HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Ford design: téligumi, amire nem jó a hólánc

2009.12.12. 10:49 promontor

Végetértek a mézeshetek. Kezdődnek a gondokkal teli hétköznapok, egy kapcsolat igazi próbatételei. Megtörtént első összezördülésünk Lindával. 

Aki nem tudná, Linda a nemrég vásárolt autónk, egy Ford Fusion. Közeledik a tél, ilyenkor a gondos autós - amennyiben továbbra is használni szeretné szeretett járgányát, ahelyett, hogy beállítja a garázsba és BKV-ra váltana - felkészíti az autóját a télre. Például, illetve elsősorban, téli gumit tetet fel rá.

Az első lépés az információgyűjtés, az egyik kollégáktól például gumiszervíz tippek begyűjtése, kis utánaolvasgatás az interneten, hogy mi is az a gumiabroncs, meg a felni, felnivel együtt szereltessünk-e vagy nem (inkább igen, bár megoszlanak a vélemények), milyen gumit válasszunk (pillantás az ADAC tesztekre), gyors ellenőrzés az autó gépkönyvében, pontosan milyen méretre is van szükség (többféle is lehet: 175/65 R14, 185/60 R14, 195/60 R15 és 195/55 R16), továbbá...

Hoppá, itt valami nem kóser. Azt írja a gépkönyv, hogy:

Csak 185/60 R14 téli gumiabroncsokkal rendelkező 14 x 5,5 colos acél keréktárcsákra szabad hóláncot felszerelni.

Hm, ez elég vészjóslóan hangzik. Milyen abroncs van jelenleg a miénken? Ez persze a gépkönyvből nem derül ki, nosza spuri le a kocsihoz: 195/60 R15. Hm...

Elkezdek aggódni és utánaolvasok a dolognak az interneten. A Fusiont 195/60 R15-ös gumikkal forgalmazzák Magyarországon (gondolom máshol is). Találok egy utalást a Ford Fusion Klub egyik posztjában egy pár évvel ezelőtti Ford akcióra, amikor R15-ös akciós téligumihoz ingyen hóláncot is adtak: olyat, amilyen elvileg nem jó az autóra. Kedves. (Kavart némi vitát az ügy az indexes Fusion fórumon is...)

Egyórányi olvasgatás után nagyjából tiszta a helyzet. Ha jól értem, alapvetően két lehetőségem van:

  1. A nyárigumival megegyező (195/60 R15) méretű téligumit választok.
  2. A Ford által hólánchoz egyedül alkalmas (185/60 R14) méretet tetetem fel.

Az első esetben nem tudok rá hóláncot feltenni. Erre mondhatná valaki, hogy nem olyan nagy baj, úgyis jön a globális felmelegedés, egyre enyhébbek a telek, igazából a korábbi autóimra eddig még sose kellett hóláncot tenni, nem nagy ügy. Ugyanakkor zavar a dolog: eddig nem jártunk síelni, azonban most, hogy nőnek a gyerekek, szóba került, hogy nem lenne rossz dolog egy hét télen a hegyekben. A síelés nem a mi világunk, de a sífutást én már próbáltam Finnországban, ahhoz volna kedvem. Szóval nem lehet kizárni, hogy élete során Lindának kellene majd hólánc az osztrák/szlovák/piréz/stb. hegyekben.

Persze az a gépkönyv nem szentírás. Esetleg megkockáztathatnám, hogy ha úgy alakul, mégis teszek arra a nagyobb gumira hóláncot: a fórumokon írták, hogy igazából a legtöbb esetben nincs gond vele, csak valószínűleg előfordult egy-két eset, amikor valamit tönkretett, mondjuk ha nagyon megtekerték a kormányt, vagy bizonyos hólánctípusoknál, és a problémát úgy "oldották" meg a Fordnál, hogy beletették ezt a tiltó mondatot a gépkönyvbe.

