Volt nekem egy rovatkezdeményem, ami eredetileg a (jelenleg hibernált) autózz blog témájába vágó, de oda be nem került posztokat tartalmazta. Volna. Ugyanis az évek során összesen egy ilyen poszt született, azaz rovatnak nehezen volt mondható a dolog.
Na de majd most! Következzen az évtized második "Ami az autózz blogból kimaradt" posztja. Amit, lévén azóta változott némileg a közlekedési profilom, igazából az "Ami a Közlekedj blogból kimaradt" névre kellene hallgasson, már ha lenne ilyen blog. De hoppá, hiszen van Járókelő és tulajdonképp ez a poszt odatartozik. Szóval nevezzük át a rovatot: következzen a "Promontor Járókelős rovatának" új posztja.
Ami egyébként egy közlekedési afférból született. Történt, hogy a Lágymányosi híd felől érkezve a szervízútról (hivatalos nevén Lechner Ödön fasor) a Soroksári útra akartam észak felé kanyarodni. Mivel ott bringával használható a buszsáv, ezért az érvényes közlekedési rendnek megfelelően a szervízút jobboldali sávjába soroltam be, ami a buszsávhoz vezet. A pirosnál állva még jeleztem is a mögöttem beérkező autósoknak, hogy balra fogok menni: egyrészt eleve nem a sáv jobbszélére helyezkedtem, hanem balra, másrészt amikor beérkezett mögém egy autó, karjelzéssel is jeleztem, hogy balra fogok menni. Az affér nem is a mögöttem jövővel keletkezett, hanem a tőlem balra levő sávban közlekedő autóssal, aki viszont viszont mindenáron a Vágóhíd utcába akart kanyarodni. Rajtam keresztül, teljesen szabálytalanul, ugyanis az ő sávjából csak a Soroksárira szabadna kanyarodni. Szerencsére annyira nem volt hülye, hogy el is üssön, de a dologból mutogatás lett és delikvensünk némi "f***pó biciklista" üvöltéssel vezette le az eset kapcsán felgyülemlett feszültségét.
Az irodába beérve persze az első dolgom volt ellenőrizni, hogy nekem volt-e tényleg igazam. Ebben ugyan 99%-ig biztos voltam, de az ördög nem alszik, ugyebár. A Google Maps szerint a dolog egyértelmű, egy "besorolás rendjét jelző tábla" és az úttestre felfestett, kötelező haladási irányt "előjelző nyíl" (továbbá a kereszteződésen a Soroksári felé átvezetett terelővonal) is igazolta, hogy a második sávból csak balra, a Soroksárira lehetett volna kanyarodni, azaz a f**pózó kultúrember "barátunk" volt szabálytalan. (Persze a Google Maps az a múlt, lehetett volna közlekedési rend változás, amit nem vettem észre, de nem volt, ahogy azt délután hazafele ellenőriztem is...)
A dolog ennyivel elintézhető lenne, ha nem fordult volna már elő máskor is, hogy hasonló viselkedést láttam a baloldali sávban közlekedő járművektől. Azaz láthatólag rendszeresen előfordul, hogy egyesek azt hiszik, onnan mehetnek egyenesen a Vágóhíd utca felé. Nézzük, mi lehet ennek az oka?
1: A besorolás rendjét jelző tábla helyzete
Itt van a tábla, csak észre kéne venni. És persze nem elfelejteni a következő százhúsz méteren. Ez sajna nem sikerül mindenkinek. (Nem mellesleg, azok a járművezetők, akik a Lechner Ödönön észak felől érkeznek és - szabálytalanul, záróvonalon - megfordulva érkeznek a lámpához, ezt a táblát soha nem látják. Ez gyakori eset, a képen is látható egy kisfurgon, ami éppen így fordul meg...)
