Hát, erről az ügyről nem ez lesz az utolsó bejegyzésem, az biztos. Az iskola körzetében lakom és két lányom pár éven belül iskolaköteles korba kerül, így aztán közvetlenül érint. Nem mindegy, hogy a lányaim hova és mennyiért és milyen színvonalú iskolába járhatnak majd.
Nézzük röviden a sztorit: Újbuda önkormányzata alapítványi kezelésbe adná a farkasréti általános iskolát. A javaslat alapja az, hogy a kerületben csökken a gyerekszám, az iskolák kihasználatlanok és az önkormányzatnak túl nagy teher az iskolák támogatása. A döntés előnye (az előterjesztők szerint) az, hogy így nem "bezárják" az iskolát, hanem "átadják", azaz ott továbbra is oktatási tevékenység fog folyni. Persze tandíjért, dehát az nyilván meg se kottyan a gazdag sasadiaknak.
Nos, igen. Csökken a gyerekszám, be kell zárni az iskolákat. Evidencia, hisz ahol kong az iskola, pazarlás fizetni a rezsit és pazarlás fizetni a tanárokat. Van persze néhány buta, rövidlátó ember, akik szerint a csökkenő gyerekszám remek alkalom lenne arra, hogy azonos költségvetésből az oktatás minőségét emeljük, (pl. kisebb létszámú osztályokban több tanári energia maradna mind tehetséggondozásra, mind felzárkóztatásra) tehát lehet, hogy mégsem kéne annyi iskolát bezárni, de az mondjuk belátható, hogy a demográfiai változásokat nem lehet teljes egészében iskolamegszüntetések nélkül megúszni. Ha közpénzeket lehet megtakarítani azzal, hogy kevesebb épület rezsijét fizetjük, azzal magam is egyetértek.
A kérdés persze az, milyen alapon döntjük el, melyik iskolát tartjuk meg és melyiket zárjuk be. Lehetne például az a szempont, hogy a gyenge, rosszul felszerelt, gyengén teljesítő iskolákat zárjuk be, és a jókat tartjuk meg. Lehetne az is szempont, hogy azokat az iskolákat zárjuk be (még akkor is, ha esetleg nem is annyira rosszak), amelyek konkrétan azokban a körzetekben vannak, ahol drasztikusan csökkent a gyerekszám és konganak az ürességtől. Első látásra a farkasréti iskola egyik kategóriába sem esik bele: jól felszerelt, a kerületi iskolai rangsorokban általában elől szerepel és 100%-os tanulólétszámmal üzemel. (A szomszédos Gazdagréten két iskola is van, 60%-os kihasználtsággal.) Akkor vajon mi az oka, hogy éppen ezt választották ki? Hát, vannak sejtéseim, de erről majd később. Előbb arról az eljárásról, ahogy ezt az egészet a választott önkormányzatunk lebonyolítani tervezte, ami jellemző példája dicső magyar demokráciánk működésének.
Szóval, hogy is kell ezt csinálni? Készítsünk elő egy előterjesztést a decemberi önkormányzati ülésre, közvetlen karácsony előttre, hátha a nagy karácsonyi rohamban nem veszik észre. Az egész előterjesztés legyen mindössze két oldal, az éppen elég az alapos döntéshez. Pár nappal előtte szóljunk csak az iskolának, amelyet a dolog érint, végül is minek nekik korábban tudni a tervekről. Nevezzük a decemberi önkormányzati döntést csak "előzetesnek", ami felhatalmazza a polgármestert a jelentkező alapítvánnyal való tárgyalásra és a konkrét szerződés előkészítésére. Aztán majd amikor jóváhagyjuk a szerződést, akkor meg azt mondjuk, ez csak "formális" döntés, hiszen a fő irányelvekről már korábban döntött a közgyűlés. Meg persze nem bonyolult dolog ez a szerződésesdi, úgyhogy a végső döntést már januárra javasoljuk, addig bőven meg lehet szövegezni egy remek kis szerződést.
Közben elterjesztünk néhány olyan számadatot is, amelyek nem reálisak: pl. azt állítjuk, hogy kb. 200 ezer forintos éves tandíj lesz, ami nyilvánvaló nem reális: jelenleg 580 diákra jut kb. 160 milliós éves támogatás, ez önmagában kb. 275 ezer forint támogatás diákonként, rájön még a 20 milliós éves bérleti díj, ami diákonként még kb. 35 ezer forint, azaz a jelenlegi színvonal és tanári létszám megígért fenntartása reálisan kb. 310 ezer forintos tandíjat tenne szükségessé, és akkor még nem számoltam a szintén beígért felújítás költségeivel, amit értelemszerűen ugyancsak a tandíjban kellene megfizetni.
