Tegnap este rendkívül eredeti ötletem támadt. A hétfői BKV sztrájk alaposan betett nekem, mert bár általában otthomról is tudok dolgozni, hétfőn egy telefonhívás miatt mindenképp be akartam menni a munkahelyemre. Ha nem busz, akkor legyen taxi, jött az isteni szikra. Nekem, meg még gondolom ötvenezer embernek. Így aztán telefonon lehetetlen volt elérni bármelyik társaságot is: a mobil hálózat kapásból visszautasította a hívásokat, a Matáv (bocsánat, a Tré-Com) vonalról pedig foglaltat jelzett minden taxis szám.
Ezen a ponton már tulajdonképp sejtettem, hogy nem fogok én hétfőn taxizni, de modern ember lévén megpróbálkoztam a weben rendelni taxit. Na erről fog szólni ez a kis szösszenet: melyik taxistársaságnál hogyan (nem) lehet taxit rendelni interneten.
Kezdjük a City Taxi-val, elvégre ők a munkahelyem házíszállítói. A rendelési űrlapot kitöltőm szépen, időpont, cím, mobilszám, az email, meg a többi szükséges adat megadása, majd elküldöm a rendelést. Na, itt jön a pofára esés. A következő oldal jelenik meg:
"Kedves Utasaink! A 2008. április 7-i BKV sztrájkra való tekintettel on-line rendelésünk átmenetileg a sztrájk végéig - várhatóan 2008. április 8. 15:00-ig - szünetel. Megrendeléseiket a +36 1 211 1111 számon várjuk."
Szuper. Illetve nyilván nem szuper, de mondjuk megértem. Csak akkor minek kellett kitöltenem a rendelést? Nem lehetett volna ezt az üzenetet a rendelési űrlap helyére betenni? Az már csak hab a tortán, hogy "várják" a megrendelésemet telefonon, amikor nem lehet őket felhívni.
Hát, nézzük a konkurrenciát. 6x6 Taxi. A rendelési űrlap azt írja, 4 óráig is eltarthat, míg feldolgozzák a rendelést. Hát, nem túl gyorsak, vagy lehet, hogy csak én gondolom szimplának ezt a dolgot? Ha telefonon fél perc alatt visszaigazolnak egy foglalást, akkor nem értem, interneten miért 4 óra. Aki tudja, mondja el. Na mindegy, most már kitöltöm és küldöm. Köszönik a rendelést. Rendben, de akkor most mi van? Megkapták legalább? Figyelem folyamatosan az email-emet, de nem jön megerősítő üzenet az istennek se. Komolyan négy órát kell várnom? És addig másnál sem próbálkozhatok? Hát ez siralmas, ennél még a City Taxi is jobb, ott legalább tudtam hányadán állok. Mondjuk igazából sejtem, hogy a 6x6 Taxi se fog jönni, de azért jobb lenne, ha ezt ők is visszaigazolnák.
Kb. kétórás szünet, közben lefektetjük a gyerekeket.
Egy pillantás az emailemre, továbbra sincs semmilyen levél a 6x6 Taxi-tól. Na jó, nem fogok tovább várni, nézzünk valaki mást. A következő jelőlt a Főtaxi. A részletes rendelést szépen kitöltöm, Rendel gombot megnyomom, nézzük mi történik: "Köszönjük a rendelését!" Ennyi és nem több. Se visszaigazolás, se igéret, hogy mennyi idő alatt dolgozzák fel a rendelést, semmi. Ez eddig a legrosszabb. Most akkor mi lesz? Két taxi is jön? Vagy egy se? Hát nyilván az utóbbi, úgyhogy menjünk tovább.
Utolsó próbálkozás, BudaTaxi. Az űrlapot mikroszekundumnyi idő alatt töltöm ki (hiába, a rutin), majd mehet a megrendel gomb. Láss csodát, megigérnek egy öt percen belül érkező emailt, aminek segítségével megerősíthetem a foglalást. És jön is az email, nahát, a technika csodája. Benne egy link, klikkeljek rá, ha komolyan gondolom a foglalást. Hát persze, hogy komolyan gondolom, klikk! Újabb igéret, hogy emailben értesítenek, rendben van-e a foglalás. Nem telik el két perc, csöng a telefon, a BudaTaxi diszpécserközpontjából hívnak (email helyett), hogy holnapra már tele vannak a sztrájk miatt, sajnálják. Én is, de a rendelést legalább rendesen kezelték, a vizsgán átmentek (ha nem is kitűnővel), nem úgy mint a többiek.
Bár belegondolva, a City Taxi tulajdonképp szintén átment, sőt, ott valójában még kevesebb erőkifejtést kellett tennem, majdnem rögtön a legelején megmondták, hogy nuku. Ez a "majdnem" mégis jobban feldühített, mint a BudaTaxi: talán azért, mert ha már gondoltak arra, hogy az internetes rendelést leállítsák a rendkívüli helyzet miatt, akkor nem csak majdnem az elején, hanem teljesen az elején kellett volna tenniük.
Összegzésképp a következő tanácsokat tudnám adni a taxistársaságoknak:
- Egy rendes internetes rendelési rendszerben egy rendelés beérkezését azonnal vissza kell igazolni emailen (esetleg sms-ben is). A visszaigazolás mindenképp tartalmazza az alábbiakat:
- Egy rendelésazonosító (hogy tudjak rá hivatkozni pl. telefonon...)
- A rendelés teljes tartalma (hogy lássam, ha elírtam valamit)
- Egy link, amin keresztül látom a rendelés státuszát, tudom módosítani vagy akár törölni is.
- Egy határidő, ameddig biztosan megtörténik a rendelés feldolgozása (elfogadás vagy elutasítás). Ez szerintem egy taxirendelés esetén nem szabadna fél óránál tovább tartson.
- Egy rendes internetes rendelési rendszerben egy rendelést elfogadásáról vagy elutasításáról is mindig kell emailt küldeni. Ez pl. tartalmazhatná a taxi azonosítóját is.
- Rendkívüli esetekben - mint pl. a mostani sztrájk - a honlap kezdőlapján illik vastag betűs, jól észrevehető üzenettel jelezni, ha valamilyen rendszer nem működik, vagy beteltek az helyek. Azt is, ha a vonalak tartósan foglaltak. A rendelési űrlapot meg tessék ilyenkor üzemen kívül helyezni, ne túráztassa magát feleslegesen szerencsétlen ügyfél.
PS: 2 óra 12 perc elteltével (éjfél után) megérkezett a Főtaxi válasza: "Holnapi napra előrendelést sajnos nem tudunk felvenni." Ezzel kicsit javítottak az összképen: egyes alá helyett megajánlok egy szimpla egyest.
PS2: Ma reggel megnéztem az email-jeimet, valamikor az éjszaka során megérkezett a 6x6 Taxi válasza is: "sajnos előrendelést már nem tudunk felvenni. Szíves megértésüket köszönjük." Bár az üzenet a este 8 óra 39-re van dátumozva, a valóságban éjjel egyig biztosan nem érkezett meg. A jó két órával később leadott Főtaxi-s rendelést is hamarabb igazolták vissza. Marad az elégtelen alá.