy a kerge kerekparosok csupan megtevedt baranykak, kirohogom: sooha, egyetlenegyszer nem birtam szabalykovetobb viselkedesre egyet sem kozuluk azzal, hogy ha odakialtottam, hogy itt a KRESZ szerint csak tizzel szabad menni. Zero, nulla.

Ennyit, hogy reform, vagy sebeszi beatvatkozas, azaz ejnyebejnye figyelmeztetesek es nepneveles, vagy "ajokurvaedesanyatokat!" es a karukon keresztul, kikenyszeritve tenni erdekeltte oket, ha mast nem akarnak megerteni, csak es kizarolag azert mert van egy szemelyes 5 perces nyeresege, a tobbi pedig kapja be.

Per pillanat ez a kozerkolcs a legnagyobb problema, es nem az, hogy kozepen megy, ezek szerint osszesen csak egy ember (ezert egy cikk? haha), - mert az osszes tobbi bezzeg tud jobbra huzmi 100 centimeteren (elarulom mindenki mas sem tud, es nem elhatarozas kerdese: bringa, lassabb sebesseg, csomag, szel, eso, sotet: aki azt allaitja, hogy o meg soha, semmikor, az hazudik, raadasul, nem mellesleg, meg inni is szabad kerekparral nem fouton es nem a sarga foldig, tehat par centi meg ott is osszejohet kilengeskent)

Ugy erzem, ti empatiat nem mutattok a hozzatok kepest maskent kerekparozok irant. Azok a fiuk vagytok "a terrol", akik a szabalyt abbol kiindulva akarjak ervenyesiteni, hogy abbol a jogaik lehetoleg ne seruljenek, meg akkor sem, ha ezzel masnak nagyobb kockazatot kell vallalni. Azok vagytok, akik azt tudjak, hogy mik a szabalyok, betartamni aligha tartjatok be, en leszek az elso, aki mea culpa-zik, ha valamelyikotok ide berak egy videot a budai rakparton, amint vegig 20-szal megy, ahol kell 10-zel megy es kozben mindeki mas megelozi, es 140 metert leszalva tolja a kerekpart a hid alatt. Azok vagytok, akik meg nem tapasztaltak meg, hogy milyen egy balesetben de jure szabalyos lenni, de facto megserulni, anyagi kart szenvedni. A birosagon lehetsz majd szep es okos, a kart megsem fogja helyetted megelni: karterites elott mindig van kar. 2 20 kilometer per oraval szemben talalkozo kerekparos (osszeero kormny eseten sem sokkal jobb) orok eletre nyomorekka vallhat az erok hatasa alatt. Szamit, hogy igazad volt?

Egyenkent osszeszehetnem, hogy az irasomra a reakcioitokkal kapcsolatban miben nem ertek egyet, es mivel igen, azt hiszem, megsem ez a lenyeg.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.05.21. 21:12:18

@zsírdisznó: Köszönöm szépen a beszámolót. Kér, hogy észre se veszed, hogy részben ugyanazokat a jelenségeket kritizálom, mint Te is.

Le kellett menned a kerékpárútról, mert szemből párosával jöttek? Nem tűnik fel, hogy aki párosával jön, az nem tart jobbra, azaz TNeked is a bajod, mint nekem?

Úgy előztek, hogy leszarták, hogy nincs hely és emiatt neked kellett letérned vagy megállnod? Akkor előztek, amikor nem volt hely a gyalogosok miatt? Mond, elolvastad, amit az előzésről írtam?
Akkor talán feltűnt volna, hogy nem csak a jobbra tartásról írok és egyáltalán nem az cikk lényege, hogy mindenki húzzon el előlem, csak hogy én mehessek.

Egyébként részletkérdés, de úgy tudom (bár nem láttam, mert nem járok arra), hogy a Lánchídnál változott a táblázás és az alagút már a kerékpárosoknak van kitáblázva.

zsírdisznó 2014.05.22. 11:51:47

Ugy erzem, a fatol (egyeni vezetestechnikai hibak) nem latod vagy nem akarod latni az erdot (kozerkolcsi szinten jelenleg: hozzam kepest leszarom a tobbi ember szabalytalan veszelyezteteset, ha elonyom szarmazik belole es nem buntetnek).

