HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

A budai polgárok és a hóeltakarítás

2017.02.04. 08:26 promontor

Örök téma és aktuális is volt az elmúlt hetekben, hogy Budapesten valahogy nem megy a hóeltakarítás.

Panaszkodnak a gyalogosok, panaszkodnak a kerékpárosok. Nem takarítják a havat az önkormányzatok, nem takarítja az FKF, nem takarítja a BKV.

Szóval nagy a felháborodás, egyébként jogosan, ahogy az "hivatalosan" is megállapítást nyert.

Az már más kérdés, hogy a havat nem csak közületek, hanem magánemberek sem takarítják. Merthogy a háza előtti járdaszakaszokon mindenkinek magának kéne eltakarítania a havat, jeget, továbbá síkosságmentesítenie a járdát. Nézzük, hogyan teljesít a budapesti polgár, amikor nem másra kell mutogatni, hanem magának kellene megragadnia a lapátnyelet, kiszórni a homokot/zeolitot/faforgácsot.

Az alábbi fényképek február 3-án reggel készültek egy környékbeli utcán.

rakoutca_21_17_13_3_478x1184.jpg

Itt egyébként kertvárosi szinten viszonylag jelentős a gyalogosforgalom, az utca felső végénél ugyanis iskola, óvoda, posta, busz- és villamosmegálló található. Szóval reggelenként kis és nagy iskolások szoktak itt felcaplatni. Mostanában ilyen jégpályán.

Pedig a legutóbbi csapadék több mint 24 órája lehullott, február 2-án egész nap erősen olvadt, még éjszaka sem sűlyedt fagypont alá (vagy talán éppen csak) a hőmérséklet. Azaz idő bőven rendelkezésre állt volna a járda letisztítására és a feladat sem lett volna lehetetlen, nem kőkeményre fagyott jeget kellett volna feltörni, hanem egy olvadó, kásásodó hó-jég masszát.

És hogy mennyire nem lehetetlen feladatról van szó, azt ugyanennek az utcának egy másik lakója bizonyítja is (ez a szakasz egyébként már február 2-án reggel is le volt tisztítva):

rakoutca_15_tiszta_478x286.jpg

Az állapotok persze bármely más környékbeli utcában hasonlóak, itt van pl. két szomszéd egy másik utcából, "az egyiknek sikerült, a másiknak nem":

brasso13jeges_brasso11tiszta_478x508.jpg

Persze érvelhet valaki azzal, hogy hiszen jön a melegfront, hétvégén szépen minden elolvad majd, azt a két-három napot meg ki lehet bírni. Nos, persze, ki lehet bírni. A többség ha lassan botorkálva is, de eljut a céljához, az a pár száz gyalogos, aki meg lábát töri ezalatt a pár nap alatt, hát Istenem, hulljon a férgese.

De persze az érvelés nem csak itt sántít. Most éppen hosszú melegfront jött, a hó valóban el fog olvadni.

Viszont az  előző hóesés után tartós hideg jött, így aztán az történt, hogy ahol nem takarították el a havat, ott nemsokára tükörjéggé fagyott, amit aztán hetekig "élvezhettünk". És persze ekkor sokan meg is magyarázták, hogy hát istenem, ezt a keményre fagyott jeget "nem lehet" letakarítani.

Csupáncsak három dologról hallgattak, azok, akik szerint "nem lehetett" eltakarítani a jeget:

  1. Az égből nem tükörjég hullott, hanem hó. Amit iziben szépen el lehetett volna takarítani, mielőtt eljegesedik.
  2. A hóesés (január 10. és 13. között) után egy rövid meleg időszak (január 13. és 14.) jött, ekkor napközben komoly plusszok voltak, erősen olvadt az egész városban, tiszta latyak volt minden. Tehát mindenkinek (mind a lakóknak a házuk előtti járdaszakasz vonatkozásában, mind közterületekért felelőseknek a különböző utak, nem házakhoz tartozó járdák tekintetében) volt, azaz lett volna két teljes napja, hogy a latyakos területeket könnyedén letisztítsa. Sokan meg is tették, de sokan tojtak rá.
  3. A lefagyott jeget is el lehet takarítani. A "nehéz" ugyanis különbözik a "nem lehettől". A "nem lehet" jelen esetben szimplán a "lusta vagyok", "nincs kedvem", "tojok rá" kifejezések önfelmentő szinonímája.

A dolog azért szomorú, mert amúgy a környékbeliek korábban többször is megmutatták nagy ügyekben képesek összefogni. Hiába, sokadszor tapasztaljuk, hogy a magyar ember nagy dolgokért, kampányszerűen képes lelkesedni, tenni. A hóeltakarítás viszont csak egy hétköznapi feladat lenne, ahhoz már kevésbé fűlik a fogunk. Pedig éppen az ilyesfajta "aprómunka" lelkiismeretes elvégzése vagy éppen elnemvégzése az, ami egy település illetve egy egész ország élhetőségét jellemzi.

Szóval az önkormányzat, a BKV és az FKF mellett magunknak is beírhatunk egy fekete pontot.

76 komment

Címkék: budapest bkv magyarország dörgedelem újbuda főpolgármester sasad index címlap hóeltakarítás

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr6012179592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrs wilkinson 2017.02.04. 15:48:49

Tulajdonképpen kész szerencse, hogy nálunk nincs járda, vagyis ilyen probléma sincs... (Bp. 11. ker., kertvárosi rész!)

nyelv-ész 2017.02.04. 16:28:12

Kertvárosban lakom én is, és reggel elmegyek dolgozni, közben leesik a hó, megolvad, majd mire este hazaérek, jéggé fagy. De rohadjak meg, miért nem álltam a kapuban, és vártam a havat, hogy rögtön lapátolhassak.

