HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Sasadi módszerek: hogyan tegyünk tönkre egy természetvédelmi területet?

2012.11.03. 08:19 promontor

Sasadon megint helyzet van.

Öt évvel ezelőtt a farkasréti iskola ügye kavart hatalmas helyi vihart és keltett némi országos figyelmet is egyben.Ettől még messze vagyunk, helyben egyelőre csak a viharfelhők gyülekeznek és országos figyelem végképp nincs, de a helyzet egyértelmúen fokozódik. Sajnos egyes régi módszerek sem sokat változtak.

Egy iskolai kör-emailel kezdödött. Az iskola szülői munkaközössége küldte ki a szülőknek, egy felhívást tartalmazott:

Újbuda Önkormányzata vizsgálja felül, hogyan lehetne a Farkasréti Általános Iskola környékéről (Süveg utca - Rákó utca - Brassó út - Érdi út) elterelni a rendkívüli mértéket öltő autós forgalmat, különös tekintettel a reggeli órákra....Lehetséges megoldásként merült fel a Dayka Gábor utca felső szakaszának megnyitása az autós forgalom számára,...

Ajjaj. Ez egy régi ötlet, amivel több alapvető probléma is van.

  • Egyrészt a  Dayka Gábor utca a Sas-hegy oldalában, természetvédelmi terület mellett vezet. Ha ide nagyobb forgalmat terelnek, az idővel kinyírja az amúgy is tenyérnyinek mondható védett területet.
  • Másrészt a Dayka Gábor utca megnyitása semmit sem oldana meg, a Farkasréti Iskola környékén a fő forgalmi forrás az iskola maga, ahová kb. 600 diák jár és ezeknek bizony nem kis részét autóval szállítják ide a szüleik (Bevallom, ezt általában mi is így csináljuk bár időről időre kitalálom, hogy egy reggeli séta jót tenne, de aztán valahogy mindig visszabillenünk az autós üzemmódba.) Viszont a Dayka megnyitása vonzó menekülőutat nyitna meg a Budaörsi út megadugóját elkerülni akaró ügyeskedők számára. Azaz összességében megnövekedett forgalomban és az eddigi egy dugó helyett kettőben volna része a területnek. Nem egy okos gondolat.
  • Harmadrészt itt szó sincs "megnyitásról". A félrevezető kifejezés mögött egy komoly útépítési projekt húzódik meg. A Dayka Gábor utca egy szakasza jelenleg egy erdei gyalogösvény, itt "zöldmezős" útépítést jelentene a "megnyitás", egy másik szakaszon olyan szűk a völgy, hogy a jelenleg egysávos úttest csak támfalazással bővíthető.

Szóval egy rakás pénzt költenénk arra, hogy saját magunknak tegyük sokkal elviselhetetlenebbé a környezetünket.

Mivel ez ennek ellenére egy időről időre felvetődő javaslat, kicsit érdeklődni kezdtem, hogy miért került elő megint. A miértre ugyan nem kaptam választ, de az hamar kiderült, hogy az útépítési szándék ezúttal komoly. Az Önkormányzat már meg is rendelt egy tervezési munkát. Ami elég fura annak fényében, hogy hivatalos döntés az út "megnyitásáról" nincsen. ("Elnézést Virág elvtárs, ez az ítélet!", ugye...) Hm.

Ekkorra már néhány szomszéddal egyetemben eléggé felhúztuk magunkat, ennek eredményeképp gyorsan megfogalmaztunk egy petíciót, amit szépen lassan elkezdtünk reklámozni is:

http://www.peticiok.com/sasad

(Az iskola egyébként korrektül ezt is kiküldte minden szülőnek.)

Aztán gyorsan az is kiderült, mások hamarabb megneszelték a bajt: a Sas-hegy Védő Egyesület már át is adott 240 tiltakozó aláírást az Önkormányzatnak (hm, kombinál ilyenkor a paranoiás polgár, akkor lehet, hogy emiatt van az iskolai aláírásgyújtés: kell az "ellentömeg"?) és jelenleg is egy lakossági fórumot készít elő az ügyben.

Ez a novemberben esedékes fórum csak a második lesz a sorban, a helyi Jobbik ugyanis gyorsan rákapott a témára, már tartott egyet a héten. (De vajon hol van ilyenkor a zöld pártnak is tartott LMP? Frissítés, 2012. november 25. délután 3-kor: delbudamaskepp.blog.hu/2012/11/15/a_posztmodern_midasz_kiraly_esete_dayka_gabival ) Ott a beszámolók szerint elég sokan voltak, messze nem csak pártszimpatizánsok. Megjegyzem, ezt a Jobbik nem túl korrektül érte el: sokan csak a helyszínen jöttek rá, hova kerültek, ugyanis a rendezvény szervezése során a minden postaládába bedobott "lakossági fórumra hívó" cetlin szemérmesen elhallgatták, hogy a szervező egy politikai párt - én is csak azért jöttem rá, mert a megadott címről rémlett, hogy ott valami pártiroda van és egy rövid guglizás vissza is igazolta ezt...

Szóval jelenleg itt tart az ügy. Folytatása meg nyilván lesz.

