Olvasom a Zindexen Hardy Mihály orbitális baromságait és azon morfondírozok magamban, hogy ha a Budapest Airport szupermenedzserei nem néznének minket teljesen hülyének, akkor értelmesen is meg lehetne magyarázni, hogy miért kellett fizetőssé tenni a poggyáskocsikat. Mondjuk valahogy így:
"Nem örólünk, hogy fizetőssé kellett tennünk ezt a szolgáltatást, de kérem lássák be, hogy a gazdasági válság a repülőteret is érinti. Nemcsak hogy csökkent az utaslétszám, de az utasok aránya is eltolódott a fapados utasok irányába, ami értelemszerűen a bevételek csökkenését jelenti. Azt is lássák be kérem, hogy a nemzetközi légiközlekedés átalakulóban van, terjed a "fapados" módszer, amelyben fizetős szolgáltatások száma és aránya növekszik, így ösztönözve az utast is arra, hogy csak olyan szolgáltatást vegyen igénybe, amelyre tényleg szüksége van. Ennek megfelelően a poggyászkocsik fizetős használata is terjedőben van, az utóbbi időben bevezették pl. az X és Y reptereken is (ide olyan példák jönnének, ahol valóban fizetőssé tették a poggyáskocsik használatát)."
Egy ilyen szövegnek se örülnék és lehetne is vitatkozni a döntéssel,(pl. kiváncsi lennék, hogyan viszonyulnak Ferihegy reptéri illetékei a a kérdéses repterek illetékeihez, illetve hogyan változott annak mértéke a válság alatt), de ez legalább egy őszinte szöveg lenne.
Ehhez képest mit adnak Hardy Mihály szájába a Zokosok?
"Hasonló rendszer működik szinte minden nagyobb német repülőtéren (legalább harminc ilyenről tudunk Hamburgtól Düsseldorfon át Frankfurtig)"
A Hardy által emlegetett német repterek magas száma impozáns érv, kár hogy a konkrétan megemlített három reptér közül kettőben valójában nem fizetős a rendszer, csak letét van:
- Frankfurt:2 eurós letét van, lehet kártyával is fizetni, leadáskor kp-ban adja vissza az autómata, ld. http://www.frankfurt-airport.com/content/frankfurt_airport/en/misc/container/Deposit-system-baggage-cart/jcr:content.file/Flyer_Gepaeckwagen.pdf
- Hamburg: 50 centes vagy 1 eurós letét van, ld. http://www.airport.de/en/luggage_service.html
- Düsseldorf: itt valóban fizetős rendszer van, 1 euró a díj (ld. http://www.dus.com/dus/service_g.
Na most akkor a három példából kettőben nem a ferihegyi rendszer van, akkor az a "legalább harminc" ezek szerint inkább csak "legalább tíz"?
„Hardy szerint az új rendszer előnye, hogy a poggyászkocsik jó részét maguk az utasok szállítják vissza a terminálra”
Most Hardy Mihály vagy gyengeelméjű, vagy minket néz annak. (Nyilván az utóbbi...)
A teljesen ingyenes rendszernél valós lehet a probléma, hogy az utasok szerteszét hagyják a kocsikat, bár azt kétlem, hogy a reptér "legelképzelhetetlenebb sarkaiból" kellene őket összszedni, hacsak nem "leglehetetlenebb sarok" mondjuk az érkezési oldalon a taxiállomás vagy a buszmegálló. Erre egy betétdíjas rendszer (tehát olyan, ami visszaadja a pénzt) tökéketes megoldás (ahogy a Tesco-Auchan-stb. helyeken is), a visszajáró pénz remek ösztönző arra, hogy egy dokkoló állomásba visszavigye az utas a kocsit.
Ezzel szemben az új ferihegyi rendszer semmiben sem ösztönzi a kocsik visszavitelét. Azt ezentúl is a reptér munkatársai fogják összeszedni.
Hacsak a fenti mondatok nem azzal a megtévesztő szándékkal fogalmazódtak, hogy a felületes olvasóban az a benyomás alakuljon ki, hogy a dokkolóban visszakapja a pénzt. Mert akkor valóban vissza fogja vinni. Legalábbis az első alkalommal. Aztán amikor rájön, hogy félrevezették, akkor meg majd emlegeti egyesek felmenőit szépen...