HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Paulus Velocipedus XI-XII.

2024.10.04. 09:31 promontor

"Biciklizni kezdtem" - nyilatkoztattam ki 2012-ben. Aztán megosztottam a további évek tapasztalatait. Azóta is biciklizem, ez a poszt most két évet ölel fel a 2022 szeptembertől.

"Tartalomjegyzék"

  1. Menetteljesítmény, azaz mennyit bicikliztem egy év alatt (2022-23)
  2. Menetteljesítmény, azaz mennyit bicikliztem egy év alatt (2023-24)
  3. Merre tekertem?
  4. Budapesti bringahelyzet

Na, akkor kezdjünk is bele.

Mennyit bicikliztem? (2022-23)

Itt a válasz: a 2022-23-as szezon eredménye 7043 km:

paulusvelocipedusxi_478x169.jpg

Éves bontásban:
paulusvelocipedusxi_2022_478x339.jpgpaulusvelocipedusxi_2023_478x328_1.jpg

Az előző évi 6873 km után 170 km növekedés. Ez ugye kb. 2,5%, azaz minimális növekedés.

Ez így azonban egy picit csalóka. Ebben az évben ugyanis egy jelentős trendváltás történt. Az időszak elején (azaz 2022 őszén) még némi növekedés, mérhető (ld. az előző időszak adatait), ehhez hozzájárult néhány kirándulás (ezekről később), meg a rendszeres rakparti hétvégék. Utána viszont először (kb. 2023 májusáig) stagnálás, végül pedig jelentős csökkenés következik. Ahogy az a következő évben látszani fog, egy tartós trendváltás kezdete volt.

Mennyit bicikliztem? (2023-24)

Itt a válasz: a 2023-24-es szezon eredménye 5577 km:

paulusvelocipedusxii_478x171.jpgÉves bontásban:paulusvelocipedusxi_2023_478x328.jpgpaulusvelocipedusxi_2024_478x339.jpg

Az előző évi 7043 km után ez egy jelentős csökkenés, majdnem 1500 kilométerrel kevesebbet tekertem az idei szezonban. Nem végeztem részletes analízist az adatokon, így inkább csak érzésre tudom mondani, hogy a csökkenés két tényező együttes hatásának tudható be.

Egyrészt, hétköznapokon kevesebb "felesleges" kitérőt tettem, azaz általában a rövidebb útvonalakon jöttem-mentem munkába, mint az előző két-három évben. Ennek egyik oka a kicsit gyakoribb határidős munkáimban keresendő. Másrészt, a hétvégi edzés jellegű bringázásaim száma visszaesett némileg. Ha elmentem szombaton, akkor a vasárnapot gyakrabban ellustálkodtam.

Igazából mindkét jelenség mögött részben ugyanaz az ok van: egy kicsit úgy éreztem, hogy az elmúlt pár év növekedése már csak amolyan l'art pour l'art kerékpározás volt. Csak azért mentem kerülőúton munkába, meg kerültem meg hétvégén egyel több szigetet, hogy legyen egy újabb távolsági rekord. Ezt elégeltem meg: eleinte csak ösztönösen csökkentettem a távolságokat, később viszont már tudatosan "engedtem el" a "rekordhajhászást".

Persze ez egyáltalán nem jelent kegyvesztettséget: továbbra is szeretek bringázni, mind hétköznapi közlekedésre, mind hétvégi rövidebb edzésekre, kirándulásokra jelenleg is a bringa az elsőszámú választásom.

Merre tekertem?

Itt néhány érdekesebb kirándulást említenék meg:

kirandulasok_478x1037.jpg

Tihany (2022 ősze)

2022 őszén, az autómentes napon a MÁVnak volt egy remek akciója: egy akármilyen járatra megváltott jeggyel egész nap lehetett közlekedni, nem csak az adott járaton, hanem bármely másikon is. Emellett még kerékpárjegy se kellett. Ezt ráadásul elég jól reklámozták is, így előtte pár nappal úgy döntöttem, aznapra szabit veszek ki és egy vonatozós-bringázós napot tartok. Az alapjegy egy Kelenföld-Velence vonatjegy volt, ez kevesebb volt, mint egy ezres és egyben abszolváltam egy Velencei tavi bringázást is. Utána viszont nem haza mentem, hanem a Balatonra, így egy kisebb túrát ott is lenyomtam, ez egy Balatonakali-Balatonfüred szakaszt jelentett tihanyi kitérővel. Nyílván nem egy teljes balatoni kör, azt meghagyom a nálam edzettebbeknek, de egy kora délutáni tekerésnek jó volt, ráadásul a szeptemberi hétköznapi időpont miatt a forgalom se volt túl nagy, a tömegmentes Balaton viszont csodaszép volt.

tihanyphoto_478x295.jpg

Nagyon jó kis nap volt, sajna nem lett folytatása. Arra már nem emlékszem, 2023 miért maradt ki, talán a MÁV nem reklámozta elég intenzíven, én meg elfeledkeztem róla. Idén pedig ugyan láttam, hogy kissé módosított formában megint meghírdették, de sajna ezúttal nem tudtam szabadságot kivenni...

