Úgy jártam a minap a Spórolóssal, mint Mátyás király a mesebeli ravasz leányzóval: adtak is ajándékot, meg nem is.
Történt hogy édesanyám postaládájában találtam egy Spar-szórólapot, rajta 4 db 20% feliratú matricával. Kedvezménykuponok: ragasszam fel bármelyik termékre és máris kapom rá a 20 % kedvezményt. Remek, éppen intézném anyu szokásos hétvégi bevásárlását, pont beválthatom. Nézzük az apróbetűt, göngyöleges termékekre nem ragaszthatom, egyéb kedvezménnyel nem összevonható, hosszú lista a boltokról, látom, hogy Liget tér van rajta, na akkor rendben.
A boltban szépen pakolom a bevásárlókocsiba anyukám listájáról az árukat, nézem az árakat, a négy legdrágábbra ráteszem a matricát, megyek a pénztárhoz, rakom a futószalagra a cuccokat, gurulok előre, majd meglátok egy oszlopon egy felcelluxozott A4-es lapot, miszerint itt nem érvényes a matrica.
Merthogy ez nem a Liget tér 1. Az a másik Spar innen 200 méterre.
Anyátok!
Mondom a pénztárosnak mi ez, meghogy miért csak a pénztárnál van kint a tacepao, mondja, hogy ott van az a bejáratnál is, erre már nincs adum, átmegyek általános morgolódos üzemmódba, hogy jó-jó, nem rá haragszom, de aki ezt a "nem mindenhol érvényes" akciót kitalálta, az egy oltári nagy barom volt. Erre hallgat, ebbe belelátok (képzelek) némi empátiát és még morgok ugyan tovább egy kicsit, de már csak levezetésnek.
A kijáratnál még ellenőrzöm, tényleg kint van ott is a tacepao, kettő is. Igaz, nem pont a bejárati ajtón, hanem kicsit arrébb, talán logikusabb lett volna az ajtóra tenni, mert ott nagyobb eséllyel akad meg rajta az ember szeme, amikor bemegy, de az igazság az, hogy itt nem a tacepaózással van baj (az gondolom az üzletvezető helyi kármentő akciója), hanem magával az alapkoncepcióval: az áruházlánc azért lenne áruházlánc, hogy mindenütt egységesen ugyanazt kapjam.
Ha most ez egy Tékozló Homár poszt lenne, akkor kapnék 178 lehülyézést, miszerint én vagyok a barom, el kell olvasni gondosan az apróbetűt is, magamra vessek. És persze tudjam fejből, hogy a Liget tér 1. az nem a "kedvenc" Spórolósom címe, hanem a másiké. (Vagy ha nem tudom, akkor használjam a Spar csodásan használható retró üzletkeresőjét is, ugye),
A baj csak az, hogy kérdés, mi az értelme egy ilyen akciónak. Szerintem elvileg az akciózás két dologra jó, egyrészt rövid távon megnöveli a forgalmat, másrészt hosszútávon építi a márkanév presztizsét. Merthogy a Spórolósnál olyan jó akciók vannak mindig, oda jó bemenni: így alakul ki az Agymosott Sparhű Fogyasztó.
Namármost nem tudom, hogy ez a rövidtávú forgalomnövekedés bejött-e (én "üzenetként" mindenesetre otthagytam a felmatricázott termékeket), de az biztos, hogy aki hozzám hasonlóan az A bolt pénztáránál jött rá, hogy csak a B boltban érvényes a matricája, az tuti nem a "de jó akció volt ez, máskor is ide jövök" következtetést vonta le. Márpedig azok az A4-es tacepaók arra utalnak, hogy nem én voltam az egyetlen "figyelmetlen" vevő.
Ugyanis az egy dolog, hogy a trollok ilyenkor lehülyézik az embert, de a tény az, hogy minél több "apróbetű" van egy akcióban, annál több vevő fogja azt elnézni. Akik ezek után hajlamosak nem magukról gondolni, hogy figyelmetlenek, hanem az akcióról azt, hogy értelmetlenül túlbonyolított. Ilyenkor aztán felvetődik az a kérdés is, hogy most vajon csak szimplan hülye volt az, aki ezt kitalálta, vagy netán az a hátsó szándék bújt meg, hogy ha már bentebbcsalogattuk azt a szerencsétlen vevőt a boltba, akkor úgyis megveszi az árut, ha nem kapja meg rá a beigért kedvezményt. Márpedig a Spar imádja az olyasféle "apróbetűs" akciókat, amikor a hatféle Medve sajtból csak háromra vonatkozik a kedvezmény, vagy amikor a Sparról kiderül, hogy az Spar City, Meg amikor 54-es betúméretben van kíírva, hogy 30% kedvezmény, és 8-asban, hogy akkor, ha ötöt veszel belőle. Szóval valahogy nem érzem az akkurátus törekvést a Spar marketing akcióiban arra, hogy a vevők véletlenül se érthessék félre...
Mondhatná valaki, hogy a Spar német cég, a németek precízek, ők természetesnek veszik, hogy a vevők gondosan elolvassák az apróbetűt is. Csak sajnos egyrészt minden multinál az alapoktatás része az ún. kulturális különbözőségek figyelembe vétele, másrészt a Spar hazai múködése más szempontból vizsgálva egyáltalán nem a német pecízitás mindenáron való érvényesítéséről szól. Legalábbis én nem a német precízitás jelének tartom azt, ha szombaton 11-kor nem férek hozzá a mirelit pulthoz, mert előtte vannak felstócolva a mindenféle üres és félig teli göngyölegek, merthogy éppen árufeltöltés zajlik, meg azt se, hogy az anyukám szokásos listáján szereplő 15 tételből rendszeresen 3-4-et nem találok a polcon (persze mindig mást), és kb. mindegy, hogy a raktárból is elfogyott vagy csak az árufeltöltéssel maradtak le.
Nem igazán van értelme olyasmivel fenyegetni egy nagy áruházláncot, hogy oda többet be nem teszem a lábam, hiszen sajna a konkurrencia se sokkal jobb és ha következetesen minden fogyasztói sérelmemre így reagálnék, akkor hamar eljutnék oda, hogy nem lenne bolt az országban, ahova betehetem a lábam. Szóval marad a szóbeli, webes illetve nagyritkán a panaszkönyvbe bejegyzett morgás, azzal a hiú reménnyel, hogy talán kicsit jobb lesz.
Szóval most se fogom azt mondani, hogy soha többet Spórolós. Ugyanakkor az utóbbi időben túl sok kellemetlen, "necces" esetem volt velük ahhoz, hogy minden változatlan maradjon, így legalábbis anyukám bevásárlásait megpróbálom majd máshol intézni.
A Spar marketingeseinek addig is azt üzenem, hogy ha leközelebb mindenáron szelektíven akarnak akciózni, akkor a szórólapra nagy betúvel írjanak valami olyasmit, hogy Figyelem, az ajánlat nem minden Spar áruházban érvényes, kérjük gondosan ellenőrizze az alábbi listát!
Már persze, ha nem az átverés a cél...