HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Lámpacsere-eposz

2011.03.17. 08:19 promontor

1. ének

Állok be reggel a garázsba és azt mondja a mögöttem behajtó kolléga, hogy kiégett a jobboldali stoplámpám. Elraktározom magamban az információt, este lebattyogok a kocsihoz, ellenőrzöm a lámpákat és valóban. Sőt, a hátsó ködlámpa se világít. Előszedem tehát az autó gépkönyvét, gyorsan átfutom, majd előkapom a csavarhúzót. Kicsavarom a csavarokat, húzom ki a lámpatestet. De nem jön. Húzom még jobban, továbbra se jön.

Nézem a gépkönyvet, semmit nem ír arról, hogyan kell kiszedni a lámpatestet:

Tiszteltetem a ferdítőt, meg azt is aki a teljesen használhatalan ábrát rajzolta. Ebből nem derül ki, hogyan kéne továbblépnem. Hátrafelé húzzam? Vagy felfelé? Vagy valamit forgatnom kellene? Netán van valami rejtett csavar a kárpit alatt?

Egy darabig nézegetem a könyvet, húzom, feszegetem, fordítom a lámpát, de nem merem nagyon erőszakosan, mert félek, hogy valamit eltörök. Így dolgavégezetlenül megyek fel. A Fordnál többen csuklanak.

2. ének

A Zinternet persze mindent tud, gondoltam, így elkezdtem guglizni. Hát, eleinte nem sok sikerrel jártam. Ugyan jó sok sztorit találtam arról, hogy különböző régebbi Focusokról és egyéb Fordokról hogy kell leszedni a hátsó lámpát (azok se voltak egyszerűek), a Focus II. kombira nézvést sokáig nem találtam semmit. Teltek múltak a napok, kollégák se tudtak segíteni, én is próbálkoztam még párszor, de az istennek se akart lejönni. Esténként újabb angol és magyar szófordulatokkal próbálkozom, sőt némi németet is bevetettem, míg végre sikerrel jártam: az egyik fórumban leírta valaki, hogy nehezen jön le, de lehet bátran hátrafelé húzni.

Lemegyek az autóhoz, húzom hátra, erősen, dühösen, végre lejön. És igen, itt van a pöcök, ami szorul. Hogy miért nem lehetett ezt rendesen leírni és lerajzolni? A Fordnál többen csuklanak.

A helyes leszerelési utasítás egyébként valahogy így hangzana:

  1. Nyissa fel a csomagtérfedelet.
  2. Szerelje ki a csavarokat.
  3. Húzza le az elektromos csatlakozót. Húzza erősen hátrafele a lámpatestet. amíg ki nem ugrik a helyéről.
  4. Szerelje ki a hátsó lámpát. Húzza le az elektromos csatlakozót.

3. ének

OK, akkor gyorsan szedjük le a kábelcsatlakozót, csavarjuk ki az újabb csavarokat és szedjük ki a lámpafoglalatot. Ez könnyen megy. Szedjük ki az izzót, nézzük, hát igen, az egyik izzószál valóban elszakadt, cserélni kell.

Kellene. Ugyanis a kiégett izzó piros, míg az izzókészletben a kétszálas izzó fehér. Hm, lehet, hogy jó lesz az, ha a plexi piros, abból még lehet piros fény. De nem, a plexi fehér, ebből nem lesz piros stoplámpa. De mi a francnak van akkor fehér lámpa az izzókészletben, vagy miért nem lehet piros a lámpatest plexije? Nézzük a Fusion izzókészletét, hátha abban van piros, de nem, abban is ugyanolyan fehér izzó van csak a kétszálasból.

Ráadásul közben azt is észreveszem, hogy a fehér izzónak a foglalata is más: azon két pöcök egymással pont szemben van, míg a piroson az egyik magasabban és nem is pont szemben, hanem úgy 150 foknyira. Na jó, akkor erre majd figyelek a vásárlásnál.

Visszaszerelem a lámpát, a Fordnál pedig közben többen csuklanak.

Apró részsiker, hogy legalább a ködlámpát sikerült kicserélnem.

4. ének

Először benzinkútnál próbálkoztam, ott piros izzókat nem tartottak, csak fehéret. Ugyanez volt a helyzet a Praktikerben is. Ezzel elment a hét, így szombaton beállítottam az általam ismert legközelebbi autósboltba, a Fehérvári úti Homasitába. Bemegyek, mutatom az izzót, mondom, hogy ez egy Focusba való 21/5W-s izzó, meg külön azt is, hogy a pöckök így meg úgy állnak a foglalaton. A pasi bólint, elővesz egy kétdarabos csomagot (médincsájna, "jobbfajta" gyártmány pirosból sajna nincs, mondja) és a kezembe nyomja.

Otthon lámpa lerángat, csavarok ki, csomag kibont, tenném be a lámpát, hát nem megy, mert most látom csak, hogy a HülyeHomasitás olyan izzót adott, amin a pöckök egymással szemben állnak. Persze addigra 1 óra elmúlt, a bolt a hétvége hátralevő részére már bezárt.

Újfent dolgom végezetlenül szerelem vissza a lámpabúrát, közben a Fordnál és a Homasitánál többen csuklanak.