Labasmaz 2017.02.04. 16:37:50

A hal nem hall, mert nincs füle.

kvadrillio 2017.02.04. 16:56:11

HMMM......EGY OLLAN CÉG, AMELYIKNEK A FŐ PROFILJÁBA TARTOZIK A KÖZTERÜLET TISZTÍTÁSA, RENDBEN TARTÁSA TÉLEN ÉS NYÁRON, AZ VÉGEZZE A FELADATÁR TÉLEN ÉS NYÁRON IS ! EZÉRT LETT LÉTREHOZVA !!! VEZETŐI PEDIG NE CSAK A MILLIÓKAT VÁGJÁK ZSEBRE HAVONTA, HANEM INTÉZKEDJENEK HA SZÜKSÉGES, IRÁNYÍTSÁK A BEOSZTOTTJAIKAT A RENDKÍVÜLI HELYZETEK MEGOLDÁSÁRA ! TARLÓS AZ UTOLSÓ NAPON HÍVOTT FEL 2 VEZÉRIGAZGATÓT, MERT SZEGÉNY..., CSAK EKKOR VETTE ÉSZRE, HOGY JEGESEK, CSÚSZÓSAK A MEGÁLLÓK ! :o)
ANNYIRA A HARÁCSOLÁSRA FÓKUSZOLNAK VEZETŐINK, HOGY AZ MÁR A KORRUPCIÓ LEGMAGASABB FOKA EZEN A FÖLDGOLYÓN ! MINDET KI KELLE BASZNI EGY KŐBÁNYÁBA KENYÉREN ÉS VÍZEN !

kvadrillio 2017.02.04. 16:57:14

Tarlós István kettőt telefonált, és elkezdték tisztítani a megállókat
inforadio.hu/.../tarlos_istvan_kettot_telefonalt_es_elkezdtek_tisztitani_a_megallokat/
1 napja - Személyesen intézkedett a járdák és a BKV megállók hó-, és síkosságmentesítése érdekében a főpolgármester. Tarlós István azt mondta, ...

brugge 2017.02.04. 17:03:12

Bár tisztában vagyok vele, hogy a saját ingatlan előtti járdaszakasz letakarítása jogszabályban foglalt kötelezettség, akár tetszik, akár nem, de azért ennek az előírásnak az életszerűségén is el lehetne gondolkodni.
Hogyan takarítsak a balatoni nyaralóm előtt? Menjek le minden alkalommal, ha takarítani kell vagy a munka ellenőrzése nélkül fizessek valakinek? És ha 5 ingatlan van a nevemen?

Illetve az is "érdekes", hogy ha havat kell takarítani az üzletem előtti járdán, akkor az "enyém" a járda, viszont ha nyáron kitennék egy kis megállító táblát vagy kipakolnék egy kevés árut a "járdámra", akkor jönnek a közteresek és megvágnak min. 50 rugóra, ha nem fizettem nem kevés területhasználati díjat az önkorinak. Fura ez így: ha munka van vele, az enyém, ha bevételt generálna, akkor az önkormányzaté, csengessek neki. Nem jó ez így, a sok adóba bele kellene férnie, hogy takarítson az állam/önkori. Ez lenne a reális is, a mai világban 12-12 óra munka után kinek van érkezése még 2 óra hosszát kint takarítani?

fizetekmegegysort 2017.02.04. 17:07:48

@nyelv-ész: nálunk ugyanez a helyzet. Mégis kibírjuk, hogy évente 3-5 alkalommal (mikor esik a hó) az esti távirányító nyomkodást jégtörésre/sózásra cseréljük, és reggel 5 perccel korábban kelünk, hogy felsózzuk/törmelékezzük. Érdekes, hogy senki nem gyártja le a "dolgozom" kifogást, mikor pl az autóját kell kikaparni a jég alól, arra mindig van idő. Szóval értelek én, fárasztó meg minden, de havat lapátolni/jeget törni sötétben is lehet, gyerekkel is, meg munka után is. Minden más kifogás.

fda 2017.02.04. 17:10:36

@nyelv-ész: Ezt csak te gondolod így. Az is bőven jó, ha estefelé, vagy másnap reggel kicsit rendbeteszed.

brugge 2017.02.04. 17:18:42

@fizetekmegegysort: @fda: Ahogyan előző hozzászólásomban is írtam, ez elvi kérdés. Eleve az előírás életszerűsége is, igazságossága is kétséges az előbbi példám miatt: amikor munka van vele, a Tied, de ha használnád is valamire, fizess az önkormányzatnak. Nem kellene vakon elfogadni egy ilyen szabályt.

És nem, nem 10 perces munkáról van szó. Én napi 12 órát utazással együtt simán dolgozok, úgyhogy erre van egy emberem, most az ónos eső után 2 óra hosszáig takarított és másnap megint kettőt. Nem lazsált, a feleségem figyelte. A magam részéről én a napi nem kevés munkám végén inkább a családommal tölteném el tartalmasan az időmet.

És ismét: mi van a balatoni nyaralómmal, meg a megörökölt családi házzal, amitől ugyebár 100 km-re élek? Ott is majd büntetnek vagy fizessek valakit?

Nem kellene szó nélkül "benyelni" egy ilyen igazságtalan jogszabályi előírást, keresztül kellene vinni, hogy töröljék el, én ezt mondom.

Csokis2 2017.02.04. 17:22:27

Az a gond, hogy nagyon egyszerű lenne, ha az utcán úgyis járkáló kukacsendőrök szépen bedobálnának egy figyelmeztető cetlit az érintetteknek, majd ha nem takaritanak, akkor másnap egy másodikat, harmadnap meg
A: egy csekket;
B: kiküldenének egy vállalkozót, aki feltakarítja a járdát, majd erről jönne a csekk.
Amitől ezt nem lehet megcsinálni, az egyszerűen az, hogy a "hatóságok" (önkormányzat, BKK, stb.) maguk is tojnak a dolgukat végezni, így a polgár könnyen mondja azt, hogy ha ők leszarják, én is leszarom. És így lesz nekünk szép, otthonos, mucsai Magyarországunk.

