HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Adaptív árképzés a Bara Fotónál

2009.03.10. 20:24 promontor

 Előljáróban egy szakállas vicc, mottó helyett:

Bemegy az egyszeri vevő a boltba, hogy laminált körömtekerőt vegyen. Mondja neki a tulaj, hogy rendben, tíz fabatka lesz.
- Tíz fabatka? Szemközt csak öt fabatka!
- És van a szemközti boltban?
- Hát izé, nincs.
- Na, ha majd nálam se lesz, akkor én is öt fabatkáért adom majd.

Úgy tűnik, a Foto Bara is valahogy így működik. Legalábbis ez derül ki az alábbi sztoriból.

Digitális fényképezőgépet akartam venni és némi keresés után két jelöltre szűkítettem le a választást, a Panasonic DMC-LZ8 és a DMC-LZ10 típusú készülékekre. Rövid internetes keresgélés után találtam a Foto Barára, ahol egyrészt mindkét készülék kapható volt, másrészt az LZ8 a keresésem alapján a legolcsóbb volt (24900 forintért hírdette a barahonlap).

Mivel a bolt nincs is nagyon messze a munkahelyemtől, egyik nap (szerdán) be is ugrottam munka után, hogy vessek egy pillantást a két gépre, kipróbáljam, hogy indokolja-e a nagyobb látószög a drágább LZ10-et, vagy maradjak az LZ8-nál. Itt ért az első csalódás, kiderült, hogy a boltban nem volt kapható egyik készülék sem: rendelniük kell a raktárból. Ennek nem örültem túlzottan, és megjegyzem, illett volna feltüntetni a honlapon, de lenyeltem a békát és mondtam, hogy akkor legyenek kedvesek és rendeljék meg. Meghagytam az email címemet, az eladó megigérte, hogy másnap megírja, mit végzett.

Mellékszál, de megemlítem, hogy az LZ10 és az LZ8 között lényegében egyetlen műszaki különbség van, a fényérzékelő chip (CCD): az LZ8 8 megapixel felbontású chippel van szerelve, míg az LZ10 10 megapixelessel. Érdekes adalék Jácint A marketing csapdájában bejegyzéséhez, hogy képminőség szempontjából ezen a szinten a magasabb felbontás a gyakorlatban nem jelent előrelépést (sőt, sokak szerint éppenhogy éppen ellenkezőleg!), mégis a digitális kamerák esetében a magasabb felbontás az egyik legfontosabb marketingszempont (megapixel race-nek nevezik az ebből adódó műszakilag megkérdőjelezhető "fejlesztést"). A két kamera ára is kifejezi a magasabb felbontás magasabb marketingértékét: nagyjából 10000 forinttal többet kérnek az LZ10 két extra megapixeléért. Ugyanakkor az én véleményem szerint egy kompakt kamerába a 8 megapixeles chip még jobb is, lévén ebben az egy pixelre jutó terület egy icipicit nagyobb. Fura, mi?

Viszont a chipeknek nemcsak a felbontása, hanem a mérete is különbözik, az LZ10-é kicsit nagyobb. A méretek különbözőségének egy fontos következménye a látószög. Az LZ10-es zoomtartománya 30 mm-es fókusztávolságtól indul, az LZ8-é pedig 32-től. Ez viszont az LZ10 javára szól. Minél kisebb a zoomtartomány alsó értéke (a nagylátószög), annál magasabb templomtornyot lehet lefényképezni ugyanakkor távolságból (itt egy példa).

Mivel eredetileg 28 mm-es fókusztávolságú gépet kerestem, már az LZ10 30 mm értékénél is húztam a számat. Emiatt sokáig az LZ10 tűnt a befutónak az LZ8 32 mm-es értékével szemben. Aztán mégis úgy döntöttem, megelégszem a kisebb látószöggel is: egyrészt tízezer forint pluszt sajnáltam csak ezért kiadni, másrészt ez amúgy is csak a második gép lesz a családban, az első (egy Fuji S6500fd) pedig tud 28 mm-t.

