HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Kis magyar pollerpolémia

2023.08.16. 10:20 promontor

Nagyjából egy hete megy a pollervita, ideje, hogy mindentudómegmondóemberként én is kifejtsem ezügyben megfellebbezhetetlen okosságaimat.

Kezdjük egy rövid történeti összefoglalóval: Az Üllői út és a Váci út úttestje 2017-ig lényegében teljes szélességében a gépjárműforgalmat szolgálta ki, ez a legtöbb szakaszon 2x3 sávot jelentett, parkolósáv nélkül (legalábbis az Üllői úton, a Váci út egyes szakaszain volt parkolás). Buszsáv nem volt, nem járt arra busz, hiszen a föld alatt közlekedett a hármas metró. 2017-ben elkezdődött a metró felújítása, ekkor a metrót buszokkal pótolták, amelyeknek buszsávot jelöltek ki, azaz az autósoktól "elvettek" egy sávot a háromból. Nagyjából ez az állapot hat évig tartott, a metró felújítása 2023-ban fejeződött be. Ekkor már Karácsony Gergely volt a főpolgármester, aki úgy döntött, hogy a felszabaduló buszsáv helyén kerékpársávot alakíttat ki a BKK-val. Amely ezt ráadásul oly módon tette, hogy nem csak kitáblázta és felfestette a kerékpársávot, hanem elválasztó műanyag pollereket is kihelyezett, amelyek elválasztották a kerékpársávot a normál közúti sávtól.

Magát az alapintézkedést, azaz a kerékpársávlétesítést is sok támadás érte, ezek nagy része jól ismert és szinte mindig elhangzik, amikor valamilyen kerékpáros infrastruktúra kedvéért "elvesznek" sávokat az "autósoktól", éppen ezért ezekre különösebben nem térnék ki, akit érdekel, az elolvashatja, mit írtam ezekről korábban.

A mostani vita specialitása a poller, nézzük hát az ezzel kapcsolatos kifogásokat: illetve hát igazából egy érdemi kifogás van, a mentők helyzete. A probléma az, szól az érv, hogy a mentők a kihelyezett pollerek miatt képtelenek a kerékpársávot használni, ami az amúgy forgalmas utakon komolyan lassítja a közlekedésüket és megnehezíti az esetleges parkolásukat.

Ez nagyrészt igaz. Ugyan a pollerek és a járdaszegély között elférnek, de az így kiadódó sáv elég keskeny, így ott biztosan nem tudnak nagyon gyorsan haladni és természetesen a pollerek közti mozgás (azaz a sávváltás) is nehézkes. Ami a parkolást illeti, az ugyanakkor viszonylag könnyen megoldható. (Erre még kitérek.)

A fentieknek megfelelően most a sajtó és a közvélemény egy része fennhangon szídja Karácsony "Alkalmatlan" Gergelyt, hogy hát hogy nem lehetett erre gondolni, meg hogy érhet többet néhány poroszkáló biciglis, mint az emberi életet mentő mentős. Ugye.

pollerpolemia-jorg-spengler-twitter-usabeli-kep-cropped_478x249.jpgA kép illusztráció egy olyan országból, ahol ezek szerint a biciglisek fontosabbak, mint a mentők (Forrás: egy erősen ajánlott olvasmány)

Nos, én kicsit másképp látom a helyzetet.

  1. Egyrészt szögezzük le, hogy a felhördülők többségét 2017-ig semmilyen módon nem zavarta a mentők közlekedésének problémája. Amikor mindhárom sávot gépjárművek használták, akkor az rendben volt. Most, hogy egy sáv a kerékpárosoké, ez hirtelen igen nagy probléma lett.
  2. Ugyanezen felhördülők többségét az se zavarja, hogy Budapest most is tele van olyan 2x2 sávos utakkal, ahol se buszsáv, se biciklisáv és amelyek rendszeresen bedugulnak. Ott nem gond a mentőautók mozgása? 
  3. Nehezen tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy a mentők itt csak a kifogás szerepét töltik be azért, hogy esetleg ki lehessen lobbizni a pollerek leszerelését. Aminek nyilvánvaló közetkezménye nem elsősorban az lenne, hogy ott a mentőautók ezután szükség esetén akadálytalanul közlekedhetnek, hanem az, hogy a szabályok betartására kevésbé hajlamos autóstársaink is "alkalomadtán" használják azért hébe-hóba azt az amúgy is "felesleges" kerékpársávot. Parkolgatunk rajta egy kicsit, mert nem tudunk sehol máshol megállni, kicsit előreosonunk, mert nekünk sietős a dolgunk és jár nekünk a gyorsabb haladás dugó esetén is. Ugye ismerjük ezeket a jelenségeket buszsávokban, pollermentes kerékpársávokban mindannyian?

Persze most valaki szememre vetheti, hogy a klasszikus whataboutism módszerét alkalmaztam. Attól, hogy korábban ezeken az utakon rosszabb volt illetve máshol még most is rossz a mentők közlekedési helyzete, attól még igaz, hogy a 2017-23 közti állapotokhoz képest viszont itt konkrétan most romlott, hiszen akkor volt egy pollermentes buszsáv, ahol könnyebben mozoghattak.

Éppen ezért, bár általánosságban egyetértek a Sétáló Budapest blog idevágó friss posztjában kifejtett véleménnyel, miszerint a fennmaradó 2x2 sávon itt is megoldható a mentő közlekedése, mint ahogy rengeteg más helyen is, azért felvetnék két másik megoldást is. (Előrebocsátom, gyanúm szerint egyiket se fogják szeretni a mostani tiltakozók...)