Irbisz 2017.02.04. 17:38:26

@nyelv-ész:
ja, tenyleg rohadj meg, mas meg azert törje össze magat, mert lusta diszno vagy.
tipikus magyar mentalitas, azt tudod pofazni, mi miert nem lehetseges, de tenni valamit, vagy hogy mikepp, azt mar nem :(

Mighty 2017.02.04. 17:42:40

@nyelv-ész: Ez az eset ebben az évben nem történt meg! Ha esett a hó csak másnap reggelre fagyott meg az ónos eső miatt. Este még könnyűszerrel el lehetett takarítani a havat, ahogy ezt elég sokan megtették.

Irbisz 2017.02.04. 17:43:43

@brugge:
Bezzeg az 600-800 000 euros hazakban elö nemet ki bir menni mar reggel 6 elött eltakaritani a havat, neki nem esik le az aranygyürü az ujjarol, egyszerüen szanalmas ez a magyarazkodas.
Ja, es mindezt ugy, hogy 7 ora utan mar megy az önkormanyzat 1,5 meteres mini, szelesebb jardakat mindenütt letolo hokotroja.
Az ilyen hozzaallas miatt vezet oda, hogy az egesz varos olyan mint egy szemetdomb.

brugge 2017.02.04. 17:55:37

@Irbisz: A német csak a saját portáján takarít, max. a kocsibeállót, hogy ki tudjon állni, nem közterületen, mint amire mi vagyunk kötelesek, mert kitalálták és jogszabályt hoztak róla.

Te magad írod, hogy jön az önkormányzat JÁRDÁKAT IS letoló hókotrója. Na, itt is így kéne, nem szó nélkül birka módjára elfogadni, hogy erre a tulajdonos a köteles.

Elég adót zsebel be az önkormányzat gyakran a semmire. IPA, építményadó, telekadó, kommunális adó, gépjármű adó, nincs is talán olyan ember, aki legalább egyikben ne lenne érintett és akkor a központi adókról nem is beszéltem még. Ebbe minimálisan bele kellene férnie, hogy ha a közutakat úgyis kötelességük takarítani, akkor a járdákat is takarítsák, nekik vannak meg hozzá a korszerű eszközeik, anyagaik.

És ismét: mert nem mindenki ereje teljében lévő ráérő férfiember, aki szereti a szabadban végzett munkát.

a) Mit csináljon a mozgássérült háztulajdonos, akinek eleve rosszak az anyagi körülményei?

b) Mit csináljon a megözvegyült 80 éves öreg néni háztulajdonos, aki örül, hogy az ABC-ig el tud vánszorogni csonttörés nélkül és kisnyugdíjasként nem jut neki arra, hogy mást fizessen? Komolyan menjen jeget törni???

c) Mi van akkor, ha senki nincs bejelentve az ingatlanba állandóra, mert nyaralóként használják vagy egyszerűen eladhatatlan örökség?

Szóval nem annyira fekete-fehér ez a dolog.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.04. 19:08:59

@brugge: Nézzük sorra:

a)-b) Egyrészt, sok 80 éves néni sokkal tisztességesebben áll ehhez a kérdéshez és teljesen természetesnek veszi, hogy kimegy és fellapátolja a havat (ld. ugyebár ezt a képet: tudnodkell.info/a-jarokeretes-neni-peldat-mutatott-az-egesz-orszagnak ). Másrészt, Te 80 éves néni vagy, netán mozgássérült? Mert ha nem, akkor az ő mentségük nem a Te mentséged.

c) Ha balatoni nyaralód van, akkor igen, fizess meg valakit, ha nem laksz ott. Általában is, ha olyan ingatlanod van amelyikben nem laksz, akár egy, akár öt, akár tizenhárom, akkor igen, fizess meg valakit a takarításért. Mi ebben a fölháborító? Nem kötelező kettő-öt-tizenhárom ingatlant tulajdonolni, meg balatoni nyaralót sem, ha mégis veszel, akkor viseld a költségeit. Nem mellesleg a hóeltakarítás lesz a legkevesebb költséged velük.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.04. 19:10:51

@brugge: Ja igen, a c-hez még annyit, hogy ez egy budapesti poszt, tehát az "eladhatatlan örökség" kevéssé életszerű kifogás.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.04. 19:13:12

@nyelv-ész: Idén - ahogy a poszt is írja - Pesten kétszer esett a hó, mindkétszer fagypont feletti hőmérsékletben állhattál volna neki este a hóeltakarításnak, ha akartál volna.

fizetekmegegysort 2017.02.04. 19:44:49

@brugge: egyetértek, ez elvi kérdés. Pl hogy Elveimbe belefér-e egy esetleg szar törvény miatt szivatni másokat - tudod, akik gyalog járnak. Hogy foglalkozom-e azzal, hogy az ingatlanom előtt járkáló emberek, legyen ez öreg/beteg/kismama/kisgyerek/tök átlagos, mozgásában nem nehezített felnőtt nyakát töri-e? Jó nagy házad lehet, ha 2 óra volt jeget törni előtte, a mi házunk előtt a férjem a 3 gyerek "segítségével" (4-6-8 évesek, ezért inkább hátramozdították a folyamatot mint előre) kb 20 - 30 perc alatt végzett plusz sózás, és lám: a családdal való tartalmas időtöltést is letudta, mert a srácok nagyon élvezték a bulit. Azért ha jól sejtem az elmúlt tíz évben azért nem tölthettél olyan rengeteg időt hólapátolással (vagy nem fizettél érte túl sokat az embernek, akit asszony sasol az ablakból, hogy jól dolgozik-e), tekintve, hogy utoljára épp 8 éve, a nagyfiam születésekor volt tartós és nagy hó. Azóta kb a reggel leesik/este elolvad vagy a kb pár napig kitart verziók váltakoznak. Évek óta most van először tél. Szóval nem kellene úgy csinálni, mintha októbertől-áprilisig minden nap takarítanád a járdát, vagy tengernyi lóvét költenél az önkori helyett, mert nem ez a jellemző a hazai időjárásra. Kifogás mindig van, és soha nem a nyolcvan éves néninél vagy a kismamánál... valahogy mindig életerős embereket hallok a "jajjtizenkétórátfontoskodok hát nem fogok még este jeget is törni" módon megközelíteni a kérdést. Ha pedig elégedetlen vagy a szabályozással, keresd fel önkormányzati képviselődet és kezdeményezz törvényi módosítást. Szerintem sokkal hamarabb érhetsz el változást.

sZulamith 2017.02.04. 19:50:14

@nyelv-ész: Kipróbált tanácsom. Szóval ha közben leesik a hó, azon még este is lehet járni, mert nem sima hanem kásás. A következő nap munkába indulás előtt meg pár perces munkával le lehet szórni a járdát. Ennyi.

