Kekecposzt következik.
Aki ült már mellettem hosszabb ideig az anyósülésben, az tudja, hogy erősen kritikusan tudok viszonyulni az útjelzések esetleges hibáihoz, hiányosságaihoz. Miért nem volt itt tábla, mi ez a marhaság, minek ide sebességkorlátozás, stb. Ezen morgások egy része valószínűleg nem állná meg a kritikai elemzés próbáját, de azért az sajnos tagadhatatlan, hogy honi táblázási viszonyainkra ráférne egy kis alapos "ráncfelvarrás".
Nézzünk egy friss példát!
Az őszi szünetben Gyulán voltunk pár napot. Gyula a főváros felől a 44-es úton közelíthető meg, amelyre az M5 autópályáról (illetve az 5-ös útról) Kecskemétnél kell rátérni. Ez egy egyszerű útváltás, nem okozhat gondot rendesen kijelezni, gondolnánk. Egy alapvető feladat van, lehetőleg kerüljük el Kecskemét belvárosát. Ez könnyen teljesíthető, mert Kecskemétnek van egy remek északi elkerülőútja, a 445-ös, ezt kell megtalálni. A Google Térkép navigátora lazán veszi a feladatot:
1. ábra: A rövid átmenet az M5-ről a 44-es útra
Egyszerű: az M5-ről Kecskemét előtt a 74-es kijáratnál térjünk le az 5-ös útra. Onnan majd a 445-ösre kell áttérni, ami szépen rávezet a 44-esre. Az útvonal hossza 18,4 kilométer, amely várhatólag megtehető 14 perc alatt.
Nézzük, ezzel szemben mit tábláz ki az útkezelő az M5-ön (a kép a Google Térképről származik, de 2018 október 28-án is még ez volt táblázva):
2. ábra: M5, tábla a 74-es letérőnél: Békéscsaba (44-es út) egyenesen...
"Nehogy letérj utazó! Békéscsaba felé egyenesen menj tovább!" - üzeni a tábla. A gyanútlan utazó szót fogad, halad tovább egyenesen.
Elhalad Kecskemét mellett nyugatról és eléri a 91-es kijáratot, majd az 54-es úton keresztül, Kecskemétet délről megkerülve éri el a 44-es utat. Hurrá! Akkor most nézzük, mire volt ez jó:
3. ábra: A hosszú átmenet az M5-ről a 44-es útra
Az útkezelő által ajánlott útvonal hossza 27,9 kilométer, amely várhatólag megtehető 21 perc alatt. "Alig" 9,5 kilométerrel és 7 perccel hosszabb, mint az északi elkerülő. Az már csak egyéni észrevétel, hogy a fentebb említett október végi napon a 7 perc a valóságban biztosan több volt, lévén az 54-es mentén valamiféle útépítés zajlik, mindenféle tereléssel és sebességkorlátozással. Igazán "érdemes" tehát erre irányítani a nagyérdeműt.
Ha már építkezés és sebességkorlátozás: az szintén összegyűjtött morgásaimhoz tartozik, hogy a 44-es tele volt útépítéssel indokolt 40-es táblával és tapasztalatom szerint két kivétellel nyoma sem volt semmilyen útépítésnek. Az látszott, hogy az út mellett zajlik valami (gondolom az M44-es építése), csakhogy vasárnap lévén embereknek nyoma sem volt. De persze Magyarországon nem divat ilyenkor se letakarni, se megfordítani a táblákat. Minek is...
Amúgy a dolog már csak azért is fura, mert visszafele, Békéscsaba felől a táblázás teljesen korrekt:
2. ábra: Tábla a 44-es út végénél: Budapest a 445-ösön keresztül...
Ha közgazdász lennék, a forgalmi adatok alapján kiszámolnám, mekkore kárt okoz ez a hibás táblázás az országnak: megtévesztett autósok száma forgalmi adatok alapján szorozva átlag többletfogyasztás szorozva átlag üzemanyagár, plusz megtévesztett autósok száma forgalmi adatok alapján szorozva átlag időveszteség szorozva átlag órabér. Biztos nem kis összeg jönne ki.
Ha Levegő Munkacsoport lennék, kiszámolnám azt is, mekkora extra környezetszennyést okoz ez a felesleges kerülő (összes töbletfogyasztásra jutó CO2 kibocsátás plusz összes töbletfogyasztásra jutó koromkibocsátás, stb.)
De egyik sem vagyok, így csak morgok magamban...
Ha netán valaki kioktatna, hogy hülye vagyok, miért nem használok navigációs szoftvert: tudom, hogy lehetett volna, de ez nem változtat azon, hogy a táblázás rossz. A rendes táblázásnak pont az lenne a lényege, hogy mondjuk egy Budapest - Gyula útvonalon ne kelljen végig használni az útvonaltervezőt, hanem csak Gyula határában bekapcsolni.