HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Promontor szemiobjektív sörszelektáló algoritmusa

2011.06.08. 07:06 promontor

Promontor mérnök, és mint ilyen, hajlamos mindent alaposan megtervezni. Még a cseh sörfesztiválon efogyasztandó sörök kiválasztását is komoly tudományos kutatómunka előzte meg, amelynek eredményét az alábbi táblázatban foglaltam össze.

Az alkalmazott módszertan a következő:

  1. Ami itthon könnyen beszerezhető, azt mindenképp kizártam, még akkor is, ha egyébként nagyon szeretem. Ezeket pirossal jelöltem.
  2. Általában azokat a fajtákat is kizártam, amik ugyan némi utánjárással, speciális helyeken, de beszerezhetőek, kóstolhatóak. Ezeket tehát szintén pirossal jelöltem. Bizonyítandó, hogy a sörkiválasztás nem feltétlenül egzakt tudományág, itt egy-két kivétel azért becsúszott: vagy azért mert kóstoltam már őket és kedvenceim (pl a Ferdinánd barna), vagy azért, mert még nem kóstoltam, de valamiért izgatnak (pl. a Rebel): ezeket sárgával jelöltem.
  3. Ami ezek után maradt, azok az itthon beszerezhetetlen (és nem mellesleg Prágában se könnyen megtalálható) "egzotikus" sörmárkák. Na én ezekre fogok elsősorban rászállni: ezek lettek a zöldek. Itt is van kivétel, az Eggenberg. Ez ugyan itthon elérhetetlen, viszont összel Cesky Krumlovba készülünk, ott lesz alkalmunk kóstolni.

Jöjjön tehát a táblázat:

 Sörmárka (választék)Magyarországi beszerezhetőség Megjegyzés
 Csapolva  Palackozva
 Pilsner Urquell bárhol 
 Ferdinand (3)  Ferdinánd Monarchia Sörház  csak a kedvenc barnát, ha lesz
 Postřižinské (5)  Hrabal 
 Regent (2)   
 Krušovice (4) néhol (barna,világos) az "új" típusokat
 Březňak (2)   
 Starobrno   
 Jarošov itt-ott  
 Staropramen bárhol hacsak nem "új" fajta
 Velkopopovický Kozel bárhol szvsz a kőbányai kakukktojásfőzetet csapolják majd, sajna
 Zubr   
 Litovel itt-ott G-Roby talán, mert még nem kóstoltam
 Černá Hora (2) Pivo Pivo, csakajósör 
 Černá Hora Velen Pivo a búzasört hagyjuk a bajorokra
 Budvar néhol 
 Budweiser 1795 ? néhol 
 Samson ?  
 Primator (4)  csakajósör mert nem ízlenek
 Eggenberg (3)   majd Cesky Krumlovban
 Herold (3)   
 Bernard Pivo Pivo, csakajósör, bernard finom, de már sokszor ittam
 Démon Pivo  talán, mert még nem kóstoltam
 Rebel Pivo talán, mert még nem kóstoltam

Természetesen az előzetes terveket adaptívan a helyszínen tapasztalt körülményekhez kell igazítani. Pl. nem tudni az egyes márkák konkrétan melyik főzetükkel jönnek, itt lehetnek kellemes vagy éppen kellemetlen meglepetések. Az előbbibe tartozna pl. ha a velke popoviceiek az itteni trónbitorlófőzet helyett eredeti fekete Kozelt csapolnának. Az adaptív reagálás témakörébe tartozik még a sorok hosszának, az esetleges készlethiányoknak, meg persze véges sörfogyasztási kapacitásaimnak a figyelembe vétele.

Ugyancsak felhívnám a figyelmet a sorrend fontosságára, bár ezügyben különböző iskolák léteznek: van aki egy fajta-ízvilág alapos körbejárására esküszik, én inkább az egy ilyen, egy olyan, avagy az "ellentétek vonzzák egymást" elvén alapuló metodika híve vagyok.

Persze valami halvány gyanú motoszkál bennem, hogy ha netán valaki a fenti (vagy ahhoz hasonló) tudományos megalapozottságú előtanulmányok alkalmazása helyett spontán módon odamegy, találomra kiválaszt néhány ismeretlen márkát, bekap egy hermelint vagy utopencit és közben egy jót beszélget a haverokkal, az valószínűleg ugyanolyan jól fogja magát érezni.

Szóval lehet, hogy nem kéne túlbonyolítani ezt a dolgot...