Az nem működik, hogy amikor nekem van valamire szükségem akkor kiabálok, és amikor másnak (hogy nyaktörés nélkül közlekedjen) akkor meg különböző indokkal félre állok.

nyelv-ész 2017.02.04. 20:21:53

@promontor: Oké, le lehet akadni rólam. Nem hagytam jegesen a járdát, csak felbaszta az agyamat a sok sületlenség a cikkben. Nem Pesten lakom, nem fagypont feletti hőmérsékletre érek haza. Ónos eső sem akkor esik, amikor Pesten.

Mellesleg pétisóval szórjuk a járdákat, nem nátrium-kloriddal. Tehát még a növényeket sem nyírjuk ki.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.04. 20:34:54

@nyelv-ész: "csak felbaszta az agyamat a sok sületlenség a cikkben" - konkrétan mire gondolsz? Merthogy az eddigi kommentjeidben ezek közül egyetlen egyet sem sikerült konkrétan megemlítened.

brugge 2017.02.04. 20:49:10

@promontor: @fizetekmegegysort: Én sem hagytam jegesen a járdát, de kénytelen voltam pénzt kiadni egy igazságtalan és életszerűtlen jogszabály miatt, hogy más elvégezze azt a munkát, ami nekem nem állt módomban. Másrészt valóban nem vagyok sem mozgássérült, sem 80 feletti idős néni, de ettől még az ország számottevő hányada az, és rájuk is gondoltam, akik talán nem tudják kifizetni ezért azt, amit én.

Csak ugye engedtessék meg rámutatnom, hogy csak a magyarokkal lehet beetetni azt a szabályozást, hogy a saját idejüket, pénzüket nem kímélve KÖZTERÜLETET kénytelenek tisztítani, amit ha használni akarnak, azért meg fizettetnek velük. Elég sok országban jártam már, sehol ilyen kötelező rendelkezés nincs, hanem az önkormányzatoknak kötelező erről gondoskodni az általuk épített, fenntartott és tulajdonolt járda vonatkozásában. A német, osztrák vagy cseh tulajdonos akkor takarítja a háza előtti közterületet, ha éppen ráér és kedve van hozzá, egyébként csak az udvarában lapátol, meg max. a kocsibejárót tisztítja meg és várja az önkormányzati embereket. Ha nem jönnek, panaszkodik és joggal. A fent említett egyik országban sem láttam "áldatlan" állapotokat télen vagy mondjuk a budapestinél rosszabb helyzetet. Érdekes: mindhárom országban jut valahogy pénz az adókból az önkormányzatoknak arra, hogy a saját tulajdonú járdát őt takarítsák. Berlinben, Bécsben, Prágában egyaránt.

De ha másnak kényelmesebb védeni egy életszerűtlen és igazságtalan szabályozást és kellemesebb az adókkal felelőtlenül gazdálkodó önkormányzatok helyett saját lakókörnyezetük polgárait hibáztatni, mert azok pl. éppen nem értek rá abban a 3 napban takarítani (betegek voltak, külföldi kiküldetésben voltak vagy szabadságukat töltötték másutt), akkor tegyenek így, bizonyára konstruktív a saját környezetünk hibáztatása a felelőtlen önkormányzati politikusok helyett.

fda 2017.02.04. 21:17:21

@brugge: Igazad van, a balatoni nyaralód előtt nem életszerű, hogy te és minden más nyaralótulajdonos takaríttassa a havat valami helyi vállalkozóval.

Az viszont életszerű, hogy városban mindenki tartsa rendben az utca saját házához tartozó 10-20-30 méterét.

Igen, lehet mondani hogy kinek sok a dolga, és emiatt mégse büntessék már meg. Szerintem az a baj, hogy ha az ilyen szabályoknak csak a büntetés erejével lehet érvényt szerezni. Az ilyesminek nagyjából természetesnek kellene lennie, mint ahogy az is volt régen. Én azt mondom, hogy a járdát illik megcsinálni, de ennek valami becsületbeli dolognak kellene lennie egy ideális világban. Az, hogy a járdára kipakolja valaki a cuccát árulni, azt én nem fizetéshez kötném (pitiánerség, és indokolhatatlan), hanem simán kategorikusan megtiltanám, mert a járda, de mellette levű füves rész sem arra való.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.04. 22:39:06

@brugge: Nem az önkormányzatok és egyéb illetékesek _helyett_ hibáztattam a lakókörnyezetem polgárait, ha ez nem világos a posztból, akkor komoly szövegértési problémáid vannak.

A környező utcák járdái szubjektív becslésem szerint 50%-nál magasabb arányban maradtak jegesek, ráadásul az itteni épületek nagyobb része társasház, azaz bármilyen jelentős is az idős, beteg és mozgássérült lakók száma, biztos, hogy a le nem tisztított járdák többsége nem miattuk maradt tisztítatlan.

Amúgy azon lehet vitatkozni, hogy jó-e ez a szabályzás, de az, aki nem takarítja el a járdát, az nem az önkormányzattal vagy a politikusokkal szúr ki, hanem a saját - gyalog közlekedő - polgártársaival.

