HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Mi a bajom az új autópályadíjrendszerrel?

2014.12.28. 07:29 promontor

Mindjárt elmondom, de előljáróban az alapok:

Az új autópályadíjrendszer alapjai

Az új autópályadíjrendszer két pillérből áll:

  1. Mostantól minden szakasz fizetős (kivéve az M0 azon szakaszait, ahol ezt az EU támogatási szerződések kizárják, illetve a Megyeri híd, mert... izé, mert csak.). Ez a bevételnövelő pillér.
  2. Lesz éves megyei bérlet ötezer forintért. Ez a bevételcsökkentő pillér. Illetve a fene tudja. Ha valaki az országos éves bérlet helyett veszi majd ezeket, az bevételcsökkenés lesz, kérdés ezt mennyiben kompenzálják azok, akik eddig nem vettek országos bérletet, de megyeit vesznek majd.

Szeretném megjegyezni, hogy a két pillér egymástól független, azaz ha valaki az egyiket bírálja, abból nem következik, hogy a másikkal sem ért egyet. Nekem személy szerint az elsővel van elsősorban bajom, bár igazából a másodikról sincs túl jó véleményem. Mint ahogy a bevezetés módjáról sincs. Nézzük sorban:

1) Forgalomnövekedés a bevezető szakaszok környékén.

Ez az én elsődleges kifogásom az egésszel szemben.  Azzal, hogy a városi bevezető szakaszokat fizetőssé teszi a kormány, azzal megnöveli az ezekkel a szakaszokkal párhuzamos városi utak, utcák forgalmát.

Erre persze van "válasz", mondván, hogy hiszen itt csak évi ötezer forintról van szó, havi négyszáz, az egy liter benzin saccperkábé, az semmi, annyit mindenki ki tud és biztos ki is fog fizetni. Ha pedig mindenki kifizeti, akkor nincs miről beszélni, nem lesz itt semmiféle forgalomnövekedés azokon a párhuzamos utakon. Ugyebár. Van még kérdés?

Ezzel az érvvel az a baj, hogy sosincs olyan, hogy egy újonnan bevezetett költséget mindenki kifizet. Olyan van, hogy 50% kifizeti. Meg olyan, hogy 80% kifizeti, Vagy 90. Esetleg 93,42%. De nem száz százalék.

Az évi ötezer forint tényleg nem nagyon sok az autó egyéb költségeihez képest, tehát szerintem az autósok nagy többsége ki fogja fizetni. De az a pár százalék, amelyik nem fizeti ki, az is fog valahol közlekedni. A párhuzamos, kis kapacitású városi utakon.  És azokon az a pár százalék is jelentős forgalomnövekedés lesz. Már csak azért is, mert a budapesti bevezetőkön közlekedő autóslétszámnak a pár százaléka is igencsak jelentős szám.

Nézzünk egy példát: az M1-M7 bevezető becsült napi forgalma 130 ezer gépjármű (forrás itt, ld. a videót 1.36-nál). Ennek az 5%-a is napi 7000 autó. A 10%-a meg 14000. Kb. ez az a nagyságrend, amivel az M1/M7 bevezezetővel  párhuzamos útvonalak terhelése növekedni fog. És ugye ami a nagykapacitású autópályabevezetőn pár százalék, az ezeken a kisebb utakon már jelentős tétel, még akkor is, ha többfelé oszlik. Bár mondjuk pl. Budaörsről olyan sokfelé nem tud oszlani, van ugye elsősorban az 1-es út, egyeseknek jó lesz a végén egy leágazás a Törökbálinti út, másoknak az Egérút felé.

Másfelé nem vagyok annyira ismerős, de ránézésre is aggódnék az M3 mellett az Új Fóti út, az M5 mellett a Nagykőrősi út forgalomnövekedési esélyei miatt, illetve Érden a 6-os és a 7-es út felé irányuló forgalom hatásai miatt.

És mindezt miért? A budapestiek és az aggomerációban lakók által befizetett éves megyei matrica ugyan pluszbevétel, de ha igen-igen optimistán 800 ezer bérlettel számolunk, az akkor is csak 4 milliárd forint. A környezeti tehernövekedés szerintem bőven nagyobb kárt okoz ennél.

Mi a helyzet vidéken?

Én budapesti vagyok, az itteni helyzetet ismerem, az itteni problémák aggasztanak elsősorban, de az a gyanúm, a probléma máshol is jelentkezhet, ugyanis ingyenes elkerülő szakaszok máshol is vannak az országban. Ugyan a főváros forgalomnagyság szempontjából kiemelkedik és az elkerülő szakasz sem ugyanaz teljesen, mint a bevezető (vidéken máshol nincs klasszikus bevezető autópályaszakasz), de azért nem lepne meg, ha lennének még helyek az országban, ahol hasonló hatásoktól kell tartani.

2) Megyei matrica mint az arányos közteherviselés módja? Lenne jobb...

Az új rendszer második pillére sokaknak bejön. Mindenki kiszámolja, hogy a rövidebb távú rendszeres útjaival mennyivel jobban jár az egy (kettő, esetleg három) megyei matricával, mint az eddigi évessel. Éljen, tapsvihar, a kormány megtalálta az igazságos közteherviselés új csodamódszerét.

Nos, az kétségtelen, hogy az újfajta matrica valóban javítja a jelenlegi rendszer néhány igazságtalanságát; konkrétan a rövidebb távon, de napi rendszerességgel közlekedők számára nyújt a korábbinál kedvezőbb lehetőségeket. Ha csak erről a pillérről szólna a javaslat, különösebben nem tiltakoznék ellene.

Azt azért megjegyezném, hogy a megyei matrica ugyan valóban sokak terhét csökkentheti, de a valódi igazságosságtól (és nem mellesleg a józan paraszti észtől is) még mindig igencsak távol áll. Mert azt nehezen lehet igazságosnak tartani, hogy ha mondjuk valaki Komáromból jár Győrbe dolgozni, akkor két megyematricát kell vennie, míg Mosonmagyaróvárról elég egy, holott megtett a távolság kb. azonos.

Hasonló példát lehet sokat találni, a lényeg az, hogy ha igazságosak akarunk lenni akkor távolság alapú rendszert kellene csinálni. Azaz megyei bérlet helyett tessék megadni a kezdő és a végpontot, a tarifa (beleértve ebbe a heti, havi és éves bérletet egyaránt) legyen a távolsággal arányos.

(Mielőtt valaki letorkollna, hogy hülye ez, ahhoz fizetőkapuk kellenének, elmondom, hogy nem. Nem kellenek. Fizetőkapuk csak akkor kellenek, ha minden egyes útért fizetni kell. Amiről én beszélek, az továbbra is bérletes rendszer lenne, csak a bérletet tetszőlegesen megadott szakaszokra lehetne kérni, az ár meg a szakaszok hosszával lenne arányos. Az ellenőrzésre meg ott vannak a kamerák, eddig is azokat használták. Ehhez kellene némi számítástechnikai fejlesztés, de fizetőkapuk nem.)

3) Most akkor hogy lesz ebből több költségvetési bevétel?

Azzal számol az állam, hogy az új rendszerrel 39 milliárd forint pluszbevételre tesz majd szert. Hogy ez hogyan jön össze, az nem csak számomra nem világos: itt van a Kiszámoló illetékes posztja, tessék elolvasni!

Ami azért aggasztó, mert ha ezt az összeget komolyan gondolják, akkor lesz még itt olyan emelés, amiről jelen pillanatban nem tudunk.

4) A bevezetés módja

Nézzünk néhány gyöngyszemet:

  • Mikor kell bejelenteni egy 2015 január elsejétől érvényes változást? December 10-én, hát persze.
  • Előzetes társadalmi vita? Minek? (Az, hogy "ez egy évek óta zajló vita" lenne, arról sajnos nemcsak én nem tudok, hanem az érintett társadalmi szervezetek sem, azaz ez a vita legfeljebb a Nemzetgazdasági Minisztérium Pinokkió tárgyalójában folyhatott évek óta, zárt ajtók mögött, ha egyáltalán.)
  • Hatásvizsgálatok, forgalombecslés az érintett környékekre, minek? (Az, hogy "vannak hatástanulmányok", azt sajnos nem tudom addig komolyan venni, amíg ezek nem nyilvánosak. Erre persze elhangzott egy igéret, mikor is, ja igen, december 15-én. Gondolom szabadságon van a minisztérium informatikusa, azért nem sikerült azóta nyílvánosságra hozni azokat a "létező" anyagokat...)
  • Terjesszük el ügyesen, hogy az EU követeli meg, hogy minden autópályaszakasz fizetős legyen. Ez persze nem igaz, de sokan beveszik majd...
  • Használjuk ki a dolgot egy kis Budapest-Vidék uszításra ("az ország nagy része ezzel a javaslattal jól jár, és van egy eddig kedvezményezett kör, amelyik most havonta két gombóc fagylalt árával hozzájárul az ország minden állampolgára által viselendő költséghez" - forrás itt). Erre mindig van vevő...
  • Legyünk nagyvonalúak, a tiltakozások hatására húzzuk ki a listáról a Megyeri hidat, mert az "városi híd". Ami rendben is lenne, dehát könyörgöm, az autópályabevezetők meg "városi utak", azokat akkor miért nem húzzuk ki.
  • Hallom, hogy "a kormány célja, hogy a közösségi közlekedés használatára ösztönözze a Budapestre járókat", Örvendetes, de vajon mennyiben járul ehhez hozzá ez az intézkedés? Aki eddig ingyenes szakaszokat használt csak, azt évi 5000 forint kevéssé fogja a közösségi közlekedés használatára csábítani (vagy ha igen, akkor ugye mégiscsak reális az, hogy lesznek, akik két gombóc fagy ára miatt változtatnak és akkor talán a párhuzamos városi utakra is jut ilyenekből, ugye Csepreghy úr?); aki viszont eddig is fizetős szakaszokat használt, annak évi 38 ezer forinttal kedvezőbbé tettük az autós közlekedését, ami viszont akár el is csábíthat utasokat a Hévtől vagy a Mávtól. Ha csak az összegeket nézzük, akkor éppenhogy a közösségi közlekedés elleni hatás az erősebb.

Meddig tart az M1/M7 bevezető?