5. ének

Hétvégén némi internetes lámpakeresés, ilyen-olyan honlapokon (az Osramnak pl. csilivili honlapja van, ahol a konkrét autótípus szerint lehet keresni), azonban semmi nyoma annak, hogy a színen kívül lenne bármiféle eltérés a 21/5W-s lámpák foglalatában. Már a szokásos foglalat típusjelzését is tudom (BAY15D), de ami nekem kellene, az nem ilyen és semmi nyomát nem találom a létezésének.

Ezen a ponton belátom, hogy a villamosmérnöki diplomám nem elégséges egy lámpacseréhez, segítségre van szükségem. Megy a kérdés egy fórumra, amire hamarosan jön a válasz is, mellé egy link. Ez a Cromax honlapjára mutat, ahol van Fordos alkatrészkereső is. Itt van egy piros 21/5W izzó, ami akár jó is lehetne. Hívom a boltot, körülírom a problémát, a pasi gyártási évet kérdez, majd közli, hogy igen, van ilyen izzó, ha akarom, megrendeli a központi raktárból, másnap mehetek érte.

Ugyan a honlapról nem derül ki, hogy ez tényleg olyan foglalat lenne, ami nekem kell, de a pasi viszonylag meggyőző, így másnap elugrom a boltba és láss csodát, ez a lámpa az, ami nekem kell. Szín, foglalat, minden stimmel, így aztán megveszem.

Az ára persze csillagászati: majd' 2000 forint. Ugyanott a "normál" (azaz színtelen és rendes foglalatú) izzó 120 forint. A Fordnál többen csuklanak.

Mindegy. Két hét, kétezer forint és nagyjából tíz lámpaleszerelés árán kicseréltem azt a fránya stoplámpát. Heppiend. Illetve még nem.

6. ének

Pár nap elteltével visszanézek a fórumra, ahol időközben újabb válasz érkezik: igazából  21/4W-os lámpát kellett volna vennem, annak a foglalata olyan, ami nekem kell: BAZ15d. És tényleg. Ugyan a 4 wattos helyzetjelző kicsit kevésbé fényes, mint az 5 wattos, de amúgy teljesen jó.

Összegezve: a BAZ15d foglalat a 21/4W-os lámpák szabványos foglalata, a BAY15d meg a 21/5W-osoké. Ehhez képest a Ford 21/5W-os, BAZ15d foglalatú lámpát ír elő. Ráadásul pirosat, mert lámpaburában a mostanában a fehér a divat. Aki követi az előírásokat, az persze vehet ilyen lámpát, de csak utánjárással, jó drágán.

Jól ki van ez találva, remek extraprofit. Meg jó sok csuklás.

De legközelebb biztos 4 wattosat veszek. Az se baj, ha nem piros: közben egy kollégával azt is kitárgyaljuk, hogy ha véletlenül nincs piros (bár miért ne lenne, a 21/5W-ből is volt), akkor be is lehet azt festeni bármilyen üvegfestékkel, vagy akár körömlakkal is.

Dedikációk

A mai posztért "köszönettel" tartozom az alábbiaknak:

  • A Ford Focus felhasználói leírás szerzőjének és fordítójának, akik egy teljesen használhatatlan írásművet hoztak létre.

  • A Ford Focus világításért felelős tervezőjének, aki nem szabványos, nehezen beszerezhető és drága izzók használatát írja elő.

  • A Homasita eladójának, aki rendkívüli magabiztossággal sóz a vevőkre rossz terméket.

Kellemes csuklást kívánok!

2 komment

Címkék: ford homár fogyasztóvédelem autózás ford focus stoplámpa homasita 21/5w 21/4w bay15d baz15d

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr32688177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2011.03.18. 12:20:27

A poszt szokás szerint zseniális. Ha a villanymérnöki diploma az izzócseréhez kevés is, a precíz, tényszerű leírás készítéséhez viszont elegendő...
Nekem meg lemerült a Skodámban az aksi...
Első lépésként elfogott a rettegés, hogy akkor most mi lesz... Második lépésként megnéztem a kézikönyvet, ami ugyan magyar, de imitt-amott - főleg az ábráknál - maradt benne német szöveg... Aztán lementem a garázsba, és egy olyan csavarozási megoldást találtam, amiben lehetett piszkálni egy anyacsavart, meg belecsavarva egy "apát"...
Az anyacsavart választottam, mázlim volt... Sikerült is feltöltenem, csak pár dolog elszállt a kompúterből, mivel a töltéshez le kellett kötni az aksiról... Tudom, ingyen volt, meg apróság, de ha az össz kilométert el lehet valami állandó tárolóba tenni, akkor az órát miért nem?
Skodáéknál enyhén csuklanak.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.04.27. 04:43:30

Van szebb is, reflektor izzócsere: első kerék ki, műanyag doblemez kiszed .....
A másik gyöngyszem: A szabály az átmenetileg üzemeltetett pótkerékre nem vonatkozik :) gumibiznisz.hu/gumiabroncs-hatosagi-eloirasok/ A fizikát egy sorral hatályon kívül helyezni, szép teljesítmény. A csuklóséknak mindent lehet, úgyis csak az anyjukat szidják:)
- És nem szidnak túl sokat?
- Engem nem, csak édesanyámat.
süti beállítások módosítása