Ilyenkor még bőszen évértékelő posztokat kellene írni, ehelyett azonban egy aktuálisabb problémával küszködök, nevezetesen a Nagy Magánnyugdíjpénztári Lenni Vagy nem Lenni kérdésével. Van itt ugyanis ennek a nyugdíjpénztári visszalépésnek egy számomra nem teljesen világos, de meglehetősen aggasztó pontja (amit a múltkorinál kevésbé tartok viccesnek). Ezt szeretném körüljárni egy kicsit részletesebben.
Kezdjük egy idézettel (a forrás az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság levele, amelyet karácsony után postáztak ki a magánpénztári tagoknak), kiemelés tőlem:
Visszalépés esetén, amennyiben a magánnyugdíjpénztári számláján a tagság ideje alatt elért hozam meghaladta az infláció mértékét, a töblethozam, illetve az esetleges tagdíjkiegészítés Önt adómentesen illeti meg. Választhat, hogy ezt az összeget készpénzben veszi fel, vagy önkéntes nyugdíjpénztári számlájára helyezteti, illetve társadalombiztosítási egyéni számláján íratja jóvá.
Olvasom a mondatot és elkezdek aggódni. Mert ugye azt mondja, hogy a tagdíjkiegészítést visszakapom, de ha figyelmesen elolvasom, akkor az egyáltalán nem egyértelmű, hogy vajon ez az összeg hozammal együtt jár vissza, vagy csak a nominálisan befizetett összeg. Pontosabban egyértelmű (legalábbis én úgy értem), hogy csak a nominális összeg.
Amiért mégsem hiszek a szememnek az az, hogy ez így eléggé hihetetlennek tűnik. Mert ugye az minden, csak nem kóser, hogy én mondjuk 2000-ben befizettem 100 000 forint tagdíjkiegészítést, és 2011-ben visszakapok 100 000 forintot. Ha az inflációval számolunk (nyilván nem azzal kell számolni, hanem azzal a hozammal, amit a nyugdíjpénztár elért, de használjuk az egyszerűség kedvéért az inflációt), annak a 100 000 forintnak az értéke ma kb. 188 000 forint lenne. Tehát eszerint nagyjából 88 000 ezer forintot lenyel a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap. Ügyes.
Mi az a tagdíjkiegészítés?
A magánpénztári rendszer egyik apró furcsasága, hogy lehetőség van (volt) a kötelezően fizetendő 8 (illetve eleinte 6) százalékos nyugdíjjárulékot önkéntesen kiegészíteni maximum 10%-ra. Ezt a kiegészítést vállalhatta maga a pénztári tag, de vállalhatta a munkaadó is, pl. egy munkahelyi cafeteria rendszer keretében.
Namármost, arról ugye heves viták folytak (legalábbis a blogoszférában), hogy lopás-e, államosítás-e a magánpénztári rendszer tervezett átalakítása. A támogatók érvei közt talán az egyik legnyomósabb az volt, hogy a járulékfizetés kötelező jellege, illetve a magánpénztári járulék átirányítottsága miatt (azaz, mivel ezek a járulékok hiányoznak az állami rendszerből) a magánpénztári vagyont nem lehet teljes egészében "saját" tulajdonnak tekinteni, tehát ezért nem lehet sem "lopásról", sem "államosításról" beszélni.
A tagdíjkiegészítés esetében azonban a fenti érvek nem állnak meg. Ezeket az összegeket ugyanis a tagok saját, már adózott jövedelmükből, teljesen önkéntesen fizették be (ha a munkáltató vállalta a befizetést, az is egy általa önkéntesen vállalt, a munkavállalónak szánt juttatás volt). Teljesen logikus tehát, hogy ez az összeg nem "jár vissza" az állami rendszernek, lévén az állami rendszerbe soha senki nem fizetett volna ilyesfajta önkéntesen vállalt kiegészítést: azt mindenki abban a tudatban vállalta, hogy az a saját nyugdíjpénztári számlájára kerül.