Mellesleg, tudja valaki, meddig tartanak a bevezetők fizetős szakaszai? Mert azért az nagyon nem mindegy. Az M5 és az M3 lényegében bevisz a Hungária körútig, az M1/M7 pedig Őrmezőig. Ugyanakkor nem minden autópályának tűnő objektum autópálya: tudja valaki, hogy hivatalosan meddig számítanak ezek a bevezetők autópályának?

Bevallom, én nem tudom. Akkor derítsük ki. Első kör, Google Maps:

OK, de biztos ez? A Google sokat tud, de hivatalos információforrásnak nem tartanám. Na jó, de akkor mi a hivatalos? Mondjuk az autópálya táblák? OK, de hol vannak ezek a táblák? Nézzük mit mond a Google Street View:

Azaz az M3 kivételével eltér a két forrás. OK, gondolkodom tovább és rájövök, hogy tulajdonképp nem is az autópálya tábla számít, hanem a fizetési kötelezettséget jelző tábla, ld. Kresz, 11. § (4). Ilyen persze jelenleg nincs kint, hiszen ezek a szakaszok nem fizetősek. Lehetséges, hogy a jelenlegi autópálya táblák alá teszik majd ki őket, de nem lehetünk benne biztosak.

Ugyanis találtam egy harmadik forrást, ami "hivatalosabb" az eddigieknél. A nemzetiutdij.hu felsorolja a jelenleg (még) díjmentes szakaszokat és rámutat egy térképre, amely szerint:

Hogy akkor az ellentmondó források közül melyiknek higgyek?

Egyelőre egyiknek se. Meg kell várni, hova teszik majd ki a fizetési kötelezettséget jelző táblát.

4 napjuk még van rá.

Frissítés, (2014. december 31. de 10 órakor):

Frissült a hivatalos autópálya oldal, megjelentek a megyei matricákhoz tartozó útszakaszok térképei. Gyors átfutás után néhány megjegyzés:

  • A GyMS megyei térképről hiányzik az M85-ös Enesét elkerülő szakasza, ez nyilván hiba.
  • Gondolom a győrszentivániak imádják, hogy mostantól az M19 fizetős lett, kerülhetnek az 1-es felé.
  • A budapesti bevezető szakaszok fizetősek az
    • M1/M7 az egérúttól kifele, ahogy azt már láttam is a minap...
    • M3 a Szentmihályi úttól kifele
    • Az M5 a térkép szerint 14-es kilométernél lévő csomóponttól kifele, de ez így értelmezhetetlen, most az autópálya tábla a 13-as kilométernél, azaz a Szentlőrinci uti csomópontnál van, szerintem onnan lesz fizetős kifelé, de aki arra jár, pontosítson...
  • Vicces a Veszprém megyeiek helyzete, mert ugyan vehetnek megyei bérletet, de ennek csak akkor van értelme, ha rögtön valamelyik szomszédos megye bérletét is megveszik, ugyanis ha Balatonvilágosnál rámennek az M7-re, Veszprém megyén belül már nem tudnak lejönni róla.

Megjelent egy közlemény a kormány honlapján, ennek - szerintem - legfontosabb mondata az alábbi:

Türelmi idő is segíti a közlekedőket, hogy megszokják, egy adott megyében mely szakaszokon érvényes a megyei matrica. Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodájában a szolgáltatási díj megfizetése mellett (1470 Ft) az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.

Lefordítom: vegyél autópályamatricát már január 1-től, mert a "mentesülés" csak egy szívatás: szenélyesen be kell menned hozzá valamelyik ügyfélszolgálati irodába és a biztonság kedvéért 1470 forintra még így is lehúznak.

266 komment · 2 trackback

Címkék: budapest politika közlekedés dörgedelem autópálya útdíj index címlap megyeri hid latolgatok autópályadíj Magyarország M0 megyematrica

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr467007407

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Közlekedős vegyesposzt 2015.01.12. 07:59:10

Apróságok, innen-onnan. Főleg útdíjügyben: Pénteken dolgom volt Budaörsön úgyhogy nagy fogcsikorgatások közepette megvettem a Pest megyei matricát. Nagyon remélem az illetékesek csuklottak: emlegettem őket szép szavakkal. Hogy miért vettem matricá...

Trackback: Az ötezer forintos ötlet 2015.01.04. 09:03:34

Az megvan, hogy ha Dunavecse átkérné magát  Fejér megyébe, akkor az M8 híd éves matricája már csak 5000 forintba kerülne? Az ötlet máshol is alkalmazható, a fél ország hálás lenne pl. Balatonakarattyának, és ők még választhatnának is Somogy és Fejér k...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyünyüge 2014.12.29. 19:14:26

@Rock me Gromov:
az éves matricák eddig (évente egy alkalommal) jelképes összegért átirathatók voltak másik rendszámra.
Meglepne, ha ezt a megyei matricákra is lehetővé tennék, de hát vannak még csodák ..... talán.

Tejmészáros 2014.12.29. 19:56:53

nézem az m1 híradót, csak a megyei matricáról volt szó... rózsaszín szemüveg

monddazigazatmar 2014.12.29. 20:06:37

@aptohu: Bocsánat. M1 győr mellett eddig ingyen volt? Mert gondolom, ha eddig ingyen volt, most fizetős lesz, akkor jogos az aggodalom a megnövekvő forgalomról. Ha eddig is fizetős volt, akkor miért zúdulna győr belvárosára nagyobb forgalom

monddazigazatmar 2014.12.29. 20:09:08

@Rock me Gromov: Annak eddig is visszajárt időarányosan az autópályamatrica. Ja, nem.
De gondolom az 5-10 ezer forintnyi matrica nem fog nagyon bezavarni, van eredetvizsga, súlyadó, átírási illeték, forgalmi, törzsköny kiállítás...
Vagy a megyében vásárolnak majd új autót.

Arcade Macho 2014.12.29. 20:12:47

@aptohu: "A km alapú nem megvalósítható, dugódíj lesz"

epp te mondtad nem, hogy a kamionoknal mar megvalosult, miert is ne lehetne szemelyautokra is?
max lenne heti Bp matrica a parszor felkovalygoknak, hogyha a kis faluja nem gondolja hogy nala dugo van

2014.12.29. 20:14:01

@Balt: Jézusom.... 3 autótok van. Van ahol a család létszáma alig haladja meg az autóitok számát.

Aki három autó fenntartását képes megoldani (kötelező, üzemanyag, szerviz, egyéb járulékos költségek) az ne sírjon már, hogy fizetnie kell egy picit többet.

De tudod mit... Kerüld el a fizetős szakaszokat. Nem fog feltűnni, hogy összességében fogyasztásban majd rosszabbul jársz. De Te leszel a frankó ember, aki jól megspórolta a matricát.

2014.12.29. 20:24:02

@Szabványok:
Érveléseid egy részével egyet tudok érteni. De úgy érzem, hogy dühből olyan tételt is beírtál, amihez aztán végképp nincs közünk. Pl. "RTL-nel forgalomarányos több tízmilliárdos adó."

Ha csak nem vagy RTL dolgozó, nem értem, hogy ez miként jön a témához. Úgy látom sokan saját egyéb sérelmeiket vetítik ki egyes döntésekre, ami nem tetszik.

Ennek következtében az érvelések hitelét vesztik, mert azt védeni, amihez végképp nincs köze az érvelőnek az nem igazán jó.

A szociális népszavazásra visszatérve azt tudom Neked mondani, hogy ez egy olyan szép politikai akció volt, ami intézményeket fosztott meg olyan összegektől, amit fejlesztésre tudtak használni. Akkoriban ilyen környezetben dolgoztam. Láttam, hogy egy nagyobb kórház milyen extra bevételeket ért el ezzel.

Vagyis egy olyan akció volt, ami nem a hatást nézte, hanem csak érzelmekre épített. A mostani útdíj felháborodást is ilyennek érzem. Pedig összességében jobban járnak nagyon sokan ezzel a változással.

Tejmészáros 2014.12.29. 20:27:48

@monddazigazatmar: neked van interneted, mégiscsak meg kellett volna adóztatni, esetedben 1 millióval, van rá pénz.

2014.12.29. 20:31:25

@sanyix: Bocsánat, hogy belebégettem a témába.

Egyrészről nem a korábbi adókat védtem meg. Másrészről korábban nem magyaráztam meg hasonló dolgokat.

Arra próbáltam rámutatni, hogy sokszor olyan dolgokra dobnak ki az emberek pénzt, amiről nem is gondolják, hogy pénzkidobás.

A jelenlegi változást ennek ellenére úgy élik meg, mintha a napi betevőt vették volna el tőlük. Holott azok, akik naponta megtehetik, hogy autóval járjanak, azok lényegesen jobb életszínvonalon élnek, mint akiknek még autója sincs.

2014.12.29. 20:34:32

@Gringo: Nem ismerlek, így lehet, hogy Te vagy országunk nagy adományozója.

Mivel a névtelenség homályában maradhatsz, szeretném megkérdezni, hogy mennyi pénzt utaltál már át lélegeztetőgépekre?

Ugyanis most a Te zsebedre megy a játék, amit ha jól értek egyébként lélegeztető gépekre szántál és ezt most elvették tőled....

Előre is köszönöm a válaszod.

aptohu 2014.12.29. 20:39:56

@monddazigazatmar: ingyen volt, meg még sok más nagyváros mellett. Linket is adtam. Nem nézted meg.

aptohu 2014.12.29. 20:42:42

@Arcade Macho: kezdünk elbeszélni egymás mellett. Másodszor vagy talán harmadszor írom le, hogy valaki felvetette a Budapesten belüli km alapú fizetést. Arra írtam, hogy nem megvalósítható. Mint ahogy a világon egyetlen városban sincs ilyen.

2014.12.29. 20:45:13

@jacint70: Végre valaki, aki értelmesen tudott ellenérvet felhozni. Köszönöm.

Igen... Pontosan ez történik. Időnként feszítenek a húron, de még nem pattant el. Vannak már jelei, de a hideg rosszat tesz ennek.

A mostani kormányzásnak meg hatalmas előnye van azzal, hogy az ellenzéknek nevezett bohóctársadalom képtelen együttműködni.

Lássuk be, se az ellenzékből, se a kormánypártból nem kér a többség.

aptohu 2014.12.29. 20:52:18

@agyramegy: mennyi az a nagyon sok, akik jól járnak? Mert szerintem a többség rosszul jár. És azt se felejtsük el, hogy a kamionok jövőre 5%-kal többet fizetnek (ha jól hallottam, fizetett reklámban azt mondják, hogy idén közel 0% az infláció), 8 és 9 fős autóra, 3,5 tonna alatti tgk-ra dupla annyi lesz a díj az évest leszámítva, nem személyautóhoz kötött utánfutóra is kell majd matrica.
Olyan jó lenne már valami előzetes számítást látni, melynek alapján kijött ez az 5 ezer forint. Mert ha annyira nagyon sokan jól járnak, akkor nem jönne be a tervezett 40 milliárd plusz pénz.

