HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Hajóskanzen Neszmélyen

2012.10.07. 07:46 promontor

Mostanában igen lassan dolgozom fel az utazási élményeinet, ez a poszt is egy júliusi látogatást fog feleleveníteni: a Rejtett Kincsek sorozat második darabja következik, a neszmélyi hajóskanzen.

A skanzenről először a Dunai Szigetek blogon olvastam és mivel véletlen egybeesésként már tervezgettük a neszmélyi kirándulásunkat, azonnal elraktároztam az infót: ha Neszmély, akkor hajóskanzen. Így aztán érkezésünk másnapján szépen le is sétáltunk a partra, megtekintendő Neszmély fő nevezetességét.

A skanzen honlapja öt hajót sorol fel, ez azonban egy kicsit félrevezető, a valóságban ezek egy része nem, vagy csak korlátozottan látogatható (ezt egyébként a honlap is korrekt módon megírja, csak el kell olvasni):

  • A Petőfi gőzös pl. egyáltalán nem, nagyon rossz állapotban van és felújításra vár.
  • A Vöcsök, gyermekkorom misztikus szárnyashajója (amit kisgyerekként mindig vágyakozva bámultam a parton haladó villamosról, de sose utaztam vele, illetve talán egyszer, jóval később középiskolásként...) a parton lett kiállítva, és a belseje nem megtekinthető. Ide kiállíást nem is terveznek, előadóterem lesz belőle, majd egyszer.
  • A Neszmély helyzete nem teljesen világos. Mármint az világos, hogy itt a jegypénztár és hogy egyébként szálláshelyként is üzemel. Mivel éppen volt egy csoportnyi vendégük, errre hivatkozva nem engedték megtekinteni a hajót. Az, hogy ezzel pontosan mit is vesztettünk, nem derült ki. A honlap is csak annyit ír, részlegesen van felújítva és további munkálatokat terveznek.

Az első "sikertörténet" a Zoltán, egy XIX. századi, linzi építésű gőzhajó. Na, ezt végre meg lehet nézni: keresztül-kasul körbejárható. A hajó belsejében egy nagyon érdekes hajózástörténeti kiállítást rendeztek be, rengeteg régi festménnyel, fényképpel, hajómodellel, informatív tablókkal. Ezek a dunai hajózás történetét járják körül meglehetősen alapos és mindenképp nagyon érdekes módon. Két kedvenc témám is volt, az egyik az osztrák és a magyar hajóstársaságok (és a mögöttük álló kormányok) XIX. században kezdődött versenye, a másik a hajózásnak, mint elterjedt tömegközekedési formának a bemutatása, menetrendekkel, korhűn berendezett első és másodosztályú kabinokkal és végül képzelt, de nagyon is életszerű utaséletrajzokkal. Szóval a Zoltánnak kijár csillagos ötös.

A skanzen minden bizonnyal legexkluzívabb darabja a Lajta monitor. Ez több okból is izgalomba hozott.

Egyrészt a monitorhoz, mint hajótípushoz ősi irodalmi emlékek kötnek. Teknős Péter Az elnök futára című ifjúsági regénye kedvelt olvasmányom volt (emlékszem, amikor először olvastam, rögtön utána lendületből a Képes Történelem sorozat illetékes darabján - Polgárháború Észak-Amerikában - is lelkesen végigrohantam). Bár az egész könyv nagyon tetszett, azon belül a Merrimack és a Monitor hires csatájának leírása külön megragadta a fantáziámat. Legalább félévig folyamatosan mindenféle páncélozott hajókat rajzolgattam esténként a vázlatfüzetembe.

Másrészt a Lajtának a magyar történelemben is jutott szerep. Alig tíz évvel az eredeti amerikai monitor után már le is gyárották, ezután pedig részt vett Bosznia-Hercegovina 1878-as megszállásában, majd az I. világháborúban is. Legismertebb - bár messze nem legsikeresebb - szereplése azonban az 1919-es monitorlázadás volt.

Ezen a hajón szintén van kiállítás, bár nem annyira részletes, mint a Zoltánon. Mindössze egy kis helyiségbe jutottak tablók. A többi helyiség is megnézhető, bár a világítás hiányos és egy helyen négykézláb kell áthaladni a szűk ajtónyíláson. Tulajdonképp az is lehet, hogy ezeket a részeket egyelőre nem a látogatóknak szánták, de ez rajtam kívül másokat sem tartott vissza.

Bár a poszt elsősorban a hajóskanzenről szól, pár szót szánjunk Neszmélyre is.