Sajna ez a fajta bevállalós hozzáállás nem jellemző rám. Fő az óvatosság, ha azt írják nem lehet, akkor nem lehet. Semmi kedvem kockáztatni egy nem is tudom milyen sokba kerülő javítást, vagy éppen reménytelen vitákba bocsátkozni egy márkaszervízzel arról, hogy nem érvényes a garancia, mert rossz hólánc volt a keréken.

A második eset - a kisebb kerék - se nagyon tetszik. Az még talán nem lenne baj, hogy emiatt felnit is mindenképp vennem kell, mert erre amúgy is hajlanék (aki viszont nem akarna "télifelnit", annak ez is elég komoly érvágás). Az azonban már kevésbé tetszik, hogy ezzel a kerékkel az autó két centivel alacsonyabb. Azaz pont az egyik nagy előnyét, a viszonylag magas alvázmagasságot veszíti el. Ráadásul télen, amikor a hó vagy a latyak miatt nem látszanak a friss kátyúk, kifejezetten rosszul jön ez a magasságcsökkenés.

(Mellesleg meglepve tapasztalom, hogy az alvázmagasságot - avagy hasmagasságot - igazából nem is adják meg a gyártók, a Suzukit kivéve. A Fusion hasmagasságát például csak valami indiai honlapról sikerült kiderítenem. Na most, az nyilvánvaló, hogy az ottani utak miatt ez arrafelé kiemelten fontos paraméter lehet, de szerintem a magyarországi útviszonyok mellett is sokakat érdekelne ez az adat.)

Arról nem is beszélve, hogy a kisebb kerékméret miatt a sebességmérő és a kilométerszámláló is hibásan működne, tehát elvileg át kellene állíttatni. Aztán tavasszal meg állíttathatnám vissza. Hiába, kell a bevétel a márkaszervízeknek, ugyebár. Vagy lenyelem, hogy rossz sebességet mutat a sebességmérő és rosszul számolja a kilométereket.

Szóval két rossz megoldás között lehet választani, igazán remek. Ügyesen megcsinálták ezt a Ford mérnökei, ezúton gratulálok nekik.

Ez a dolog jól lelassította a kerékcsere projektet, elég sokat hezitáltam azon, melyik kerékméretet válasszam. Végül a kisebbik, de hóláncképes méret mellett döntöttem, mondván inkább felvállalok egy állandó, de mégiscsak kisebb kellemetlenséget, mint egy - kis valószínűségű, de azért nem lehetetlen - szükséghelyzetben az autót használhatatlanná tevő megoldást.

A Ford pedig kapott egy fekete pontot.

(77,9)

11 komment

Címkék: ford homár fogyasztóvédelem felni hólánc téligumi ford fusion 195/60 r15 185/60 r14 forddal telelek

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr491461760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.12.12. 20:54:34

Háát, e szerint az oldal szerint (www.autogumibolt.hu/ebolt/szolgaltatas/valtomeret/index.html) ez a váltás már nem ajánlott...
Szerintem rosszul döntöttél... Mivel nekem ugyanolyan méretű a két szett, nem tudom, hogy vezetésben mi a különbség, de lehet, hogy az "átállás" alatt nagyobb veszélynek van kitéve a vezető, ha nem az egész téli időszakban... Ehhez képest az a probléma, hogy majd egyszer, pár napra elmész a hegyekbe, ahol esetleg szükséged lehet a láncra, ami esetleg sérülést okoz a kocsinak... Hát - nem tudom mennyit mész -, de lehet, hogy mire először felraknád a láncot, addigra már kopás miatt le is cserélted ezt a szettet...

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.12.12. 20:58:59

Belenéztem a And the Winner is...-be, ez alapján a Fusion egy második, alapvetően Zsuzsának szánt városi szaladgálós autó... Nyaralni (telelni) nem a Focussal jártok?

jónévez 2009.12.12. 21:15:26

Izé... Ezt most hogy értsem?:
1. A nyárigumival megegyező (195/60 R15) méretű téligumit választok.
2. A Ford által hólánchoz egyedül alkalmas (185/60 R14) méretet tetetem fel.