Viszont szeretned megerezni, hogy a masikhoz kepest neked van igazad es ezen keresztul te tobb vagy. Kompenzalnod kell - es ebben en csak egy eszkoz vagyok, tudom.

Lathatoan egyes mondataimat vagy nem erted, vagy tudatosan nem akarod figyelembe venni.

Kinomban mar vigyorgok, mennyire a szad ize szerint, szubjektiv modon szurod (igaz - nem igaz) az irasom reszleteit.

Mire gondolok? Van amit tenykent kezelsz - hogy vitatkozhass vele -, van amit nem - hogy vitatkozhass vele.

"Nem tűnik fel, hogy aki párosával jön, az nem tart jobbra, azaz TNeked is a bajod, mint nekem?" - Nem, egyaltalan nem vagyunk egy platformon, te ertelmetlenul, bigott modon jobbra tartassal akarod megoldani ezt a jelenseget. A magam reszerol azt mondom, hogy festesen belul 80-90 centimeteren megalapozatlan elvarni, hogy a kormany jobb szele a sav szeletol, egy normalis kilengest is figyelembe veve, 5-20 centire haladjon folyamatosan (50-60 centis kormany normalis jelenseg, igaz?). Azaz, mas kerekparos, kozlekedo kozeleben tartani kell a jobbra tartast, maskor - meg egyszer hangsulyozom: 100 centimeteren - nem varhato el az allando jobbra tartas, ugy ahogyan te elvarnad (az irasod jobbra tarts resze ilyenrol nem tesz eszrevetelt), a jobb szelso vonalhoz igazodva. A parosaval kerekparozassal sincs az egadta vilagon semmi bajom - veled ellentetben - amig a tobbi kereparos kozeleben visszasorol a masok ele/moge. (irasod melyik resze mondana ennek ellent?)

"Akkor előztek, amikor nem volt hely a gyalogosok miatt? " - egyszer irtam, hogy szembol jott valaki es meg kellett allnom, mert jobbra nem lehetett kiterni a gyalgosok miatt, masreszt haromszor ramcsengettek, mert nem voltam hajlando szabalytalanul a gyalogosok kizarolagosan fentartott reszre ramenni - mikozben az illetonek volt helye, hogy balrol - az altalad elfogadhatonak tartott kb. 100 centimeteren belul megelozzon. A kettobol csinaltal egyet, es betetted valotlan allitaskent egy kerdesbe. Majd erre hivatkozva eljatszod, hogy en nem ertem az elozessel kapcsolatos irasod. Az "en szembejovetelem" eleve nem elozes volt.

Az alagut kitablazasa a tegnapi napon:

plus.google.com/100861688280217995860/posts/jb2LiuNWPoj

Talan ideje lenne forrasokat valtani. Ha mar (by the way) ""reszletkerdes", de annyira azert megsem, hogy ne akarnad megirni es ereztetni, hogy valoszinuleg megis nalad az igazsag..(Most mar csak remenykedem, hogy a 140m + kerekparut tablat nem ertelmezed at 140 meterre kerekparut-rol 140 meterig kerekparut-ra. 140 meteren at gyalogos jarda van es kerekparosnak, ha arra akar kozlekedni, leszallas es jaras)

A troll

zsírdisznó 2014.05.22. 12:01:47

A KOZlekedes alapelve a bizalmi elv letezese/mukodese.

Olyan kozlekedesi moralnal, mint amilyent tegnap yapasztaltam - az atlaghoz kepest szlesoseges mertekben, de mashol es Budapest belso 5 kilometeres korzeteben ahol viszonylag sok kerekparos kezd lenni, most mar feltunoen magas szamban - ez a fo alapszabaly nem letezik.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.05.22. 23:14:29

@zsírdisznó: "Viszont szeretned megerezni, hogy a masikhoz kepest neked van igazad es ezen keresztul te tobb vagy. Kompenzalnod kell - es ebben en csak egy eszkoz vagyok, tudom.