Ami a más országokban szokásos szabályozást illeti, engedd meg, hogy inkább a wikipédiának higyjek (en.wikipedia.org/wiki/Snow_removal#Clearing_by_the_owners_of_contiguous_lands_or_buildings és de.wikipedia.org/wiki/Winterdienst#Rechtslage ), ezen források szerint ugyanis sok országban létezik a magyaréhoz hasonló szabályozás, többek közt német nyelvterületen is.

Arcade Macho 2017.02.04. 22:48:13

en 2 komoly problemat latok

1., ezt a havat tenyleg nem akartak ezeknel a hazaknal letakaritani, most az utobbi par napban tenyleg konnyeden letolhato volt, igaz nem rendes holapattal hanem a hagyomanyos lapattal
nos megvan a jogszabalyi kornyezet megvan a sok lehuto az onkormanyzatban, a kerdes az az hogy miert is nincsen BETARTATVA a szabaly?

2., amikor ki van adva a piros riasztas onos eso miatt, mindenki arrol pofazik hogy onos eso jon, akkor az onos eso elmultaig miert is kell hogy barki felelos legyen?
lehetett par kepet latni, hogy aki meg akart felelni annak hogy egyket balf@sz elesni akaro az ne elotte essen el, annak ki kellett szorni az 5 eves somennyiseget egy - ket nap miatt
tehat miert nem lehet azt mondani hogy aznap ha elesik az az o hibaja volt? miert kell az onos eso alatt a gyengebb ertelmi kepesseguek miatt rettegnie az atlagembernek hogy nehogy oelotte torje ki a nyakat?

Arcade Macho 2017.02.04. 22:52:45

@nyelv-ész: "Kertvárosban lakom én is, és reggel elmegyek dolgozni, közben leesik a hó, megolvad, majd mire este hazaérek, jéggé fagy."

a mostani januari esetben igazad van
ez tenyleg kiveteles volt, hogyha nem azonnal ugrott ra valaki akkor nagyon csunyan porul jart
amugy meg legtobbszor az van hogy a friss ho ott van 2 hetig es csesznek letakaritani
mondom KET hetig! van benne 2 hetvege is, es nem kepesek letolni

a T. poszt tolo is belinkelt par kepet, ahol a tulaj jol letakaritotta, hat keremszepen nem...
azok nem voltak jol letakaritva, ha marad ho ami napkozben felolvad az szepen rafolyik az aszfaltra es ott lesz a kis meglepetes jeg...

brugge 2017.02.04. 23:10:53

@promontor: Vettem az álláspontodat. Ami a lényeg, legalábbis számomra, hogy amig nem egy szereplő (az önkormányzat) gondoskodik erről a dologról, addig elkerülhetetlenül vegyesen lesznek tisztított járdafelületek és havasak vegyesen. Egész egyszerűen ugyanis a tulajdonosok kb. 25%-a esetén irreális az elvárás, hogy ők személyesen végezzék el a munkát vagy fizessenek érte (ennyi simán van a már betegeskedő kisnyugdíjasok, egyéb, erre a fizikai munkára nem képes emberek aránya). Abban egyetértünk, hogy az Általad említett 50% szerint a másik 25% a lusta, nemtörődöm, másokat veszélyeztető emberek közé tartozik.

De: ideális megoldás csak akkor lesz, ha egyvalaki lesz a felelős a takarításért. Akkor nem fordul majd elő, hogy min. 25% nem takarít mert az adott napokon egyáltalán nincs otthon/nem ott lakik/üres az ingatlan/idős/nem képes fizikai munkára és pénze sincs megfizetni valakit, stb.

A beidézett Wikipedia linken (az angol verzióban) érdekes a cseh példa, ahol ugye nem kötelező az eltakarítás ma. Mint ahogyan a legtöbb országban sem, a Wikipedia szócikke is az "in some countries" szófordulatot használja, ami egyértelműen utal arra, hogy azért az országok túlnyomó többségében ez önkormányzati kötelezettség, nem az ingatlanok tulajdonosaié.

A szócikk tartalmához hasonlóan nekem is azzal van gondom, hogy munkára kényszerítenek, időt vesznek el tőlem, amit hatékonyabban is felhasználhatnék. Ha azt mondaná az önkormányzat, hogy amennyiben valaki nem kíván saját maga gondoskodni a takarításról, akkor napi x Ft ellenében meg lehet ezt rendelni, még ezzel sem lenne komolyabb bajom, bár azért szívesebben venném, ha az általam fizetett sokszázezer forintinyi éves helyi adómba (ez csak IPA és építményadó) ez beleférne. Ugyan így is el tudom végeztetni mással, de azért nem olyan könnyű hirtelen leakasztani valahonnan egy ráérő embert kizárólag néhány napra.

A másik a hatékonyság: sokan hivatkoznak arra, hogy régebben ez természetes volt, stb. Pont itt szerintem nem a "dicső múltra" kellene hivatkozni, amikor tök mindegy volt, hogy ki takarít, mert mindenképp kézi erővel csinálták. Azt azonban kissé anakronisztikusnak érzem, hogy én a XXI. században hólapáttal bohóckodjak, amikor az önkormányzatnál ott állnak a több millió forintért vett céleszközök, amivel egy nekem 30 percig tartó munka kb. 2 perc alatt elvégezhető. Mind a társadalom, mind én jobban járunk, ha azt a néhány órát telente én például szakmai munkavégzésre használom hólapátolás helyett, így termelem a GDP-t, adózok utána, stb. Régen a füvet is kaszával vágta le mindenki, most már viszont az a természetes, hogy fűnyírót, stb. használunk. Ugyanez a bajom a kézi hótakarítással, csak erre a célra soha nem fog venni egy átlag háztulajdonos egy egymilliós kistraktort. De miért is venne, ha az önkormányzatnak van?

Remélem, követhető volt a gondolatmenet, ha nem is értesz egyet vele.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 00:14:32

@brugge: Követni követtem, de nagyrészt nem értek vele egyet.

