Itt a tavasz, meleg van.
Előkerültek a bringák a pincékből, zajlik a BAM, egyre több bicajos jön szembe reggelente a bicikliutakon. Emiatt önmagában is jobban kell figyelni, hiszen nagyobb a forgalom, ráadásul a tavaszi bringás gyakran olyan, mint a hétvégi autós, azaz képes meglepetést okozni. Ez ismert jelenség, ugyanakkor érdekes módon az ilyenkor előforduló konfliktushelyzeteket a létező kerékpáros mindentudók (pl a Kerékpárosklub Kisokosa, vagy ez a régebbi szöveg) nem nagyon tárgyalják. Ezek az anyagok ugyanis inkább a kerékpáros vs. autós veszély- és konfliktushelyzetekre koncentrálnak.
Pedig két bicajos közt is lehetnek konfliktushelyzetek, össze is gyűjtöttem párat. A lista nem egyenszilárdságú, vannak szabályok, amiket elvileg kötelező lenne betartani illetve vannak udvariassági tanácsok, amiket szerintem illene, de persze lehet, hogy nincs igazam. Mindenesetre nézzük a listát:
- Elindulás: Aki elindul, elsőbbséget kell adjon annak, aki már a forgalomban halad. Hát, ez néha nem jön össze: áll a delikvens a kerékpársáv mellett, igazgat valamit a ruháján, majd hátranézés nélkül ráhajt a sávra. A sávban haladó meg fékezzen, hogy belé ne menjen. Arra is kiváncsi vagyok, hogy fog működni ez a szabály, pl. a Gellért téri vagy a Műegyetem előtti Bubi állomásoknál, ha végre valahára beindul majd a közbringarendszer
- Jobbra tarts: Ez általános Kresz szabály, a kerékpárutakra is vonatkozik. A többség betartja, de azért időnként jön szembe egy-egy "egyéniség", aki szerint neki a kerékpárút közepe jár. Ez különösen előzésnél bosszantó: jobbról ugye nem szabad, balról meg a szembejövő forgalom miatt nem lehet. Persze vannak érdekes esetek is, pl. a Lágymányosi hídon a járda az bringagyalog (ami a közös gyalogos- és kerékpárút a bringás szlengben), egy elválasztóvonallal középen. Csak éppen nem világos, hogy az elválasztóvonal mit hivatott elválasztani. A tábla osztatlan bringagyalogot jelez, eszerint a felfestett vonal a szembehaladó forgalmat választaná ketté, míg az aszfaltra felfestett piktogrammok osztott bringagyalogot jeleznek, azaz a vonal a bringásokat és a gyalogosokat kellene, hogy elválassza. A gyakorlat inkább az utóbbi, a gyalogosok általában a folyó felöli oldalt használják, így én ott általában a középen húzódó vonalhoz "tartok jobbra".
- Követési távolság: A minap megyek a Lágymányosi híd felé a pesti oldalon, pillantok hátra rutinszerűen, és döbbenten látom, hogy kb, egy méterre mögöttem jön egy srác és tapad. Megyek tovább, ötven méter után megint hátranézek, ugyanez van. Előzni nem akar, de jön a seggemben. Mint a túrdöfrancon a versenyzők egymás szélárnyékában. Csakhogy ez nem túrdöfranc és szerintem nagyon idegesítő volt, amit csinált. Nem tudom mit képzelt a gyerek, de ha bármi okból lassítok vagy fékezek, tuti belém jön. Márpedig ilyenre ezer ok lehet, megcsúszhatok, lassíthatok egy kátyú miatt, vagy mert belerepül a számba egy muslica (nem röhög, valós veszély tavasszal), vagy akár csak azért, mert lassítani támad kedvem. Egy másik eset az Műegyetemnél történt ahol a Magyar Tudósok Körútja egy gyalogösvényt keresztez, itt megáltam, hogy a keresztező gyalogosokat elengedjem. A mögöttem jövő bicajos meg csikorogva fékezett és igen rosszalló pillantást vetett rám, majd még egy kioktató megjegyzést is tett, hogy ha megállok, sose jutok át. Ebben nem volt igaza, három másoderccel később továbbhaladtak a gyalogosok és én simán átgurultam, mielőtt a következő gyalogos csoport odaért volna. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy ne abból induljunk ki, hogy ha mi egy adott helyen nem állnánk meg, vagy nem lassítanánk, akkor biztos az előttünk lévő se fog. Mert lehet, hogy fog, mi meg esetleg beleszállunk. Kedves bicajosok, kéretik biztonságos követési távolságot tartani!
