Itt idegen tollakkal fogok ékeskedni, íme: Ábrándok és valóság...
Rövid és frappáns összefogalója annak, hogy mi ma a helyzet a budapesti autózásban. Egy megállapítás kivételével (ami a benzinárról szól) egyetértek vele.
Érdekes beleolvasni viszont a bejegyzést követő vitába. Helyenként ugyan nem túl épületes (bár azért lehetne rosszabb is), viszont látszik belőle, micsoda érdeklődést és érzelmeket vált ki az autózás témája.
És persze újra elhangoznak az ezerszer ismert közhelyek:
- "Én szívesen tömegközlekednék, de előbb legyenek tiszták a buszok, írtsák ki a büdös hajléktalanokat róla, járjanak gyakrabban, gyorsabban, stb."
- "Már megint az autósokról akarnak egy újabb bőrt lenyúzni, én már ennyit meg annyit fizetek, nehogy má' az ne legyen elég. Persze, mert elsikkasztják a politikusok...
- stb.
Ezekkel a megjegyzésekkel az a bajom, hogy ha van is igazság bennük (pl. az tény, hogy finoman fogalmazva is vannak zavaros ügyek az autósoktól beszedett közpénzek elköltésében, ld. Centrum Parkolási Rablóbanda, meg az is igaz, hogy a BKV elég folyamatosan rohad le) ezek mégis leginkább egy célt szolgálnak. Azt, hogy az illető meggyőzze saját magát arról, hogy őneki márpedig semmi dolga, járhat ugyanúgy autóval, mint eddig, és úgy jó minden, ahogy van. Na, mondjuk nem jó, de akkor is erről nem ő tehet, nehogy má' neki többet kéne fizetnie, vagy netán buszra kellene szállnia, azzal ugyebár semmi nem lenne jobb. Szóval ez egy ördögi kör: nem változtat az autós, változtasson az állam és az önkormányzat, majd aztán...
Persze az állam és az önkormányzat sem változtat, pl. azért nem, mert a változtatások egy része észvesztő összegekbe kerülne, amit az autósok tényleg nem fizetnek meg (legalábbis ezt állítja a poszt, én meg egyetértek vele), meg pl. azért se, mert a politikusaink gyáva és impotens társaság, amelyik nem meri felvállalni a változtatásokat.
Így aztán minden marad a régiben, pontosabban minden folyamatosan rosszabbodik.
Pedig a közhelyek egy része nem igaz: pl. BKV-val közlekedni igenis lehet, és szerintem az sem biztos, hogy egy 20 perces autóút a dugóban, káromkodva, szidva a többi autós felmenőit, az tényleg olyan sokkal jobb, mint mondjuk 40 perc a buszon, metrón, ahol mellesleg utazás közben el lehet olvasni a reggeli újságot vagy netán egy könyvet is. És persze az a közhely sem állja meg a helyét, hogy "ha minden autós átszállna buszra, akkor összeomlana a tömegközlekedés", pontosabban ez így igaz, de a dolog nem erről szól, hanem arról, hogy lehetne egy trend, amely arról szólna, hogy az autósok lassan átszoknának buszra. nem egyszerre, hanem szépen lassan, fokozatosan (jelenleg ugyanis egy fordított trend van).
De ehhez az is kellene, hogy néhány autós elgondolkodjon azon, hogy ő személy szerint tehet-e valamit az ügy érdekében...