HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

BKV: bliccelők, ellenőrök, hatékonyság

2012.01.09. 08:09 promontor

Olvasom, hogy tavaly 361 ezer bliccelőt kaptak el a BKV ellenőrök és a pótdíjbevétel 800 millió forintra rúgott.

A 361 ezer elsőre hatalmas számnak tűnik. Budapestnek 1,7 millió lakosa van és ha feltételezzük - persze nyilván nem így van - hogy a 361 ezer bliccelő külön személy, akkor ez azt jelentené a főváros lakosságának 21 %-a bliccel. Ez egyébként akár igaz is lehetne, hallottam én már olyan becslést is, amely szerint a bliccelők aránya akár 30-40%-os is lehet.

Azonban ezt a számot nyilván nem így kell értelmezni. Ugyancsak a BKV statisztikája (illetve becslése, gondolom) szerint évente kb. 1,3 milliárd utast szállítanak, azaz ez nyilván nem ennyi személyt, hanem ennyi utazást jelent: naponta 3,7 milliót. Ennek az évi 1,3 milliárd utazásnak a során kapnak el bliccelőket, összesen 361 ezer alkalommal.

Nézzük csak, ez nem tűnik túl hatékonynak, ugyanis ez azt jelentené, hogy a leleplezett bliccelések száma az a teljes utazásmennyiségnek alig észrevehetően picinyke része, mindössze 0,027%-a (361000/1300000000). Akkor, amikor ezt a bliccelést a BKV maga 30-40%-ra becsüli. De számoljunk csak 20%-al: ebben az esetben az 1,3 milliárd utazásból 260 millióra becsüljük a ki nem fizetetteket, ennek az elkapott 361 ezer bliccelés még mindig csak 1,3 ezreléke. Ezer utazásból egy, nagyjából. Ha én bliccelő lennék, nem igazán rettentene el ez az arány.

Persze mondhatnánk, hogy az ellenőrzés pénzügyi hatása ennél jóval kedvezőbb, hiszen az ellenőrök jelenléte önmagában csökkenti a bliccelést és jegybevételt generál: a metrón az ellenőrök láttán a bliccelők is gyakran eleve jegyet váltanak, a villamosokon meg nyilván sokan még az utolsó pillanatban kezelik a náluk lévő "vészjegyet" egy ellenőr felszállásakor.

Akit meg elkapnak, az ugye nemcsak azt az egy utat fizeti ki, hanem a büntetés (helyben fizetve hatezer, utólag 12 ezer) nagyjából egy havi bérletet fedezne. Már persze elvileg. A gyakorlatban a 800 milliós pótdíjbevételt összevetve a 361 ezer alkalommal, azt kapjuk, hogy ez alkalmanként csupán 2216 forint, azaz valahol a BKV pótdíjbehajtási hatékonysága ugyancsak csapnivaló.

De azért az ellenőrzés pénzügyi hatása még így is felülmúlja a fentebb említett 13 ezreléket. Ha a 2010-es BKV jelentés adataival számolunk (gondolom nem nagy az eltérés a 2011-es adatoktól), akkor a jegybevétel kb. 50 milliárd forint lehetett, ennek a 800 millió már 1,6%-a, sőt, ha a becsült 20% bliccelés alapján 10 milliárdra tesszük a kieső jegybevételt, akkor ennek már 8%-át behozzák az ellenőrök.

Hogy ez sok vagy kevés, azt nyilván mindenki eldöntheti maga.

Szerintem mindenesetre elszomorító, hogy már húsz éve folyamatosan megy a szövegelés arról, hogy most már tényleg nemsokára elektronikus jegyrendszer lesz, meg sorompók a metróban, meg elsőajtós felszállás, meg hasonló szuper bliccelésírtó megoldások, azonban a gyakorlatban ezekből lényegében semmi nem valósul meg. Pedig nem valami ördöngősségről van szó, ezek a megoldások a világ más nagyvárosokban működnek és nyilván megérte őket bevezetni és megéri őket működtetni. Mi húsz éve képtelenek vagyunk ezeket itthon megvalósítani.

Pedig évi 8-9 milliárd pluszbevételért megérné, nem? És akkor talán akkor Tarlósnak is ennyivel kevesebb milliárdot kellene kikönyörögnie...