Poller helyett kamerák?

Az eddigiekből azt hiszem nyilvánvaló, hogy a pollerek szerepe az, hogy a kerkpársáv szabálytalan használatát megakadályozzák. Na de mi lenne, ha ezt nem pollerekkel, hanem az adott útszakaszok bekamerázásával érnénk el. Kamerát felszerel, felvételeket rendszeresen kiértékel, bírságokat kiküld, hamar rájönnek a szabálytalankodók, hogy nem éri meg a bringasávot használni. Mellesleg, ugyanezt sok más helyen is meg lehetne tenni, hiszen elég általános a buszsávok és kerékpársávok szabálytalan használata.

Nahát Promontor feltalálta a spanyolviaszt, itt a zseniális megoldás, csak ez a hülye Karácsony még erre se jött rá, pedig milyen egyszerű megoldás lenne!

Nos, sajnos nem. Van ugyanis egy "aprócska" törvényi probléma. Nevezetesen az, hogy a kerékpársáv használata nem tartozik az objektív felelősség alá. Mint ahogy egyébként a buszsáv használata sem. Azaz felesleges kamerázgatni, hiszen a rutinos szabálysértők kibújhatnak a szankciók alól azzal a jól ismert szokásos módszerrel, hogy kijelentik, nem ők vezették a járművet és nem kötelesek elárulni, ki volt az.

Tehát lenne egy egyébként tökéletes megoldás, csak éppen kellene hozzá egy törvényi módosítás: a buszsáv és a kerékpársáv használatával kapcsolatos szabálysértéseket is a objektv felelősség hatálya alá kellene helyezni.

Persze ez nem Karácsony dolga lenne, hanem a kormányé. És nagyon ideje lenne meglépni!

Objektív felelősség 2.0

Mellesleg, ha már szóba került az objektív felelősség, megemlíteném régi vesszőparipámat: igazából nem hozzáadni kéne a listához újabb szabálysértéseket, hanem teljesen megszüntetni a listát és ehelyett általánossá tenni az objektív felelősség alkalmazását. Azaz bármilyen közlekedési szabály megsértése esetén a pénzbírságot az objektív felelősség elve alapján kellene kivetni, amennyiben nincs meg az elkövető személye. Minden más szankció (büntetőpont, jogsielvétel, kaloda, száműzetés, börtön, guillotine) természetesen csak a tényleges elkövetőre lenne kiszabható.

Szűkebb kerékpársáv, szélesebb külső sáv

A másik megoldási javaslatom a pollerek arrébb tétele lenne. Ahogy a Zindex cikkéből kiderül, a pollerek a járdaszegélytől jelenleg ténylegesen 240-270 cm távolságra vannak.

Ennek egyébként az a következménye, hogy a pollerek a kerékpársávon parkolást igazából nem akadályozzák meg, hiszen ennél a legtöbb gépjármű keskenyebb, nemcsak a mentők, hanem még a közepes méretű teherautók is beférnek. És bizony be is állnak, magam is láttam már itt megállni furgonokat, "lerobbant" BMW-t és egyéb állatfajtát, a sajtóban is számos kép megjelent ilyen esetekről.

Nos, mi lenne, ha a pollereket közelebb helyeznénk a járdaszegélyhez? Mondjuk saccperkábé 150-160 centire. Ezzel a kerékpársáv még budapesti viszonylatban elfogadható szélességű maradhatna, a külső normál sáv meg nyerne bő egy méter extra szélességet, ami lényegesen megkönnyítené a mentőautók előli lehúzódást.

(Persze ennek nyilván lenne egy olyan következménye is, hogy ezentúl a pollerek és a járdaszegély közé már nemigen férnének be a gépjárművek, azaz így a szabálytalan parkolás nagy része nem a kerékpársávra, hanem a szélesebbé vált külső sávra esne, de szerintem a felvetett elvi problémát - a mentő közlekedését és parkolását - így is megoldottuk, másrészt pedig pont a szélesebb sáv miatt az így parkoló járművek is a szokásosnál könnyebben kikerülhetők lennének.)

Voilà, lehet választani!

2 komment

Címkék: budapest sajtó közlekedés magyarország kerékpár dörgedelem mentő autózás kerékpársáv főpolgármester index2 latolgatok bkk poller

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr6318194125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fkv.119 2023.08.18. 02:01:54

Biciklisávot a körúton nem az úttesten, hanem a járdán kellett volna kialakítani, és akkor nem lenne probléma. Valljuk be őszintén: ott van rá a leginkább hely. Gyaller már alig van, nem indokolt az autópálya szélességű járda, nincsenek már üzletek, és főleg aki oda járna vásárolni. Ma már nem életszerű hogy az ember végigmegy a körúton és betér minden boltba shoppingolni. 20-30 éve még az volt. De ma már a plázába megy. Az emberek helyén meg elférne a biciklisáv, és akkor nem az autók hosszabb sorba rendezésével kéne növelni a dugókat. Egy kis ész is kellett volna hozzá... Pl. ahhoz, hogy a járda széle rámpás legyen, hogy ne felugratni kelljen rá, és akkor mehet ott is a bicikli (már ahol eddig nem volt olyan).

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2023.08.18. 09:33:05

@fkv.119: Kerékpársávot/utat járdára vezetni az egyik legnagyobb forgalomszervezési és urbanisztikai hiba. Általában csak azok tartják jó ötletnek, aki minden a gépjárműforgalom támogatásának rendelnének alá.
Egyébként aki szerint nincs "gyaller" a körúton, az nagyon nincs tisztában a valósággal.
süti beállítások módosítása