Cui prodest - avagy a Sashegy-konteó

Kérdés az is, mi az útépítési projekt valódi indítéka. Nem lennénk Magyarországon, a Konteó blog és a korrupció hazájában, ha nem merülne fel az emberben óhatatlanul többféle - természetesen légből kapott és bizonyíthatatlan - magyarázat is:

  • Persze lehet, hogy mindez valóban csak a szokásos "az autós dugókat csak új utak építésével tüntethetünk el" című téveszme újabb jelentkezése. Az iskola környékén reggelenként valóban van egy kb. félórás csúcsidőszak, amikor az arra haladó autóknak kell nagyjából három perc sorbanállás is ahhoz, hogy kijussanak a Mártonhegyi útra. Nem vonom kétségbe, hogy van olyan helyi lakos, aki öszintén hiszi, hogy egy új út megnyitása esetén neki nem kellene ezt a pár perces várakozást elszenvednie. Az más kérdés, hogy a mi bőrünkön (és nem mellesleg igencsak drágán) fogják megtanulni, hogy nem, nem fog megszűnni a várakozás, mert az új út új forgalmat fog vonzani és a "fejlődés" csak annyi lesz, hogy reggelenként kiválaszthatja, melyik utcán óhajt 3 percet várakozni.
  • De persze az se lepne meg, ha itt egy szép zsíros útépítési projektet akarna valaki begyűjteni. A hiányzó szakasz kiépítése illetve az egysávos szakasz bővítése a domboldal közelsége (plusz van ott egy víztározó is) miatt valószínúleg komoly biztonsági elemek beépítését teszi szükségessé, ami ugye sokba kerül és ilyenkor könnyebben beveszi a köznép, ha vastagon fog a ceruza, elvégre "a biztonság mindenek előtt".
  • A legtöbbször hallott spekuláció szerint itt egy hosszútávú "ingatlanfejlesztési projekt" első lépésének lehetünk tanúi. Mert azért lássuk be kérem, ez az egész Sas-hegyi Természetvédelmi Terület egy úri huncutság. Mert mi van ott egy járhatatlan bozótoson kívül? Semmi. Nem lenne jobb egy remek lakópark szép halványlila és mediterránkék házakkal, decensen villogó garázskijáratokkal? Nézzük csak gyorsan a térképet! Ó, hát itt szerényen becsülve is 50 ház tuti elfér, legyen mondjuk házanként 5 lakás, darabja 60 milla, elvégre igazán exkluzív a környezet, természetközeli (még, hehehe), de a város is itt van, szóval az annyi, mint összesen ... Na, hát hol hoz ekkora bevételt egy természetvédelmi terület?

(További magyarázatokat kommentben szívesen várok...)

Akármi is a "megnyitás" motivációja, azt megjegyezném, hogy bár a 2007-ben regnáló Molnár Gyula már megbukott, mégis mintha az ő módszerei köszönnének vissza régi ismerősként:

  • Megint a semmiből - értsd a helyi közösségel való előzetes párbeszéd nélkül - bukkant elő egy olyan kezdeményezés, ami elég alapvető változást jelent a helyi közösség életében.
  • Semmi nyoma nincs alapos döntéselőkészítésnek (probléma pontos felmérése, lehetséges opciók vizsgálata, forgalmi adatok, stb), mégis már a "megoldás" tervezése folyik.
  • Az is legalábbis fura, hogy a helyi média ingerköszöbét még nem lépte át egy több párhuzamos aláírásgyűjtést és lakossági fórumot felmutató ügy. (Frissítés, 2012. november 3. este 7-kor: Ez már szerencsére nem igaz, a Jobbik fórum már hírértékű volt: http://ujbuda.hu/hirek.php?articleid=5696 )

Zárásként jöjjön a Dayka Gábor utca jelenlegi állapotát bemutató fényképalbum:

Ha nem működne a beágyazás, katt ide!

6 komment · 1 trackback

Címkék: budapest politika közlekedés dörgedelem újbuda farkasréti iskola sasad farkasréti Dayka Gábor utca Sas-hegy Védő Egyesület

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr214882983

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A posztmodern Midász király esete Dayka Gabival 2012.11.15. 12:45:48

Magyarország a modern kori politológus tanulók Mekkája.  Ez az ország az elmúlt 14 évben igazolta, hogy megosztó politikával kiválóan lehet karaktert gyilkolni, tömegeket feltüzelni egymás ellen, és választást nyerni akár kétharmaddal is...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.11.08. 09:48:23

vasárnap voltunk fent a kilátóban, ha ezt tudom mi is aláírtuk volna a petíciót már ha ki volt rakva valahol.

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2012.11.08. 09:58:26

ingatlanbiznisz nem hinném, hogy lesz belőle, mert a tájvédelmi terület nem az önkormányzaté, ezek elidegeníthetetlen dolgok szerencsére. itt inkább csak felesleges túlbuzgóságról van szó szerintem, hogy ha már van ott "papíron" egy utca, akkor tegyük már járhatóvá is, és persze kellett valami ürügy.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.11.09. 15:14:35

@d'oh: Az interneten is aláírhatod, sőt, igazából csak ott.

_phu 2012.11.12. 13:28:37

Ez a legjobb: Nagy a dugó az iskolánál reggel? Építsünk még utat, attól majd kevesebb lesz az autó! És van aki ezt el is hiszi.
Hogy nem csak autóval lehet iskolába járni? Hát ki hallott már olyat? Hát akkor hogy?

ubul111111 2012.12.01. 15:06:47

Azért az tényleg nem megoldás, hogy a gyerekek ott kerülgetik az autókat. A Dayka Gáborban lakó nyilván félti a nyugalmát - joggal -, de valami kompromisszum kellene.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.12.02. 20:06:55

@ubul111111: "Azért az tényleg nem megoldás, hogy a gyerekek ott kerülgetik az autókat."

Szerintem sem.

Rövid válaszként azt mondhatnám, hogy

1) A járdára azok az autósok parkolnak ott, akik a gyereküket akarják gyorsan kirakni, azaz ők akkor is ott lesznek, ha közben a Daykát "megnyitnák".

2) Van ennek a problémának a kezelésére egy csodás találmány, Demszky karónak hívják.

Van egy hosszabb válaszom is: jozsefbiro.blog.hu/2012/12/02/sasadi_modszerek_hogyan_menjunk_iskolaba
süti beállítások módosítása