HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Az én meccseim, 2013

2013.12.30. 08:38 promontor

Na nézzük az idei termést, szokás szerint elég féloldalas, áprilisig sűrűn jöttek a meccsek, aztán a nagy semmi egész decemberig.

Ferencváros - Krim Ljubljana 30-26 (női kézilabda BL, február 17.)

(Video: az utolsó tíz perc)

Csalóka.meccs volt ez.

A Fraditól igazából azt se várta el senki, hogy bejusson a BL-ben a legjobb nyolc közé. Azt végképp nem, hogy a középdöntő csoportkör első meccsén idegenben verje az egyik favorit Valcea-t. Ekkor persze mindenki rögtön az elődöntőről kezdett álmodozni (mármint a szurkolók, a szakvezetés ezt sose "igérte", sőt). Aztán jött a második forduló, ahol a Zvezda Zvenyigorodot is megvertük, ezúttal, itthon: az álmodozás fólytatódhatott. Illetve nem egészen, mert az azon a meccsen kidőlt a spanyól légiós átlövő, Pena. Utólag visszatekintve ezzel a sérüléssel dőlt el, hogy a Fradinak nem lesz esélye a négy közé jutni, azonban itt volt még ez a becsapós meccs a 3. fordulóban, ahol a tartalékos Fradi mégiscsak megverte az esélyesebb Ljubljanát.

Ez volt az a meccs, ahol nagyjából megbocsátottam Tomorinak (ezt), ahol Kovacsicz és Szamoránsky olyanokat mutatott, amiket aztán decemberben hiába vártunk tőlük, pedig ha a felét mutatják, akkor ma nem Brazília lenne a világbajnok.

De ez volt az a meccs is, ami a Fradi hattyúdala volt a BL-ben, nemcsak tavaszra nézvést (amikor utána három meccset elvesztettek), hanem sajna az őszi idény tekintetében is, amikor viszont elvárás volt a 8 közé jutás és ezt elég ramaty játékkal elbukták, pedig elvileg Zácsikkal, Penával és Steinbachhal erősödtek...

Magyarország - Románia 2-2 (foci, vb selejtező, március 22.)

(Ha nem látszik, klikkide)

Tipikusan "félig tele, félig üres a pohár" meccs volt. Ha azt nézzük, hogy a románok az elmúlt két évtizedben ötször simán elvertek minket, ehhez képest most játszottunk velük egy olyan meccset, ahol kb. nyolcvan percen keresztül lefociztuk őket a pályáról és a végén ők örülhettek a döntetlennek, akkor félig tele. Az persze már tavasszal is kurvára idegesítő volt, hogy ha 80 percig lefociztuk őket, akkor mi a fene történt az utolsó tíz percben és főleg hogy a francba lehetett azt az ákozott gólt összebénázni a legvégén, amiről persze már akkor is sejthető volt, hogy könnyen okozhatja a kiesésünket. Szóval félig üres.

Persze azóta szétesett Egervári csapata és megalázó vereségekkel emlékeztetett minket arra, hogy a magyarfoci mennyit is ér, szóval most sokan teljesen üres pohárról füstölögnek, de szerintem csak részben van igazuk. Az amszterdami zakón nem tudom, miért kelll "tragédiázni", szerintem az business as usual: ha emlékeim nem csalnak, az elmúlt 5 meccsünk a hollandok ellen mind hasonló nagy verés volt, négynél kevesebbet sose kaptunk, de volt ott 5, 6 és 7 kapott gól is, szóval az, hogy most éppen nyolcat rúgtak, az nem kellett volna, hogy meglepjen senkit, pláne nem azok után, hogy Egervári már a meccs előtt elvesztettette realitásérzékét és megpróbálta győzelemre tüzelni a csapatát, ami kb. olyan volt, mint amikor a II. világháború elején a lengyel lovasság nekirohant a német tankoknak. A bukaresti vereség, illetve leginkább annak módja egyébként ugyanez volt kicsiben, feltüzelt csapat, feltüzelt közvélemény, nagy várakozások, pedig talán szerényebben kellett volna rákészülni arra a meccsre is.

Valahogy ha elér a csapat egy-két jó eredményt, akkor azt mindenki kezdi alapnak venni és ezután "elvárni" ugyanezt, vagy még többet legközelebb. Holott inkább az a valóság, hogy a bukaresti és amszterdami vereség az "alap" és ezt tudja egy jól összerakott csapat szerencsésebb estéin felülmúlni, mint ahogy ez történt márciusban. Csak hát őszre már nem volt jól összerakva a csapat: a mindig is leggyengébb védelem teljesen szétesett és ezen Egervári valószínúleg akkor se tudott volna segíteni, ha egyébként nem veszti el a fonalat.