Lathatoan egyes mondataimat vagy nem erted, vagy tudatosan nem akarod figyelembe venni.

Kinomban mar vigyorgok, mennyire a szad ize szerint, szubjektiv modon szurod (igaz - nem igaz) az irasom reszleteit.

Mire gondolok? Van amit tenykent kezelsz - hogy vitatkozhass vele -, van amit nem - hogy vitatkozhass vele. "

Bagoly mondja verébre, hogy nagyfejű.

Ezt írtad: " 3-szor kellett fizikailag lemennem a kerekpárútrol, hogy a szemből jövú előző, illetve parosaval kozlekedo szembol ne jojjon belem, illetve, hogy elkeruljuk az osszeerest"

Mit értettem vagy magyaráztam ezen félre? 3x kellett lemenned az útról, két ok miatt, az egyik a szembejövő szabálytalan előzése, pont ilyenekről írtam az előzésnél a posztban

"Akkor előztek, amikor nem volt hely a gyalogosok miatt? " Ezt meg egy állításra írtam, nem kettőre, nevezetesen erre: "egyszer meg kellett allnom, mert meg szabalsytalanul sem lehetett jobbra kiterni, leven, hogy gyalogosok voltak a sajt helyukon."

Nem mostam össze semmit és nem állítottam hamisan semmit. Csak figyelmesen kellene olvasni amit írok: nem azt írtam, hogy téged előztek, hanem azt, hogy előztek, hiszen a szembejövő nyílván előzött valakit, azért került eléd.

A figyelmes olvasás amúgy sem erősséged. Az egész poszt a biciklis-biciklis interakciókról szól, de Te belemagyarázod, hogy önmagában engem zavar, ha valaki párosával megy és önmagában zavar, ha nem tart jobbra. Hol írok ilyet? Akkor zavarnak ezek a viselkedések, ha más kerékpárost akadályoznak. Üres úton nem zavar, ilyet sehol sem írtam, ez csak a Te belemagyarázásod.

Jössz állandóan a keskeny biciklliutakkal, meg kiszámolod, hogy szerinted én hány centis távolságot tartok elfogadhatónak. Hol beszéltem én centikről? Egyáltalán, úgy beszélsz a magyarországi bringás infráról, mintha mindenütt csak 90 cm széles kerékpársávok lennének. Hát képzeld, van ahol még szerencsétlen kis hazánkban is szélesebb a bringás infra, ha másért nem, hát azért, mert szélesebb a járda, amin kijelölték. De te beleképzelsz engem egy "bigott" álláspontba, amit sehol nem írtam, majd diadalmasan letorkollsz.

A fényképet köszi, ezek szerint rosszul látta (vagy értelmezte) a kollégám és rosszul tudták ezen a fórumon is ketten: criticalmass.hu/blogbejegyzes/20140509/kerekparos-kerekparos-etikett

Amit a közlekedési erkölcsökről írsz, abban van igazság, de szerintem túlzás is. Igen, sokan közlekednek úgy, hogy leszarják a másikat, de messze nem mindenki és messze nem annyian, mint ahogy azt divat manapság kijelenteni. Igen, hetente biztos látok egy-két agyament hülyét, meg persze vannak olyan szabálytalanságok is, amik figyelmetlenségből becsúsznak (néha nekem is, ezekből igyekszem tanulni), de a többség figyel, értelmesen közlekedik és sokan előzékenyek is. Csak persze azt nehezebb észrevenni, mert kevésbé látványos.

charlie 2014.07.07. 12:31:51

@promontor: A másik felén kint van a tábla:
https://www.google.hu/maps/@47.468726,19.071071,3a,44.2y,46.66h,89.77t/data=!3m4!1e1!3m2!1sGOH5CyWwPrZcHrhIJbQakg!2e0?hl=hu