Szép fekvésű (északon a Duna, délen barátságos dombok), kellemes átlagfalu, ami a hajóskanzenen kívül leginkább talán a Hilltop borászatról ismert, így nem lepett meg, hogy a falu környékén kószálva lépten-nyomon szőlőtőkékre és  borospincékre akadtunk, bár itt szó sincs villányi vagy egri jellegű idegenforgalmi hasznosításról.

Szép a kilátás a Várhegyről, ahol értékelhető mennyiségű rom már nincs, de azért a vár alakja még kivehető. Innen végigkövethetjük a Duna csíkját és átintegethetünk Szlovákiába. Szép a főút mentén a templomtorony, vaskos, középkorias, kicsit szokatlan kontrasztot alkotva a későbbi barokk kupolával.

A Hilltop éttermét kihagytuk, helyette a Zöld Kakas Vendéglőben voltunk egyszer: nagyon mély nyomot nem hagyott bennem, három hónap elteltével fogalmam sincs már, mit ettünk, tehát tipikusan az az eset, hogy nagyon jó nem lehetett, de nagyon rossz sem.

Visszatérve a a fő témára: bár még így is nagyon érdekes, összességében erősen félkész a hajóskanzen. Amivel nem a fennartó Zoltán Gőzös Alapítványt akarom bántani, gondolom a költségvetésükből egyelőre ennyire telik. A látogatók száma sem lehet túl magas, erre utal az is, hogy bár a skanzen szerda-vasárnapi nyitvatartással üzemel, a parti büfék (két darab) viszont csak hévégén nyitnak ki.

Talán egy kicsit tényleg túlzottan rejtett helyen van a Skanzen. Na persze, mondhatják most vidéki olvasóim, tipikus pesti, akinek minden eldugott, ami tíz kilométernél távolabb van a Nullás Kilométerkőnél. Ebben nyíilván van igazság: Neszmély "eldugottsága" mindenekelőtt annak tudható be, hogy a "tipikus pesti" Duna parti kirándulórádiusza nagyjából Esztergomig terjed, aki viszont ennél nyugatabbra indul, az meg urasan az M1-en közlekedik, ami viszont délebbre halad és csak Komárom felé közelíti meg a Dunát.Persze ez azért nagyon relatív eldugottság: ha Tatánál letérünk az M1-ről, húsz perc alatt ott vagyunk. Mit szóljanak ehhez képest mondjuk a füzériek?

Szóval valójában nem eldugott hely ez. Pestről (illetve bárhonnan az M1 mentén) bőven belefér az egynapos kirándulás kategóriába. Talán csak egy kis hírverés hiányzik neki.

Persze vannak más elképzelések is: olvasom, hogy a Lajtát fel akarják hozni Pestre, hogy a Parlament előtt legyen az állandó, "méltó" kiállítási helye. Sőt, a belinkelt cikk szerint ez már eldöntött tény: már idén tervezték és ugyan egyelőre elhalasztották, de előbb-utóbb, talán már jövőre tényleg sor kerül rá.

Nos, felemásak az érzéseim, több okból sem teszik a terv:

  • Van egy nagyon csúnya einstand jellege. Szegény Nemecsek Neszmély boldogan játszik a színes üveggolyóival, izé, hajóival, de jönnek a "vörösinges" pestiek és elveszik a legszebbet. Biztos tovább mélyíti ez a gesztus a Megbonhatatlan Budapest-Vidék Barátságot.
  • A skanzen jelenlegi formájában a Lajta elvesztése kb. megfelezi a kiállítási anyagot: ez fellendülés helyett szerintem további vegetálásra kárhoztatja őket...
  • Az tagadhatatlan, hogy a Lajta gazdag történelme és ritkasága folytán megérdemelné a kiemelt helyen a kiemelt turisztikai figyelmet. Másrészt viszont ha szimbolikus áthallásokban gondolkozunk, akkor a Parlament mellé helyezett monitornak volna negatív értelmezése is, nem is egy:
    • Hadihajó a Parlament mellett, micsoda militáns dolog ez?
    • Zsebhadihajó a monumentális Parlament mellett, utalás az újabbkori siralmas magyar hadi eredményekre, Inkább nevetséges, mint méltóságteljes gesztus.
    • Utalás a monitorlázadásra. Egyrészt fenyegetés a "kommunisták" ellen, másrészt megintcsak nevetséges: zseblázadás, kb 27 és fél perc alatt leverve.