2014.12.29. 20:59:29

@aptohu: "És azt se felejtsük el, hogy a kamionok jövőre 5%-kal többet fizetnek, 8 és 9 fős autóra, 3,5 tonna alatti tgk-ra dupla annyi lesz a díj az évest leszámítva, nem személyautóhoz kötött utánfutóra is kell majd matrica."

Kivettem a zárójeles részt, hiszen egy ilyen mondat zárójel nélkül is értelmes. De sajnos így nem értem, hogy mit szeretnél írni. Mielőtt válaszolnék légy oly kedves tisztázni ezt.

Nem kötekedni szeretnék, hanem megérteni, amit írtál.
Köszönöm.

monddazigazatmar 2014.12.29. 21:00:08

@aptohu: de, megnéztem. Egyszer nem láttam Győr mellett, hogy ki lett volna írva, hogy ingyenes szakasz jön.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.12.29. 21:00:35

@agyramegy: Rossz az érvelés. Azért mert valakinek jobban megy, miért kell rádobni egy újabb adót?
Ha jobb lenne a kormányzás/kevesebb fölösleges kiadás/nyilvánvaló lopás lenne, akkor semmi szükség nem lenne semmilyen új adóra!

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.12.29. 21:03:00

@agyramegy: Végre valaki, aki egy betűhalmazt érvként értelmez... ;-)
Talán van kiút a "libsinácideazértahúhaanyjabiztosamibiztos" "kultúrából"... ;-)
Köszönöm...

Balt 2014.12.29. 21:07:58

@monddazigazatmar: És ha mondjuk nem december-január időszakban vesz valaki autót...?

aptohu 2014.12.29. 21:08:42

@agyramegy: szerintem nem annyira bonyolult.
Eddig az inflációval szokták indokolni a január 1-jei áremelést, ezért a zárójel, a kamionoknak most viszont azért emelik, hogy nagyon sokan jól járjanak.
A 8 és 9 férőhelyes személyautóknak dupla annyiba fog kerülni a heti és havi matrica (a megyeinél eddig erre nem tértek ki, de nem lennék meglepve), de csak azért, hogy nagyon sokan jól járjanak.
A lakóautók és 3,5 tonna alatti haszonjárművek szintén dupla annyit fizetnek a heti és havi matricáért. Megint csak nagyon sokan jól járnak.
A nem személyautók után kötött utánfutókra is matricát kell venni (ami megegyezik a D1 kategória heti, havi vagy éves díjával), létrehozva az U kategóriát, de csakis azért, hogy rettentő sokan jól járjanak.
Kihagytam valakit? A személyautós jól járókat már kibeszéltük.

Balt 2014.12.29. 21:10:01

@monddazigazatmar: Remélem, véletlenül sem fogsz megyehatáron "illegálisan" túlfutni. Nem néztem részletesen Tatabányát, de erre alighanem jó példa, persze aki ott él, az kb. tudja. Aki meg nem, az gps nélkül ne is induljon el, ha jót akar...

Balt 2014.12.29. 21:12:07

@monddazigazatmar: Bizony, ezek mind ingyenesek (azaz Fehérvár mellett az M7-es is), pont az átmenő forgalom városon kívülre terelése érdekében.

aptohu 2014.12.29. 21:14:56

@monddazigazatmar: olyan tábla van, hogy utolsó kihajtó a fizetős szakasz előtt:
https://www.google.hu/maps/@47.6857962,17.8025545,3a,75y,73.25h,67.18t/data=!3m4!1e1!3m2!1sdVOnjQ2x1kT-WyEbRk8PAg!2e0
Sok városnál (volt) ilyen, pont azért, hogy aki nem az autópályán megy, ne kelljen átpöfögnie a városon.

2014.12.29. 21:18:41

@jacint70: Nem érzem rossznak azt az érvelést, hogy fölösleges dolgokra költ el valaki pénzt az ne sírjon.

Én pont erre kezdtem figyelni, hogy mi az amire én pénzt költök és azt a pénzt lehetne másra is fordítani.

Természetesen lehetőségekhez képest de nagyon sokat lehet spórolni okosan elköltött pénzekkel.

És nem arról beszélek, hogy a TukkerMukker olcsóbb termékeit veszem meg, hanem arról, hogy nem veszem meg azt a terméket, amire valójában nincs szükségem.

Szóval nem a lemondásról beszélek, hanem az okos költésről. Nem az újabb adókról van szó, hanem nem engedem, hogy a fogyasztói társadalom beszippantson. Mert ez sokkal keményebb mint az ilyen-olyan adók.

Nem kell új és jobb tévé, porszívó, számítógép, mikró, rádió, ágy, robotgép, botmixer és még sorolhatnám. A mostani is tökéletes.

2014.12.29. 21:25:52

@aptohu: Köszönöm. Így már értem.

A 8 és 9 férőhelyes személyautók esetén igazán érdekes a felvetésed. Mert ez kvázi a nagycsaládosok ellen szól, ami a kormány gumihangyája.

A többin sajnos nem lepődök meg, de nehéz is kategorizálni néhányat, de én számítottam arra, hogy az útdíj változni fog ezen területen.

Fazakas László 2014.12.29. 21:38:54

@bölcsbagoly:

A Pitești - București - Constanța autópályát sajna nem volt még részem megismerni, de a Ploiești - București-t már igen.
És van autópálya București és Pitești között szintén.
A nyáron pedig mentem végig (oda-vissza) az Aranyosgyérestől - Gyaluig húzódó erdélyi szakaszon (Autostrada Transilvania). De arrafelé már tavalyelőtt is mentünk a sógorommal.
És van lenn délen egy végigfutó (Déva - Nagyszeben)... persze itt-ott még csak terv - vagy már lassacskán épülget ... és (Nagylak - Arad / Arad - Temesvár felé)

Na nem mintha nálunk annyi egybefüggően hosszú autópálya lenne.
Mi se 300 kilométerekkel kezdtük.
Még jól emlékszem az M7-esre, majd 20 évig csak 89 km volt (csupán az Osztyapenko szobortól - a Balatonaliga előtti É-D útelágazásig ért.
Az M5-ös meg sokáig csupán Kiskunfélegyházáig!)

Az M6-os viszont, amelyik még magát Pécs városát is szinte félig meddig elkerüli (illetve sokkal rövidebb és hamarabb van Pécsre a régi úton menni).

Mindenesetre nálunk se nagyon kéne erőltetni azokat a mindenféle matricákat, ha lenne helyette az útdíj!
Ami persze teherautóknak, kamionoknak és a buszoknak már régóta van (e-matrica)
Sokat jártam Győrtől dél lefelé - a Pápa - Csorna - Bük - Szombathely útvonalakakon. Ott minden nagyobb teherautónak meg kellett vennie a matricát - ám az út hozzá az olyan ... hogy röviden és simán mondjam - szar!
Útdíj viszont már régóta van.
Csak néha Nemzeti útalapnak hívják, s szépen bele van építve az üzemanyagok árába!

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.12.29. 21:47:32

@agyramegy: Ezeket értem... Mármint azt, hogy nem vagy/nem akarsz konzumidióta lenni.
Az érvelést ott érzem hibásnak, hogy azt írod, hogy akinek három autója van, az ne sírjon, ha új adót vetnek ki rá, mert legfeljebb erre fog költeni, nem olyasmire, ami fölösleges...
Azért mert:
1. Nem biztos, hogy a három autó fölösleges. Még akkor sem, ha nem ez a jellemző. De az alábbi felosztás simán beleférhet:
a) Hétközi gyerekszállító/munkábajáró az asszonynak.
b) Hétközi melósszállító szakadtka a férjnek.
c) Családi csapatszállító hétvégére, családi programokra.
2. Ha valaki a pénzét munkával keresve, leadózva elkölti akármilyen baromságra, akkor az az ő magánügye, senkinek nincs semmilyen erkölcsi alapja megítélni az illetőt. Erre való hivatkozással újabb adót kivetni, majd azzal magyarázni, hogy ha kocsikra telik, akkor teljen erre is, nem túl "sportszerű". Mondjuk azt, hogy még ha futja is 15000-ért három megyei matrica a kocsikra, azt a pénzt el lehet költeni a gyerekekre is - akár úgy, hogy háromszor többet viszik őket játszóházba -, mint odaadni az államnak, "tudjukmire".
2/a Ha a három kocsi nem adózott pénzből van, hanem "okosból", akkor talán a megfelelő hivatalok hajtsák be az elmaradt befizetéseket, ne pedig "találomra" újabb adókat vessenek ki, hátha azt befizeti valaki, jellemzően az, aki mást is befizet, mert amúgy sem tud kibújni a fizetési kötelezettségek alól...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.12.29. 21:52:00

@NotaBene: Nem azt állítottam posztban, hogy mindenütt nő majd a párhuzamos utak forgalma, hanem azt, hogy a fizetőssé tett bevezető utak környékén.

Ami a pontjaidat illeti:

1: Már mondtam, hogy az új rendszer két független intézkedésből áll, egyik a megyei matrica, a másik az ingyenes szakaszok fizetőssé tétele. Ezért a válaszaim különbözőek erre a két intézkedésre: a megyei matrica javított a rendszer igazságosságán (ezt egyébként a posztban se tagadom, csak figyelmesen kell olvasni), a fizetős szakaszok kiterjesztése meg rontott.

2: Teljeskörű forgalmi hatáselemzést én sem láttam. Ugye az NGM azt állítja, hogy léteznek valamiféle tanulmányok, én azóta is várom, hogy a megígért nyilvánosságra hozatal megtörténjen.

Ez a poszt, ami természetesen nem akar egy komoly elemzés lenni, az ingyenes szakaszok fizetőssé tételének hatásáról beszél. Ennek nem lesz pozitív forgalmi hatása, csak negatív, legfeljebb ennek a mértékéről lehet vitatkozni.

Pozitív hatása a megyei matricának lesz, erről valóban nem írtam. ugyanis szerintem az, hogy lesznek helyek, ahol javul a forgalmi helyzet, az nem menti azt, hogy máshol meg romlik, ha a két hatás egymástól független intézkedések következménye. Márpedig itt ez a helyzet.

Az meg nem feltétlenül propaganda, ha valaki nem ír egy teljeskörű elemzést. Legalábbis ha valaki az én posztomat netán propagandának tartja, az nem olvasta figyelmesen.

3: Akkor ebben egyetértünk.

2014.12.29. 22:07:22

@jacint70: OK, értem a választ.

Én arra céloztam, hogy nem Te leszel az a réteg, akit ez érzékenyen érint.

Miért gondolom ezt? Mert ott a harmadik "csapatszállító". Ami csak a hétvégékre (és vélhetőleg nem az év minden hétvégéjére) van fenntartva.

Nem irigylem, mert nincs is miért, csak jelzem, hogy nem Te vagy a célközönség, akit ez a kiadás megviselne. Vélhetőleg azt az évi 15, vagy akár 45 eFt-ot is meg tudod még így is spórolni a gyerekekre, bár nem látok a pénztárcádba.

Valójában csak saját magamból indulok ki, aki látom, hogy milyen lehetőségek vannak amit ha nem úgy költök el, hanem okosabban, akkor mennyi marad még itthon.

A fentebbi érvek ellenére én jobbnak látom a várható rendszert, mert kevesebből jöhet ki az éves jármű használat.

Persze ez csak addig lesz igaz, amíg nem találják ki, hogy a lakóhely szerinti megyére lehet ezt kiváltani.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.12.29. 22:12:49

@agyramegy: Csak a pontosság kedvéért, balt írta, hogy neki 3 autója van, jácint csak elvi alapon szállt be a vitába... ;-)

2014.12.29. 22:15:54

@promontor: Jogos. Köszönöm a korrigálást. Elvesztettem a fonalat. :)

Akkor maradjunk abban, hogy elméleti síkon válaszoltam. :)

Arcade Macho 2014.12.29. 22:43:04

@aptohu: "Másodszor vagy talán harmadszor írom le, hogy valaki felvetette a Budapesten belüli km alapú fizetést. Arra írtam, hogy nem megvalósítható."

nem beszelunk el egymas mellett, en emlitettem a varosi km alapu utdijat
(emlekeztetoul: Balicsra nekem az autopalya 20 Ft / km es serelmeztem hogy itt elottem miert nem fizettetik meg ugyanazt az osszeget hiszen Budapesten masszivan egeszsegkarosito hatasa is van a forgalomnak mig az M7 -em haladva nincsen)

megvalosithatosag: jelen pillanatban kis hazankban is a szallitmanyozok GPS alapon fizetik a km alapu autopalya+autout dijat, azaz a szemelyautokra megvalosithato siman, hiszen a GPS alapu egyseget kell csak beepiteni a szemelyautoba
elenorzes szinten megvan a kamionokra, hiszen masszivan be van kamerazva, es ki van epitve a bunteto rendszer

ugyanakkor megemlitenem, hogy a dugodijnal kellenek kapuk, miert is lenne nehezebb egy fedelzeti GPS egyseggel (ami mar mar a legotvarabb okostelokban bene van, megspecizve cellainformacios helymeghatarozassal) ellatni az autokat mint szarakodni kapukkal, raadasul egy olyan helyen(Hungaria), ahol minden szabad hely nagyon draga?

Arcade Macho 2014.12.29. 22:56:16

@jacint70: "Erre való hivatkozással újabb adót kivetni, majd azzal magyarázni, hogy ha kocsikra telik, akkor teljen erre is, nem túl "sportszerű". "

ezzel az ervelessel az a gond hogy ez nem ado

ami meg a legjobb lenne, az hogy km alapu utdij lenne, es nem, ez nem ujabb ado lenne, hiszen aki valodi csoringer es a hetvegi csaladi programot csak vasuttal tudja lezavarni, az pl. nem fizeti be adokent az autopalyadijat, hanem az fizeti be aki aranyosan tobbet hasznalja

Arcade Macho 2014.12.29. 23:08:50

@aptohu: tessek itt van egy pelda a varosi utdijra: en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Road_Pricing

igaz itt nem km alapu a fizetes, hanem hogyha elhaladnak valamelyik "80 ERP gantries in Singapore" alatt akkor fizetnek

nem mellesleg a km szamitast pl. az ubernel is mar megcsinaltak, tehat technikailag nem egy ordongosseg

aptohu 2014.12.30. 01:39:31

@Arcade Macho: a GPS alapú egység több tízezer forint, és ha rengeteg autóba be is teszik, nem tud olyan olcsó lenni, hogy sokak számára megfizethető legyen. Persze lehetne akkor megint mondani, hogy hiszen csak 3 gombóc fagyi...
Nem ismerem a technikai hátterét, de nem hiszem, hogy olyan egyszerű lenne több millió autót másodpercre pontosan nyomon követni. Plusz a külföldi átutazók. Dugó van a Hungárián, 5 méteres körzetben áll 5 autó. Most akkor melyik jel kié? Egyáltalán mindenkinél van ilyen kütyü?
De persze akkor legyünk már igazságosak, ne csak a budapestiek fizessenek, hanem minden gyorsforgalmi úton. Hoppá, kevesebb lett az útdíj bevétel, mint amit terveztünk. Nem baj, holnaptól a főutak is fizetősek. Áh, még mindig nagyon sok pénz hiányzik. Akkor legyenek a mellékutak is. De hát csak 25 gombóc fagyi, nem értem, miért kell hőbörögni. Azért a képviselők ingyen kapják a kütyüt, korlátlan kerettel...

aptohu 2014.12.30. 01:45:03

@Arcade Macho: ez is egyfajta dugódíj, a főbb utakon van.
Sehol nincs km alapú fizetés, mert sokkal egyszerűbb érzékelőket elhelyezni pár főbb ponton, és ha nem fizettél megy a fénykép és a csekk.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.12.30. 08:17:11

@Arcade Macho: Akkor ne nevezzük adónak, hanem legyen mondjuk "adó jellegű pénzbeszedés".
Miért is?
Mivel olyan dologért kell mostantól fizetni, ami eddig "elvileg" ingyen volt.
Nem igazán tudok róla, hogy a szolgáltatás bővült volna - vagyis kapnánk valamit a többletkiadásért -, illetve nem hallottam jó indokot arra, hogy ez eddig miért volt "igazságtalan".
Szerintem olyan ez, mint a telefonadó. A telkom cégek addig is fizették az áfát, meg a többi adót, erre egyszer csak kitalálták, hogy ezen felül tessék még valamit fizetni, mindezt anélkül, hogy az állam a többletpénzért bármi többletszolgáltatást nyújtana.

NotaBene 2014.12.30. 10:56:05

@promontor:
Amiben egyetértünk:
A Teljeskörű forgalmi hatáselemzést nem nekünk kellene megcsinálni, hanem az NGM-nek, és jobb lenne ha szakértői anyag alapján vitatkoznánk.

Mért nem értek egyet a forgalom katasztrófális romlását vizionáló jóslatokkal:

Az új szabályozás forgalomra gyakorolt hatásánál két dologgal érdemes számolni
1. Az eddig is „fizetős” területen lakók közül leszlek, akik a korábbi összeg 10-20%-ért már vesznek matricát. (Pl. Székesfehérvárról a 7-es úton Budapestre járók eddig vagy Diósdon keresztül menve a Budapestre vezető utakat, vagy Érd forgalmát terhelték. Akik a következő évben vesznek megyei matricát azok már nem terhelik ezeket az utakat. )
2. Az eddig „ingyenes” területen lakók, akik eddig használták a most fizetőssé tett utakat, és nem vesznek matricát, azok növelik a nemfizetős Budapesti bevezető utak forgalmát.
A forgalomat a 2. tényező növeli, az 1. tényező csökkenti. Én nem tudom megbecsülni, hogy az 1. esetbe hányan tartoznak. Ha nem sokkal több ember vesz az új rendszerben matricát mint az előző évben akkor @KissGecihuszár: jóslatai beteljesedhetnek, amennyiben nagyságrenddel többen vesznek az eddigi fizetős területeken matricát, és viszonylag sokan vesznek az eddigi ingyenes területen is, akkor a forgalmi helyzet javulhat.
A „számok” ismeretében értelmesebben lehetne vitatkozni. (Pl. ha tudnánk, hogy ahhoz hogy jelentősen ne romoljon a helyzet mennyivel kell nőni a matrica értékesítésnek az 1. csoportban, és mennyi matricát kell a 2. csoportnak vásárolni.)

Nekem úgy tűnik, jelenleg sokan az 1. tényező hatásával nem számolnak.

Szabványok 2014.12.30. 12:27:47

@agyramegy: Nem vagyok RTL dolgozó, sőt nem is szeretem a kereskedelmi tévéket, a reklámokat utálom, az xfaktor meg valóvilág típusú műsoroktól hányok, ha véletlenül pár másodpercig látom.
Viszont azt a piacgazdaság elleni merényletnek érzem, ha cégre szabott adókat készítenek. A törvényesség megcsúfolásának érzem. A törvény előtti egyenlőtlenségnek. "Szektoriális adó" Ostobaság!
Nem tanultak ezek közgazdaságtant? Nem.
Gondolkoznak ezek? Nem.
Mert rájöhetnének, hogy ezeknek semmi értelme, csak káros hatása van. Épp úgy, mint a jóisten nem engedi, hogy 200m2-nél nagyobb üzlet nyitva legyen vasárnap.
A piacgazdaság működik. Mindennek kialakul az ára, amennyiért elő leet állítani. A vasárnapi nyitvatartástól, az autópályadíjig. (ha már az a cím)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.12.30. 16:29:47

@NotaBene: Én azzal "számoltam" (bár ezt kétségtelenül nem írtam bele explicit módon a posztba) hogy az első tényező hatása az M0-on belül drasztikusan lecsökken, ugyanis aki eddig nem fizetős utakon jött be, az az M0-át elérve könnyedén áthajtott a bevezetőkre.

Elfogadván a példádat, ezt annyival árnyalnám, hogy a bevezetőktől távolabb ez az elszívó hatás csak részben érvényesült, tehát az általad említett régi 7-esen valóban lehet majd hatása a megyematricának. Az, hogy ott ez lesz-e nagyobb hatás, vagy az újonnan fizetős szakaszok elkerülése miatti növekedés, arról lehetne morfondírozni (hányan járnak be Érdről vs. hányan járnak be Fehérvárról, hogyan reagálnak a csökkenő illetve növekvő díjakra) de maradjunk abban, hogy majd meglátjuk.