BuBa (2022 ősze)

Nem sokkal később, októberben pár napig egyedül voltam itthon, mert a lányokat külföldi rokonlátogatásra invitálta az unokatestvérük. A felszabadult hétvégét így teljes egészében a bringázásnak szentelhettem.

A szombati napon a friss Budapest-Balaton kerékpárutat teszteltem, persze nem az egészet, továbbá vittem bele egy kis csavart: nem Budáról indultam, hanem Velencéről visszafele. A nagyjából 72 kilométeres távot egyébként két részletben teljesítettem, Etyeken ugyanis tettem egy kitérőt az Etyeki Sörmanufaktúrába, ezt másoknak is ajánlom, persze mértéktartó sörfogyasztással... ;-)

bubaphotos_478x317.jpg

A tapasztalataim egyébként vegyesek. Természetesen nagyon élveztem a tájat. Különösen az Etyek és Gyúró közötti szakaszt, ami kifejezetten változatos és gyönyörű. Ugyanakkor a táblázás helyenként hagy (illetve hagyott) kivánnivalót maga után, párszor sikerült kisebb hurkokat-kerülőket beiktatnom emiatt, pl. Pázmándon, Biatorbágyon vagy éppen Törökbálinton, de máshol is meg kellett időnként álljak útkeresési célzattal. Emellett zavaró volt néhol a kanyarokban felhordott kavics és az elhíresült kajászói lejtő (ami számomra emelkedő volt) is veszélyesnek tűnt.
Mindazonáltal a BuBa a kritikai megjegyzéseim ellenére mindenképp ajánlott kiránduló útvonal, némi felkészüléssel és és gyenge-közepes edzettséggel már egy nagyon élvezetes túra lehet!

Szentendre (2022 ősze, 2023 nyara)

BuBa túra másnapján nem a babérjaimon pihentem, hanem "pihenésképpen" kikerekeztem Szentendrére. Már a budapesti szakasz is érdekes volt, kicsit megálltam a Rómain, ahol elég régen jártam, aztán végigkerekeztem a békásmegyeri gáton. A legszebb szakasz a városhatáron túl az ártéri erdőben következett, itt egy kifejezetten vadregényes, mesebeli erdőségen keresztül vezet a bicikliút. (A lenti képek egyébként egy második, immáron nyári kiruccanás alkalmával készültek, amikor Kánya Tamás műalkotásaiba is belebotlottunk.) A végén pedig jutalmul lehet lángosozni egyet a szentendrei Duna parti sétányon...

szentendrephotos_478x387.jpg

Åland (2024 nyara)

A következő (szerintem) érdekes bringázásra viszont elég sokat kellett várni, egészen idén nyárig. A Nagy Nyári Repülős Utazásra a családi kupaktanács Stockholmot jelölte ki célpontnak és már bőven benne voltam a szervezésben, amikor eszembe ötlött, hogy talán beleférne még a keretbe egy kiruccanás Ålandra. Egyrészt ezzel a városnézős programot tudnánk jól ellensúlyozni egy jellegzetesen északi hangulatú vidéki táj megtekintésével, másrészt pedig egy tengeri kompolást is be lehetett iktatni, ami önmagában egy érdekes élmény lehet a lányoknak, akik még nem láttak ilyet. Az érvek meggyőzőek voltak, a kupaktançs rábólintott a javaslatra.
Viszont Ålandon egyértelműen a bicikli a legjobb közlekedési eszköz egy távolból, autó nélkül érkező turista számára, így a hajójegy és a szállás mellett rögtön a biciklibérlést is intéztem. A két éjszakás, 1+2*félnapos kirándulás tehát alapvetően bringázással telt.