Viszont azt semmiképp se mondanám, hogy az őszi égéseink teljesen lenullázták volna ennek a meccsnek az értékét, vagy akár a nem sokkal utána elért isztambuli döntetlenét. Ezek a tavaszi meccsek ugyanis azt bizonyították, hogy lehetne egy elfogadható csapatot összerakni a magyar válogatottból, olyat, amelyiknek a meccseire le lehet ülni a tévé elé és ha nem is ad egy el clasico színvonalat, de megüti a szurkolhatósági szintet.

Magyarország - Kazahsztán 2-1 (jégkorong, divízió I. vb, április 17.)

(Ha nem látszik, klikkide)

Ezen ott voltam, tessék elolvasni a beszámolómat!

Magyarország - Olaszország 1-2 (jégkorong, divízió I. vb, április 19.)

(Video: a gólok)

Ezt a meccset viszont a tévé előtt ültem végig, Valahogy előre sejtettem, hogy a "vb-kvótámat" inkább a kazahok ellen kell felhasználnom. Az utódállamok csapatai ellen nekünk viszonylag jól megy, valószínűleg lebecsülnek minket, annyira nem vagyunk rajta a hokitérképen, míg az olaszokban valahol benne van a lustasággal kevert győznitudás, amivel a végén mindig begyötrik nekünk azt a szívszaggató döntő gólt.

Persze a kazahverés után ott motoszkált a remény, hogy na talán most. Az eszem tudta, hogy nem, a szívem hitte, hogy igen, kb így ültem le a tévé elé. A csapat pedig a vereség ellenére maximálisan megérdemelte a szurkolást. Két majdnem egyenrangú csapat küzdelmét láttuk ahol a magyar csapatnak sokkal kisebb szerencsére lett volna szüksége a győzelemhez, mint amennyi szerencséje volt egyébként a kazahok ellen, azonban erre a meccsre a szerencseadagunk elfogyott. Maradt a tudás és a lelkesedés. Ez is sokáig elég volt, a meccs kb. 50 percig döntetlenre állt és ez a játék képe alapján igazságos is volt.Remek meccs volt, hullámzó játék, nagy hajtás, helyzetek mindkét oldalon. Aztán a hajrában az olaszok még rá tudtak tenni egy icipicit, lőttek egy emberelőnyös gólt és ezután mi már nem tudtunk újítani: az utolsó pár percet rutinosan kibekkelték a taljánok.

Ők ezzel továbbjutottak, nekünk maradt a másodosztály.

Alba Volán - Red Bull Salzburg 6-3 (Ebel, december 13.)

(Ha nem látszik, klikkide)

Ezen ott voltam, tessék elolvasni a beszámolómat!

Brazília - Magyarország 33-31 (női kézilabda vb, december 18.)

(Ha nem látszik, klikkide)

Kézilabdában nem túl gyakori a döntetlen, így a nagy tornák kieséses szakaszainak ritka csemegéi a hosszabbításos meccsek. Érdekes módon viszont ezekből a csemegékből mi magyarok viszonylag gyakran részesülünk. A legemlékezetesebb persze a zágrábi katasztrófa volt,, amit jobb lenne elfelejteni, de emellett volt jó pár sikeres hosszabbításunk is, férfivonalon pl. a nagy klasszikus a londoni negyeddöntő Izland ellen, a nőknél nyertünk Eb-döntőt és Eb bronzot is hosszabbításban.

Ezúttal egy vesztes meccset hozott nekünk a sors.

Nehéz besorolni ezt a meccset. Egyfelől nagy klasszikus, kétszeri hosszabbításos thriller, tragikus utolsó percekkel: a lényegében döntő 32. gólt úgy kapjuk, hogy kapufáról Herr hátára pattan a labda és onnan csorog be, jaj ne. Innen már csak egy elszúrt magyar támadás és egy kétségbeesett kitámadás miatt bekapott gól van hátra, hát így.

Másfelől ez a kihagyott lehetőségek bosszantó mérkőzése volt. Egy siralmas első félidő után valahogy feltápászkodott a csapat és a második félidőben átvette a vezetést, többször vezetett két góllal úgy, hogy támadhatott a harmadikért. Ilyenkor aztán az újabb gól helyett egy eladott labda jött és a brazilok felzárkóztak. A rendes játékidő végén döntetlennél mienk volt az utolsó támadás, teljesen elbénáztuk, még kapura se lőttünk belőle. Az első hosszabbításban mi szereztünk vezetést, sőt egy eladott labdából "meccslabdával" mehetett egyedül a kapura Kovacsicz, kétgólos előnyünk lett volna, de ellépte, fél percre rá jött egy magyar kétperc, onnantól viszont mi futhattunk az eredmény után.

Szóval többször a kezünkben volt a meccs és buta hibákat elkövetve szalasztottuk el a lehetőségeinket.

Pedig utólag a brazilok menetelése felértékelte a csapat teljesítményét, a dánokat simán, a szerbeket szoros meccsen, de nálunk könnyebben verték, szóval adódna a szurkolói "vaslogika", ha akkor nyerünk, most "nyilván"  mi lennénk az aranyérmesek. Ez persze baromság, nemcsak a női csapatok híres szeszélyessége folytán, hanem azért is, mert az idei csapatunk meglehetősen lyukas volt (kezdve az edzővel), szóval semmi garancia nincs arra, hogy mi is ugyanolyan lendülettel vettük volna az akadályokat, mint a brazilok tették.

Ezzel együtt, kár ezért a vb-ért. Kihagyott lehetőségnek tűnik így utólag is, hiszen a nagy mumusainkat szépen eltakarították előlünk, nem tudom, mikor lesz megint ilyen szerencsés águnk.

Végezetül:

Boldog, szurkolásban gazdag új évet kívánok!

21 komment

Címkék: sport foci magyarország magyarfoci románia olaszország kézilabda jégkorong brazília női kézilabda alba volán red bull salzburg évértékelő beszéd 2013 legjobb meccsek sapa fehérvár av19 Kazahsztán

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr745228981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.02. 09:02:01

Hááát, most nagyon nem értek Veled egyet...
Kezdjük azzal, hogy a lengyel lovasság nem rohant neki a tankoknak: hu.wikipedia.org/wiki/Lengyelorsz%C3%A1gi_hadj%C3%A1rat#T.C3.A9vhitek
Aztán folytassuk a magyar focival...
Az, hogy Bukarestben kikaptak, ahogy, az tipikus kb. az elmúlt 25 évben... Nincs egy szövetségi kapitány, aki - az amúgy előre tudható - körülményekre felkészítené a csapatot, és nincs egy csapatnyi játékos, aki tudása és mentális ereje révén meg tudná oldani a feladatot... Amit általában mások - más futballcsapatok, ill. más sportágak magyar csapatai - azért időnként meg szoktak tudni...
Némileg meg is lehet fordítani, hogy akkor vajon a románok miért tudták az utolsó pillanatban megmenteni a meccset?
Ugyanígy "elfogadhatatlan" a hollandok elleni "business as usual"... Azért mert le szoktunk zakózni, nem jelenti azt, hogy a mindenkori szövetségi kapitány és játékos uraknak nem kéne kitalálni valamit, hogy legközelebb legalább az látsszon, hogy megszorongatták az ellenfelet... Ahogy azt pl. a "lyukas" női kézicsapat megtette...
Ja, és BÚÉK...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.02. 10:13:59

@jacint70: "Kezdjük azzal, hogy a lengyel lovasság nem rohant neki a tankoknak..."

OK, jogos, magam is éreztem, hogy itt kellene forrásellenőrzés, csak aztán elsumákoltam.

A fociról majd később, most éppen rohannom kell valahova...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.02. 17:30:40

@jacint70: Na akkor nézzük a focit!

Igazából az a kérdés, mi lehetett a reális elvárás a magyar válogatottól? Ha az, hogy tessék a vb-re kijutni, az teljesen irreális. A pótselejtező egy fokkal kevésbé sci-fi kategória, de azért a sorozat előtt (de már a csoport ismeretében) annak se adtam volna mondjuk 10-20%-nál nagyobb esélyt. A 3. hely, amit végül elértünk, még az is jó teljesítmény, ha azt nézzük, hogy a nálunk egyébként sokkal jobb erőkből álló törököket kellett hozzá megelőzni.

Az a két őszi meccs persze nyilván megalázó volt, valószínűleg azért vagyok én az átlagnál megbocsátóbb, mert nem láttam őket, a román meccs alatt éppen "csapatépítettünk" a kollégákkal, a holland meccset meg utána már szándékosan kerültem, mert pontosan "tudtam", mi várható.

Az, ahogy Bukarestben kikaptak, az valóban elég tipikus az elmúlt 25 évben, de én az itthoni meccsről írtam. Ott szintén az lett volna tipikus, hogy kikapunk, ehhez képest döntetlen lett.

Az, hogy a hollandok ellen ki kellett volna találni valamit, az meg olyan, mintha azt mondanánk, hogy a svájci hoki vb-n ki kellett volna találni valamit a kanadaiak ellen. OK, a hokiban nagyobbak a különbségek, de nagyságrendileg a hasonlat stimmel. Ráadásul pont a hollandok mumusaink, valahogy az ő stílusuk különösen nem fekszik nekünk, tehát még a fociban szokásos talán "rossz napjuk lesz" effektusnak is sokkal kisebb az esélye.

A (női) kézisekhez hasonlítani a focistáinkat az megintcsak nem jogos, a női csapatban BL és KEK győztes játékosok voltak, az a csapat a világ élvonala.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.02. 18:28:42

@promontor: Bár a poszt a 2013-as meccsekről szól, úgy gondolom, hogy nem lehet nem a magyar foci utóbbi évtizedeiről beszélni...
Ami tény, hogy 1986 óta világversenyre csak egyszer, az atlantai olimpiára sikerült kijutni, de az olimpia egyfelől nem számít a foci csúcseseményei közé, másrészt ott is pont nélkül, utolsó lett a csapat.
Pótselejtezőt is egyszer sikerült elérni, valami világröheje finn öngóllal, ami után jött megint a kétmeccses vergődés...
Alapvetően nem az előzetes várakozáshoz képest számszerű eredménnyel van a baj, hanem azzal, hogy a fociba öntött pénz és "médiafelhajtás" ellenére sincs soha eredmény, amikor meg lehetne, akkor mindig garantáltan simán elvesztik a döntő meccset, kb. olyan módon, ahogy Bukarestben tették...
Asszem a holland-kanadai párhuzam nem az igazi... A kanadaiak helyett én inkább a 2008-as ukrán, vagy a mostani kazah vagy olasz meccshez hasonlítanám a dolgot... Illetve szerintem a 2009-es szlovákok elleni meccs is hasonlítható...
Meg az is vicces, hogy hiába vannak BL és KEK győztes játékosaink, én még egyikről sem hallottam, hogy akár csak egy Suzukit is önhibából rommá törtek volna, az a kedves focista, akinek meg elvileg pont a nehéz szituációkban kéne húzni a csapatot, mert akkor sztár, hogy Lambo-ra is telik, no az már tört... ;-)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.02. 19:21:02

@jacint70: A holland-kanadai párhuzam sajna teljesen jogos, A holland focit a kazah vagy olasz hokihoz mérni tévedés: ha a fociban lenne Big Seven, abban a hollandok tutira benne lennének, szóval az igenis a top-szint, ami ellen nincs keresnivalónk.

Pont az volt a hasonlatom lényege, hogy amikorra a holland-magyarig jutottunk, akkor már nem volt kérdés, hogy kiesünk, teljesen felesleges volt a "sorsdöntő meccs következik" jellegű ráhangolás. Gondolod, hogy ha Svájcban mondjuk az utolsó csoportmeccset játszottuk volna Kanadával, akkor bárki is felvetette vona, hogy akkor itt a sorsdöntő meccs, most szerezzük meg a továbbjutáshoz szükséges pontokat? Nyilván nem.

A sapporói ukrán csapat egyáltalán nem holland kaliber, sőt, utólag az is látszik, hogy ott kifejezetten szerencsés sorsolása volt a magyar hokisoknak, mert sikerült egy leszállóágban levő ukrán csapatot kifogni.

A román focit tényleg lehetne a kazah, ukrán vagy olasz hokihoz mérni és abban maximálisan egyetértek, hogy ebben az összevetésben (azaz román-magyar vs. magyar-olasz meccs) is alulmarad a magyar fociválogatott a magyar hokiválogatottal szemben.

(Az más kérdés, hogy ha a törököket is belevesszük a képbe, akkor simán ki lehetne hozni, hogy a magyar-török párja a magyar-kazah, a magyar-román párja meg a magyar-olasz és akkor a két sportági válogatott teljesítménye formailag ugyanaz. Egy bravúrgyőzelem, egy papírforma vereség, a végén éppencsak elmaradt a továbbjutás. Na jó, ezt ne vedd komolyan, csak provokállak... ;-)

Ami a magyar foci elmúlt siralmas ngyedszázadát illeti, egyetértek Veled. Szintén egyetértek az agyonsztárolt magyar focisták bírálatával.

Ugyanakkor az is hozzátartozik a képhez, hogy pl. az a bizonyos Lambo nem a magyar állam pénzéből van, hanem a nemzetközi focibizniszből. És ez arra is rámutat, hogy hiába öntünk magyar viszonylatban óriási összegeket a fociba, azok nemzetközi összevetésben fillérek. Ezzel szemben mondjuk a kézisek abszolút mértékben a focistáéknál szerényebb magyarországi javadalmazása nemzetközi összevetésben meg nem sokkal marad el az élvonaltól. Nem véletlen, hogy a magyar vidéki városok illetve a szponzoráló vállalatok nem focicsapatokkal tudnak nemzetközi szintet elérni, hanem mondjuk kézilabdával.