{Mondjuk aki Fehérvárról bejárva nem az M7-esen jött az, hát nem is tudom, hogy mondjam udvariasan, nem gondolta végig a dolgokat: Budapest oda-vissza 125 kilométer, 220 munkanappal, 6 literes fogyasztással, 350 forintos benzinnel számolva 572 ezer forint az éves benzinköltség, ennek kevesebb mint 8 %-a az éves matrica, a régi hetesen meg döcöghet keresztül egy rakás településen, a fogyasztás magasabb, a menetidő szintúgy.}

Ugyanakkor akinek az útvonala a bevezetőkhöz közelebb érte el az M0-át, azok eddig biztosan a már ingyenes és gyorsabb bevezetőket választották, tehát az ő megyematricájuk semmilyen pozitív hatással nem jár majd az M0-án belül. Példa: Fótról eddig bejött az M0-ig, ott biztosan átjött az M3 bevezetőig. Ez januártól 5000 forint lesz (egy 3 kilométeres szakaszért), szerintem lesz olyan, aki ehelyett továbbmegy a Régi Fóti úton és csak a Szentmihályi útnál jön be a bevezetőre.

DocBulywood 2014.12.30. 21:11:58

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Mindenért fizetsz! Persze csökkent a TB-d, kevesebb adót és járulékot vonnak le a béredből, de ha kiteszed a kocsid kerekét a Nagykőrösire, élből 5 ropival levágnak...

DocBulywood 2014.12.30. 21:17:23

Közületek páran akkora ökrök, hogy a traktor helyett őket kell befogni az eke elé, komolyan mondom.

Mit nem lehet azon felfogni, hogy a fidess megint ki akar rabolni?

A fidess buziknak egy gyors összefoglaló, hátha a seggük nyalása helyett felnéztek pár percre és olvastok:
Bankadó
Energetikai különadó
Kereskedelmi láncok különadója
Távközlési- és telekommunikációs különadó
Végkielégítések 98%-os különadója
Népegészségügyi termékadó (chipsadó)
Kommersz szeszek büntetőadója
Külföldi rendszámú autók adója
Játékgép adó
Dízel adó
Energiaellátók jövedelemadójának fenntartása
Baleseti adó
Burkolt ingatlanadó önkormányzati szinten
Ingatlanspekulációs adó
Kamarai regisztrációs hozzájárulás
Szociális hozzájárulási adó
Nyugdíjadó
Online szerencsejáték adó
Pornóadó
Igazgatási szolgáltatási pótdíj
Katasztrófavédelmi hozzájárulás
Pénzügyi tranzakciós illeték
Egységes biztosítási adó
Távközlési szolgáltatási adó (mobiladó)
Közmű adó
Fordított általános forgalmazási adó a mezőgazdaságban
E-útdíj emelt szintű indítása
Személyforgalmi behajtási díj („dugódíj”)
Élelmiszerlánc-felügyeleti díj

Na, akkor most magyarázza meg nekem valaki, hogy ha ki akarok menni az M5 melletti Ósönbe nagybevásárolni, ugyan miért fizessek 5eFt-ot csak azért, mert az autópályának NEM minősülő kivezető szakaszon kimentem, a Bp táblánál jobbra kisoroltam, h a bevközponthoz hajtsak???

Miért is jó ez nekem?

Először ezt tisztázzuk.

Ja, kár jönni, h csak egy doboz cigi, meg egy üveg sör, mert nem cigizek és vizet iszom.

DocBulywood 2014.12.30. 21:19:05

@promontor:
{Mondjuk aki Fehérvárról bejárva nem az M7-esen jött az, hát nem is tudom, hogy mondjam udvariasan, nem gondolta végig a dolgokat: Budapest oda-vissza 125 kilométer, 220 munkanappal, 6 literes fogyasztással, 350 forintos benzinnel számolva 572 ezer forint az éves benzinköltség, ennek kevesebb mint 8 %-a az éves matrica, a régi hetesen meg döcöghet keresztül egy rakás településen, a fogyasztás magasabb, a menetidő szintúgy.}

Van egy-két figura, akinek van valamilyen iskolai végzettsége. Van isten!

Balt 2014.12.31. 09:20:49

Hehe, úgy van, ahogy sejtettem: a letérés nélküli 4+1,5 km Lepsénynél az M7-esen kötelező Veszprém megyei matricát jelent.
www.kormany.hu/download/c/36/30000/Veszprem_megye.pdf

(Tehát enyhén szólva csúsztatás, hogy "15e Ft-ból megússza ezentúl, aki rendszeresen jár a Balatonra". Ill. az északi partra nézvést persze igaz.)

Balt 2014.12.31. 09:29:29

A Ferihegyi út lehet kritikus (nekem). A repteret meg lehet közelíteni alternatív útvonalon? (Mert ha nem, ez nyilván alkotmányellenes, még persze úgy is, hogy "nem kötelező" repülni/dolgozni onnan/ott stb.)

Balt 2014.12.31. 09:30:24

Félreértések elkerülése végett: nem a reptéren dolgozom, sőt, nem is arra. :)

Balt 2014.12.31. 09:40:06

@agyramegy: Nógrád és Békés nem is szerepel a megyei térképek között, tehát azt az elképzelést (talán) elvethetjük, hogy a megyei matrica megvásárlásának lehetősége lakóhelyhez kötött lenne.

Balt 2014.12.31. 09:42:41

Az a követelés viszont ezentúl még élesebben jelentkezik (amit a völgyhíd és a síkvidéki alagutak apropóján megfogalmaztam): ezen az áron NEKEM NE ÉPÍTSETEK AUTÓPÁLYÁT! Pláne, ha nincs mellette alternatív útvonal. Köszi!

NotaBene 2014.12.31. 10:56:00

@DocBulywood:" Miért is jó ez nekem?"
Nyilván óriási igazságtalansát történt!
Eddig "mások", akik 10-30 kilométere laktak a munkahelyüktől 42.980 Ft-otfizettek a munkábajárásért . Ez így igazságos volt!
Most jött a buzi, galád, rabló... Fidesz, és azt szemétséget követte el, hogy lehehővé tette, hogy ezek az emberek kevesebbet fizessenek, több emberel fizettet az eddiginél kevesebb összeget.
Mostmár Neked is fizetni kell 5000 Ft-ot.
Galádság, hogy Neked is fiztni kell!
Úgy igazságos, ha csak mások fizetnek!
Az egész ország együtt érez Veled!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.12.31. 11:07:00

Frissült a poszt szövege, a végére odaírtam a legújabb infókat.

De a 444 poszt is jó forrás... ;-)

Balt 2014.12.31. 11:46:32

@promontor: A 444 kivételesen túl optimistán értelmezi az ÉS-t. :)

Gringo 2014.12.31. 15:14:48

@agyramegy: Nem értem mi a jó abban, ha még egy sarcot kapunk a nyakunkba. Te vagy az élő példája annak, aki körömszakadtáig védi a védhetetlent.

aptohu 2014.12.31. 15:32:14

@Balt: de jó, hogy megint magunkra vagyunk utalva az értelmezéssel, hiába van már térkép is...
"Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok"
Külön kiemelném, hogy a sárga vonal benyúlik Fejér és Somogy megyébe is.
Ezért szerintem, ha battyogunk az M7-esen:
1. Le akarunk térni az északi partra (90-es lejáró, 71-es út): Pest megye + Fejér megye + Veszprém megye matrica (ez esetben a megyei matrica rész vonatkozik ide).
2. Siófok a cél: Pest megye + Fejér megye + Somogy megye (ez esetben az irány szerinti szomszédos - Somogy megye - rész vonatkozik ide).
Bár ha jobban belegondolok, ez lett volna egyértelmű, ha ez a szándék:
Jelölt megyei VAGY irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok

aptohu 2014.12.31. 15:34:31

A repteres felvetésem viszont beigazolódott. Kb. 100 méter a lehajtó az autóút táblától. Hogy örülnek most a taxisok meg a minibuszosok (ők lehet, hogy DUPLÁN örülnek, ha a megye matricánál is érvényes az, ami a heti és havi matricáknál, hiszen 7 fő felettiek).

Balt 2014.12.31. 15:51:22

@aptohu: Az ötlet gondos kidolgozását illusztrálandó. (Egyébként komolyan mondom, ha ez holnap zökkenőmentesen elindul, kalapot le: 20 nap alatt, kéthetes ünneppel súlyosbítva megcsinálták... De minek?)

A 4-esen kb. 800 méter van a ferihegyi lehajtóig, lemértem a g.maps-en.

aptohu 2014.12.31. 16:43:57

@Balt: holnap gond nélkül el fog indulni, mármint lehet majd matricát venni. Az a szerencséjük, hogy csütörtöktől hétfőig jobban eloszlik a roham, mintha holnap munkanap lenne. Az viszont biztos, hogy ellenőrizni nem tudnak mindenhol, nincs kiépítve a kamerarendszer, és annyi mobil egység sincs. Úgyhogy egy darabig sokan megússzák majd, akik direkt vagy tudatlanságból nem vesznek matricát.

aptohu 2014.12.31. 19:04:38

@Balt: valami illetékesnél rákérdeztek erre a Balaton déli dologra, és azt mondta, hogy ha valaki átmegy a Veszprém megyei részen, arra a pár km-re is kell matrica, nem elég a Fejér és Somogy.

aptohu 2014.12.31. 19:29:15

@aptohu: jól sejtettem, a D2 kategóriába tartozóknak (8 vagy 9 fős személyautók, lakóautók, 3,5 tonna alatti áruszállítók) 10.000 Ft a megyei matrica, 20.000 a busz.
www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/mk14186.pdf

DocBulywood 2014.12.31. 19:47:00

@NotaBene:

Olvasni és értelmezni tudni kell. Látom, ez nem megy neked.

Gondolom olyan vagy, mint az inga. Egész évben csak 60 km-t mész, nem járod az országot.

Ja, szívből kívánom, ahol laksz, vessenek már ki ugyan utcahasználati adót, hiszen a cipőddel koptatod az aszfaltot, vagy taposod a sarat.

Most már boldog lehetsz, megint fizethetsz valami mondva csinált marhaságért - mert nem látod még mindig, h nem csökkent az adód, te isten barma...

DocBulywood 2014.12.31. 19:47:48

Úgy értettem, napi 60 km-t mész...