14 komment

Címkék: budapest ajánló sör cseh konyha cseh sör cseh sörfesztivál

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr542965227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.08. 20:00:40

Első napi villámtapasztalatok:

1) A hely kicsit zsúfoltabbnak tűnik, mint tavaly.
2) 5 körül még nem volt sor, kivéve a kasszánál. ahol a Cseh oroszlánokat kellett beszerezni. Itt se volt vészes, kb. öt percet kellett várni. Mindazonáltal nem tudom, hogy fogják este és hétvégén bírni.
3) A sörök választéka egyelőre hiányos, Krusovicéből pl. csak 2 fajta volt, Heroldból se volt csapon három fajta és pl. a Zubr-t se találtam meg...

És a sörök:

Herold barna ( www.pivovar-herold.cz/black_lager.html ): Nagyon finom, selymes, enyhén keserű barnasör, nagyon ízlett.

Krusovice Imperial: Eredetileg a Malvazt akartam kóstolni, de az nem volt. Aztán meg Musketyr se. Ekkor kellett volna arrébb menni, de ehelyett kértem Imperialt, ez pillanatnyi elmezavar volt, hiszen ugye a módszertant is megszegtem, de el is nyertem méltó büntetésem, mert elég ízetlen darab... A nap csalódása.

Regent vörös (azt hiszem, ez az: www.pivovar-regent.cz/cz/produkty/pivo/petr-vok ) Nagyon kellemes, enyhén kesernyés, enyhén karamelles íz. A Krusovice után kifejezetten ízlett, de a nap legjobb söre azért a érezhető előnnyel a Herold barnája maradt.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.09. 21:01:33

Második nap, számomra a fesztivál fénypontja, lévén ekkor kaptam "hosszú kimenőt"...

Breznak barna: kicsit kávés/csokis, kifejezetten száraz, a dombóvári Kissler barnájára emlékeztet, szerettem. A nap legjobbja.

Jarosov: harmadszor ittam Jarosovot, harmadszor is semmilyen világos ivósörnek gondolom, elmegy, de semmi különös...

Herold félbarna: ez nagyon ízlett, de az istennek nem tudnám megmondani, mitől...

Litovel Morava:ez megint olyan átlagos-semmilyen-mindennapos világos ivósör. Nagyon kellemes, meg minden, de semmilyen markáns emléket nem hagy.

Rebel: Ez egy barna a végére, sajna ötödik sörként már képtelen vagyok bármi érdemit mondani róla, hacsak azt nem, hogy érthetetlen, ilyen névvel miért barna, ahelyett, hogy vörös lenne (hahaha...), pláne, hogy szintén a Pivonak, van egy Démon nevű vöröse, ami meg ugye magyar szemmel fekete kéne, hogy legyen: ezek a csehek fordítva ülnek a lovon, na...

Akárhogy is, majd a Pivoban repetázni kell ezügyben...

További szolgálati közlemények:

Kajáltunk is, a csülök-knédli-káposzta trió jó, a morva veréb nem annyira. Nem cseh, de remek a kenyérlángos: érdekes, hogy mostanában minden vurstliban ezt mérik, de ilyen jót, mint itt, még sehol nem ettem.

Lehet kapni Staropramen, Ferdinand es Regent korsót, ez utóbbi a legpofásabb. Van továbbá poló és pár üveges sör is (Ferdinand és Hrabal)...

malvin1 2011.06.10. 15:56:30

[i]...a csehek fordítva ülnek a lovon,[/i]

Lehet, hogy azért gondolod így, mert ez már az 5. volt? :)
De félretéve a tréfát, én ma (3.nap) kóstoltam meg a Rebel-t. Hát ennél barnább már nem nagyon lehetne.

Mellesleg lehet, hogy a csapos tévedett, és ezt mások is észrevehették, mert ma már a vásárlóknak is láthatóan ki van írva (meglehetősen hevenyészetten) hogy baloldalt a Rebel, jobboldalt a Demon.

malvin1 2011.06.10. 20:11:10

Most már egészen biztos, hogy a csapos tévedett, mert amikor pár órával később meg akartam kóstolni a Demont, már nyúlt is a Rebel csap felé... aztán meggondolta magát.

Szóval ma a Rebel barna (szinte fekete), a Demon viszont inkább csak félbarna mint vörös.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.06.10. 22:39:25

@promontor: Pontosan ezek voltak a kedvenceim - mármint a Breznak barna és a Herold félbarna. A barna nekem nem jött be annyira a Heroldtól, bár akkor már keveredtek az ízek.
Én a Pivo Démont is bírtam, bár az valóban nem volt újdonság...
Sajnos a Regent nem volt csapon, amikor ott voltam. Kár, mert jó kis sör, és nagyon kedvelem Trebont is.
(rzs betűket nem találtam a billentyűzeten)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.11. 09:14:46

@malvin1: Nálam nem tévedett a csapos, a Rebel fekete volt, ahogy az kell.