Abban egyetértek, hogy a fociba öntött pénzek ezzel együtt is sokkal rosszabb hatásfokkal "váltódnak" eredményre, mint a más csapatsportokra fordított pénzek, amit nyilván a hazai kontraszelektált, belterjes "mocsár" nyel el. Sajna az a baj, hogy még ez a foci is sokkal több embert érdekel, mint a hoki, a kézilabda és a többi csapatsport. Ezért sajna nagyjából logikus, hogy mind az üzlet, mind a politika fenntartja a magyarfoci mindkettőnk szerint túlzott támogatási szintjét.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.02. 20:28:33

Megnéztem a legutóbbi fociselejtező eredménylistáját, és azt láttam, hogy ilyen szép "bravúrt" senkinek sem sikerült elérnie, mint nekünk a hollandok ellen... Ha a többieknek sikerült megúszni beégés nélkül, akkor vajon a magyaroknak miért nem? Pláne egy olyan meccsen, ami a hollandoknak már abszolúte érdektelen volt...
Amit most mondok, az inkább "érzelem, mint értelem", de ha visszaemlékszel, akkor a tíz góllal "beégő" magyar hokiválogatottat úgy ünnepelték a szurkolók, mintha VB-t nyertek volna...
Szerintem ennek az az oka, hogy előtte elég sok meccsen sikerült rendesen helyt állni, és úgy emlékszem, hogy azon a meccsen is megtették, amit tudtak...
Ráadásul a hoki sokkal pörgősebb, mint a foci, így a nagyobb tudáskülönbség jobban kijön...
Azért, egy Lambo szerintem még a "szokásos" prémiumautók kategóriájánál is feljebb van, az, hogy egy olyan focista, akinek gyakorlatilag semmilyen jegyzett eredménye sincs, nem vall túlzott szerénységre, pláne a sport iránti alázatra... Az, hogy még összetörni is sikerült, na az meg egy nagy eehh... (Vajon nem volt nagyobb az önbizalom, mint a vezetési tudás????)
Amit a fociba öntött "fillérekről" írsz, az szerintem arra a szintre lehetne igaz, ha mindig kijutnánk, csak a végső győzelembe nem tudnánk beleszólni... De azt nem hiszem el, hogy azért nem lehetett az elmúlt 27 évben sehová sem kijutni, mert mindig minden előttünk végzett országban több állami pénz megy a fociba... ;-)
Az meg, hogy a foci sok embert érdekel, szerintem attól is lehet, hogy mesterségesen fenn van tartva az érdeklődés, vagyis a tévék (m1) sokkal több focibajnokit közvetítenek, mint mondjuk kézit...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.02. 23:22:52

Bár a kanadaiaktól sem kaptunk tíz gólt, "csak" kilencet, az ünneplés szerintem is jogos volt, leginkább azért, mert egyáltalán ott voltunk, 70 év után. Én szívesen átélnék még egy-két 0-9-et A csoportos hoki vb-ken. Ezzel együtt a 0-9 is gólrekord volt, nemcsak a holland-magyar 1-8-a.

Egyébként kezdem kényelmetlenül érezni magam a magyarfoci prókátorának szerepében, szerintem 90%-ban egyetértünk. Nem védeni akartam a luxusautótörő focistát és szerintem sem a kevés pénz miatt ennyire szar a magyarfoci. (Az ugyan túlzó elvárás, hogy mindig kijussunk, de tény, hogy a szomszédos országok kijutási átlagától is messze elmaradunk...)

Még annyit az 1-8-ról, hogy abban persze benne van az, hogy a legkényesebb csapatrész, a védelem teljesen szétesett (hiányoztak az összeszokott emberek), benne volt, hogy Egervári teljesen elvesztette a fonalat és öngyilkos taktikával küldte ki a csapatot, benne volt az, hogy a játékosok valószínűleg érezték/tudták, hogy ez egy öngyilkos taktika és egy lehetetlen feladat.

Szóval nyilván jogos az a kritika, hogy ez - szemben a hokisok Kanada elleni meccsével - tényleg egy szégyenteljes vereség volt. Csak azt kell látni, hogy ha nem esik szét a védelem, Egervári és a csapat mentálisan topon van, akkor is lett volna mondjuk 1-4.

Ami miatt írtam a válogatottról ebben a posztban, az azért van, mert nem szeretem azt a fajta (sajna tipikus) hozzáállást, amikor a meccs előtt nagy nekibuzdulás, "sorsdöntőzés" megy, aztán meg a meccs után a rádöbbenés tragédiázás, sorscsapásozás, mohácsozás megy, holott nagyjából az történt, amire egyébként számítani lehetett.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.02. 23:34:44

@jacint70: Még egy dolog: a foci tudtommal messze a legnézettebb sportág a tévében Magyarországon. Valószínű, hogy még az NB1 egyébként tragikus nézettsége is jobb, mint mondjuk a MOL liga nézettsége. A fociválogatotté meg biztosan jobb, mint a hokiválogatotté, akármennyire is érdemtelenek rá.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.02. 23:47:16