Szóval én sokkal inkább annak lennék híve, hogy maradjon a monitor is Neszmélyen és a létező kiállítás további fejlesztését támogassuk. De persze ahogy olvasom, ez már eldöntött kérdés.

Viszont addig is, mindenkinek melegen ajánlok egy neszmélyi kirándulást. Persze előbb tessék felhívni őket, mert bár a honlap - a poszt megírásakor legalábbis - nem írja, ősszel szerintem változhat a nyitvatartási rend.

Végezetül jöjjenek az obligát fényképek:

hajoskanzenneszmelyen_2012_07_18_478x359.jpg

Klikk a képre!

3 komment

Címkék: utazás magyarország duna neszmély dunapart index címlap rejtett kincsek Lajta monitor hajóskanzen Zoltán gőzös Vöcsök Neszmély gőzös

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr474814435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lombrágó 2012.10.07. 10:54:10

Mi pont tegnap voltunk. M1-en Bp-ről kicsit több, mit egy óra alatt kényelmesen elérhető. A Neszméllyel nem vesztettél, gyakorlatilag a fedélzet bejárható, a hajótestben szobák vannak kialakítva. Látnivaló nincs rajt. A Lajtán már a legénységi rész is félig-meddig be volt rendezve és több tabló is érdekessé tette. A gyér világítás gondolom a korhű hangulatot hivatott bemutatni, de azért örültem, hogy volt nálam külön fényforrás.
A környezet szép, a gyerekek élvezték, hogy korlátlanul szaladgálhatnak a hajókon, tekerhették a kormányt, van egy kis játszótér is. A büfék szegényes kínálata és szerény minősége miatt szendvicses-hűtőtáskás pikniket ajánlok a Duna-parton, ott helyben.
Összességében jól éreztük magunkat. Néhány órás program, egész napos kirándulást tervezők kössék össze még valamivel, ami útba esik.

Kekeckokec 2012.10.07. 11:47:18

A NESZMÉLY (egykori BAKONY gőzös) valóban szálláshelyként funkcionál, de mivel viszonylag komplett, jól mutatja be, milyen volt a hajósok élete, munkahelye a múlt század derekán. Benne van a gőzgép, elől, az orrban a gőzhajtású horgonygép, a gőz segédkormány. A folyosón, a vályúban futnak a kormányberendezés láncai, a kabinok nagy része még az utolsó felújítást őrzi, a kabinajtók eredetiek.
Saját gőzgéppel rendelkező gőzhajó ma csak kettő van Magyarországon, a BAKONY és a KOSSUTH gőzös (ez utóbbi a Lánchíd déli oldalán). A harmadik ilyen hajó az egykori Szőke Tisza épp bontás alatt áll, a gőzgépe vagy megmarad vagy nem, nem tudni.
A LAJTA belül épp azért lett olyan, amilyen, hogy be lehessen mutatni, milyen volt a hadihajósok élete, munkája ezen a hajón. Ez egy hadihajó, eredetileg is ilyen búvónyílások voltak benne. Fontos tudni, hogy a hajóteste eredeti, nem replika! Nem újonnan épült, látogatóknak, hanem sok-sok munka, pénz, erőfeszítés árán lett olyan, amilyen.Aki meg akarja nézni, annak vállalnia kell az alacsony belmagasságot, a búvónyílásokat, stb. Azért, mert ez a hajó ilyen volt, így használták anno. A dolgokhoz persze hozzátartozik, hogy ismeri kellene a hajó előéletét is.Látni kellene, hogyan nézett ki 5-6 éve, és akkor elismernék azt a munkát, ami benne van. Nyilván az erőforrásokhoz mérten majd bővülni fog benne a kiállítás, de nagyon kérem, aki oda megy, ne fanyalogjon.
A skanzen hajója még a SOPRON ms is, amely jelenleg Budapesten áll. Sőt, elméletileg a KASSA (ex DEBRECEN) Duna-tengerjáró is ide tartozik, de annak jelenleg más feladat jut.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.10.07. 16:04:31

@Kekeckokec: Köszönöm az érdekes kiegészítő információkat.

Nekem nagyon tetszett a skanzen és reméltem, ez kiderül a posztból is. A kritikai megjegyzéseket nem fanyalgásnak szántam, inkább a pontos állapotot akartam leírni. Ez a látogatók szempontjából is jobb: így előre tudják mit kapnak.

A Lajtán a szűk átjárokkal se volt semmi bajom, élveztem a "gimnasztikát", csak nem voltam benne teljesen biztos, hogy oda látogatóként be szabad menni.
süti beállítások módosítása