20 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv magyarország latolgatok

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr983522997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

palsson 2012.01.09. 09:21:06

Nem is beszélve arról, hogy az elektronikus beléptetés megoldaná azt az abszurd helyzetet, hogy a bérlet nem az igénybevételhez hanem az igénybevevőhöz kötött. Nonszensz, hogy noha soha nem utazunk egyszerre BKV-n a párommal, mégis két bérletet kell(ene) vennünk... Egy elektronikus rendszer erre is jó megoldás (ld. a világ összes általam ismert metróhálózatát)

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2012.01.09. 09:43:59

Látom, megint előtört belőled a mérnök, vagy a látens folyamatelemző...
Kár, hogy akiknek ez lenne a dolguk, azoknak nem...
Nekem ott cseng a vészcsengő, hogy van egy 30-40% becslés, ehhez képest a leleplezések száma elhanyagolható.
Én kétfajta ellenőrrel szoktam találkozni:
1. Biodíszlet a metrómegállóban. Ezeknek elég ha a bérletemet akár fejjel lefelé meglendítem, tovább nem terjed az érdeklődésük.
2. A buszos, villamosos fajta, ezek általában udvariasak, segítőkészek - legalább is amerre én járok -, volt már olyan, hogy inkább velük szimpatizáltam, és fordítottam angolra a "külföldinek"...

De még a második típust sem izgatja, hogy soha nem töltöm ki a bérletszelvényt... Hogy miért? Mert a feleségem is használja...
@palsson: uh. teljesen fölösleges az elektronikus rendszer, megoldható ez "anélkül" is... ;-)

palsson 2012.01.09. 09:46:13

@jacint70: Hát éppen ez az, hogy a jogkövető attitűdnek nem használ a mai rendszer. Értelmes szabályokat könnyebben/szívesebben betartana az ember (vagy legalábbis kevésbbé lázadozna, ha "bevasalják" rajta)

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2012.01.09. 10:27:52

@palsson: Nem lázadozunk, megoldjuk...
Azt hiszem, itt megérkeztünk egy másik problémához...
Miszerint, ha egy szabályozásban vannak nyilvánvaló hülyeségek, akkor az azért is baj, mert így a normál részeket se veszi senki komolyan.
Esetünkben ez azt jelenti, hogy ha a bérleten nem lenne bérletigazolvány azonosító szám, hanem csak fel kéne mutatni, akkor a következő lenne:
1. Ha egy családban mindkét felnőtt napi szinten használja a BKV-t, pl. mert mindketten dolgoznak, akkor úgyis kell a két bérlet, de ki is használják mindkettőt.
2. Ha meg nem - pl. a Zasszony gyesen, így ritkán BKV-zik, én meg itthon dolgozom -, akkor meg miért fizessek kettőt, ha csak egyet használok ki.

atleta.hu · http://www.atleta.hu 2012.01.09. 10:49:23

@palsson: Az, hogy szemelyhez van kotve a berlet az nem technologiai, hanem uzleti kerdes. Nyilvan nem kell elektronikus rendszer ahhoz, hogy atadhasd valakinek a berletet. Sot, egyszerubb is lenne papir alapon is, mert nem kene berletigazolvany, csak maga a szelveny.

A berlet egy altalanydij, amit az alapjan hataroznak meg (remelhetoleg, illetve normalis cegeknel), hogy atlagosan mennyit hasznaljak egy dijert cserebe a szolglaltatast. Ha atruhazhato a berlet, akkor nem nehez belatni, hogy dragabbnak kell lennie. Persze lehetne olyan konstrukcio is - dragabban, azoknak, akiknek ez megeri.

OpenDog 2012.01.09. 14:34:29

Ez ezer bliccelő naponta. Kíváncsi vagyok, hány alkalmazott produkál ennyit.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.09. 19:21:23

@atleta.hu: És lőn (bár korlátozott célközönségnek...): www.bkv.hu/hu/eves_berletek/arckep_nelkuli_eves_budapest_berlet

@OpenDog: Óránként egy kapással számolva 1000/8=125, ez évi kétmillió/fő bérköltséggel számolva is 250 millió forint, plusz a karszalag, nyugta, behajtási költségek. Ez így még "nyereséges", gondolom, de ugye mennyivel jobb lenne egy rendes, zárt jegyrendszer...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.01.09. 19:36:15

@jacint70: Velem már előfordult, hogy megnézte. Igaz, jó régen. Sőt, olyan is volt, hogy felcsúszott a tokban és nem látszott, ennek megörült, hogy most jól lebuktat, kihúzta, aztán csalódottan elhúzta a száját, ahogy visszaadta.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.01.09. 19:45:47

A BKV nem szedi be a jogos bevételeit.

