HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Esettanulmányok tahó parkolás ügyében

2019.10.05. 09:08 promontor

Közkeletű tévhit, hogy tahón parkolni csak gépjárművel lehet. Mi sem áll távolabb a valóságtól!

A tahó parkolás demokratikus jelenség, amelyet nem csak a "gazdag" autótulajdonosok gyakorolhatnak, hanem szinte bárki. Nem kell más hozzá, csak egy manapság terjedőfélben lévő "mikromobilitási eszköz", amelyet a legegyszerűbben valamely városi megosztó vállalkozástól bérelhetünk. Ezen eszközök egyébként a tahó viselkedésre rengeteg alkalmat adnak, de posztunk ezúttal csak a parkolásra fog koncentrálni: két tanulságos esetet ismertetünk majd, értékelve a megoldások erősségeit, illetve rámutatva a továbbfejlődési lehetőségekre. Nézzük tehát:

1: Roller az aluljáróban

tahoparkolas_2019_09_30_001c_478x256.jpg

(E-roller a kelenföldi pályaudvar aluljárójában)

Ez egy kezdőszintű tahó parkolás. Az alapokat hozza, egy aluljáróban a faltól elég távol, kicsit ferdén, értelmetlenül elhelyezett jármű kétségtelenül zavarja az ott közlekedőket. Ugyanakkor a technika kiforratlan. Magasabb tahósági szintet lehetett volna elérni egy keresztben, a két faltól nagyjából egyenlő távolságra elhelyezett járművel. A helyismeret hiányára utal továbbá, hogy a járművet nem a szomszédos, sokkal forgalmasabb aluljáróban helyezte el alanyunk. Reméljük eljut hozzá ez a poszt és a tanácsokat felhasználva a tahóság magasabb szintjét is képes lesz elérni.

2: "Ogremobil" a kerékpárúton

Nézzünk egy fejlettebb példát!

tahoparkolas_2019_10_04_003ca_478x341.jpg

(Bérelhető e-robogó a Pázmány Péter sétány gyalog- és kerékpárútján)

Látszólag ez is egy kezdőszintű tahó parkolás, hiszen a jármű hosszában, a kerékpárút szélén parkol. Nyilván sokkal komolyabban tudná akadályozni a többi közlekedőt, ha keresztben vagy legalább ferdén lenne elhelyezve. Valójában azonban ez egy kifejezetten kifinomult, ravasz tahó parkolás. Nézzük a részleteket!

Egyrészt, egy keresztben elhelyezett jármű itt már túl sok lenne. Olyan mértékben akadályozná a forgalmat, hogy valószínűleg hamar eltávolítanák, így a küldetését csak nagyon rövid ideig tölthetné be. Az út szélén, hosszában elhelyezve jóval nagyobb esélye van hosszabb ideig megőrizni a pozícióját: a közlekedőket ugyan bosszantja, de a kikerülése végülis megoldható, így a legtöbben nem tesznek lépéseket az eltávolítás érdekében.

Másrészt, a pozícó nagyon ravasz, alattomos csapdákat rejt magában. A jármű a kerékpárút szélén parkol, ezzel látszólag minimalizálja az elfoglalt területet. Azonban figyeljük meg, hogy befelé dől és emiatt, elsősorban a benyúló kormány és visszapillantó tükör révén, az út felét elfoglalja. Ezek a belógó objektumok ráadásul kifejezetten balesetveszélyesek: távolabbról nem nagyon látszanak, az elhaladó kerékpárosok könnyen beléjük akadhatnak. Továbbá figyeljük meg, hogy a kerékpárút nem rendelkezik önálló közvilágítással és az egyik oldalon egy sövénysor, a másikon egy fasor árnyékolja le a távolabbi lámpák fényét. Azaz éjszaka a sövény közelében parkoló jármű nagyon rosszul látható, kifejezetten jó esélye van arra, hogy akár komolyabb balesetet okozzon.

Talán egyetlen módon lehetett volna növelni a tahóságfaktort: jelenleg a jármű eleje egy icipicit kifelé áll, ami csökkenti a fentebb említett belógást. Ha ehelyett egy icipicit befelé állna, még további húsz-harminc centit elfoglalhatna az útból, növelve a balesetveszélyt. Persze itt mérlegelni kell, hogy hol van az a határ, amelyet már nem szabad átlépni, mert akkor hamarabb eltávolítanák innen a járművet, ahogy azt értékelésünk elején jeleztük. Mindesetre becslésünk szerint még egy picit lehetett volna feszíteni a húrt.

Összességében azonban ez így is egy tökéleteshez közeli tahó parkolás, kijár az elismerés az elkövetőnek. Ezúton gratulálunk!

31 komment

Címkék: budapest robogó parkolás dörgedelem bunkó tahó bunkók roller villámposzt index címlap tahó parkolás

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr9815193044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2019.10.05. 10:09:29

Rollert pont most láttam eldöntve "eldobva" a gesztenyéskerti buszmegállóban. Ezeket így nem lehet ellopni? Mivel a Bubinak vannak "parkolóhelyei", ezért nem értem...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.05. 13:27:10

@jacint70: Nem vagyok szakértője az IoT technológiáknak, de szerintem ezek rá vannak kötve a mobilhálózatra plusz van bennük GPS, szóval pontosan lehet tudni, hol vannak éppen. A dokkoló igazából csak korlátozza a felhasználót, ezért "szoktak le" róla a szolgáltatók. Persze a város szempontjából meg a "bárhol lerakom" elv az, ami problémás, ahogy ezt a poszt is mutatja...

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.10.06. 19:16:15

A roller a kisebb forgalmú kelenföldi aluljáróban áll, amit alig használ valaki, így nem zavaró. A robogós nem tahón, hanem konkrétan szabálytalanul parkol a KRESZ 4.1./l alpontja szerint.

kéki béla 2019.10.06. 20:00:05

Valakinek nagyon sok a szabadideje...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.06. 20:05:00

@Benbe: Igen, a robogó szabálytalanul parkol, de ez nem zárja ki a tahóságot.
Ami egyébként tagadhatatlanul szubjektív dolog, szerintem pl. a rolleres is tahón parkolt, mert nem vette a fáradságot arra, hogy olyan helyre tegye, ahol minimálisan zavarja a többi közlekedőt.

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2019.10.06. 20:39:06

Számomra egyszerűen érthetetlen, ahogy megszabadulnak a rollereiktől. Én is rollerrel járok, igaz, nekem sajátom van. Eszembe nem jutna a járda közepére keresztbe leb@szni. Ez a sLime meg mintha másra sem lenne jó, csak hogy tahó módon lerakják.
Keresztbe a bicikliúton pl. a Budai rakparton, ami eleve már a bringások és a gyalogosok miatt is szopós rész, erre keresztbe egy sLime. Komolyan nem csodálkozom, hogy nyugaton ezek rendszeresen a folyókban végzik. Itt is el kéne kezdeni összeszedni és leadni valami vaskereskedésben, ami szemét tahó módon van otthagyva a járda/bicikliút közepén.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.06. 20:39:23

Sajnos, ez a jelenség nagyon elterjedt mostanában. A tahó bérlők (mert, ugye, ezek béreszközök) egy része ott hagyja, ahol éppen megáll. Az 5. kerület tele van ilyenekkel. Pedig pl. az cikkben is látható cég kifejezetten tiltja a rollereik 5. kerületben való leállítását, de a bérlők rendszeresen tojnak erre. A kerület közteresei pedig begyűjtik a széthagyott rollereket és csak a bírság kifizetése után adják vissza a cégnek. Ezt kéne az egész városban is tenni. De, nyugodtan ki lehetne szabni a cégre a tilosban val parkolás miatti büntetést is mindig. Megérdemlik, csak a haszon érdekli őket, még adózni sem adóznak itthon. Simán megodlhatnák, hogy a bérlők rendesen, a törvénynek megfelelően parkolják le a gépeket.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.06. 20:41:43

@Fotósképző: Kiegészítés: az 5. kerületben kb. fél éve már rendeletileg tiltja a kerület az ilyen béreszközök nyilvános helyen való parkolását. A rendeletet megsértő eszközöket begyűjtik.

haXXor 2019.10.06. 21:21:18

Csak engem hagy teljesen hidegen ez? :D

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.10.06. 21:35:29

@haXXor: Nem. Bennem sem keltett drámai érzelmeket ez a kettő darab fénykép.

A kismotor egyébként bizonyára szabálytalanul áll ott, de nem érzem benne a tahóságot, mert sosem láttam még ilyet. Az, hogy a kerékpárúton sötét van, nekem nem elég meggyőző ok a dohogásra, mert a kerékpáron lennie kell egy lámpának. Az a divat, hogy a helyére csak egy pislogó fény biggyesztenek, az elterjedtségével nem lesz szabályosabb. Ha a motoron van macskaszem – ezt a képből nem tudom megmondani –, akkor nem tekinthetjük láthatatlannak még egy kihalt erdei ösvényen sem, az éjféli esőben.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.06. 22:49:23

@Androsz: Ezen az alapon bármilyen járművel bárhol megállhatsz, hiszen a többi közlekedőnek látnia kell. Ezzel szemben a kresz nem véletlenül tiltja a megállást olyan helyeken, amelyek rosszul beláthatóak...

Balambér Kovács 2019.10.06. 23:51:45

@előhegy:
Irigyellek!
Hát, igen! Ha valakinek szépen csendben probléma mentesen zajlik az élete, annak bizony keresnie kell valamit amin rágódhat!
Megtaláltad!
Foglalkozol is vele rendesen!
Irigyellek!
Ha megint hosszú ideig probléma mentes lesz az életed:
keress egy kákát. Biztos lesz rajta egy csomó!

2019.10.07. 06:17:22

A dokkoló nélküli bérelhető közlekedési eszközök egyértelműen tévút, hiszen:
1. Nyilván egy csomóan a legrosszabb helyekre basszák le, mert bárhol otthagyhatják.
2. Komoly használatra alkalmatlan így a rendszer, hiszen havalahová közlekedni akarsz, szerencse kérdése, hogy hol találsz legközelebb ilyen eszközt.
3. Az 1-es pont és úgy egyáltalán a helyfoglalás miatt idővel biztosan a töke ki lesz az embereknek és az önkormányzatoknak.
+1 Idővel az elektromos izéket jogosan büntetni fogják a járdákon, mivel nem való a gyalogos forgalomba, akkor viszont minden előnye el fog veszni.

Egyébként semennyire sem környezetbarát az ilyen közlekedés, mivel a legtöbben gyaloglás vagy kerékpározás helyett használják.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.07. 08:22:07

@Zabalint:

Az 1. ponton egyszerű lenne segíteni. Be kellene vetetni a szerződési feltételek közé egy parkolási kódexet, aki megszegi, azt először megbüntetni, ha többször teszi, kizárni. A technikai feltételek adottak, az ilyen járművekben van GPS meg mindenféle érzékelő, amikkel pontosan lehet naplózni, hogy ki mikor hova tette le a járgányt. A büntetés meg leszedhető az illető kártyájáról.

A 2. pont egyrészt lefedettség, másrészt támogatás kérdése: kell ember, aki szükség szerint átmozgatja a járműveket. Ez egyébként a dokkolós rendszereknél is gond lehet, oda is kell ilyen támogatás. De az biztos, hogy a felhasználó sose lehet teljesen biztos abban, hogy lesz járgánya. Ez van. Ha ez nem túl gyakori, akkor ettől még lehet népszerű

+1: Igen, ezeket a bringákkal illetve a robogókkal egységesen kellene szabályozni. Hogy ezzel elvesztik-e minden előnyüket, azt nem tudom. Végülis a bringának és robogóknak van előnyük a városban járdahasználat nélkül is.

Az, hogy ez a mostani divathullám kifullad-e, azt majd meglátjuk, én nem merném megjósolni.

A környezetbarátság egyébként jogos aggodalom, az szerintem se környezetbarát, ha gyaloglás vagy kerékpározás helyett terjed el. Ebből a szempontból egyébként a villanymotoros bringák terjedése is zavar. Kérdés, hogy az általános nemtetszéssel megyünk-e valamire.

Mésfelől pedig ezek a meghajtott eszközök nyújthatnak alternatívát az autóhasználatra olyanoknak, akiket zavar, hogy a bringa erőkifejtést igényel és izzaszt. Persze csak ezért biztos nem váltanak, ahhoz más is kellene, de ez messzire vezet...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.07. 08:26:05

@Balambér Kovács: Na, akkor Neked, meg mindenkinek, aki hasonlókkal jött vagy jönne, iderakok egy részletet egy korábbi posztomból:

"További szájbarágó trolloknak, immár röviden:
Kérdés: Most komolyan egy ilyen piszlicsáré ügyről posztolsz?
Válasz: Igen. Most komolyan egy ilyen piszlicsáré ügyben kommentelsz?"

Medgar 2019.10.07. 09:20:00

@Benbe: A KRESZ szerint nem minősülnek közlekedési járműnek az elektromos rollerek

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.07. 09:37:35

@Medgar: Ez legfeljebb annyiban számít, hogy más paragrafust sért az ottléte, ha nem jármű. Egyébként a második képen az szerintem nem roller.

Medgar 2019.10.07. 09:45:32

@promontor: Egy gördeszka pl. nem tud tilosban parkolni, és ezek is mint a gördeszka hivatalosan sport és hobbieszközök.

Egyébként meg:
www.bonuszbrigad.hu/monsteroller-berles-b122855

lenörd hofstadter 2019.10.07. 09:48:49

"Azonban figyeljük meg, hogy befelé dől és emiatt, elsősorban a benyúló kormány és visszapillantó tükör révén, az út felét elfoglalja."

Ha egy picit jobbra lépsz fényképezés közben, akkor meg lehet róla olyan képet is csinálni, mintha az egész utat elfoglalná. Extrém nézőpontot választva akár a teljes úttestre is rálóg a bokrokon túl. Csak akarat kérdése, nem kell szégyenlősnek lenni...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.07. 10:00:48

@Medgar: Nem hagyhatsz az úton semmit, ami nem jármű.

Egyébként attól, hogy a Bónuszbrigád rollernek hívja, attól az még nem az. Mint ahogy elektromos kerékpárnak sem számít attól, hogy ők azt állítják. Hogy valójában mik ezek, arról megoszlanak a vélemények, ahogy az az index vonatkozó cikkeiből is kiderül...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.07. 10:09:17

@lenörd hofstadter: Ha a visszapillantó tükörtől húzol lefele egy függőlegest, elég jól látszik, ténylegesen mekkora területet foglal el a járgány az útból, nézőponttól függetlenül. Több képem is van különböző szögekből, ezt a módszert alkalmazva mindegyiken ugyanúgy látszik, hogy az út felét foglalja el.

_B_ 2019.10.07. 12:35:32

Mostanában a Szabadság és Erzsébet híd közti amúgy is siralmasan szűk gyalog+bicajútra szokták letámasztani ezeket a szarokat. Még véletlenül sem a fák közé (ott nem akadályozna senkit)

Zoli8181 2019.10.07. 14:15:07

@Meister: itthon is baszták már bele a Dunába, a legnépszerűbb reggeli rádiós műsorban meg értetlenkedik a a kedvenc műsorvezetőm (nem a Sebestyén), hogy hogy lehet valaki ekkora tuskó, hogy használat után belebassza a vízbe...gyanítom ez is kultúráltan lett letéve...mondjuk amilyen percdíjai vannak nem is csodálom, hogy bárhol ott hagyják...elindul bulizni félúton összefut a haverjaival akik gyalog vannak és abban a pillanatban otthagyja

rnz 2019.10.07. 15:22:40

Ha átállsz autókra, minden sarkon találsz egyet, akik valóban tahón parkolnak, pedig még csak nem is rendszám nélküli kölcsön szarok. Azt hiszem az egész város fellélegezhetne, hogy ha a posztban szereplő 2 példa lenne a legnagyobb gondunk. Mondjuk én szívem szerint vagy be is tiltanám, de legalábbis jelentősen szigorítanám az ezekre vonatkozó szabályokat.

lenörd hofstadter 2019.10.07. 15:40:01

@promontor: Igen, ez működne ha az a fránya perspektíva nem lenne a dologban. De ott van. Mindegy, felőlem annyit foglal amennyit akarsz, a végén még telezokogod éjjel a párnádat...

Adam Makkos 2019.10.07. 17:20:52

@Medgar: Rosszul tudod. Gépjárműnek nem minősül, de járműnek igen. Ahogy a kézikocsi is, a lovaskocsi meg a kerékpár.

kéki béla 2019.10.09. 00:44:03

@Adam Makkos: milyen jármű? Segítenél kategorizálni? Mert szerintem egyelőre a gördeszka kategóriájában vannak... (értsd: a vonatkozó szabályok alapján kb. annyira számítanak járműnek, mint egy gördeszka)

Adam Makkos 2019.10.09. 09:10:24

Igen, a gördeszkával van egy kategóriában. Örülök, hogy sikerült felfogni. Tehát jármű. Ha az úttesten közlekedsz vele (merthogy járdán nem szabad), akkor a parkolóból elinduló autónak elsőbbséget kell adnia neked. Mert járművel közlekedsz.
Szerintem a gépjárművel kevered. Kicsit frissiteni kellene a kresz ismereteidet.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2019.10.09. 09:49:13

@Adam Makkos: A gördeszka biztosan nem minősül járműnek. A Kresz szövegébe bele lehetne tuszakolni ilyen értelmezést, de a jelenleg elfogadott joggyakorlat az, hogy nem számít járműnek, mint ahogy a klasszikus, csak ember által hajtott roller sem. Aki ezekkel közlekedik, az gyalogos.

A képeken látható elektromos motorral (is) meghajtott eszközök esete nem ilyen egyértelmű, megoszlanak a vélemények.

kéki béla 2019.10.09. 12:10:10

@Adam Makkos: a gördeszka nem jármű, te nagyonhülye!

Flavius Mundus Puncius 2019.10.10. 08:52:41

@Adam Makkos: "Mivel az elektromos rollerek és a segwayek Magyarországon egyelőre nem minősülnek járműveknek, hamarosan módosulhat a KRESZ, árulta el Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az InfoRádiónak."

index.hu/belfold/2019/10/09/elektromos_roller_segway_kresz-modositas/
süti beállítások módosítása