@promontor: Szerintem sem "vitatkozunk", hanem eszmét cserélünk... ;-)
Nekem az volt a legmegdöbbentőbb, amikor a 8-1 után esett le az egység, hogy ide kéne hívni valami komolyabb külföldi szakembert, aki átvilágítja az utánpótlást, meg hogy oda is kellene hívni komoly külföldi edzőt...
A komoly külföldi szakemberek szerződtetésén már szerintem minden sportág túl van, kivéve a pólót, de ott meg eredmény szokott lenni... ;-)
Abban tökéletesen igazad van, hogy ha véletlenül becsúszik egy jobb eredmény, vagyis egy selejtezőn már nem múlik el az első egy-két meccs után a továbbjutási esély, akkor máris jön a hurráoptimizmus...
Namost, a 8-1-ről Áltadalad írtakról csak annyit, hogy volt egy román-magyar, amin elszállt a továbbjutás, majd rá több héttel a holland-magyar. Vagyis volt idő átgondolni a dolgokat. Erre a szövetségi kapitány képtelen felmérni az erőviszonyokat, és egy megfelelő célt, taktikát kitűzni. Nem állt ki senki, hogy "igen, megpróbálunk tisztesen helytállni, a holland válogatott sokkal jobb nálunk, ehhez igazítjuk a taktikát, elsősorban arra törekedve, hogy elkerüljük a korábban jellemző zakókat"... Nem, helyette a no1 magyar edző olyasmit követel meg, amit el sem tud hitetni a játékosokkal...
Ez dilettantizmus, és gyanítom, hogy nem társadalmi munkában volt szöv. kap.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.03. 00:09:11

@promontor: A televíziós nézőszám igen csalóka dolog... A focit az m1 adja, általában hétvégén, amikor nagyobb "tere" van a tv előtt punnyadásnak, míg a MOL Ligát hétfőnként a Digisport...
Viszont, ha a helyszíni megjelenést vizsgáljuk, akkor ott már válogatott szinten is maximum háromszoros a foci látogatottsága a hokihoz képest:
hu.wikipedia.org/wiki/A_magyar_labdar%C3%BAg%C3%B3-v%C3%A1logatott_m%C3%A9rk%C5%91z%C3%A9sei_2012-ben
hu.wikipedia.org/wiki/2013-as_IIHF_div%C3%ADzi%C3%B3_I-es_j%C3%A9gkorong-vil%C3%A1gbajnoks%C3%A1g
És ha ezeket az oldalakat is megnézed (www.nb1.hu/hirek/elkeszult-az-nb-i-es-szezon-nezoszam-elemzese, molcsapat-jegkorong.blog.hu/2013/05/05/magasabb_szinvonal_tobb_nezo_az_idei_mol_ligaban), akkor az látható, hogy az nb-1-es meccsek átlagnézőszáma kb. négyszerese a MOL Ligának...
És ez csak az adatok szimpla összehasonlítása, és nincs belevéve a Volán, ami ugyan nem a MOL ligában játszik, de mégiscsak egy Magyarországon játszó magyar csapat... (Mondjuk a MOL ligában a külföldi helyszínek is benne vannak... ;-) )
Ja, és szívesen látnék Tőled kézilabda nézettségi adatokat... ;-)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.03. 10:11:37

@jacint70: Hát, Egervári nem egy Mourinho, az tuti. A külföldi edző meg nem jött, lett helyette magyar.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.03. 10:38:01

@jacint70: A kézibajnokikról ezt találtam: kezilabdaeredmenyek.hu/league.php?lea=836&section_id=1

Sajna összsített statisztikát nem találtam, csak véletlenszerűen belenéztem egyes meccsekbe, ennek alapján a nézettség tipikusan a párszáz főtől ezervalahányszázig terjed,

Valószínűleg a Szeged-Veszprém 3500 fős nézőszáma a csúcs, illetve idén még nem játszottak Veszprémben, ott nagyobb a csarnok, a tavalyi döntő veszprémi meccsén 4500-an voltak.

Egyébként szerintem a tévés nézettséget kellene vizsgálni inkább, tartok tőle, hogy ott nagyobb a különbség. Plusz nézni kéne azt is, hogy hogy viszonyul mondjuk az NHL nézettsége a spanyol bajnokik nézettségéhez vagy éppen a foci BL-hez. Valószínőleg nem véletlen, hoy hétfőnként ad a Difi MOL Ligát és nem szombat-vasárnap. A Sportklub Ebel közvetítési is gyanúsan gyakran alkalmazkodnak a fociközvetítésekhez.