Azt kellene megtudni,miért nem.

ZBR 2012.01.13. 10:13:20

Egész jó, végre egy írás, ami számok szintjén is korrektül foglalkozik a bliccelők általi terhekkel.
- Valóban rossz a behajtási arány, ez annak köszönhető, hogy megoldható a kamucím bediktálása. Tehát az ellenőrök jogköreivel van a gond. A BKV hosszú évek után elérte, hogy közteresekkel ellenőrizhessenk, javult is a helyzet. Mi lenne, ha minden egyes ellenőrt kísérne közteres, vagy nekik lenne ilyen jogkörük? Ugyanakkor, hallottam már olyanról is, aki hamis közokirattal igazolja magát az ellenőrnek. Persze gondolom egy közteresnél ezt nem játssza be.
- Valóban rossz a felderítési arány is. De ez a morálnak és jegyrendszernek (utóbbiról tudni kell, hogy az 1960-as évek óta lényegében változatlan!) köszönhető. Bécs is remekül elvan az elektronikus jegyrendszer nélkül...

@palsson:
Akkor pl. nem ismered Brüsszelt. Ahol az RFID-s kártya személyhez kötött, olyannyira, hogy csak hatósági igazolvány alapján állítják ki és arcképet is nyomtatnak rá.

Xezs 2012.01.13. 18:35:01

@ZBR: "utóbbiról tudni kell"

Az előbbiről is.

És ebben nem kis szerepe van a szocializmusnak meg a CCCP-nek, hogy rohadjon meg aki kitalálta mindkettőt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.01.13. 21:14:27

@Xezs:

Nem ugyanaz az ember találta ki őket. Hozzáteszem,amit te szocializmus néven itthon megismerhettél, az nem ugyanaz, mint amit kitaláltak, és ezen a néven futott.

Xezs 2012.01.14. 11:30:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Tudom hogy nem ugyanaz találta ki. Többes számban kellett volna írnom: rohadjanak meg.

Tökmindegy, hogy itthon mi volt, a szocializmus meg a kommunizmus egy rakás szar. Nem véletlen, hogy nem terjedt el.

Tessék megnézni Észak-Koreát, vagy Kubát, rakás szar mindkettő.

Kína csak azért nem, mert időben felismerte, hogy nyitnia kell a kapitalista nyugati világ felé. Náluk egy érdekes kettősség van, szerintem már ők sem tudják, hogy mi a politikai berendezkedés odahaza.

ZBR 2012.01.14. 12:57:50

@Xezs:
Khhm... Nem értek egyet. A morálhoz nincs köze a szocializmusnak, CCCP-nek. Tudniillik akkoriban nem nagyon mertek volna az ellenőrrel g**izni.

Xezs 2012.01.14. 13:58:36

@ZBR: Én pedig úgy gondolom, hogy az állammal, és az államhoz köthető vállalatokkal szembeni ellenállás oda vezethető vissza.

Mert az akkori magyar állam a CCCP talpnyalója volt, ezért az emberek számára idegennek hatott.

És sajnos ezt az ellenállást mentették át sokan a mai világba, holott ez már teljesen felesleges.

Amennyire ez a kis ország független lehet, annyira pont függetlenek vagyunk (ennél jobban nem lehetünk sajnos) tehát értelmetlen lázadozni, szembenállni, rombolni-tombolni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.01.17. 00:16:08

@Xezs:

Szerintem te magad is tudod, hogy nemismerkedni szerettem volna veled, mindössze a véleményed megalapozottságára, illetve arra, van-e személyes élményed arról, amiről véleményt alkotsz, mindössze ennyire lettem volna kiváncsi.

Most már tudom hogy nincs.

Xezs 2012.01.17. 00:51:29

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ja, egy vitában nagyon fontos a másik életkora, mert az alapján lehet fiatal taknyosnak vagy éppen szenilis vén szarnak titulálni.

Én is tudom hogy nem ismerkedni akartál, szándékosan nem írom meg az életkoromat, mert itt most rohadtul nem az a téma.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.01.17. 01:28:02

@Xezs:
lehet fiatal taknyosnak vagy éppen szenilis vén szarnak
- Egyik sem áll szándékomban.

egy vitában nagyon fontos a másik életkora,
- Van amikor igen, hogy tudjam, a másik fél milyen tapasztalatokkal illetve előítéletekkel bír(hat).
süti beállítások módosítása