Magyarán a tagdíjkiegészítés természete szerint az önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjakkal azonos, annak ellenére, hogy történetesen a magánpénztárakba fizették be a tagok.
Rövid guglizással megpróbáltam kideríteni, mekkora hányada lehet a kb. 3000 milliárdos magánpénztári vagyonnak a tagdíjkiegészítés (illetve annak hozama) de erre nézve nem találtam adatot. Mindenesetre figyelembe véve, hogy egy időben a tagdíjkiegészítésnek az önkéntes pénztári befizetésekhez hasonló adókedvezménye volt, illetve a munkáltató által vállalt tagdíjkiegészítés tudtommal a bérnél kedvezőbb adózású juttatás volt, gyanítom, hogy nem én vagyok az egyetlen pénztártag, akit ez érint.
Mindenestre, aki tudja, mekkora lehet a pénztári vagyon érintett része, az írja meg!
Na jó, ezt írja a levél, de lehet, hogy a törvény másképpen fogalmaz. Nézzük meg. Némi guglizással rátalálok a magánpénztári rendszer átalakításáról 2010. évi CLIV. törvényre a Magyar Közlöny 2010/194-es számában, átfutom a szöveget és az alábbi paragrafust találom (kiemelések szintén tőlem):
16. § Az Mpt. 4. § (2) bekezdése az alábbi zsk) ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
„zsk) visszalépő tagi kifizetések: a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszalépés esetén a tag jogosult a követelésének részét képező egyéniszámla-egyenleg tagdíjbefizetése alapján kiszámított, a zsj) pontban meghatározott hozamgarantált tőke összege feletti összegének és a pénztártagságának ideje alatt befizetett tagdíjkiegészítés összegének felvételére, vagy annak önkéntes kölcsönös nyugdíjbiztosító pénztárnál vezetett tagi számláján, vagy a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben létrejövő egyéni számláján történő jóváírására.”
Hát, ez is a "befizetett tagdíjkiegészítés összegéről" beszél, ami nálam hozamnélküliséget jelent. Még egy kicsit utánaguglizok a kiegészítés szónak a magánpénztári törvényben, hátha van valami magyarázat, ami hozamról is említést tesz, de ilyet nem találok.
Sőt, a hozamgarantált tőke számítására vonatkozó képletből (ld. a 3. sz. mellékletet a törvény legvégén) egyértelműen kiderül, hogy a reálhozam az a tag számlaegyenlege minusz a kötelező és a kiegészítő tagdíj összegének inflációval felszorzott összege:
Azaz ebből is az következik, hogy a tagdíjkiegészítés hozamát (kivéve annak infláció feletti részét, ha van olyan) lenyeli az állam.
Namármost, az alábbi lehetőségeket látom:
Én ezt az egészet félreértem (mondjuk van valami rendelet valahol, ami tisztázza a tagdíjkiegészítésre vonatkozó hozamszámítási eljárást) és feleslegesen aggódom: a visszalépők a tagdíjkiegészítést természetesen hozammal együtt kapják meg. (Frissítés, 2010. január 8: Nem, nem értem félre, ezt maga az ONYF főkomisszárja nyilatkozta a Magyar Nemzetnek...)- Szó sincs hozamról, azt valóban lenyeli az állam. Ez azonban nem szándékos, csak a rohammunka eredménye, de ha valaki felhívja rá figyelmet (én mindenesetre a poszt megírása mellett küldök egy levelet a parlamenti képviselőmnek, mondjuk kiváncsi vagyok, ez az amerikai stílusú "megírom a képviselőmnek" akciózás mennyire jön be), esetleg maguktól észreveszik, akkor bizonyára korrigálják ezt a méltánytalanságot.
- Szó sincs hozamról, azt valóban lenyeli az állam. Ez szándékos, szerintük ez így helyes.
Nagyon remélem, nem a 3. számú esetről van szó. Az nézetem szerint - hm, hogyan is fogalmazzak finoman, kerülendő az olyan súlyos szavakat, mint lenyúlás vagy lopás - igencsak inkorrekt lenne.