- Irányjelzés: A fentebb említett anyagok azért hangsúlyozzák az irányjelzés fontosságát, hogy az autósok tudják, mire számtsanak az előttük tekerőtől. Nos, ez egy másik kerékpáros számára is fontos információ lehet, tessék a kerékpárúton is karlengetni, ha le- vagy rátérnénk. Kereszteződésekben, lámpáknál, bringás átvezetéseknél, ahol több kerékpáros feltorlódik, elég pusztító tud lenni, amikor valaki jelzés nélkül bevág elém, mert ő éppen kanyarodik és remekül kiszámolta, hogy még "pont befér" elém.
- Az előzés alapjai: Kezdjük azzal, hogy jobbról (bizonyos kivételekkel) nem előzünk, ezt a többség szintén tudja, de azért nem mindenki. Aztán vannak az előzésnek a Kresz szerint feltételei, amit ellenőrizni kell, mielőtt megkezdenénk a műveletet. Nézetem szerint ezek a feltételek egy bicikliúton, bicikli által elkövetett biciklielőzésre is érvényesek. Azaz ne előzzünk, ha szembejönnek, ha már minket előznek, ha nincs elég helyünk befejezni az előzést, stb. Persze lehet ezeket a korlátokat értelmesen kezelni, a szembejövés pl. egy normális szélességű kerékpárúton nem gond, három kerékpár biztonságosan elfér, de azért vannak keskenyebb helyek, ahol szerintem necces. Vannak, akik másként gondolják. A másik előzéssel kapcsolatos tapasztalatom, hogy nagyon sokan nem néznek hátra, mielőtt előzni kezdenek. Pedig ugye kellene.
- Promontor előzési kiskátéja, a fentiek figyelembevételével: Van csengő, lehet használni: egy kis pöccentés jelzi az előttünk haladónak, hogy jövünk. Nyomulni nem kell, főleg olyankor nem, amikor többen vannak előttünk. Ilyenkor esélyes, hogy nem csak mi akarunk előzni. Ha valaki elől nagyon lassú, (pl. gyalogos), akkor érdemes különösen óvatosnak lenni. Amúgy is, szerintem kifejezetten bunkó dolog, ha ilyenkor úgy előzünk hátulról, hogy közben a közbülső bringásokat hirtelen fékezésre kényszerítjük.
- Kinél vagyunk gyorsabbak? Ha valakit utolérünk, akkor annál gyorsabbak vagyunk, tehát jogosan törekszünk az illető megelőzésére, ugyebár. Vagy nem. Mert utolérhetjük az illetőt a piros lámpánál. Ekkor egyáltalán nem biztos, hogy valóban gyorsabban haladunk nála. Márpedig elég idegesítő, amikor egy lámpánál elteker mellettem valaki, mert ő gyorsabban indult, aztán tekerhetek mögötte és kereshetem az előzési lehetőséget, mert amúgy az én utazósebességem magasabb. A magam részéről lámpánál éppen ezért nem szoktam megelőzni az előttem állót. Hasonló eset, ha utolér valaki a bringagyalogon, ahol gyalogosokat kerülgetem. Én ilyenkor lelassítok és igyekszem nem centizgetni a gyalogosokat. Mások nálam "dinamikusabban" kezelik a kérdést és ott, ahol én esetleg várom, hogy a szembejövő gyalogosok elhaladjanak egymás mellett, azzal, hogy majd utána előzőm meg őket, ők még "beférnek". Aztán ritkul a gyalogoskoncentráció, én felgyorsulok és azt veszem észre, hogy szó sincs dinamizmusról. ők tulajdonképp konstans sebességgel haladnak, amit holmi gyalogosok kedvéért véletlenül sem csökkentenek.
Most valószínűleg sokan azt mondják, hogy túlragozom a kérdést. A bringa gyors, fürge, menjen mindenki, ahogy kedve tartja, felesleges túlszabályozni meg túlaggódni a dolgokat. Figyelni kell mit csinál a másik bringás, reagálni, ha kell és akkor nem lesz baj. Nos, az igaz, hogy a fenti példáimból nem lett baleset és olyan kerékpáros ütközést se láttam, ami mások közt történt volna, azaz a "rendszer" láthatólag működik.
Ugyanakkor én mégis azt gondolom, hogy a fenti szabályokat és elveket követve még jobban "működne" a dolog. Most sokszor csak a többiek óvatossága ment meg egy-egy "kamikázét", ráadásul az is igaz, hogy aki a többi biciklissel szemben szabadosabban közlekedik, az hajlamos lehet auókkal szemben is ugyanezt tenni, ott viszont már súlyosabb árat lehet fizetni egy hibáért. Meg ugye aki szabadosabban közlekedik, az gyakran az én időm terhére nyer saját időt, magyarán tolakodik.
Szóval fő az óvatosság. Meg az udvariasság. Legalábbbis szerintem.
(A kép amúgy innen származik...)