Akkor jöjjön az idei első félév...
A hobbit - Váratlan utazás (január 12.): Nem volt ez olyan rossz. Hozta, amit egy Gyűrűkúra frencsájznak hoznia kell látvány (tájak, orkok, csaták), izgalom, rohanás tekintetében. Ami a vontatott történetvezetést illeti, csak részben tartom jogosnak a kritikát. Igaz, hogy egy hobbit rész saccperkábé tizedannyi Tolkien szöveget filmesít meg, mint egy Gyűrűk Ura rész, de én inkább választok egy kicsit vontatott fantasy-t, ahol élvezhetem a látványt, mint egy cipőkanállal összepréselt rohanós sztorit, ahol végig az az érzésem, hogy ebből az anyagból nem három, hanem hat részt kellett volna forgatni.
Égbőlpottyant Mikulás (január vége fele): Kellemes családi film, elsősorban gyerekeknek, de az a fajta, ami felnőtteknek is tolerálható. Bár egyértelműen a történet és a színészi játék a lényeg, a látványvilág is kedves, minden érezhető fapadpossága ellenére.

Pardon (február 16.): A dán filmek stabil helyet vívtak ki maguknak a magyar art mozikban, általában nem érdemtelenül. Ez viszont szerintem egy gyengébb darab, legalábbis rám nem gyakorolt túl nagy hatást: túl modoros és a kétségtelenül bizarr fordulatok ellenére is érdektelennek találtam.

Namármost emiatt voltak kételyeim, hogy egy megnézzek-e a Mátrix alkotóitól egy újabb monstre szuperlátványos, szuperszereplőgárdás, szuperintellektuálisnak hirdetett filmet, amiben az előzetes információim alapján még az a "menekülőút" sincs meg, ami a Mátrixban igen, nevezetesen, hogy nézhető egy fordulatos kalandfilmként is. Elolvastam pár kritikát, elég vegyes fogadtatásban részesítették a filmet. A kifogások nagyjából a Mátrixból ismerős "üres blöff" vonal mentén mozogtak, ami erősítette az ellenállásomat. De azért volt pozitív visszajelzés is és mivel én alapvetően szeretem a manapság divatos "sok kis független epizódból rakjuk össze a tuti mondanivalót" jellegű filmeket, úgy döntöttem, bevállalom.
Nem bántam meg,
Nem állítom, hogy nem rezeg a léc a blöff-kérdésben. Adott ugye egy hat különböző korban játszódó, első látásra független történetből álló, de egymásba ágyazott, gyors váltásokkal operáló jelenetfolyam, ami sugallja a "minden mindennel összefügg" és az "itt időtlen dilemmákról van szó" jellegú generáltanulságokat. A színészvetésforgó egyfelől erősíti ugyanezeket az üzeneteket, másfelől a "na sikerül-e felismerni a teljesen elmaszkírozott Hugh Grantet" jellegű játékok szerintem inkább elterelik a néző figyelmét a valódi mondanivalóról, már ha van olyan.
Nem tudom, van-e, valószínűleg igen. Minden blőffgyanú ellenére a film magával ragadott. Egyrészt technikailag remekül meg van komponálva: a sok vágás, a remek zene, a csodás képek, a történetek párhuzamos előrehaladása fenntart egy egy folyamatos feszültséget és intellektuális izgalmat (meg kéne nézni még párszor, hogy minden összefüggést-szimbólumot felfedezzek), másrészt bármilyen közhelyesnek tűnnek az előző bekezdés nagy igazságai, mégiscsak igazságok: ha kellően hiteles sztorit és kellően hiteles előadást teszünk mögéjük, akkor a banális mondatok egyszerre megtöltődnek valódi tartalommal. Nálam megtöltődtek: az előzetes fenntartásaim elolvadtak és egyszerűen csak élveztem a filmet és "éreztem" a mondanivalót is.
Azt a könyvet el kéne olvasni...

A burok (áprils 6): Én szeretem a női szerzőket, Jane Austen pl. az egyik kedvencem, így tulajdonképp ezt a határozott női vonásokkal rendelkező sci-fi románcot is toleráltam. Hard-core sci-fi rajongóknak némi óvatossággal ajánlanám, erős romántika-beütései miatt. Kifogásolhatnám az intellektuális tartalom sekélyességét is, de igazából ebből a szempontból nem lóg ki lefelé a mai átlagból.
A nagy nap (május 5.): Hollywoodi családi vígjáték, jutalomjáték sztároknak, jópofaságok, poénra hegyezett jelenetek, polkorrekt tarkabarkaság, tökéletesen hiteltelen és persze habkönnyen megoldódó problémák. Hát nem is tudom. Inkább ne.
Feledés (május 8.): Nem volt ez olyan rossz, Tom Cruise ellenére se. Bár azért vékonyka a sztori és nagyon eredetinek se mondanám. Persze nem könnyű eredetit alkotni 2013-ban az egyik legnépszerűbb rétegműfajban, ahol már mindent megírtak, meg az ellenkezőjét is, De mondjuk a szintén nem agyondicsérendő A burok (ld. kettővel feljebb) érezhetően magasabban áll az eredetiség skálán. Amit csak részben pótol a kétségtelenül míves látványvilág.
Star Trek - Sötétségben (május 16.): Na ez is megvolt, strigula. Remélem, most lesz pár év szünet...
Búcsúkoncert (június 16.): Jól megkomponált melodráma, korrekt színészi alakításokkal. Zeneileg teljesen analfabéta lévén engem az asanisimasa által említett hangszerkezelési bénázások se zavartak. Ugyanakkor azért minden korrektsége és jólmegkomponáltsága ellenére kicsit súlytalannak éreztem ezt a filmet, a tavaly látott Tétova félrelépők pl. kb. ugyanezt a témakört (na jó, nem teljesen) érdekesebben és hitelesebben járja körbe...