Ugyanis - bár a magánpénztári rendszer megszüntetésével, főleg annak módjával és stílusával eddig sem értettem egyet - azt mindenképp a tervezett "választás" javára lehetett írni, hogy aki engedett az állam által sugallt választásnak, azt nem büntette közvetlenül a rendszer. Ha szigorúan csak az egyén szempontjából néztük, lehetett úgy is tekinteni a dolgot, hogy tulajdonképp csak annyi történik, mintha az illető végig az állami rendszerben maradt volna. Viszont ha az esetleges tagdíjkiegészítés hozamát lenyeli a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap, akkor már a visszalépés is kézzelfogható veszteséget fog okozni, annak, aki valaha is volt olyan balga, hogy a magyar állam igéretében bízva tagdíjkiegészítést vállalt.
Szóval aggódva és kiváncsian várom, hogy akkor most a fenti három esetből melyik fedi a valóságot.
Adókedvezmények hatása és javaslat a korrekt megoldásra
Felvetődhet az a 20 %-os adókedvezmény, amit azok kapnak majd, akik nem készpénzben veszik fel a tagdíjkiegészítést, hanem egy önkéntes pénztárba viszik át. Könnyen belátható, hogy ez csak részleges kompenzációt nyújt, a fenti példában szereplő, 2000-ben befizetett 100 000 forintnyi tagdíjkiegészítés esetén az inflációnak megfelelő hozam 2011-ig nagyjából 88 000 forint lenne, ennek kevesebb, mint negyedét fedezné a mostani adókedvezmény.
Készpénzes felvétel esetén a tagdíjkiegészítés után eredetileg kapott adókedvezmény jelenthet kompenzációt. Ezzel kapcsolatban több probléma is van. Egyrészt, nem biztos, hogy mindenki kapott adókedvezményt (pl. 2006 után jövedelemkorláthoz volt kötve), másrészt az sem feltétlenül kompenzálja a veszteséget. A fenti példában például a 2000-ben befizetett 100 000 forintnyi tagdíjkiegészítés esetén az ezután 2001-ben utalt 30 000 ezer forint adókedvezmény mai értéken is csak kb. 51 000 forint lenne. Harmadrészt, a régebben befizetett tagdíjkiegészítések esetén a pénztártag már "megszolgálta" az adókedvezményt (az esetünkkel teljesen analóg önkéntes pénztári befizetések esetén is emlékeim szerint 10 év után már megszűnik a felvett összeg adókötelessége, azaz az állam ekkor már nem "szedi vissza" az adókedvezményt), azt tehát nem jogos "kompenzációnak" tekinteni.
A konkrét veszteség persze függ a pénztári hozamoktól és a tagdíjkiegészítések időpontjától is (egy 2006-os tagdíjkiegészítés esetén nyilván kevesebb az elvesztett hozam), néhány esetben még akár nyerhet is a delikvens. Azonban az semmiképp sem jó megoldás, hogy lenyelünk valamit - a hozamot - és adunk helyette valami mást - adókedvezményt vagy adómentességet - aztán vagy kompenzálja az egyik a másikat, vagy nem. Pláne, hogy az esetek döntő többségében messze nem kompenzálja.
A tisztességes megoldás az lenne, ha a tagdíjkiegészítést a pénztár által elért hozammal együtt lehetne felvenni vagy önkéntes pénztárba átvinni. Mindkét választást úgy kezelnék, mint egy létező önkéntes pénztári megtakarítást is hasonló esetben. Tehát a készpénzes felvételt akár adóztatni is lehetne (lévén az önkéntes pénztárból kivett pénz is bizonyos esetekben adózik), az önkéntes pénztárba való átvitelt sem kellene feltétlenül újabb adókedvezménnyel támogatni, legalábbis abban az esetben nem, ha az eredeti befizetés után kapott már a tag adókedvezményt.