Két kérdés a mi kedves sorállásos botrányunk kapcsán:
1) Kedves törvényhozók!
Mi a fenének kellett (nagyjából) választókörzetenként egy szavazókörre korlátozni az igazolással szavazókat?
Az alkotmánybíróság csak azt kifogásolta, hogy a két forduló között ne mozoghassanak a választók. Ehhez nem kellett volna az igazolással szavazókat egy szavazókörre korlátozni. Könyörgöm, nem mindegy, melyik szavazókörben szavaz az illető? Ha azt akarjuk megakadályozni, hogy valaki kétszer szavazzon, ahhoz bőven elég, ha az adatait felírjuk és majd a szavazóköri adatok összesítésénél ellenőrizzük. Senki nem fog kétszer szavazni, ha tudja, hogy úgyis elkapják.
Persze egyszerűbb széttárni a karotokat és az alkotmánybírákra mutogatni...
2) Kedves végrehajtók!
OK, a törvényhozók hülyék, hoztak egy felesleges korlátozást.
De ez nem jelenti azt, hogy nektek nem kell mindent megtenni azért, hogy a törvényhozók hülyeségét saját hatáskörben kompenzáljátok! Ha tudjátok, hogy lesznek szavazókörök, ahol a szokásosnál sokkal többen lesznek, akkor arra fel lehetne készülni, nem?
Mi korlátoz benneteket abban, hogy egy szavazókört egy tornateremben (vagy mondjuk egy helyett öt tanteremben) rendezzetek be, a szokásos kettő helyett tizenhét szavazófülkével, több szavazatgyűjtó ládával, a szokásosnál nagyobb létszámú szavazatszámláló bizottsággal (a törvény csak alsó határt - min. 7 fő - szab, a felső a csillagos ég), mondjuk úgy, hogy a személyazonoság ellenőrzését nem egy, hanem mondjuk egyszerre öt asztalnál végzitek, pl. a választókat a nevük kezdőbetűi szerint csoportosítva?
Persze egyszerűbb széttárni a karotokat és a törvényhozóra mutogatni...
Frissítés (április 12. du. 12:17):
Egy kollégám a Bocskai úton szavazott igazolással, kb. három órát állt sorban még napközben. Az élménybeszámolójából kiderült, hogy az igazolásosok a szokásosnál jóval lassabban szavazhattak, mert őket csak ott helyben vették fel a választói névjegyzékbe.
Felvetődik a kérdés (figyeltek, törvényhozók?), hogy ha átjelentkezni csak péntekig lehet, akkor miért nem lehet ezután az átjelentkezetteket rögtön névjegyzékbe is venni? Miért kell ezzel a szavazás folyamatát lassítani?
Frissítés (április 12. este 19:40):
Folyik a hárítás. Az OVB és az OVI (ez utóbbin most viccelődhetnék, mondván a név jelzi a színvonalat) szerint ők nem felelősek, a törvényhozók a hülyék. Nos, szerintem meg is. Az pl. konkrétan hazugság, hogy a jegyzők kezét megköti a törvény abban, hogy hány tagot jelölhetnek a választási bizottságokba. Ahogy feljebb is írtam, valóban létezik megkötés, de csak az alsó korlátra. Több tagot gond nélkül lehetett volna jelölni.
Ráadásul átolvasván a törvényt, az is egyértelműnek tűnik, hogy akár a nap során lehetett volna intézkedéseket hozni. A törvény ugyanis nem írja elő explicit módon, hogy csak a választási bizottságok tagjai segédkezhetnek a választás lebonyolításában. Ergo, megfelelő felhatalmazás és az érdekelt szervek egyetértése esetén minden további nélkül be lehetett volna vonni további segítőket (pl. szomszédos illetve akár távolabbi szavazókörökből átirányítva).