Néhány megjegyzés:

1) a 25% erős túlbecslés, a legtöbb ingatlanban többfős családok laknak, ha társasházról beszélünk, akkor meg eleve több család között oszlik meg a kötelezettség. A méltányolható nemtakarítás mértéke tehát sokkal alacsonyabb.

Abban egyetértek, hogy aki viszont tényleg méltányolható okból nem tudja eltakarítani a havat, annak az önkormányzatok intézményesített segítséget nyújtsanak ebben, ezt nem lenne nagy ördöngösség megszervezni.

2) Azt a wikipedia sehol nem mondja, hogy az országok "túlnyomó többségében" az általad favorizált rendszer lenne. Az angol szöveg egyszer a "some", egyszer meg a "many" jelzőt használja amikor azokat az országokat említi, ahol a magyarhoz hasonló rendszer van. Ezekre több példát is hoz. Viszont olyan országra, ahol nem ilyen a rendszer, egyedül Csehországot említi, ott is azért, mert ott a magyarhoz hasonló rendszer változott nemrég. Az is kiderül, hogy szemben az eredeti állításoddal, Ausztriában és nagyrészt Németországban (azaz a magyarok számára gyakran példaképként beállított országokban) is a magyarhoz hasonló rendszer van. Ez utóbbit egyértelműen megerősíti a német nyelvű oldal is, ahol a "meist" jelzőt használják.

3) Az, hogy valóban hatékonyabb lenne-e önkormányzati kézbe adni a járdák takarítását, abban nem vagyok teljesen biztos. Egyrészt a gépesítés nehezebb, több tárgyat kell kerülgetni, a járdaszegélyeken át kell ugratni, stb. Ahhoz, hogy mindenütt gyorsan gépekkel letakarítsák a járdát, szerinted hány kistraktor (és hány kezelő) kellene? Még a sokkal gyorsabban és hatékonyabban tisztítható úttestek esetén is gyakran kimaradnak a kis mellékutcák, vagy legalábbis csak másod- vagy harmadnap kerülnek sorra. Ezzel szemben a lakók "kéznél" vannak, hiszen ott laknak.

4) Azon is érdemes elgondolkodni, hogyha az önkormányzat kötelessége lenne a takarítás, akkor ennek a költségét az adónkban fizetnénk ki. Ennél szerintem jobb rendszer az, amelyben eldönthetem, hogy a saját kétkezi munkámmal róvom le a takarítás rám eső részét, vagy hajlandó vagyok érte fizetni.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 00:34:27

@Arcade Macho: Igen, a kettes pont jogos. Illetve az a felvetés mindenképpen, hogy egyensúlyozni kell aközött, hogy mi a sikosságmentesítés elvárható gyakorisága és minősége, illetve milyen óvatosság várható el a járókelőktől.

Amúgy az ezzel kapcsolatos bírósági gyakorlatról nem sokat tudni. Annyit szoktak csak mondani fenyegetésképpen, hogy takaríts, mert ha valaki elesik és beperel, akkor fizethetsz. De hogy a bírósági gyakorlat hogyan definiálja az a síkosságmentesítés elvárható szintjét, amit ha teljesítesz, baleset esetén se kell fizetned, azt igazából nem tudjuk.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2017.02.05. 04:41:02

@promontor: Én örököltem 15 balatoni ingatlanban 1/25-től 1/10-ig terjedő tulajdonrészeket. Nem akarok fizetni, el akarom őket adni.

"Az igenis fizess..." irigységet sejtet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2017.02.05. 04:50:53

@promontor:
Nemrég egy 15 ezres német városban voltam. Reggelre 15 cm hó volt az autómon. A járdákat célgépek takarították. Persze a járdák kialakításakor gondolni kell......

DFK 2017.02.05. 05:36:56

@brugge: gondolom a budapesti házak 80%-ában rokkant, idős lakhat, mert annyi előtt nem takarítják a havat. Nekem se esett le a gyűrű az ujjamról napi 10 óra meló után a járdatisztítástól. Pedig saroktelken lakunk, így jó nagy szakaszt kell takarítani. Kondizás helyett pont jó volt.

gabardin 2017.02.05. 07:35:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: én is örököltem az Alföldön egy kis házat, nem forgalomképes. Ennek ellenére fizetem a kommunális adót, nyáron a kaszálást az önkormányzatnak és várom a vevőt :).
A tulajdonjog kötelezettséggel is jár. Neked praktikusan meg kellene egyezned a tulajdonostársaiddal és gondoskodni a kirótt kötelezettség teljesitéséről.
Irigység nem játszik...

gabardin 2017.02.05. 07:42:53

@brugge: csak a hatékonyságra reflektálnék. Véleményem szerint nem lehet egy önkormányzat kapacitását kb. 3 évente 1 hétig tartó szélsőséges időjárásra méretezni. Hány kistraktort és hány embert kéne azért tartani, hogy talán valamikor felfagynak a járdák? Ja, és kinek az adójából?

fizetekmegegysort 2017.02.05. 08:05:57

@brugge: Figyi, az nem kérdés, hogy a jogszabály szar. De: fizetek az orvosért, fizetek a suliért, oviért (ha nem közvetlenül, akkor közvetve, pzs, szappan, gyümölcs formájában) fizetek a parkolásért és jeges a parkoló, és szerintem estig sorolhatnám. Egyszerűen az van, hogy ott tartunk, hogy a közösség megtartó ereje egyre jobban számít. Egyre fontosabb, hogy beviszem-e az oviba a gyerekek levetett ruháit a szegényebbeknek és viszek-e gyümölcsöt, hogy hagyom-e az utcán megfagyni embertársamat, hogy érdekel-e, hogy koripálya van a házam előtt. Szép lassan élhetetlen az ország, és csak közösségileg lehet élhetővé tenni. Én nem a szar törvényeket védem, hanem a közösségi értékeket. És igen, olykor ez sajnos ellentmond egymásnak. Én továbbra is arra biztatlak, hogy az Önkori felé kezdeményezz, mert jól érvelsz, és alapvetően igazad van. Azt gondolom, ha elegen érvelünk, teszünk, mozdulunk, előbb-utóbb változik valami. De azt is gondolom, hogy addig míg ez megtörténik, felelősek vagyunk egymásért, mint közösség, és ez része a közösségi munkának. És nálam pl nem ez a legzavaróbb, hanem a gyerekeim jövőjét elcsesző intézményrendszerek (suli, ovi, eü), szóval nálam pl a hólapát még maradhat is egy darabig, ha közben ezek a rendszerek eu szinten javulnak. De utána ezt is rendezhetjük, ha van rá igény.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 08:44:04

