HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Közbringapénzből kisteherautót...

2014.07.18. 07:55 promontor

Divatosak a közbringaprojektek az országban. A zászlóshajó persze az (egyelőre) elátkozott Bubi projekt, de vidéken itt-ott sokkal sikeresebben vették az indulás nehézségeit.

Olvasom pl. hogy már Hévízen is van közbringa, a HeBi.

Ezen azért morgok egy kicsit. Ez a projekt még a Bubinál is drágább: 90 millióért 30 bringát, azaz 3 millió per bringa, szemben a Bubi kb. 1 millió per bringás árával. Ez persze nem meglepő  nyílván a rendszer fix költsége (pl. a számítógépes rendszer a szoftverrel együtt) kevesebb kerékpáron oszlik el. Ugyanakkor azért felvetődik, hogy ekkora közpénzt érdemes-e ilyen kis közbringaprojektre költeni, de erről már írtam a Bubi kapcsán és fogok is, ha majd elkészül a  az ujabb Bubis témaösszefoglaló gigaeszmefuttatásom.

Ezen poszt apropója egy látszólag apró tétel a projektben. Olvasom ugyanis, hogy "A projekt keretében beszerzésre került még a kerékpárok mozgatására, szállítására szolgáló Ford Tranzit Costum gépjármű".

Ford_Transit_478x297.jpg(A kép illusztráció, forrás itt)

Ez azért vicces. Illetve inkább szomorú. És nagyon jellemző a "modern" ember gondolkodására.

Ok, értem, hogy a szolgáltatásnak része az is, hogy az állomások között mozgatni kell a kerékpárokat, hogy garantálják, hogy mindig mindegyiknél legyen elég bicaj. De könyörgöm, miért gépjárművel? Hévíz kisváros, a két szélső állomás távolsága kb. 3 kilométer. Miért nem lehet mondjuk a kisteherautó helyett két-három-négy ilyesfajta utánfutót használni? Amit a rendszer üzemeltetői vontathatnának biciklivel, akár magával a közbringával.

BuBiUtanfuto_478x214.jpg(A kép forrása)

Ha már egy környezetbarát közlekedési formát vezetünk be nem kis pénzért, akkor az üzemeltetésben is illene példát mutatni, nemdebár? És szerintem még drágább se lenne.

8 komment

Címkék: kerékpár környezetvédelem bicikli közpénz blődli villámposzt Hévíz HeBi

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr706515649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.07.19. 10:13:38

@terror: Látom sikerül részletesen kifejtened az alábbi mondatomat:

"Ez persze nem meglepő nyílván a rendszer fix költsége (pl. a számítógépes rendszer a szoftverrel együtt) kevesebb kerékpáron oszlik el."

Azaz egy szóval se mondtam, hogy a bringa maga kerül 3 millióba.

Azt viszont mondom, illetve megismétlem, mert látom nem értetted meg, hogy ha 90 millió forint eredménye a köz számára 30 kerékpár használata (mert ez a lényeg, az egyszeri hévizi polgárnak vagy turistának a bicikli használata az értek, nem a köré épített rendszer), akkor az egy igen drága projekt.

Ami a szervízbeszállítást illeti, ha az az egy kisteherautó éppen Esztergomba (merthogy ezek Neuzerek, tudtommal) viszi a hibás bicajokat, akkor ki fogja aznap Hévízen mozgatni a dokkolók között a többit? Ebbe szerintem nem nagyon gondoltál bele. Ha van egy közbringarendszered, akkor legyen hozzá egy javítóbázisod is helyben.

Ami a mozgatással kapcsolatos megjegyzéseidet illeti:

1) A gyorsaságot elérheted azzal is, hogy a diszpécserközpontban figyeled, illetve kiismered a tipikus használati mintákat. Ha a szoftver elég okos, akkor időben jelzi majd, honnan hová kell vinni a bringákat.

2) Több bringa egyidejű szállítása: Mondjuk a Tranzitba befér 8 bicikli. Az kiváltható pl. két darab kettes és egy darab négyes utánfutóval (plusz a hozzávaló "teherhordóbringákkal") és az még rugalmasabb is, mert szükség esetén több "fuvar" mehet egyidőben.

3) Kényelem: Valóban, a bicajmozgató alkalmazottnak kevésbé lesz kényelmes tekerni. Szerintem a környezetbarátság és a példamutatás megér ennyit.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.07.19. 13:52:51

@terror: "Azt írtad, hogy 3 millió per bringa, de az 3 millió per bringa + miegymás szétosztva sokfelé."

Maradjunk annyiban, hogy ha figyelmesen elolvastad volna, amit 0rtam, akkor nem értetted volna félre.

"A dokkolók közötti mozgatást kétlem, hogy csak azzal az egy gépjárművel oldanák/oldják meg..."

A belinkelt hír felsorolja, hogy mit vettek, abban egy darab kisteherautó szerepel mozgatási céllal, más nem. Se második teherautó, se az általam javasolt utánfutó. Egyébjént egy 30 kerékpáros flottára felesleges is lenne nagyobb kapacitás.

"A helyszíni szervizeléshez kell helyszíni szerviz is. Annak milyen egyszeri és milyen folyamatos költségei lennének? Nagyon repkednének a milliók."

A helszíni szervizelésnek nyílván vannak költségei, de én nem dedikált, csak a HeBi részére létrehozott szervízre gondoltam. Lehet ez akár az általad említett kiszállásos módszer, de lehet egy már létező helyi szervíz is, akikkel a Neuzer szerződést köt.

"Ha a 30 bringa napi szinten 50-75 autós mozgást kiiktat, akkor nagyon hamar megtérül a befektetett összeg..."

Amit a kommented második felében írsz, az rendben van, de ez általánosságban a bringázásra igaz. Azaz támogatni kell a bringahasználatot.

Kérdés azonban, hogy a bringahasználat terjesztésének egy ilyen közbringa-e a leghatékonyabb módja. Nem lehet, hogy 90 millió forintot ennél hatékonyabban is el lehetett volna költeni erre a célra?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.07.19. 15:44:51

Nézd, Hévíz esetében kérdés, kinek szánják a rendszert.

Ha a helyieknek, akkor meg kell nézni, miért nem bringáznak a helyiek. Szerintem vidéken elég alap, hogy mindenkinek van bringája, egyszerűen a saját bringa használatát kell ösztönözni, Hogy ehhez mi kell, bringasáv, tárolók, örzött/zárt/kamerázott bringaparkolók, azt nem tudom, nem vagyok hévízi, de szerintem 90 millióból sok ilven intézkedés kijönne, a hatása meg jóval nagyobb lenne.

Ha a turistának, akkor eleve kérdés, hogy minek ilyen rendszer: Hévízen kicsik a távolságok, gyalog minden elérhető, az autóhasználatot meg parkolási tarifákkal és szabályokkal lehet a legjobban visszaszorítani.

De tegyük fel, hogy kell egy ilyen rendszer. Akkor nem lett volna egyszerűbb/olcsóbb a helyi szállodákkal közösen kialakítani egy olyan rendszert, ahol nem kell GPS, dokkoló meg egyéb úri huncutságok, hanem egyszerűen a nagyobb hotelek recepcióján veheted ki vagy adhatod le a bringát? Ha ebbe belevonsz egy-két közintézményt (a fürdő, városháza, tourinform iroda), akkor máris megfelelő a lefedettséged.
süti beállítások módosítása