Olvasom, hogy tavaly 361 ezer bliccelőt kaptak el a BKV ellenőrök és a pótdíjbevétel 800 millió forintra rúgott.
A 361 ezer elsőre hatalmas számnak tűnik. Budapestnek 1,7 millió lakosa van és ha feltételezzük - persze nyilván nem így van - hogy a 361 ezer bliccelő külön személy, akkor ez azt jelentené a főváros lakosságának 21 %-a bliccel. Ez egyébként akár igaz is lehetne, hallottam én már olyan becslést is, amely szerint a bliccelők aránya akár 30-40%-os is lehet.
Azonban ezt a számot nyilván nem így kell értelmezni. Ugyancsak a BKV statisztikája (illetve becslése, gondolom) szerint évente kb. 1,3 milliárd utast szállítanak, azaz ez nyilván nem ennyi személyt, hanem ennyi utazást jelent: naponta 3,7 milliót. Ennek az évi 1,3 milliárd utazásnak a során kapnak el bliccelőket, összesen 361 ezer alkalommal.
Nézzük csak, ez nem tűnik túl hatékonynak, ugyanis ez azt jelentené, hogy a leleplezett bliccelések száma az a teljes utazásmennyiségnek alig észrevehetően picinyke része, mindössze 0,027%-a (361000/1300000000). Akkor, amikor ezt a bliccelést a BKV maga 30-40%-ra becsüli. De számoljunk csak 20%-al: ebben az esetben az 1,3 milliárd utazásból 260 millióra becsüljük a ki nem fizetetteket, ennek az elkapott 361 ezer bliccelés még mindig csak 1,3 ezreléke. Ezer utazásból egy, nagyjából. Ha én bliccelő lennék, nem igazán rettentene el ez az arány.
Persze mondhatnánk, hogy az ellenőrzés pénzügyi hatása ennél jóval kedvezőbb, hiszen az ellenőrök jelenléte önmagában csökkenti a bliccelést és jegybevételt generál: a metrón az ellenőrök láttán a bliccelők is gyakran eleve jegyet váltanak, a villamosokon meg nyilván sokan még az utolsó pillanatban kezelik a náluk lévő "vészjegyet" egy ellenőr felszállásakor.
Akit meg elkapnak, az ugye nemcsak azt az egy utat fizeti ki, hanem a büntetés (helyben fizetve hatezer, utólag 12 ezer) nagyjából egy havi bérletet fedezne. Már persze elvileg. A gyakorlatban a 800 milliós pótdíjbevételt összevetve a 361 ezer alkalommal, azt kapjuk, hogy ez alkalmanként csupán 2216 forint, azaz valahol a BKV pótdíjbehajtási hatékonysága ugyancsak csapnivaló.
De azért az ellenőrzés pénzügyi hatása még így is felülmúlja a fentebb említett 13 ezreléket. Ha a 2010-es BKV jelentés adataival számolunk (gondolom nem nagy az eltérés a 2011-es adatoktól), akkor a jegybevétel kb. 50 milliárd forint lehetett, ennek a 800 millió már 1,6%-a, sőt, ha a becsült 20% bliccelés alapján 10 milliárdra tesszük a kieső jegybevételt, akkor ennek már 8%-át behozzák az ellenőrök.
Hogy ez sok vagy kevés, azt nyilván mindenki eldöntheti maga.
Szerintem mindenesetre elszomorító, hogy már húsz éve folyamatosan megy a szövegelés arról, hogy most már tényleg nemsokára elektronikus jegyrendszer lesz, meg sorompók a metróban, meg elsőajtós felszállás, meg hasonló szuper bliccelésírtó megoldások, azonban a gyakorlatban ezekből lényegében semmi nem valósul meg. Pedig nem valami ördöngősségről van szó, ezek a megoldások a világ más nagyvárosokban működnek és nyilván megérte őket bevezetni és megéri őket működtetni. Mi húsz éve képtelenek vagyunk ezeket itthon megvalósítani.
Pedig évi 8-9 milliárd pluszbevételért megérné, nem? És akkor talán akkor Tarlósnak is ennyivel kevesebb milliárdot kellene kikönyörögnie...