Ha már így belelendültem, azt is elmondom, hogy mi miatt mondtam le az eredetileg keresett 28 mm-ről. A piacon számos 28 mm-től induló kompakt gép van, néhány még ennél is alacsonyabb értéket tud. Sajnos azonban mindegyik lítium-ion aksival megy, én viszont ragaszkodtam a Nikkel-fémhibrid aksikhoz. Igaz, hogy a lítium-ion aksik műszakilag jobbak, de nincsenek szabványosítva. Ahány gyártó, annyi forma, pontosabban gyártónként több is, a különböző méretű gépekhez. Ezzel szemben a Nikkel-fémhibrid aksik az elemeknél megszokott AA (és AAA) formátumot használják. Hála a szabványnak, a Nikkel-fémhibrid aksik általábban olcsóbbak és a velük működő gépekhez szorult helyzetben normál elem is vásárolható. Az előző gépem is AA aksikkal megy, így ráadásul a régi töltőmet illetve vészhelyzetben a régi aksikat is használhatom. Ráadásul az újabb Nikkel-fémhibrid típusok nem merülnek le olyan gyorsan, mint a régebbiek, ebben is közelítenek a lítium-ion aksikhoz.

Szóval döntenem kellett, nagyobb látószög, vagy az általam preferált aksitípus. Maradtam az aksinál, de azért morogtam magamban néhányszor a hülye gyártókra, meg a hülye marketingesekre.

Másnap (csütörtökön) kora délután rácsörögtem a Barára, hogy érdeklődjek, mit végeztek. Az eladó azt mondta, hogy már reggel hívta a raktárat, de problémáik akadtak a számítógéppel (mármint a raktárnak), visszahívást igértek, de még nem történt meg. Ez elég gyanúsan hangzott (és akkor finoman fogalmaztam), de kérésemre az eladó megigérte, hogy mindjárt újra rájuk csörög és visszajelez, ahogy megigérte.

Pénteken délután úgy éreztem, a "mindjárt" már lejárt, újra hívtam őket. Ekkor egy másik kolléga vette fel a telefont, a korábbi kolléga aznap sajnos csak 4 után volt várható, de az új kolléga megigérte, hogy intézkedik, végülis "látta az asztalon az első kolléga papírjai közt, hogy már folyamatban van az ügy", mindenképp írnak majd.

Hétfő délelőtt vetettem egy pillantás a Foto Bara honlapjára: a DMC-LZ8 ekkor már 26400 forintba került. Visszajelzést továbbra sem kaptam tőlük. (Azóta sem...) Rövid internetes böngészés után megrendeltem az LZ8-at egy másik cégtől. 25200 forintért. (Időközben egy másik boltban volt szerencsém mindkét gépet kézbe venni és kipróbálni, így közben eldöntöttem, hogy az LZ8 a "nyerő".)

Azt sokszor tapasztaltam, hogy nagyáruházak eladói érdektelenek, nyeglék, nem tartják be az igéreteiket. Nyilván úgy gondolják, a Bazi Nagy Lánc úgyse megy tönkre, amennyit meg nekik fizetnek, azért ők nem strapálják magukat. Erről a hozzáállásról megvan a véleményem, de nem lepődöm már meg rajta. A Foto Bara viszont kis bolt. Azt gondolnám, hogy ők jobban tudják, hogy az adott szó és a vevő elégedettsége fontos szempont a bolt jövője szempontjából. Tévedtem, nem tudják. Az meg, hogy egy készülék ára olcsóbb, amikor éppen nem kapható, az viccnek jó, de üzletnek nem. Legalábbis szerintem.

PS: Azóta átvettem a gépet a másik boltban. Valószínúleg a Bara bosszúja, hogy a következő héten megindult a gép kifutás előtti szokásos áresése, azaz spórolhattam volna valamennyit, ha várok még egy kicsit a vásárlással.

1 komment

Címkék: fényképezőgép panasonic homár fogyasztóvédelem nimh lelkiismeretes munkaerő bara foto látószög aksi li ion dmc lz8

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr25985953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2009.03.11. 16:42:09

Én is így jártam, még 2004-ben... Örültem, hogy a készülék 60000 alá csökkent (egy picivel), meg is vettem, pár hónap múlva már sokkal jobbat lehetett kapni, lényegesen olcsóbban...
A megapixel meg egy méret felett tényleg inkább hátrány... Ritkán hívunk elő A3-ban, inkább csak a képernyőn nézzük, ahhoz meg fölösleges az a rengeteg pixel, cserébe több helyet foglal, és lassabban töltődik be...
süti beállítások módosítása