Olvasom az újabb szösszenetet a örökzöld "mi a gyorsabb a városban" témakörben és egy ötletem támad.
Zseniális ötlet, milliárdos lehetnék, ha megvalósítanám, gondolom szerényen. Csak sajna hiányzik belőlem az ilyen ötletek végigviteléhez szükséges agilitás, így - hogy az isteni szikra ne menjen veszendőbe - ezúton ajánlom fel nálam rátermettebb olvasóimnak. Részesedést nem kérek, elég a tudat, hogy valakiből magyar Zuckerberget csinálhatok. ;-)
Szóval arról van szó, hogy a fent említett blogger összevetette egy adott útvonalon (Ráday utca -> Árpád híd, budai hídfő) az autós, BKV-s és biciklis megoldás sebességét és költségét, majd mélyértelmű következtetéseket vont le arra nézvést, melyik a jobb megoldás.
A téma természetesen ezerszer lerágott csont. Századszor olvasott kommentekben mutatott rá a blog.hu törzs- és alkalmi közönsége a költségek összevetésének módszertani problémáira. Pl. hogy elegendő-e autók esetén csupán az üzemanyagköltséggel számolni vagy hogy mennyivel eszik többet az eltekert kalóriák miatt egy biciklista és ennek mekkora a költségvonzata és hasonlók.
A másik állandó vitatéma, a kiválasztott útvonalak esetlegessége: OK, mondja Hacsek, Te 27 és fél perc alatt érsz a Naphegyről a Hold utcába, de nekem Nagytétényből kell Kispestre elbumliznom, az 83 perc kereken. És milyen igaz: mindenkinek megvan a maga útvonala és a maga közlekedési eszköze, a hozzátartozó időkkel.
Na ezzel kapcsolatos az én ötletem: kéne csinálni egy honlapot, ahol ezeket az időtartamokat szépen közzé lehetne tenni és össze lehetne hasonlítani.
Valahogy úgy nézne ki a dolog, hogy bárki bejelenhetné, hogy ő milyen útvonalat milyen közlekedési eszközzel mennyi idő alatt tett meg. Nyilván lennének sztenderd útvonalak, amelyeken sokan járnak, ki kocsival, ki busszal, ki kerékpárral, Ezeket a rendszer kiátlagolná és szépen össze lehetne vetni őket. Akit pedig érdekel, az megnézheti, hogy egy általa kevéssé ismert útvonalat mások mennyi idő elatt tesznek meg az őt érdeklő járművel.
Az ötlet persze továbbgondolható:
- Az útvonalakat természetesen egy szép Google Map-es felületen lehetne megadni, rábökve a kezdő és végpontokra. A rendszer esetleg felajánlhat már létező, a megadott pontok közelében kezdődő és végződő útvonalakat, ilyenkor nyilván érdemes az adatokat ezekhez a létező útvonalakhoz rendelni.
- Az adott kezdő és végponthoz természetesen tartozna autós, BKVs és biciklis változat, sőt a közlekedési eszközön belül is lennének variánsok, így pl. meg lehetne adni, hogy kék metróval majd 1-es villamossal, netán 47-es villamossal majd 86-os busszal jutott el a delikvens a célhoz. Az autósok és bicajosok is letesztelhetnék a különböző fő és menekülő útvonalakat. (A rendszer - engedelmeskedve közlekdési normáinknak - engedné a szabálytalan útvonalak megadását, viszont szelíd népnevelői célzattal pirossal megjelölné a szabálytalan szakaszokat...)
- Természetesen nagyon nem mindegy, mikor közlekedünk egy adott útvonalon: a BKV hétköznap csúcsidőben lényegesebben gyakrabban jár, olyankor viszont autóval a dugóban csücsülünk. Hétvégén fordított a helyzet, kiolvassuk a HVG-t, mire megjön a busz, autóval meg csak átsuhanunk a városon (vagy nem). Szóval az időtartamok bevitelénél meg kellene azt is adni, hogy ez pontosan mikor történt, hétköznap, vagy hétvégén és azon belül is hány órakor.
- A rendszer az összes bevitt adatot tárolná és ügyes átlagokat tudna számolni. A napszakokra vonatkozó átlag nyilván a legérdekesebb, de pl. egyes naptári időszakokat is kezelne. Pl. össze lehetne hasonlítani, hogy október 1 és 31. között és mondjuk augusztus 1. és 31. között ugyanannyi időbe telt-e egy adott útvonal megtétele, így pl. tudnánk, hogy nyáron, amikor mindenki más a Balcsin lógatja a lábát, csak mi gürcölünk, mennyivel gyorsabban érünk be az irodába. Ugyanez sokkal tanulságosabb lehetne, ha pl. egy útfelújítás vagy egyéb építkezés forgalmi hatására volnánk kiváncsiak.
- Az időpontokat a rendszer pl. összeköthetné időjárási információkkal, pl. hogy mikor esett az eső vagy a hó, netán mikor volt köd, ezzel kapcsolatos átlagokat is lehetne számolni.
- Útvonaltervezők aztán szépen felhasználhatnák a rendszer nyújtotta információkat, pl. a leggyorsabb útvonalvariáns kiválasztásánál, netán az utazás várható időtartamának kalkulálásakor.
(A kép csak illusztráció)
Na, már csak meg kellene valakinek csinálni...