A viccelődés arra vonatkozott, hogy szerintem a Démon az inkább fekete sörhöz való név lenne, a Rebel meg inkább vöröshöz, azaz pont fordítva, mint ahogy a csehek elnevezték őket. Azt hittem, ez csak az én egyéni viccelődésem, de ha a csapos néha fordítva csapolta őket, akkor ezek szerint van benne valami...

@pif: Ha végignézek a tesztelt választékon, akkor azt kell mondjam, hogy a barna/félbarna vonal sokkal jobban bejött nekem, mint a világosak. Na ja, Svijansky nem volt, Bernardot meg Urquellt a pedig a "metodika" miatt nem ittam... ;-)

És igen, egy adott időpillanatban mindig volt hiányzó sörfajta...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.11. 09:30:16

Péntek, számomra valószínűleg a zárónap, hétvégén nem lesz alkalmam elugrani.

Ezúttal egy hermelint kaptam be, nnagyon finom volt (Ferdinánd Sörházas, az jó szokott lenni...), bár jobban passzolt volna hozzá valamilyen cseh kenyér a semmilyen magyar helyett.

Krusovice Malvaz, a nap nyertese, viszonylag testes, harmonikus sör, sok bújkáló ízzel, a végén enyhén kesernyés utóízzel.

Breznák világos, ez nem volt olyan jó: ivósörnek tökéletes, de ínyenckedós kóstoláshoz nem annyira, ahhoz túlságosan "sima"...

Az tudja valaki, hogy Zubr miért nem volt? Vagy volt?

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.06.11. 10:11:46

@promontor: Abszolút egyetértek. Egyetlen világos jött be, de az az olmützi promo világos volt (Moritz, ha jól emlékszem), amit a kvargli mellé adtak. És nem azért jött be, mert nem kellett érte fabatkát fizetni...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.13. 21:38:42

Bónusznap ( www.csehsornapok.com/index.php/hirek ), azaz Pünkösd Hétfő.

Amiért elsősorban a feleségemnek tartozom köszönettel, aki - látva a váratlan lehetőségtől teljesen felvillanyozott Promontort - megértően kimenőt adott délutánra.

Persze köszönettel tartozom a szervezőknek is, még akkor is, ha egyébként gyanítom,hogy a bónusznapra a megmaradt sörkészletek lefogyasztása miatt került sor.

Ami felveti a kérdést, hogy a látogatók voltak-e kevesebben, mint tavaly, vagy a készleteket méretezték túl. Remélem inkább az utóbbi, mert félek, az előbbi esetleg véget vetne ennek a minden apró hibája ellenére is remek rendezvénynek.

Akárhogy is, én a magam részéről nagyon örültem a mostan hirtelen támadt lehetőségnek, bár nagyon nagy mértékben nem volt alkalmam a készletapasztáshoz hozzájárulni a szűkre szabott időkeret miatt.

Szóval nézzük a mai termést:

1) Démon, félbarna: nagyon kellemes kezdősör, talán egy halány árnyalatnyival az édesebb irányba billen az íze, de ott bújkál a kellemes keserű is. Nekem a korábban kóstolt félbarnák (Malváz, Herold) jobban bejöttek, de ez se rossz.

2) Regent barna, ez viszont egy csodás nedű, pörkölt, enyhén kávés és határozottan keserű sör ez is amolyan kicsit Guiness felé hajló cseh stílustanulmány.

3) Breznák barna: Már majdnem odébbálltam, amikor kihirdették a Breznák pultnál a féláras akciót. Ezt nem hagyhattam ki és gyorsan kikértem egy korsóval a csütörtöki nyertesből. Most sem csalódtam benne, viszont meg kellett állapítsam, hogy ez és a pont előtte kóstolt Regent nagyon egy tőről fakad: kizárt, hogy egy vakteszten meg tudjam különböztetni őket. De lehet, hogy majd további tanulmányokat eszközlök ezügyben.

Zárásként egy csütörtök esti történet(ecske):

Összeakadtunk egy még nálunk is régebb óta (30 éve) Prágát járó sörbaráttal, akivel némi telefonban tárolt prágai kocsmai fényképnézegető licit (mi az Ökörben/Tigrisben, ő az Ökörben/Tigrisben, stb.) során végül ő lett a "nyertes" egy olyan Vencel téri kocsmával, ahol vasútmodellek szállítják a sört az asztalokhoz. A megadott név és cím alapján aztán ki is gugliztam gyorsan a helyet: praha-en.vytopna.cz/

Bár az árak alapján azért ez egyértelműen egy turistákra optimalizált helynek tűnik, azt hiszem legközelebb azért mindenképp meglátogatjuk: a sör-kisvasút kombó a férfiúi lélek olyan gyermeki húrjait szólaltatja meg, aminek lehetetlen ellenállni...

malvin1 2011.06.14. 13:45:49

@promontor: azért nem értettem a viccet, mert az én fejemben a Rebelhez nem kapcsolódik semmiféle szín, a Démonhoz pedig ha valami, akkor éppen a vörös.

A bónusz nappal kapcsolatban tévedsz.
Mivel az első napon volt ugye egy kis csúszás, én jobb híjján szóbaelegyedem egy szervezővel (bonyolítóval), aki éppen az üveges söröket árúsító pavilont őrizte, amíg az árús megpróbálta valahol kideríteni, hogy akkor most mit hány oroszlánért is fognak árulni. Szóval, már akkor megkérdztem, hogy miért is lesznek pont pünkösd hétfőn zárva, és már akkor azt a választ kaptam, hogy nyitva lesznek, mivel nemrég megkapták az önkormányzati engedélyt a nyitvatartásra.

Tehát a bónusz nap nem volt "trükk", az egynapig érvényes jegyek viszont igen. Az "informátorom" szerint ez egy, a fogyasztást serkentő fogás: ha valaki egyszer megvásárolta a jegyeket, akkor azokat nem fogja elveszni hagyni.

A sörökről: sajnálhatod, hogy a metodikádban nem szerepeltek a Primator sörök. Szerintem barna és félbarna kategóriában azok voltak a legjobbak. Erre sokan mások is rájöhettek, mert vasárnapra mindkettő elfogyott. (Amit helyettük csapoltak, már messze nem volt olyan jó, mint amivel indultak).
A világos sörök közül pedig nekem a Bernard ízlett a legjobban.
Persze ez csak egy szubjektív (nem tudományos) vélemeény.

u.i. nem ismersz véletlenül olyan blogot, ahol a Békéscsabai sör- és csülökfesztivált tárgyalják ki?
Volna néhány "élményem" (nem a sörökkel hanam a lebonyolítással kapcsolatban), amit szeretnék közzétenni.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.14. 18:02:31

@malvin1: Primátor ügyben valószínűleg a Kontár Komlókutatón olvasott jó pár nem éppen pozitív kritika riasztott el, amit megerősített egy kb. másfél éve próbaképpen beszerzett palack (valamelyik barna) kóstolása, ami nekem nagyon nem ízlett.

De elég sokan nyilatkoztak mostanában dicsérőleg ezekről a sörfesztivál kapcsán, úgyhogy valószínűleg majd jövőre módosítok a módszertanon és adok a márkának még egy esélyt.

A bónusz nap kapcsán azt vélelmezem, hogy bár az engedélyt beszerezték, a hét elején még biztos nem volt meg a döntés arról, hogy hétfőn is lesz. Szerintem ezt attól tették függővé, hogy marad-e sör. Ezt az "elméletet" szerintem alátámasztja az is, hogy csak hétvégén kezdték el reklámozni az extra napot, addig nem nagyon lehetett róla tudni.

A jegyről többen mondták, hogy a hamisítások miatt kellett minden nap új. Egyébként meg rajta volt, hogy utólag a Ferdinándban beváltható, ez legalábbis a közönség egy részénél csökkentette azért a "költéskényszert".

Csabai cSör És Csülök ügyben esetleg velük próbálkozhatsz: csabafigyelo.blog.hu/

(Egyébként a gugliban a blog és fórum kulcsszókat kombinálva az adott témával mindig elég jól megtalálható, amit keresel...)

Különleges Sörök Boltja 2012.06.13. 10:05:17

Felhívom a figyelmét, minden kedves sörbarátnak, hogy a fent található táblázat réges-régen elavult! Többek között a
Breznák, Bohemia, Hrabal,Starobrno, Staropramen Granát sörök az Adria Sétány 8/A alatt fellelhetőek!

csehsorfesztival · http://pivo.hu 2012.11.26. 21:44:38

VÁLTOZÁS: a krumlovi Eggenberg már Pesten is "elérhető", csapolva és üvegben:
www.csehsorfesztival.com/Tablazatos/Eggenberg.htm

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.11.26. 22:52:47

@csehsorfesztival: Köszönöm az infót, bár amúgy már hallottam a választékbővülésről.

Nemrég voltam Krumlovban, tudom ajánlani mindenkinek az Eggenberg söröket. A füstölt változat is ízlett, szemben a "klasszikus" a Schenkerlákkal, ugyanis az utóbbiak nekem mértéktelenül füstöltek voltak, mintha folyékony Karaván sajtot ittam volna, míg az Eggenberg finoman füstölt, a többi íznek is marad hely benne.

@Különleges Sörök Boltja: Hamár "szolgálati közlemények. Ha valaki idetéved, ez a bolt már itt van: csehremekek.blogspot.hu/2012/11/kulonleges-sorok-boltja.html
süti beállítások módosítása