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Persze a járdák kialakításakor gondolni kell..." Igen, és a németekről el is hiszem, hogy gondoltak erre is. Szerinted Budapesten ilyenek a járdák?

lüke 2017.02.05. 08:45:10

Minek takarítottak volna,mára elolvadt.......
Nálunk van járda s le is takarítottuk

lüke 2017.02.05. 08:47:16

@gabardin: igen...Semmit se lehet
Az alpesi országokban működik.......Miért is?

lüke 2017.02.05. 08:51:32

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A kis traktorokkal vállalkozók takarítanak
Itt nem érdemes 30 évenkénti téren felkészülni
Kedden apámhoz menet, a kórház udvarán felfedezek egy eszméletlen,közönyösen mennek el az udvaron melllette a látogatók.
Elesett a jégen ,vsz koponya sérülés
Szerencsére kinn cigizek
a nővérkék.,gyorsan odajönnek.... Ma se sóznak,mondják.....
Kifelemenet az összes segédmunkás sóz !

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 08:51:49

@lüke: Két "apró" különbség van.

Az egyik az éghajlat. Szerinted ott is évente kétszer esik 5 centi hó? Azaz ha vesznek gépeket, azoknak sokkal jobb a kihasználtsága.

A másik a jövedelmi viszonyok: jóval gazdagabb országok, jóval magasabb a munkaerő ára, jobban megéri gépesíteni és persze van is rá pénzük.

legális 2017.02.05. 09:20:56

T. brugge!
Azért e te feleségednek jó dolga van.
"És nem, nem 10 perces munkáról van szó. Én napi 12 órát utazással együtt simán dolgozok, úgyhogy erre van egy emberem, most az ónos eső után 2 óra hosszáig takarított és másnap megint kettőt. Nem lazsált, a feleségem figyelte. A magam részéről én a napi nem kevés munkám végén inkább a családommal tölteném el tartalmasan az időmet. "
Az egyenlő bánásmód hatóság tiltotta el a munkától?

GiaMarie 2017.02.05. 09:34:14

@brugge: Én detto ugyanígy voltam. Halott nagymama háza Borsodban, 300 km-re a lakhelyemtől, cserébe szép nagy falusi porta, amire jutott jó 100 méter járda (természetesen a felfagyott, töredezett verzióból, anno már a nagyi is esélytelen volt takarítani). VISZONT! Az önkormányzat Putrifalván évi 20.000 (!!!) forint kommunális adót szedett tőlem, mivel lakatlan a ház (helyi lakosoknak ugyanez évi 4000 Forint, és tudtommal mindenhol hasonlóan alakul ez). Megkérdeztem tőlük, hogy akkor ugye ebben benne van - hiszen nyilvántartásuk van- hogy nem lakom ott, nem söpröm a járdát, nem kotrom a havat, hanem ezt a közmunkások végzik. Közölték, hogy NEM. Akkor mire fizetem? Természetesen tojtam rá, eszem ágában nem volt sem lemászkálni a borsodi télbe havat takarítani, sem súlyos tízezreket fizetni, hogy más tegye meg, de azért ez elgondolkodtató. A másik része pedig tényleg az, hogy önkormányzat elintézi egy vállrándítással: vidéken nagyon sok relatív nagy portán egy szem 80 éves özvegy kisnyugdíjas lakik, ő sem végiglapátolni, sem kifizetni nem tudja, hogy más végiglapátolja a járdaszakaszát...de van egy rendelet, ezzel meg van oldva, ha meg nyakad szeged, majd jól bepereljük özv. Kovács Béláné 89 éves, 48 kilós járókeretes kisnyugdíjast, a franc a lusta pofájába, hogy nem ment ki lapátolni...

GiaMarie 2017.02.05. 10:14:30

És persze ott a másik, sokkal szélesebb méltányolható csoport, akiket valahogy senki nem vesz észre (beletartoztam én is jó ideig) a kisgyermekeit egyedül nevelő anya. Évekig éltünk úgy, hogy az én gyerekem volt az egyik első, akit reggel fél hétkor belöktem az ovi kapuján, és az egyik utolsó, akit 5 és fél hat között elhoztam, mivel dolgoztam látástól vakulásig, hogy ne haljunk éhen. Vaksötétben indultam reggel, és vaksötétben értem haza este fél 6-6 között (már ha éppen nem kellett bevásárolni, vagy bármit elintézni) egy éhes gyerekkel egy üres lakásba, aki vacsorát szeretett volna. Ja, és urambocsá' hulla fáradt voltam, 5-6 órákat aludtam akkoriban naponta. Szóval, miután szingliszülő hazaér, és vacsit ad a gyereknek, akkor még este 7-kor kicsattanó lelkesedéssel álljon neki lapátolni a napközben letaposott havat, mert nincs jobb dolga. És állítsa ki maga mellé az esti fagyba az ovis korú gyereket is, vagy hagyja felügyelet nélkül a lakásban? Sokkal több embernek megoldhatatlan ez, mint amennyire elsőre gondolnátok. Én is mindig hallgattam a nyugdíjas szomszédoktól, hogy bezzeg ők letakarították, én miért nem tudom...miközben persze pontosan tudták, hogy aludni járok haza, annyit dolgozok. És persze ebből távolról sem keresek annyit, hogy megfizessek valakit hólapátolásra...

brugge 2017.02.05. 10:56:03

@legális: @GiaMarie: Én tényleg "megértem", de mondjuk inkább úgy, hogy akceptálom az "ellentábor" véleményét is, de amit Te írsz, GiaMarie, az is alátámasztja az általam mondottakat.