KissGecihuszár 2015.01.01. 11:36:53

@DocBulywood: Elnézést, hogy a csapos beleugat, de mennyibe van az éves MÁV bérlet Sz.f.v-Bp közt?? Szerintem kurvára nem kerül ennyibe, úgyhogy fel lehet tolni a hájas valagakat a Desiro-ra, főként hogy lecserélték a "régi" piros-fehéreket kék-sárga csíkosra! Megáll az eszem ettől a tényleges urizálástól, hogy aki már mondjuk betöltötte a 30-at, annak már derogál a vonat, főként hogy Fehérváron beszáll a garagéban álló autókába, majd Bp-n lemegy az irodaház aljában található mélygarageba, oszt kiszáll és persze lifttel érkezik az irodába, ahol egész nap mereszti a pohos seggét az íróasztalnál! És csodálkozunk, hogy olyan szar az átlagmagyarja EÜ állapota, amilyen. Igenis, akinek nem létszükséglet a kocsi, az nyugodtan vonatozzék, mert az egyrészt kevesebbe van éves szinten, másrészt legalább annyit mozog, ameddig eljut a Fehárvári PU-ig, illetve ameddig a Délitől eljut mondjuk a XIII.-ban lévő irodaház-falanszterben lévő kretén multinál lévő melóhelyére. Természetesen, fentebbiek nem vonatkoznak azokra, akiknek valóban munkaeszközük a kocsi, tehát egész nap ide-oda mennek, árut terítenek, szolgáltatnak, stb. De ők gondolom eddig is megvették a matricát, legfeljebb ,most nem éves országost vesznek 43 rugóért, csak mondjuk 3 megyeit 15-ért! Ez még a "bolondnak" is megéri... Egyébként: B.U.É.K!

DocBulywood 2015.01.01. 14:31:54

@KissGecihuszár:

Fogalmam sincs, Pösti vagyok.

"most nem éves országost vesznek 43 rugóért, csak mondjuk 3 megyeit 15-ért! "

Tééényleg! Csak 3 megyét ismernek - hiába az ájgón nincs több térkép, nélküle meg a klozetre sem találnának ki.

Teljesen életszerű, n'est ce pas, monami?

aptohu 2015.01.01. 15:46:49

@KissGecihuszár: ez utóbbi rossz példa, ebből látszik, hogy bele sem gondolsz, amit írsz: "Természetesen, fentebbiek nem vonatkoznak azokra, akiknek valóban munkaeszközük a kocsi, tehát egész nap ide-oda mennek, árut terítenek, szolgáltatnak, stb. De ők gondolom eddig is megvették a matricát, legfeljebb ,most nem éves országost vesznek 43 rugóért, csak mondjuk 3 megyeit 15-ért! Ez még a "bolondnak" is megéri... "
Ők azok, akik 2 személyes Clioval, Corsával és furgonokkal szaladgálnak (vannak pár tízezren), az ő kedvükért hozták létre a D2 kategóriát, hogy jól járjanak: nekik 10.000 a megyei matrica, és mától dupla annyi a 10 napos és havi.

KissGecihuszár 2015.01.01. 16:50:12

@aptohu: bocsi-bocsi, én nem feltétlen a TGK-val utazgatókra gondoltam, hanem azokra, akik (saját) SZGK-val mennek ide-oda, mert pl sales rep-ek (népi nevén területi képviselő), vagy olyan melójuk van (pl. hazai KKV tul/ügyvezetők), hogy egy nap mondjuk van 4-5 tárgyalásuk. Egyébként a D2 nem vonatkozik a de jure TGK, de facto SZGK-ra, azaz a "ketreces" cliora, Corsara, Yetire, 2 üléses nissan terrano, pick up navarra és tettes társaikra, mert azok D1 kategória, ugyan 3.5t össz tömeg alatti mindegyik.

KissGecihuszár 2015.01.01. 16:52:37

@KissGecihuszár: Ja és azok, akik ezekkel járkálnak, nos ők -amúgy helyesen- a cégük, vállalkozásuk nevére veszik a matricákat, ergo elköcscségelik...

aptohu 2015.01.01. 16:57:49

@KissGecihuszár: szerintem olvasd el még egyszer, mit jelent a D2.
A vállalkozásuk nevére veszik a matricákat, ergo elköltségelik... Innen már csak egy lépés, hogy akkor pénzbe se kerül senkinek...

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2015.01.01. 18:39:44

@KissGecihuszár: Ja, csak a gond ott van, hogy "köccségelni" csak bevételből lehet...
Tehát, ha eddig volt X bevétel, akkor most X+10000 bevétel kell egy kocsi esetén. Hogy örül ennek minden ügyfél!
Persze erre lehet azt mondani, hogy "haennyitnemtudszkigazdálkodniakkornevállalkozz", csak ezzel az a baj, hogy egyfelől - ahogy korábban már említettem - ez már a sokadik ilyen, ld. még évi 5000 Ft kamarai regisztrációnak keresztelt lehúzást, másrészt elvileg a "gonoszmultik" ellenében a hazai KKV-k vannak támogatva, legalább is kommunikációs szinten.
Egy kisvállalkozás meg sokkal költségérzékenyebb, mint egy multi...

lutria 2015.01.01. 18:40:52

@KissGecihuszár: Nem csak olyanok járnak kocsival vidékről akiket körülírtál,van olyan kollégám aki 2,néha 3 műszakban gyárban dolgozik,nem nagy élmény este 10órás végzéssel előbb villamossal majd busszal kimennie Kelenföldre majd vonatozni Sz.f.v-ra,ugyanez reggel 4-5-6 óra körül,valszeg te sem a vonatot választanád ha tehetnéd.

KissGecihuszár 2015.01.01. 22:22:22

@jacint70: Induljunk má ki lécci az évi 43 rugós "classic" pályadíjból, melyet eddig is leköcscségelt" az, aki most ugyanezt fogja tenni a mondjuk 2 megyére szóló (D2 esetén) 20 rugóssal, oxa?!
@lutria: Megismétlem tehát, hogy a fentebb sorolt kategóriákba, azaz akik nyugodtan közlekedhetnek MÁV-val, nos abba nyilván a több műszakban melózók sem tartoznak bele, hiszen -mivel én is gyakran jártam a fentebb említett elővárosi viszonylaton- képben vagyok, hogy milyen a közösségi közlekedés este 22h után; röviden: SZAR, bővebben: NAGYGYON SZAR!

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2015.01.02. 07:05:37

@KissGecihuszár: Jó, induljunk ki. Akkor viszont érdekelne, hogy kik azok, illetve hányan vannak, akiknek olyanok a közlekedési szokásaik, hogy csak és kizárólag két megyében közlekednek, ott viszont kb. napi szinten, ezért tavaly megvették a "classicot"...
(Ezt hívják amúgy hatástanulmánynak... ;-) )

NotaBene 2015.01.02. 12:20:07

@jacint70: Szerintem nagyon sokan vannak, akik eddig 43 ezer forintot nem tudtak/akartak fizetni a matricáért, de a korábbi összeg 10-20%-át már képesek/hajlandók kifizetni!

Szerintem a jóslatok/elemzések jelentős részében alulbecsülik a vidéki autópálya használók számának növekedéséből származó hatásokat: Az eddigi fizetős területen sokkal többen vesznek matricát, mint korábban.

A lakosság 20%-a "veszit" és legalább 50%-a nyer az új szabályokkal.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2015.01.02. 12:44:56

@NotaBene: Ezeket a számokat alá tudod támasztani?
A következők miatt kérdezem.
1. Ha valaki nemcsak egy-két megyén belül jár rendszeresen, hanem sokban, akkor továbbra is jobb a "full, éves".
2. Ha egy adott megyén belül jár rövid távon, akkor lehet, hogy érdemesebb továbbra is az eddig ingyenesen használt mellékutakat használni. (Lehet, hogy valakinek az évi 5000 is sok, viszont csak pár km-t használná a fizetős szakaszt.) Ez főleg azokon a helyeken érvényes, ahol kevés autópálya van,ami nem szövi át keresztül-kasul a megyét, pl. Zala, vagy Heves.
3. Szerintem azok a nagy nyertesek, akik szomszédos megyeszékhelyek között ingáznak napi szinten, pl. Kecskemét és Budapest között. Rájuk igaz, hogy így évi 10000 Ft-ból megússzák, leszámítva azt, amikor alkalmilag máshová mennek, és ezért új matricát kell venni...
Nem hiszem, hogy sok ilyen ember van, pláne nem 50%.

Balt 2015.01.02. 13:20:39

@jacint70: Ehhez képest az első felületes híradásokból az látszik, hogy sokan keresik a megyei matricát sajnos. (Ami persze nem feltétlenül billenti a döntés költségvetési vonzatát pozitívba...) Azért sajnos, mert így nehezebb lesz visszacsinálni, mint a netadót. (Itt jöhet a megkövezés: Fidesz szavazó voltam/vagyok.)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2015.01.02. 14:18:22

@NotaBene: Megismétlem, mert hátha: függetlenül attól, hogy igaz-e a 20 meg az 50, a két hatást két különböző intézkedés hozta, tehát egyáltalán nem lenne szükséges "20 %"-nak rosszul járnia ahhoz, hogy "50%" jól járjon.

@Balt: Érdekelne a megyei matricát keresők területi eloszlása azért. Mert ugye lehet, hogy ezek többsége olyan budapesti illetve agglós lakos, aki az eddig ingyenes szakaszokon járna, csak nem akar az "ún. türelmi időszak" csodás konstrukciójával élni.

NotaBene 2015.01.02. 15:19:00

Sajnos korrekt elemzéssel nem tudom alátámasztani a becslésemet.
Három szempontot is érdemes vizsgálni:
1 . Olcsóbb /drágább lett a pályahasználat.
2. Eddig nem tudta kifizetni a pálya használatot, most a mellék utak helyett autópályán megy.
3. A lakókörnyezetében nő/csökken a forgalom.
Ezeknek a szempontoknak hatását szerintem sokan „budapesti szemüveggel” nézik, és megállapítják, hogy sokak számára romlik a helyzet.
Én Fejér megyében élek.
Rengeteg ismerősőm van, aki gyakran, (de nem naponta) jár Budapestre és eddig nem vettek matricát. Döntő többségük, most 10000 Ft-ért megveszi a matricát, és ezzel nemcsak a saját életminősége javul, hanem pl. a 70-es utat is lényegesen kevesebb Fejér megyei lakos fogja használni. A 70-es útra nem terel forgalmat az új szabályozás , viszont az eddigi utasok egy (szerintem jelentős) része pályán fog közlekedni.