A Fehérvár Ebel meccseit egyébként inkább ahhoz hasonlítánám, mint amikor egy-egy magyar csapat bejut az EL csoportkörébe.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.03. 20:56:56

@promontor: Ja, csak mint korábban írtam, a tévéközvetítés csalóka dolog... Mivel más adón, más idősávban megy a közvetítés...
Kíváncsi lennék, hogy ha megfelelő felvezetés mellett egyszer az m1-en a foci időpontjában adnának EBEL-t, annak mekkora lenne a nézettsége...
A helyszíni megjelenést azért érzem "objektívebb" mércének, mert ahhoz el kell menni és meg kell venni a belépőt, míg a tévé elé megszokásból is oda lehet zöttyeni...
Vagyis tipikus "tyúk-tojás" kérdés, hogy most erre tényleg igény van, vagy csak "nincs más", és ezért nézik...
És akkor még egyéb körülményeket nem is néztünk, pl. azt, hogy a nézőszám hogyan aránylik a rendelkezésre álló helyekhez, illetve az elmúlt 10-20 évben hogyan változott a nézőszám. (A 90-es évek elején fradimeccsre még 20-30 ezren jártak...)
De hogy kicsit visszatérjünk a kiindulási ponthoz, engem a magyar focival kapcsolatban mindig az idegesít, amikor az eredménytelenséget, illetve a fejlődés, a változó körülményekhez történő alkalmazkodás hiányát eredménynek, illetve balszerencsének tüntetik fel. És e mögé bújva évekig, évtizedekig nem történik semmi a dumán, és a látszatintézkedéseken kívül...
Ha megnézzük, 1986 - az utolsó focieredmény óta - vízilabdában egy székháznyi aranyat nyertünk, kézilabdában EB győzelem, sikeres olimpiai részvételek, nemzetközi kupagyőzelmek, a hokiban meg a C csoport végéről sikerült a közvetlen élvonal mögé felzárkózni...
Úgy gondolom, hogy a focinak akkor nem kéne "pironkodnia", ha rendszeresen ott lennének a világeseményeken, és időnként még a csoportból is sikerülne továbbjutni.
Ennek fényében az, hogy megint csak a harmadik hely jutott, ez nem akceptálható. Leginkább azért, mert semmi fejlődésre utaló momentum nem volt, és semmi nem mutatja, hogy legközelebb ki fogunk jutni...
Nem hiszem el, hogy azért, mert Angliában, Spanyolországban, stb. sokkal több - valószínűleg nem állami - pénz van a fociban, nekünk már a selejtezőkön is össze kell betlizni magunkat...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.04. 12:47:36

@jacint70: "Úgy gondolom, hogy a focinak akkor nem kéne "pironkodnia", ha rendszeresen ott lennének a világeseményeken, és időnként még a csoportból is sikerülne továbbjutni."

Kérdés, mit értesz "rendszeres" alatt. Kigyűjtöttem a szomszédaink világversenyes szerepléseit 1986 után. (13 világversenyről van szó, az új államok miatt mindenhol jeleztem, hogy hányszor próbálkoztak) az idei vb-t nem számoltam...

Szlovénia: 3/9
Ausztria: 2/12 (Eb házigazdaságot nem számoltam)
Szlovákia: 1/9
Ukrajna: 1/9 (Eb házigazdaságot nem számoltam)
Románia: 6/13
Szerbia:5/10
Horvátország: 7/9

Ezek az országok mind jobbak nálunk fociban, de még a legjobb horvát csapat se jutott ki minden világversenyre,

Az persze igaz, hogy a 13-ból 0 az szerintem sem elfogadható, teljesen egyetértek a kritikával.

Az más kérdés, hogy van a magyarfocinak egy állapota, ami olyan, amilyen. Leginkább olyan, hogy két-három helyezés távolságra van a továbbjutó hely a selejtezőben. Ehhez képest azt, hogy egy hellyel feljebb araszol a csapat, azt nem tudom "történelmi" kudarcként felfogni.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.04. 12:57:37

@jacint70: Ami a tévéközvetítést illeti.

1) A magyar bajnokság esetében egyetértek, a királyi tévé nem üzleti alapon közvetíti az NB1 meccseit, így az ő nézettségi adatai valóban csalókák.

2) Viszont én nem a klubcsapatokról és a magyar bajnokságról írtam, hanem a válogatottról. Ennek a meccsei mostanság hátköznapra esnek, szó sincs hétvégi punnyadásról. Szerintem ezeknél a közvetítéseknél nincs torzítás és sajna nem hiszem, hogy a hokiválogatott meccseinek nézettsége elérné a fociválogatott meccseinek harmadát-negyedét. És ez nem a fociválogatott "érdeme", hanem a focié, mint sportágé.

3) Nézd meg, hogy a sportcsatornákon mi a hoki vs. foci arány (és persze ezt súlyozd a főmüsoridő vs. futottak még idősávval) és szerintem jól látszik, hogy sajna a hoki nagyon messze van a foci népszerűségétől.