Hogy esetleg egy ötven évre szóló, egy teljes körzet életminőségét ilyen jelentősen érintő döntést nem egy hónap alatt kéne meghozni? Hogy más lehetőséget is meg kéne vizsgálni? (Miért pont ezt az iskolát adja át az önkormányzat? Miért pont ennek az alapítványnak? Miért ennyiért? Miért ötven évre?) Hogy nem ártana esetleg tudni valamit arról az alapítványról, amelynek átadni tervezik az iskolát? (Az Alapítvány a Pasaréti Gimnázium Létrehozására és Működtetésére nem rendelkezik saját honlappal, legalábbis a keresők nem dobják ki. A Pasaréti Gimnáziumnak van honlapja, de arról nem derül ki, ki működteti, az sem, hogy van-e tandíj és ha igen, mennyi.) Netán ezt az egész vitát nyilvánosan és alaposan lefolytatni az érintett körzetek közösségével? Hát nem, Újbudán ez nem így megy.
Miért van az az érzésem, hogy ez az egész bűzlik? Hogy a gyorsított folyamat azért van, hogy kész helyzet elé állítsanak minket? Hogy valaki itt a privát pecsenyéjét sütögeti, amihez az önkormányzat (legalábbis annak koalíciós többsége) asszisztál? Talán azért, mert ez egy ilyen hírű önkormányzat (ld. Leisztinger gát)?
Persze a politikai logika is azt diktálja, ha már egy iskolától meg kell szabadulni, akkor az a sasadi legyen: az iskola a 21. számú önkormányzati választókörzetben található (ld. XI. kerületi választókörzetek térképét és a képviselőtestületet), amely stabilan Fideszes, akárcsak a szomszédos 20. körzet. A Gazdagrétet lefedő 18. és 19. választókörzet viszont koalíciós képviselővel bír. Tehát farkasréti iskola már amúgy is "ellenséges" terület, viszont Gazdagréten esetleg szavazatokat hozhat az ottani iskolák megmentése. Ráadásul a kevésbé tehetős körzetekben még jól is jöhet egy kis demagógia: fizessenek a "gazdagok".
Némi reményt ad, hogy a körzet lakóinak felháborodása akkora zajt csapott, hogy még az országos sajtó is felkapta, az önkormányzat pedig kénytelen volt apróbb engedményeket tenni. A legfontosabb, hogy sikerült időt nyerni: már nincs januári határidő a szerződéskötésre, így remény van arra, hogy a nyomásgyakorlás hatására az önkormányzat álláspontja esetleg felpuhul.
Ugyanakkor az is látszik, hogy az "engedmények" között alattomos aknákat is telepítettek: ilyen pl. az, hogy úgymond más is pályázhat az iskola működtetésére, aki teljesíti a feltételeket. Magyarán: az önkormányzat nem fogja tovább támogatni az iskolát és még bérleti díjat is kér az épületért. Ez persze csak látszólagos alternatíva, hiszen bárki üzemeltesse is az iskolát, ha kiesik az önkormányzati támogatás és még bérleti díjat is kell fizetni, ezt csak tandíj bevezetésével lehet pótolni, márpedig az egész tiltakozásnak az lenne az értelme, hogy az iskola maradjon tandíjmentes, azaz a közoktatás része.
Még sok mondanivalóm lesz erről a témáról. Nyilván van egy csomó körbejárandó kérdés, amelyről szeretnék majd információt gyűjteni. Íme egy rövid lista:
- Mennyiben megalapozott a következő években is gyerekszám csökkenést várni az érintett területeken, amikor jelentős ingatlanfejlesztések (pl. Sasad Liget, Sasad Resort) zajlanak itt. (Erről van önkormányzati anyag, csak még át kell olvasni...)
- Vajon tényleg csökkenteni kell az oktatásra szánt költségvetést a kerületben? Biztos, hogy az iskolákon kell megtakarítani 180 millió forintot?
- Mit lehet tudni a farkasréti iskoláról és a két gazdagrétiről: melyik hogy szerepel a kerületi oktatási rangsorokban? Melyiknek mekkora a létszáma, a kihasználtsága és ebből mennyi a nem körzeti illetve nem kerületi gyerek? Melyiknek mekkora a kerületi költségvetési támogatása? Mert ha már be kell zárni valamit (amivel nem feltétlenül értek egyet), akkor megvizsgálták-e más környékbeli iskola bezárásának lehetőségét? Biztos, hogy azok kedvezőtlenebb alternatívák volnának költségvetési és oktatási szempontból?
- Miért beszélnek a farkasréti iskola felújításának szükségességéről, amikor a 90-es években felújították? Mit kell most felújítani, és van-e erről reális költségbecslés? Vagy csak úgy a hasukra ütve mondanak egy jó nagy számot, hadd legyen minél riasztóbb?
FOLYT. KÖV.
Kapcsolódó blogbejegyzéseim:
- Újbudai módszerek 4: sasadi polgárok (2008. február 23.)
- Újbudai módszerek 3: a XI. kerület valódi érdeke... (2008. február 17.)
- Újbudai módszerek 2: hány gyerek lesz... (2008. február 4.)
- Újbudai módszerek: hogyan szabaduljunk meg... (2007. december 28.)
Kapcsolódó link:
- A tiltakozók honlapja: http://www.farkasreti.hu/