Sokan leírták, hogy az eddig ingyenes székesfehérvári elkerülő fizetővé tétele miatt Székesfehérvár „bedugul”. Szerintem Fehérvár is többet nyer a megyei matricákkal, mint amennyit veszít a fizetős elkerülővel. A városra legnagyobb terhelést vasárnap délután a Balaton felől Budapestre utazók jelentik. Az én tapasztalatom szerint az átmenő forgalom döntő többsége eddig se használta az M7 ingyenes szakaszát.)

Az M7 kapcsán leírtak szerintem más utakra is igazak. Eddig Budapesttől távol sok helyen nagyon kevés személyautót lehetett látni a pályákon. Az gondolom, hogy ennek legfontosabb oka, hogy sokan nem tudtak/akartak 43 ezer forintot fizetni. 5-10000 Ft-ot más sokkal többen hajlandók erre költeni., ezzel csökken a forgalom az eddig a pálya helyetti az alternatív útvonalak közelében élők számára is.
Összefoglalva, az addig fizetős helyek lakossága alapvetően jól jár az új szabályokkal. Akik eddig éves matricát vettek, azok jelentős része kevesebbet fizet. Sokan olyan autós számára is megfizethető lesz a matrica, aki eddig nem tudta kifizetni az árát.
Az eddig ingyenes terület lakóink többségét hátrányosan érinti a változás. (Valószínűleg az ingyenes területen is lesznek akik áttérnek az éves matricáról a megyei és néhány tíznapos matrica vásárlásra, illetve lesznek területek ( pl az érdi M7 lehajtó) ahol csökken a forgalom.)

Balt 2015.01.02. 15:35:37

@promontor: Már csak azért sem érdemes kapkodni a "matrica"vásárlással (ha nem elengedhetetlen), mert szerintem Bp. körül, azaz kifejezetten az M0-n nem éli meg a dolog ebben a formájában az év végét... :)

Balt 2015.01.02. 15:39:30

@NotaBene: Ebben kétségtelenül van igazság. De menjünk tovább eggyel: ezúton is csókoltatjuk a Veszprém megyei "matricát", ami önmagában semmire sem jó - a dolog abszurditását megfelelően illusztrálandó. :)

Balt 2015.01.02. 15:40:48

@Balt: Ja, teszem hozzá Veszprémhez: jelen "hivatalos" álláspont szerint...

NotaBene 2015.01.02. 15:41:15

@promontor:
Amiben egytértünk: Ha az emberek 20% számára nő a lakókörnyezet forgalmi terhelése, az nem elfogadható. A szabályok kialakítása és bevezetése során sok hibát követtek el az ezért felelősek.
Amiben sokakkal nem értek egyet:
Az úthálózat fentartásáért valakinek fizetni kell.Leegyszerűsitve:a korábbi rendszerben a terhekvől az ingynes szakaszok használói aránytalanul keveset fizettek a fizetős szakaszról munkába járokhoz képest. Ennek az megváltoztatását támogatom. A korábbi igazságtalan rendszert egy kevésbé igazságtalan, (de a tökéletestől nagyon távol levő rendszer ) váltotta fel.

Még egy megjegyzés, ami lehet hogy sokaknak nem tetszik: Akkor járunk a legjobban ha én is, Te is hozzájárulsz az utak fentartásához! Annak szurkoljunk, hogy a lehető legtöbben használják a pályákat,és ne mások ablaka alatt pöfögjenek a dugóban. Én nem vagyok Fidesz szavazó, de ha más van kormányon az utak fentartása akkor is pénzbe fog kerülni. Ha nem az autópálya matricából fizetik az utakat, akkor is az én meg a Te adódból fogják ezt fizetni.Nincs ingyen ebéd!

NotaBene 2015.01.02. 15:48:51

@Balt: Én is "csókoltalom" a veszprémi matrica kitalálóját. Javaslom neki, hogy tanulmányozza az adóztatás elméletét. (Pl : Laffer-görbe)

Az adóztatásnak vannak határai. A közgazdaságtan ezeket a határokat politikai, gazdasági, fiskális, jogi és pszichológiai jelzőkkel illeti, kategorizálja. A határok túllépése, különösen igaz ez a pszichológiai határok túllépésére, ellenállást vált ki az adózókból

A veszprémi matrica miatt lehet sok Budapestről Balatonra járó nem veszi meg a másik 3 matricát se!

Balt 2015.01.02. 16:05:33

@NotaBene: Na, ez érdekes szociológiai-pszichológia tanulmány lehetne: a másik szavazótáborral érvelünk egymás ellenében. :) Tetszik! (Az apropója továbbra sem...)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2015.01.02. 19:38:58

@NotaBene: "Az úthálózat fentartásáért valakinek fizetni kell.Leegyszerűsitve:a korábbi rendszerben a terhekvől az ingynes szakaszok használói aránytalanul keveset fizettek a fizetős szakaszról munkába járokhoz képest."

Sajnos ez nem csak "leegyszerúsítés", hanem tévedés is.

Olvasd el először is Jácint posztját: jacint.blog.hu/2015/01/02/szubjektiv_morfondirozas_az_uj_autopalya-dij_rendszerrol

Ehhez hozzáteszem a magamét: én tavaly 2 havi és 4 hetimatricát vettem, ezért fizettem 21460 forintot. Emellett valóban "ingyen" használtam az M1-M7 közös szakaszát Budaörsig, kb. hetente egyszer (nem elsősorbanTescozni jártam, hanem a lányom vittem különórára).

Aki naponta használta az autópályát, az 2x annyit fizetett ugyan, mint én, de emellett - sok kicsi sokra megy alapon - majdnem biztosan több mint kétszer annyit ment is rajta. (Számold ki a fehérvári példáddal...)

Szerintem elég biztosak lehetünk abban, hogy azok, akik az agglomeráció autópályáit ingyen használták, azok hozzám és Jácinthoz hasonlóan évente párszor kidugták az orrukat a fizetős szakaszokra is és a heti és havi matricák használatával hozzánk hasonló nagyságrendben fizettek autópályadíjat.

Magyarán ők is fizettek az úthálózat fenntartásáért, eddig is.

Az a becslésem szerint 11573 darab autótulajdonos, aki sose mozdult ki az ingyenes szakaszokról, az meg szerintem nem elégséges indok ennél sokkal több ember lakókörnyezetének forgalomnövekedésért.

KissGecihuszár 2015.01.02. 19:44:28

Itt van pl. a 2 db, jelenleg - az M8 Pentele-híd esetében 8 éve, míg az M9 Szekszárdi esetében lassan 20 éve!- quasi a semmiből a semmibe vezető hidunk (nem vagyok szemét, mert megemlítem, hogy azért épülget az az M8, úgyhogy pár év és el fog érni a Pentele brücke mindkét lábához, ezáltal a jelenleg az M0-t használó kamion és egyéb gépkocsi forgalom alsó hangon 1/3-a fog az M8-on közlekedni) , melyen azért igen jelentős "szomszédoló" forgalom van, hiszen sokan járnak suliba, melózni, dokihoz, vásárolni Bács megyéből D.újvárosba és ugyanez vonatkozik a Szekszárdi relációban is. Mostantól ők -mivel ugye a megye határok a Duna közepén vannak- 2 megyei éves matricával tehetik mindezt, tehát +10 rugóért lehet shopingolni, melózni, stb. Halovány szépségtapasz, hogy amennyiben egy Bács-Kiskun megyei lakos vesz egy Fejér megyei matricát, akkor ezáltal használhatja az M6, M7, M1 megyei szakaszait és ugyanez igaz versa is, azaz egy derék Fejér megyei, Bácsba ingázó így jogosulttá válik az M5 Bács megyei szakaszára is! Felvetődik a kérdés: "örülünk, Vincent??"

DocBulywood 2015.01.02. 20:38:22

@NotaBene:

Köszönöm. Javaslom a fidess figyelmébe, a méter alapú útdíj bevezetését együtt a tömegarányos méréssel.

Értem ez alatt, aki csak Bp vonzáskörzetében él, többet fizessen, hiszen csak azt az aszfaltot koptatja.

Ez így igazságos!

Kérlek válaszolj: az életedben csak napi uszkve 50km-t ingázol xy és Bp között. Másfelé nem is mész ???

És igen, igazságot akarsz?

Akkor LEGYEN MINDEN ÚT FIZETŐS!

Ne hazudjon a fidess! Elb.szták a költségvetést, KELL nekik a pénz.

Mit nem lehet ezen megérteni???

Neked, meg a többinek, aki örvend, nem érti, h ez egy átverés. Olyan boldog az új év, h pl bevezették a tisztító és tisztálkodó szerekre is a jövedéki adót.

Fizesd már ki ezeket is helyettem, kérlek! Ha neked ennyire jó ez a rendszer, miért nem adod oda a teljes fizetésed a fidess-nek?

NotaBene 2015.01.02. 21:54:43

@promontor:
Az „igazságosság” szubjektív dolog.
Igazad van, abban hogy Te, és sokan a korábban ingyenes szakaszon lakók közül „arányosan” hozzájárultatok az autópályák fenntartásához.
Abban is igazad van, hogy ’ Az a becslésem szerint 11573 darab autótulajdonos, aki sose mozdult ki az ingyenes szakaszokról, az meg szerintem nem elégséges indok ennél sokkal több ember lakókörnyezetének forgalomnövekedésért.’

Én egy „másik” igazságról beszélek.
Valamikor régen ingyenes volt az M7-es. Amikor fizetőssé tették, akkor az ingyenes szakaszok kijelölésénél a „politikailag fontosabb” települések érdeket figyelembe vették, de a többi településre mindenfajta „kármentesítés” nélkül rázúdították a forgalmat. Sok helyen bekövetkezett jelentős forgalomnövekedés jelentős károkat okozott.( Pl Velencei tó déli partja sokat veszített. Kőszárhegyen vasárnap délután a 70 úton lakók nem tudtak kocsival kiállni az udvarukból…)
Pl. nyilván igazságtalan az, hogy Siófok elkerülésére nem használható az M7-es, de Székesfehérvár lehajtói között ingyenesen lehet közlekedni. Ennek az „igazságtalanságnak” a megszüntetésére káros megoldás az, hogy Siófok számára is biztosítjuk az elkerülőt, (és az ebből származó néhány matrica vásárlás kiesését pár forint matrica áremeléssel kompenzáljuk.)