A bringákat a kikötővel szemben vettük fel és rögtön egy jó nagyot tekertünk a sziget belsejében található szállásig (meg persze harmadnap visszafele is...):

alandlongtrips_478x252.jpg

A középső, teljes napot pedig a szállás viszonylagos közelségében található látnivalók felkeresésével és persze a jellegzetes északi táj kiélvezésével töltöttük:

alandmostshorttrips_478x230.jpg

Az alábbi anziksz csak egy ízelítő, ha lesz időm-kedvem-energiám, akkor Ålandról lesz külön poszt:

alandphoto_478x359.jpg

Budapesti bringahelyzet

Utoljára négy éve írtam a budapesti bringahelyzetről, nézzük mi változott azóta?

Hát, nem is tudom. Történtek lépések a kerékpáros hálózat fejlesztése terén, a látványosabbakat fel is kapja a sajtó (Lánchíd, Üllői úti pollerek), a kevésbé látványosak inkább csak helyi szinten keltenek figyelmet. Az biztos, hogy ezek hasznos és fontos fejlesztések. Másfelől az is látszik, hogy még mindig sok a tennivaló és még mindig nincs meg a Szép Nagy Álom (azaz a modal split változásának 2030-ra kitűzött célja) eléréséhez szükséges részletes és reális terv és főleg nincs meg rá a pénz. Néha azt is kétlem, megvan-e rá a valódi akarat

 A helyzet másik fontos aspektusa a közlekedési morál kérdése. Erről többször írtam már, a legrészletesebben talán 2017-ben. Sajna azt kell mondjam, a helyzet nem változott, a magyar közlekedési morál továbbra is a béke feneke alatt van, az agressziv, veszélyesen és tahó módon közlekedő kisebbség tovább keseríti a normális(abb) többség életét. Ebben nem is várok javulást, magától ez a réteg nem fog megváltozni, a hatóságok pedig minden ellenkező híresztelés (azaz a saját állításuk) ellenére tojnak az egészre, sajna.

Erről persze felesleges lett volna posztot írni, így pár pontban összeszedtem, hogy ha az állam valóban javítani akarna a közlekedési morálon (illúzióim persze nincsenek), akkor nagyjából hogyan kellene elkezdenie a dolgot:

Promontor Drasztikus Javaslatai a Közlekedési Morál Javítására

  • A Kresz módosítása, ezen belül:
    • A védtelen közlekedők védelme (lehet érdeklődni pl. Lengyelországban, ahol nemrég szigorítottak a szabályokon, hogy hogyan kell a gyalogosok elsőbbségét szabályozni...)
    • Gumiparagrafusok kigyomlálása (csak egy példa: kereszteződésben bennragadás esete)
  • Objektív felelősség általánossá tétele. (Erről már írtam, a lényeg, hogy minden közlekedési szabálysértés pénzügyi szankciója az objektív felelősség alapján legyen kiszabva.)
  • Bírságösszegek lényeges megemelése, ezen belül
    • Alaptételek megemelése és évenkénti indexálása az inflációval
    • Felső maximumok eltörlése
    • Progresszív bírságolás, azaz a második-harmadik-stb. alkalommal  a többszörösére emelkedjenek a bírságok.
    • A gépjármű elkobzása, bizonyos szabályszegések esetén (ld. Árpád híd) azonnal, de visszaeső szabályszegőknél kisebb szabálysértések után is.
    • Megfontolandó, hogy a parkolási bírságok is minősüljenek közlekedési szabályszegésnek.
  • Pontrendszer szigorítása: a jelenleginél sokkal hamarabb történjen meg a jogosítvány elvétele visszaeső szabálysértők esetében. Bizonyos szabályszegések (ld. Árpád híd) azonnali, életfogytig tartó eltiltással járjanak.
  • Térfigyelő kamerák használata közlekedési szabálysértések detektálására a jelenleginél sokkal több esetben. (Azt se bánom, ha kiadják a szükséges fejlesztéseket a 4iG-nek... ;-) )
    • Átlagsebességmérés
    • Jelenleg nem megfigyelt szabálysértések detektálása (követési távolság, oldaltávolság előzésnél, indexelés elmulasztása, stb.)
    • Kamerarendszerek használata övezetekre szóló szabályok (célforgalom, sebességkorlátozás) betartatására

Nyilván lehetne még ötletelni a részleteken, de azt hiszem, a lényeg világos.

 A zárszó a szokásos: balesetmentes közlekedést kívánok mindenkinek!

Szólj hozzá!

Címkék: budapest balaton közlekedés finnország tihany kerékpár kirándulás bicikli szentendre évértékelő beszéd bubi index2 aland paulus velocipedus trilógia BuBa

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr8918260637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása