Végetértek a mézeshetek. Kezdődnek a gondokkal teli hétköznapok, egy kapcsolat igazi próbatételei. Megtörtént első összezördülésünk Lindával.
Aki nem tudná, Linda a nemrég vásárolt autónk, egy Ford Fusion. Közeledik a tél, ilyenkor a gondos autós - amennyiben továbbra is használni szeretné szeretett járgányát, ahelyett, hogy beállítja a garázsba és BKV-ra váltana - felkészíti az autóját a télre. Például, illetve elsősorban, téli gumit tetet fel rá.
Az első lépés az információgyűjtés, az egyik kollégáktól például gumiszervíz tippek begyűjtése, kis utánaolvasgatás az interneten, hogy mi is az a gumiabroncs, meg a felni, felnivel együtt szereltessünk-e vagy nem (inkább igen, bár megoszlanak a vélemények), milyen gumit válasszunk (pillantás az ADAC tesztekre), gyors ellenőrzés az autó gépkönyvében, pontosan milyen méretre is van szükség (többféle is lehet: 175/65 R14, 185/60 R14, 195/60 R15 és 195/55 R16), továbbá...
Hoppá, itt valami nem kóser. Azt írja a gépkönyv, hogy:
Csak 185/60 R14 téli gumiabroncsokkal rendelkező 14 x 5,5 colos acél keréktárcsákra szabad hóláncot felszerelni.
Hm, ez elég vészjóslóan hangzik. Milyen abroncs van jelenleg a miénken? Ez persze a gépkönyvből nem derül ki, nosza spuri le a kocsihoz: 195/60 R15. Hm...
Elkezdek aggódni és utánaolvasok a dolognak az interneten. A Fusiont 195/60 R15-ös gumikkal forgalmazzák Magyarországon (gondolom máshol is). Találok egy utalást a Ford Fusion Klub egyik posztjában egy pár évvel ezelőtti Ford akcióra, amikor R15-ös akciós téligumihoz ingyen hóláncot is adtak: olyat, amilyen elvileg nem jó az autóra. Kedves. (Kavart némi vitát az ügy az indexes Fusion fórumon is...)
Egyórányi olvasgatás után nagyjából tiszta a helyzet. Ha jól értem, alapvetően két lehetőségem van:
- A nyárigumival megegyező (195/60 R15) méretű téligumit választok.
- A Ford által hólánchoz egyedül alkalmas (185/60 R14) méretet tetetem fel.
Az első esetben nem tudok rá hóláncot feltenni. Erre mondhatná valaki, hogy nem olyan nagy baj, úgyis jön a globális felmelegedés, egyre enyhébbek a telek, igazából a korábbi autóimra eddig még sose kellett hóláncot tenni, nem nagy ügy. Ugyanakkor zavar a dolog: eddig nem jártunk síelni, azonban most, hogy nőnek a gyerekek, szóba került, hogy nem lenne rossz dolog egy hét télen a hegyekben. A síelés nem a mi világunk, de a sífutást én már próbáltam Finnországban, ahhoz volna kedvem. Szóval nem lehet kizárni, hogy élete során Lindának kellene majd hólánc az osztrák/szlovák/piréz/stb. hegyekben.
Persze az a gépkönyv nem szentírás. Esetleg megkockáztathatnám, hogy ha úgy alakul, mégis teszek arra a nagyobb gumira hóláncot: a fórumokon írták, hogy igazából a legtöbb esetben nincs gond vele, csak valószínűleg előfordult egy-két eset, amikor valamit tönkretett, mondjuk ha nagyon megtekerték a kormányt, vagy bizonyos hólánctípusoknál, és a problémát úgy "oldották" meg a Fordnál, hogy beletették ezt a tiltó mondatot a gépkönyvbe.
Sajna ez a fajta bevállalós hozzáállás nem jellemző rám. Fő az óvatosság, ha azt írják nem lehet, akkor nem lehet. Semmi kedvem kockáztatni egy nem is tudom milyen sokba kerülő javítást, vagy éppen reménytelen vitákba bocsátkozni egy márkaszervízzel arról, hogy nem érvényes a garancia, mert rossz hólánc volt a keréken.
A második eset - a kisebb kerék - se nagyon tetszik. Az még talán nem lenne baj, hogy emiatt felnit is mindenképp vennem kell, mert erre amúgy is hajlanék (aki viszont nem akarna "télifelnit", annak ez is elég komoly érvágás). Az azonban már kevésbé tetszik, hogy ezzel a kerékkel az autó két centivel alacsonyabb. Azaz pont az egyik nagy előnyét, a viszonylag magas alvázmagasságot veszíti el. Ráadásul télen, amikor a hó vagy a latyak miatt nem látszanak a friss kátyúk, kifejezetten rosszul jön ez a magasságcsökkenés.
(Mellesleg meglepve tapasztalom, hogy az alvázmagasságot - avagy hasmagasságot - igazából nem is adják meg a gyártók, a Suzukit kivéve. A Fusion hasmagasságát például csak valami indiai honlapról sikerült kiderítenem. Na most, az nyilvánvaló, hogy az ottani utak miatt ez arrafelé kiemelten fontos paraméter lehet, de szerintem a magyarországi útviszonyok mellett is sokakat érdekelne ez az adat.)
Arról nem is beszélve, hogy a kisebb kerékméret miatt a sebességmérő és a kilométerszámláló is hibásan működne, tehát elvileg át kellene állíttatni. Aztán tavasszal meg állíttathatnám vissza. Hiába, kell a bevétel a márkaszervízeknek, ugyebár. Vagy lenyelem, hogy rossz sebességet mutat a sebességmérő és rosszul számolja a kilométereket.
Szóval két rossz megoldás között lehet választani, igazán remek. Ügyesen megcsinálták ezt a Ford mérnökei, ezúton gratulálok nekik.
Ez a dolog jól lelassította a kerékcsere projektet, elég sokat hezitáltam azon, melyik kerékméretet válasszam. Végül a kisebbik, de hóláncképes méret mellett döntöttem, mondván inkább felvállalok egy állandó, de mégiscsak kisebb kellemetlenséget, mint egy - kis valószínűségű, de azért nem lehetetlen - szükséghelyzetben az autót használhatatlanná tevő megoldást.
A Ford pedig kapott egy fekete pontot.
(77,9)