HTML

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Hogyan jelezzünk forgalmi rendet több sávos kanyarodásnál?

2018.04.03. 07:53 promontor

Volt nekem egy rovatkezdeményem, ami eredetileg a (jelenleg hibernált) autózz blog témájába vágó, de oda be nem került posztokat tartalmazta. Volna. Ugyanis az évek során összesen egy ilyen poszt született, azaz rovatnak nehezen volt mondható a dolog.

Na de majd most! Következzen az évtized második "Ami az autózz blogból kimaradt" posztja. Amit, lévén azóta változott némileg a közlekedési profilom, igazából az "Ami a Közlekedj blogból kimaradt" névre kellene hallgasson, már ha lenne ilyen blog. De hoppá, hiszen van Járókelő és tulajdonképp ez a poszt odatartozik. Szóval nevezzük át a rovatot: következzen a "Promontor Járókelős rovatának" új posztja. 

Ami egyébként egy közlekedési afférból született. Történt, hogy a Lágymányosi híd felől érkezve a szervízútról (hivatalos nevén Lechner Ödön fasor) a Soroksári útra akartam észak felé kanyarodni. Mivel ott bringával használható a buszsáv, ezért az érvényes közlekedési rendnek megfelelően a szervízút jobboldali sávjába soroltam be, ami a buszsávhoz vezet. A pirosnál állva még jeleztem is a mögöttem beérkező autósoknak, hogy balra fogok menni: egyrészt eleve nem a sáv jobbszélére helyezkedtem, hanem balra, másrészt amikor beérkezett mögém egy autó, karjelzéssel is jeleztem, hogy balra fogok menni. Az affér nem is a mögöttem jövővel keletkezett, hanem a tőlem balra levő sávban közlekedő autóssal, aki viszont viszont mindenáron a Vágóhíd utcába akart kanyarodni. Rajtam keresztül, teljesen szabálytalanul, ugyanis az ő sávjából csak a Soroksárira szabadna kanyarodni. Szerencsére annyira nem volt hülye, hogy el is üssön, de a dologból mutogatás lett és delikvensünk némi "f***pó biciklista" üvöltéssel vezette le az eset kapcsán felgyülemlett feszültségét.

Az irodába beérve persze az első dolgom volt ellenőrizni, hogy nekem volt-e tényleg igazam. Ebben ugyan 99%-ig biztos voltam, de az ördög nem alszik, ugyebár. A Google Maps szerint a dolog egyértelmű, egy "besorolás rendjét jelző tábla" és az úttestre felfestett, kötelező haladási irányt "előjelző nyíl" (továbbá a kereszteződésen a Soroksári felé átvezetett terelővonal) is igazolta, hogy a második sávból csak balra, a Soroksárira lehetett volna kanyarodni, azaz a f**pózó kultúrember "barátunk" volt szabálytalan. (Persze a Google Maps az a múlt, lehetett volna közlekedési rend változás, amit nem vettem észre, de nem volt, ahogy azt délután hazafele ellenőriztem is...)

A dolog ennyivel elintézhető lenne, ha nem fordult volna már elő máskor is, hogy hasonló viselkedést láttam a baloldali sávban közlekedő járművektől. Azaz láthatólag rendszeresen előfordul, hogy egyesek azt hiszik, onnan mehetnek egyenesen a Vágóhíd utca felé. Nézzük, mi lehet ennek az oka?

1: A besorolás rendjét jelző tábla helyzete

soroksarivagohid_2018_03_28_001mc_478x228.jpg

Itt van a tábla, csak észre kéne venni. És persze nem elfelejteni a következő százhúsz méteren. Ez sajna nem sikerül mindenkinek. (Nem mellesleg, azok a járművezetők, akik a Lechner Ödönön észak felől érkeznek és - szabálytalanul, záróvonalon - megfordulva érkeznek a lámpához, ezt a táblát soha nem látják. Ez gyakori eset, a képen is látható egy kisfurgon, ami éppen így fordul meg...)