A 15"-os felnire hogyan akarsz 14"-osra való gumit tetetni? Ha pedig veszel 14"-os felnit hozzá, akkor már nincs is gond...

jónévez 2009.12.12. 21:33:32

na, fölösleges volt az előbbi kérdést egyből feltennem. Máskor figyelmesebben olvasok, és akkor nem kérdezek olyat, amit megválaszoltál magad.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.12.12. 22:29:18

@jacint70: Nézd, attól a kalkulátortól nem vagyok különösebben betojva, lévén a Ford gépkönyve a kisebb méretet is ajánlja. A vezetésben nem érzünk nagyon jelentős különbséget, azon kívül, hogy alacsonyabban vagyunk, de ezt nem ítélem veszélyesnek.

A Fusion alapesetben tényleg második autó, de azt is írtam, hogy úgy választottuk, hogy szükség esetén elsőnek is használható legyen, akár azért, mert lerobban a másik - erre nyáron volt példa - akár azért, mert már nem lesz másik (ami céges és a mostani időkben végképp nincs garancia rá, hogy mindig lesz).

Ezzel együtt bőven előfordulhat, hogy igazad lesz és feleslegesen váltottam méretet. Ez van.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.12.12. 22:35:02

@jónévez: :-))

Velem is előfordult már ilyesmi, tipikus netezési effektus, hogy gyorsan kommentel az ember valami világmegváltót, aztán mégegyszer elolvassa a posztot...

@jacint70: Még egy megjegyzés: igazából a Focuson is érzek mindig változást a vezetésben a szezonális gumicsere után, pedig ott ugyanaz a méret van. Annál többet a Fusionon se érzünk.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.12.12. 22:53:46

@promontor: Jó, de így vettél négy felnit is, ami amúgy nem kellett volna... Hacsak nem magad cseréled a kereket (amit nem hiszek), a különbség nem jön be a gumicsere árán... ;-)
A szezonális csere után nem azért érzel különbséget, mert onnantól az évszaknak megfelelő gumit használsz? Tavaly én így jártam: jacint.blog.hu/2009/01/08/az_teli_gumirul

Ja, és azt hallottam egyszer egy szerelőtől, hogy a téli gumi nem jó nyáron a nagy melegben, instabillá válik az autó...

szigetlakó · http://fabos-net.ws/ 2009.12.12. 23:00:19

Hó lesz?

Igen.

Akkor kell a hólánc is.

Kereskedelmi tapasztalatom szerint a hóláncból az éves mennyiség 75 % -t az nap reggel adtuk el mikor 20 cm-es hóra ébredtünk.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.12.12. 23:00:23

Ja, és remélem nem bántottalak meg... És a Ford meg jól bekaphatja, már csak azért is, mert nemcsak a sík, és "melegtelű" Magyarországon adnak el Fusiont, tehát helyből felniköltségbe verik a hóláncra érzékeny országok vásárlóit is...

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.12.12. 23:03:02

@szigetlakó: Biztos lesz hó? Te tudsz valamit? Tavaly is kb. háromszor volt, akkor is egy napig... ;-)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.12.13. 00:19:33

@jacint70: "A szezonális csere után nem azért érzel különbséget, mert onnantól az évszaknak megfelelő gumit használsz?"

Persze, csak azt akartam mondani, hogy most se tapasztaltam mást, mint korábban, amikor méretben cseréltem gumit.

Azt én is hallottam, hogy a téli gumi nem jó nyáron, abban is egyetértünk.

Felnivásárlásra meg amúgy is hajlottam, mondván, hogy gyorsabb és biztonságosabb is a cseréje (azaz nem sérül se a gumi, se a felni). De jobban belegondolva lehet, hogy igazad van, ha profi gumisnál cseréltetem, akkor felesleges két azonos méretű felni.

Megbántani nem bántottál meg, én is sokat hezitáltam a dolgon, nem sokon múlt, hogy a kisebb gumit választottam, pont az általad említett érvek miatt.
süti beállítások módosítása