2: Zavaró előjelző nyilak
Ahogy szétválik az egy sáv háromra, zavar támad az erőben. A sávokra felfestett nyilak ugyanis hibás információt közvetítenek. Értem én a felfestés logikáját, itt azt az információt akarja sulykolni a közútkezelő, hogy a baloldali sáv megy egyenesen a Lechner Ödön fasoron, a másik kettő pedig ehhez képest kanyarodik. Csakhogy így a közepső sávban pl. a felfestés a jobbra haladást reklámozza, amit az egyszeri járművezető reflexszerűen a Vágóhíd utcába való bekanyarodás engedélyezéseként értelmezhet, különösen, ha elnézte a fentebb említett táblát. A jobboldali sáv dupla nyila megerősítheti ebben, hiszen az meg arra utal, hogy onnan meg a Vágóhíd utca mellett a Soroksárira is vissza lehet kanyarodni dél felé. Persze egy figyelmes vezetőnek gyanús, hogy mi van a Soroksári-Észak iránnyal (bár a "figyelmes" itt relatív, mert ugye a figyelmes vezető már észrevette volna a fenti táblát...)
3: Zavaró "Balra kanyarodni tilos" tábla
... de a "figyelmes" vezetőt végképp megzavarhatja az út szélén kihelyezett "Balra kanyarodni tilos" tábla, amit könnyen értelmezhet az előbbi felfestett nyilakkal összhangban úgy, hogy ez a Soroksári-Észak irányba való kanyarodást tiltja. A valóság az, hogy ez a tábla a teljes Lechner Ödön sétányra vonatkozik - azaz mindhárom sávra - és a Lechner Ödönről a Komor Marcell utcára való balra kanyarodást tiltja.
Ez a tábla azonban itt rendkívül félrevezető, mert a Komor Marcell utcába fizikailag már csak a legbaloldalibb sávból lehetne kanyarodni, ott viszont (a fenti képen baloldalt látható) lámpa nyilaszöld és csak az egyenes irányt engedi, azaz a Komor Marcellre való kanyarodást önmagában is tiltja. Azaz a tábla a valódi jelentésében értelmetlen, viszont félreértelmezve megerősíti a korábbi irányjelző felfestések által keltett tévedést.
4: Kopott előjelző nyilak a lámpa előtt
Csak balra, mondja a felfestés, kár hogy alig látszik!
Innen mehetsz minden irányba, de ez a felfestés még kevésbé látszik!
A lámpák előtt a sávokra felfestett nyilak visszaalakulnak, ezt kéne észrevenni. Ami vagy sikerül, vagy nem. Tekintve, hogy egy darab van belőlük és rendkívül kopottak, ez azért egy nehezített feladat, haladóknak. Nem beszélve arról, mi van esőben vagy este.
5: Lámpa telizölddel
A lámpák pedig telizöldek, azaz egyáltalán nem jelzik, hogy itt bármelyik irányba tilos lenne haladni.
Diagnózis és gyógymód
A fentiek alapján érthető, hogy miért nézik el egyesek a dolgot. Persze lehet mondani, hogy az illetők hülyék, akik alkalmatlanak a vezetésre, de attól még a helyzet balesetveszélyes. Lehetne a kialakított közlekedési rend hülyebiztosabb.
Ehhez az alábbiakat kellene tenni szerintem:
- A besorolás rendjét jelző táblát meg kellene ismételni legalább mégegyszer, de inkább kétszer, kb félúton majd közvetlenül a lámpák előtt.
- A zavaró előjelző nyilakat át kellene festeni, olyan módon, ahogy a táblán is vannak, tehát pl. a középső sávon nem egy jobbra kanyarodást mutató nyíl kellene legyen, hanem egy "tört szárú" de egyenes haladást mutató nyíl.
- Az út jobb szélén le kellene szerelni a balra kanyarodást tiltó táblát.
- A lámpák előtti kopott előjelző nyilakat fel kellene újítani.
- A telizöldes lámpákat nyilasra kellene cserélni, a pirosat is! (a lámpaprogram már most "nyilaszöld-kompatibilis"), illetve a lámpák felett kötelező haladási irány táblákat kellene elhelyezni.
Talán ennyi szájbarágás elég lenne. Persze biztos lenne ekkor is olyan hülye, aki balról akarna egyenesen továbbmenni, de kevesebb és jobb eséllyel tudná, hogy szabálytalan, azaz a balesetveszély mindenképp csökkenne.
A problémát egyébként a Járókelőn is jeleztem, remélem megoldódik.