2: Zavaró előjelző nyilak

soroksarivagohid_2018_03_28_002mc_478x226.jpg

Ahogy szétválik az egy sáv háromra, zavar támad az erőben. A sávokra felfestett nyilak ugyanis hibás információt közvetítenek. Értem én a felfestés logikáját, itt azt az információt akarja sulykolni a közútkezelő, hogy a baloldali sáv megy egyenesen a Lechner Ödön fasoron, a másik kettő pedig ehhez képest kanyarodik. Csakhogy így a közepső sávban pl. a felfestés a jobbra haladást reklámozza, amit az egyszeri járművezető reflexszerűen a Vágóhíd utcába való bekanyarodás engedélyezéseként értelmezhet, különösen, ha elnézte a fentebb említett táblát. A jobboldali sáv dupla nyila megerősítheti ebben, hiszen az meg arra utal, hogy onnan meg a Vágóhíd utca mellett a Soroksárira is vissza lehet kanyarodni dél felé. Persze egy figyelmes vezetőnek gyanús, hogy mi van a Soroksári-Észak iránnyal (bár a "figyelmes" itt relatív, mert ugye a figyelmes vezető már észrevette volna a fenti táblát...)

3: Zavaró "Balra kanyarodni tilos" tábla

soroksarivagohid_2018_03_28_002cm2_478x241.jpg

... de a "figyelmes" vezetőt végképp megzavarhatja az út szélén kihelyezett "Balra kanyarodni tilos" tábla, amit könnyen értelmezhet az előbbi felfestett nyilakkal összhangban úgy, hogy ez a Soroksári-Észak irányba való kanyarodást tiltja. A valóság az, hogy ez a tábla a teljes Lechner Ödön sétányra vonatkozik - azaz mindhárom sávra - és a Lechner Ödönről a Komor Marcell utcára való balra kanyarodást tiltja.

Ez a tábla azonban itt rendkívül félrevezető, mert a Komor Marcell utcába fizikailag már csak a legbaloldalibb sávból lehetne kanyarodni, ott viszont (a fenti képen baloldalt látható) lámpa nyilaszöld és csak az egyenes irányt engedi, azaz a Komor Marcellre való kanyarodást önmagában is tiltja. Azaz a tábla a valódi jelentésében értelmetlen, viszont félreértelmezve megerősíti a korábbi irányjelző felfestések által keltett tévedést.

4: Kopott előjelző nyilak a lámpa előtt

soroksarivagohid_2018_03_28_005m_478x359.jpg

Csak balra, mondja a felfestés, kár hogy alig látszik!

soroksarivagohid_2018_03_28_006m_478x637.jpg

Innen mehetsz minden irányba, de ez a felfestés még kevésbé látszik!

A lámpák előtt a sávokra felfestett nyilak visszaalakulnak, ezt kéne észrevenni. Ami vagy sikerül, vagy nem. Tekintve, hogy egy darab van belőlük és rendkívül kopottak, ez azért egy nehezített feladat, haladóknak. Nem beszélve arról, mi van esőben vagy este.

5: Lámpa telizölddel

soroksarivagohid_2018_03_28_008mc_478x254.jpg

A lámpák pedig telizöldek, azaz egyáltalán nem jelzik, hogy itt bármelyik irányba tilos lenne haladni.

Diagnózis és gyógymód

A fentiek alapján érthető, hogy miért nézik el egyesek a dolgot. Persze lehet mondani, hogy az illetők hülyék, akik alkalmatlanak a vezetésre, de attól még a helyzet balesetveszélyes. Lehetne a kialakított közlekedési rend hülyebiztosabb.

Ehhez az alábbiakat kellene tenni szerintem:

  1. A besorolás rendjét jelző táblát meg kellene ismételni legalább mégegyszer, de inkább kétszer, kb félúton majd közvetlenül a lámpák előtt.
  2. A zavaró előjelző nyilakat át kellene festeni, olyan módon, ahogy a táblán is vannak, tehát pl. a középső sávon nem egy jobbra kanyarodást mutató nyíl kellene legyen, hanem egy "tört szárú" de egyenes haladást mutató nyíl.
  3. Az út jobb szélén le kellene szerelni a balra kanyarodást tiltó táblát.
  4. A lámpák előtti kopott előjelző nyilakat fel kellene újítani.
  5. A telizöldes lámpákat nyilasra kellene cserélni, a pirosat is! (a lámpaprogram már most "nyilaszöld-kompatibilis"), illetve a lámpák felett kötelező haladási irány táblákat kellene elhelyezni.

Talán ennyi szájbarágás elég lenne. Persze biztos lenne ekkor is olyan hülye, aki balról akarna egyenesen továbbmenni, de kevesebb és jobb eséllyel tudná, hogy szabálytalan, azaz a balesetveszély mindenképp csökkenne.