4) A tévénézettségnek meg szerintem fontosabb a szerepe, mint a helyszíni nézettségnek, mert sokkal nagyobb tömegeket érint.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.04. 13:47:15

@promontor:
1. Törölve, mivel egyetértünk... ;-)
2. Akkor hasonlítsd össze magad... ;-)
www.origo.hu/teve/20110427-rekordnezettseget-hozott-a.html
www.rangado.hu/tartalom/cikk/240892_magyar_roman_egymillio_tevenezo
Mondjuk én ebből nem tudom eldönteni, hogy most melyik számokat kell összehasonlítani... Bár azt is figyelembe kell szerintem venni, hogy a Sport1 mennyivel kevesebb helyen fogható, mint az m1.
Engem a közel félmillió eléggé megdöbbentett, nem számítottam ennyire... Bár azt is jó lenne tudni, hogy mennyi az egy nézőre jutó átlagperc...
3. Igen, a hoki messze van a foci népszerűségétől, ezt nem is akartam sose vitatni. Nem is ez a "célom", hogy bebizonyítsam, hogy a hoki népszerűbb, mint a foci, csak elnyomják... ;-)
Azt viszont állítom, hogy a magyar foci médiabeli megjelenése/állami támogatása jóval nagyobb, mint amit az eredményessége/szórakoztatási értéke alapján érdemelne... Ez nyilván nem vonatkozik a magas színvonalú angol/német/stb. foci közvetítésére... ;-)
4. Ebben is igazad van, csak annyi a gondom, hogy ez erősen manipulatív is lehet, tehát nem biztos, hogy objektív mérőszám... Csak utalni szeretnék arra, hogy a sok helyen fogható RTL-en és tv2-n mik mennek...(Nyaló Világ és társai) Vajon tényleg erre van igény, vagy sokan csak ezt nézik, mivel a "művészfilmek" kis adókon és/vagy késő éjjel mennek...

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2014.01.04. 15:36:33

@promontor: A rendszeresre nehéz mit mondani, mivel az olyan szubjektív... ;-)
Talán, ha minden 3.-4.-en ott lenne a csapat, arra már mondhatnánk, hogy rendszeres...
Persze ehhez hozzátartozna, hogy a többi selejtezőt is becsületesen végigküzdenék, és nem lennének (legfeljebb néha) nagy betlik...
De ami a legfontosabb, hogy mindig reálisnak kéne lennie az értékelésnek, nem a külső körülményekre kéne hivatkozni - klasszikus: korán jött az első gól -, és látni lehetne, hogy a hibákat javítják...
Na, ez meg már milyen volt, hogy beharangozzák, hogy neves külföldi edző jön, aztán "hirtelen" kinevezik a Pinyőt, kb. nulla eredménnyel...
Kabaré az egész...
És innentől bosszantó az a rengeteg beleöntött pénz, aminek ha csak egy részét a többi sportágba tennék, akkor ott még jobb eredmények lehetnének...
És a mostani harmadik hely azért kudarc szerintem, mert én nem látom mögötte a jó folyamatokat, pont a két szép - főleg a románok elleni - betli miatt, ami számomra a változatlanságot, a rossz hozzáállást mutatja.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.04. 17:48:35

@jacint70:

3) "Azt viszont állítom, hogy a magyar foci médiabeli megjelenése/állami támogatása jóval nagyobb, mint amit az eredményessége/szórakoztatási értéke alapján érdemelne... "

Ebben egyetértünk, legfeljebb annyit tennék hozzá, hogy a nézők érdeklődése is nagyobb a magyarfoci iránt, mint amennyit az eredményessége/szórakoztatási értéke alapján érdemelne...

2) Én úgy értem, hogy vannak a kicsit odakapcsolók, ez 2,4 millió vs. félmillió, azaz 5x focifölény) és vannak a végignézők, ez 1,04 millió vs. 110 ezer, azaz kb 9x focifölény.

4: ez igaz, de pl. a sportadók lefedettsége kb hasonló, és ott elég sok csatorna van ahhoz, hogy minden sportnak jusson hely és ott is hasonlóak a nézettségi arányok,

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2014.01.04. 19:12:47

@jacint70: "És a mostani harmadik hely azért kudarc szerintem, mert én nem látom mögötte a jó folyamatokat, pont a két szép - főleg a románok elleni - betli miatt, ami számomra a változatlanságot, a rossz hozzáállást mutatja. "

Ez azért egy elég szubjektív folyamatelemzés, amolyan szurkolói... ;-)

Amúgy igazán igéretes folyamatokat én se látok, enyhe javulást vélek felfedezni az utolsó néhány selejtezősorozatban, de arra nem látok garanciát, hogy ez foytatódik és továbbra is az látszik, hogy a védelem megoldatlan, egyszerűen képtelenek vagyunk minőségi védőket kinevelni. Meg persze a csodaedzőinket se látom, de elvileg ez könnyebben megoldható, hiszen a szövkap lehet külföldi, csak legfeljebb meg kell várni, míg Pintér Attila leamortizálja magát...
süti beállítások módosítása