Az nem korrekt elemzés az,ha nem szólunk a régi szabályok elfogadhatatlan következményeiről, csak az új rendszer kárairól beszélünk.
Az egész ország szempontjából az egyik matrica díj rendszer akkor jobb egy másiknál, ha lényegesen több ember használja az autópályákat, településeket elkerülő utakat. Ehhez minél több ember által megfizethető díjak kellenek. Az alacsonyabb matrica árakat többen ki tudják fizetni, mint a magasabb díjakat.
Ki kell mondani, hogy a kádári kisember „nekem ne kelljen fizetni, csak mások fizessenek” mentalitás nem oldja meg a problémákat. Magyarországnak az használ, ha mindenki „befizeti a részét ”.
Naivitás azt hinni, hogy azzal hogy valaki nem vesz matricát azzal kormányt, vagy a Fideszt bünteti.
„Méltányos közteherviselés fele kellene haladni Egy normális, élhető ország fele inkább az visz, ha a lehető több embernek lenne matricája…, ha azt mondjuk: „Magaddal és másokkal is kitolsz, ha nem veszel matricát.” „ Ne legyél büszke arra, hogy Te nem akarsz a közös költségekhez hozzájárulni.”.

NotaBene 2015.01.02. 23:06:45

@NotaBene: Nekem leginkább a svájci megoldás tetszik: csak éves matrica van, de ennek az ára mindenki számára kifizethető!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2015.01.03. 00:04:29

@NotaBene: Először is, a posztban és a kommentjeimben elég sokszor hangsúlyoztam, hogy nekem nem elsősorban a 0-ról ötezer forintra emelt díj a gondom (bár speciel megértem azokat, akiket ez is felháborít), hanem a forgalmi következmények bizonyos területeken.

Ennek megfelelően én senkit nem buzdítottam arra, hogy ne vegyen matricát és pöfögjön csak nyugodtan az autójával a kül- és elővárosi lakóövezetekben. Remélem tehát a kádári kisember mentalitásról szóló kritikát valaki másnak szántad.

Viszont egy kormánynak nem egy elképzelt idealizált, "szófogadó" tömegre kell alapoznia a döntéseit, hanem valós társadalmi viselkedésmintákra. Ezt figyelembe véve szerintem én pl. meglehetősen konzervatívan becsültem meg a lehetséges forgalmi hatásokat.

Másodszor is, azt, hogy a korábbi rendszerben voltak igazságtalanságok, azt nem vitatom. Azt, hogy ezek közül valamennyit kiküszöböl a megyei matrica, azt sem. Áldásom rá, ha már nem sikerült jobbat kitalálni.

Ugyanakkor azt is megjegyezném, hogy simán el tudom képzelni, hogy pl. a Martonvásár vagy a Velencei tó helyzetén nem javít majd annyit az új rendszer, mint amennyit sokan várnak: a 43-ról 20 ezerre csökkentett "Balatoni Matrica" azért nem fog mindenkit átcsábítani az M7-re, már csak azért se, mert a nyári hétvégék elég tragikusak tudnak lenni a sztrádán is.

Ugyanakkor a Velencei tóra igyekvők közül simán el tudom képzelni, hogy a Pest megyei mellé nem vesznek Fejér megyeit, mondván a Pest megyeivel a városból már kijutnak, onnantól meg "kibírják" a tóig.

Hasonló hatást simán el tudok képzelni az M3-ason Heves megye felé is (ha Gyöngyös, a Mátra vagy mondjuk Salgótarján az úticél), illetve az M5-ön Kecskemét felé, amúgy.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2015.01.03. 00:11:05

@NotaBene: Naja, az átszámítva kb. 11 ezer forint, de ha vásárlóerőparitáson néznénk, akkor valószínűleg kb. 3000 forintos kiadást jelentene Magyarországon.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2015.01.03. 00:39:00

@NotaBene: Még egy megjegyzés: azt írtam, hogy "a 43-ról 20 ezerre csökkentett "Balatoni Matrica"", de most jövök rá, hogy ha valaki csak a balatoni nyaralóba jár le Pestről, az minden csak nem 43 ezer forint: május elejétől kb. októberig jár le a többség, ez 5 esetleg 6 havi matrica, azaz 25-30 ezerből kihozható volt eddig.

Szóval pont a nyári balatoni forgalom szerintem meglesz a régi hetesen ezentúl is.

Balt 2015.01.03. 10:51:18

@promontor: Érdemes lenne arányosítani - ha valakinek van hozzá érkezése/gusztusa: a jellemzően 1(-2) oda-visszaútra vásárolt 10 napos matricával (á.: 2975 Ft) jöhet ki 1 km-re vetítve a magasabb hozzájárulás, vagy a megyei matricás bejáró esetén? Nekem úgy tűnik, hogy ez a módszer aránytalanabb. (Figyelmen kívül hagyva persze a direkt elkerülés céljából készült szakaszokat, amit értelemszerűen az adott település polgárai kevéssé tudnak kihasználni. A bevezetőket igen, ahogy a bevezetők alternatíváiként szolgáló mellékutakat. Valami azt súgja: az ésszerűséggel szembe megy a történet. Ha nem KIG-es utak lennének, Wittinghof helyében kitenném: "behajtani tilos, kivéve célforgalom.)

Balt 2015.01.03. 10:56:36

@NotaBene: Ami (ti. a svájci matrica) egyébként nem kötelező...

Balt 2015.01.03. 11:00:38

@promontor: "Ennek megfelelően én senkit nem buzdítottam arra, hogy ne vegyen matricát és pöfögjön csak nyugodtan az autójával a kül- és elővárosi lakóövezetekben. Remélem tehát a kádári kisember mentalitásról szóló kritikát valaki másnak szántad."

Mondjuk nekem. Fidesz szavazóként is vállalom! Jelen (sokadik) dilettáns döntés korrekciójára így látok némi esélyt (visszaállítani valószínűleg nem lehet az eredeti állapotot, mint a netadó esetén), párhuzamosan a további 900e elpártoló szavazóval - ahova egyelőre nem számítom magam. Még 1 esélyt adok, a vasárnapi zárva tartást is beleértve...

Balt 2015.01.03. 11:03:56

@Balt: Ja: egyébként az a 2x1 km ap. bevezető, amit napi szinten használtam még tavaly, az kb. ekkora kerülőt is jelentett a mezei közutakhoz képest, tehát nemcsak a matricás fogom megspórolni, hanem talán üzemanyagot (és környezetszennyezést) is. :) Úh. mindenki örülhet, legfeljebb a közutak mellett lakók nem...

Balt 2015.01.03. 11:09:34

@promontor: Nagyvonalú vagy. :)
2012-es svájci átlagjövedelem adatok alapján 158 Ft...

Balt 2015.01.03. 11:11:17

@Balt: svajcesmas.blogspot.hu/2014/10/az-egy-haztartasra-eso-atlagjovedelem.html

Az ÉVES, ORSZÁGOS matrica SVÁJCI DOMBORZATI viszonyok között!

Balt 2015.01.03. 11:12:51

@promontor: Jó meglátás, ebbe nem is gondoltam bele. Bár ha valaki kifizet a célra 20-25e Ft-ot, akkor már akár éveset is vehet.

Balt 2015.01.03. 11:14:23

@Balt: Pardon, ez családi jövedelem. Szorozzuk tehát kb. 2,5-3-mal, az még mindig 500 Ft-nyi, vagy kevesebb.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2015.02.05. 09:28:59

Meglepő módon tényleg voltak tanulmányok:

www.kormany.hu/download/0/4d/30000/KKK%20-%20A%20HD%20rendszer%20bev%C3%A9teltermel%C5%91%20k%C3%A9pess%C3%A9g%C3%A9nek%20fokoz%C3%A1si%20lehet%C5%91s%C3%A9gei%202014.pdf

Az más kérdés, hogy az ebben foglalt "hatásvizsgálat" arról szól, hogy melyik javasolt tarifaváltoztatás mekkora bevételt hozhat. Arról, hogy milyen forgalmi hatásokkal jár, az láthatólag a kutyát se érdekelte...

Fazakas László 2015.06.02. 06:46:17

@Fazakas László:

A nagy- és sokmilliós közlekedési beruházások alapján alaposan elemezve a kérdést, sokkal de sokkal egyszerűbb lett volna, ha az útdíjakat "máshogyan" szedik be!
Nem kellett volna mögéje a jelenleg hatalmasra duzzadó vízfej-infrastrukturát (kamerákat - kezelőszemélyzettel, maga a rendszám-felismerő rendszer, az útakra kiálló ellenőrző gépjárművek személyzettel, stb.) kiépíteni.
Minderre én villámgyorsan két jó példát tudnék felhozni:

- az egyik -
amely Románia teljes közúti hálózatán már évek óta jól beváltan működik - az országos útdíj (Roviniete matrica) bevezetése. Nincsen autópálya matrica meg egyéb megyei matrica, e-matrica, tarifák, stb.
Egyedül csak az a határokon, avagy a kiutazás előtt az interneten is hamar megvásárolható (www.roviniete.ro) országos engedély. Az ember simán kifizeti - és kész.
A helyi lakosok általában éves matricákat váltanak ki és köszönik, de jól működik!

- a másik -
az üzemanyagok árába beépített matricadíj. Ezzel aztán valójában mindenki csak annyi útdíjat fizet be, amennyit éppen autózik. Az arányos közteherviselés alapján még talán igazságosnak is kimondható.
Persze a külföldiek szintúgy fizethetik, amiben persze lehet kiskapu, hogy ők még a határ előtt megtankolnak és Magyarországon már nem.
Ám ez talán eléggé bizonytalan és kizárható eset lehet (2-3%) egy teljes országot átszelő vagy turisztikai utazások esetében.
Valamikor a gépjárművek kötelező felelősségbiztosítása (GKF) működött hasonlóan igazságos elemként.
Akkor mindenki annyira vett részt a dologban, amennyiszer használta a járművét (és ezzel mindenkor potenciális esélyt adva magának a károkozásra).
Aki pedig nem használta gyakran az autóját (pl. hétvégi autósok), az nem igazán fizetett, mert - mire fel?
Olyan ez mint pl. a gázszámlákban az alapdíj (973 Ft) Gyakorlatilag nem adnak érte semmit, de azért a szolgáltató mégis jól jár ...
süti beállítások módosítása