A problémát egyébként a Járókelőn is jeleztem, remélem megoldódik.

12 komment · 1 trackback

Címkék: budapest közlekedés kerékpár kresz fogyasztóvédelem autózz index címlap járókelő autózz blog

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr7313799636

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Közlekedési baleset: mikor kell rendőrt hívni? 2018.04.04. 21:04:28

Egy baleset senkinek sem hiányzik, az senkinek sem jó. De ha már megtörtént a baj, akkor mit kell tenni, hívni kell rendőrt a helyszínre?  A kérdésre a választ két részre szeretném bontani, hiszen el kell különítenünk egymástól az anyagi káros közleked…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.04.04. 10:12:42

Aztat ugye teccik tudni, hogy a nyilas lámpácskák nem azért vannak hogy az egybites driver tudja merre kell kanyarodni?
Következésképpen akkor az is meg kell hogy legyen, hogy telizöldet nem lehet csak úgy bemondásra nyilacskásra lecserélni, mert akkor elveszik egy fontos jelentés. És az nem napi egy problémás anyázást generálna, hanem 5 percenként balesetet.

szóval kéretik az 5-ös pontot áthúzni, és javító szöveget melléírni hogy:
1. Bocsánat, ezt nem gondoltam végig elsőre, hülyeség
2. Bocsánat teljesen hülye vagyok a kreszhez, de utánanéztem, és hülyeség

tompus 2018.04.04. 11:08:05

@Hurrá Torpedó: Mondjuk, ha elmondanád, hogy mi az igazság, akkor nem lennél szimpla seggfej.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2018.04.04. 11:09:09

@Hurrá Torpedó: Aztat ugye teccik tudni, hogy az adott kereszteződés lámpaprogramja nyilaszöld kompatibilis, tehát minden további nélkül le lehetne cserélni, ugye?

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.04. 11:35:48

Ismerem a helyet jól, bár utoljára évekkel ezelőtt jártam ott. Ott van a templom, ahová egy időben hetente egyszer legalább jártam.

Simán be lehet kanyarodni jobbra a Vágóhíd utcába, mert nincs tilosjel erre.

Én is így mentem annak idején: a Lágymányosi hídről lejöve, majd pont ott fordultam.

lenörd hofstadter 2018.04.04. 14:04:12

Elég zavaros a történeted, de abból a sávból akartál balra menni, ahol fölötte ott van a balra kunkorodni tilos tábla? Mert akkor ne a másikat faszparasztozd magad helyett.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.04.04. 14:57:00

@promontor: nem tetszik tudni. de mivel a blog olvasható nemcsak az adott kereszteződést ismerők körében is, ezért hogy ne tűnj hülyének, beleírhattad volna azt is hogy azért lehetne ezt megtenni, mert a lámpaprogram is kompatibilis vele. szerintem.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.04.04. 15:03:09

@tompus: nem értem mire gondolsz. írjam le a Kresz adot részét kivonatolva?
tessék:
-telezöld: lehet keresztező forgalom, így lehet hogy kell adnod elsőbbséget a kanyarodási szabály szerint
-nyilaszöld: mehetsz az utadra, akiknek zöldje van azok nem keresztezik egymás útját

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2018.04.04. 15:08:37

@Hurrá Torpedó: Ha nem teccik tudni, akkor arrogáns kioktatás helyett lehetne először udvariasan kérdezni. Rokonszenvesebb színben tűntél volna fel és kaptál volna udvarias választ. Szerintem.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2018.04.04. 15:25:25

@lenörd hofstadter: Te biztos nem az igazi Lenörd vagy, mert ő képes lenne felfogni az elolvasott szöveget és nem kommentelne be hülyeségeket...

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.04.04. 15:42:13

@promontor: szerintem a "teccik tudni" pont nem volt arrogáns. pont azzal tompítottam :)
legalábbis akartam... volna...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2018.04.05. 10:45:39

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: Nem olvastad elég figyelmesen a posztot, nem arról a kereszteződésről van benne szó.

@Hurrá Torpedó: Valószínűleg sikeresebb lett volna a tompítás, ha a javasolt szövegmódosításban nincs olyasmi, hogy "teljesen hülye vagyok a kreszhez"...

De hogy lásd, miszerint a konstruktív javaslatokra nyitott vagyok, hozzáadtam egy félmondatot az 5. ponthoz.