A probléma az, hogy sok "nekem se esett le az aranygyűrű az ujjamról" érvvel jelentkező kommentelő abból indul ki, hogy mindenki az "ideális" családmodellben él, ahol van a 40-50 éves, egészséges, ereje tejében lévő apuka, aki amúgy is konditerembe jár az egészsége megtartása miatt, van a feleség, aki vigyáz a gyermekekre, stb. Sokan nem képesek kilátni ebből a burokból és felfogni azt, hogy nagyon komoly %-a a népességnek NEM FELEL MEG ezeknek a sztereotípiáknak.

Amikor korábban felhoztam a mozgássérültek, az idős kisnyugdíjas nénik, az éppen szabadságukat töltők, külföldi kiküldetésben levők, vagy az ingatlantól 100km-nél távolabb lakók problémáit, azon is mindenki átsiklott, pedig ahogyan az a Te példádból látható, más méltányolható szempontok is vannak, én csak a leginkább egyértelmű igazságtalanságokra reflektáltam.

Aki nem siklott át ezeken a problémákon, attól meg azt kaptam meg, hogy de én biztos nem vagyok mozgássérült meg 80 éves öreg néni ÉS tényleg nem, de attól még tudom, hogy a társadalom sokkal jelentősebb részét teszik ki ezek az emberek, mintsem egyesek azt gondolnák. @Legális posztoló nem átallotta még a feleségemet is a szájára venni és bár nem tartozok elszámolással felé, de jelentsük ki, hogy a testi adottságai alapján a feleségem nem alkalmas a nehéz fizikai munkára, és a hólapátolás minden definíció szerint ebbe a kategóriába esik. Ezért fizettem meg mást, hogy végezze el az én távollétem miatt,a feleségem meg ellenőrizte. Én legalább szerencsére abban a helyzetben voltam, hogy meg tudtam fizetni.

Szóval én tartom, hogy az esetek (vagy ingatlantulajdonosok) min. 25%-a esetében irreális elvárásról van szó. Ezért ha marad a mostani szabályozás, ahol mindenki a "maga portája táján söpröget", és elkezdenek keményen bírságolni, ezért minden "lustaságból" eddig nem takarító nekiáll lapátolni, akkor mondjuk annyit javul majd a helyzet, hogy a járdafelület 50%-a helyett 75-80%-a lesz letakarítva, de így is minden esélye meglesz a gyalogosoknak, hogy a maradék 20-25%-nyi részen kitörjék a nyakukat, nem is beszélve a városképről. Szóval ez nagyon sokat nem segítene, ezért (is) rossz a szabályozás.

brugge 2017.02.05. 11:06:37

@gabardin: Itt azok ellen érvelnék, akik szerint nem várható el az önkormányzattól, hogy egy 3 heti időszak miatt ekkora kapacitásokat tartson fenn az adónkból.

Egyrészt az eddigi adónkból is kijönne, ha nem a semmire szednék be. Pl. az építményadóból, kommunális adóból befolyó pénzek milyen célt kellene, hogy szolgáljanak? Már a nevükben is szerepel, hogy (legalább részben) nem ingyenélők alkalmazottak eltartására (tisztelet a kivételnek), hanem kommunális feladatok ellátására kellene fordítani ezeket.

Másrész, bár kissé demagóg az érvelés, de ilyen alapon Honvédséget is mi a fenéért tartsunk fenn sok-sok milliárdért, amikor már több, mint 70 éve nem érte támadás a hazánkat? Pont azért, hogy ennek a lehetőségét is kizárjuk. Ezért fizetjük az adókat az államnak, önkormányzatnak egyaránt, hogy felkészüljenek akár egy 2 napos kritikus időszakra is, legyen ez az útviszonyokkal kapcsolatos helyzet vagy idegen támadás.

Végül egy következő kommentben még a társasházakról is írok, ha már így belelendültem a témába.

Arcade Macho 2017.02.05. 11:09:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nemreg egy osztrak varoskaban voltam,
ott a tel beallta elott beraknak olyan masfel meter hosszu jelzorudakat az ut melle, sokaig budapesti fejjel nem esett le miert is csinaljak, neked leesik hogy miert mondtam ezt el neked?

Arcade Macho 2017.02.05. 11:11:07

@GiaMarie: nem ohajtok beleszolni, meg a sok nyugdijas is lehetne normalisabb elvegre a szomszedjarol van szo, akiben joba kellene lennie, de az ovodaskoru gyerek pont hogy elvezne az esti holapatolast

mpl 2017.02.05. 11:24:49

@brugge:
" Nem lazsált, a feleségem figyelte."
Ehelyett csinalhatta volna és akkor spóroltál volna

brugge 2017.02.05. 11:25:59

Társasházak esetében tartom én is leginkább VÉDHETETLENNEK a takarítás elmaradását, de ezt az esetet is próbálom árnyalni egy kicsit, bár magam nem vagyok érintett.

Ugyebár a budai hegyvidékről szól a bejegyzés, ott készültek a képek (főképp II., XII. kerületek). Mivel én is itt élek, jól tudom, hogy az általános vélekedéssel ellentétben itt sem csupa gazdag ember lakik, sőt. Viszont a tárasasházak jellemzően nem nagyobb tömbházak, hanem a javuk - főképpen a mellékutcákban - max. 8-10 albetétből álló kisebb épület. És sem igény nincs rá, sem értelme nem lenne annak, hogy egy teljes munkaidős gondnokot foglalkoztassanak. Ha mégis megtennék és találnának egyet minimálbérért (elég lehetetlen vállalkozás), akkor az a mostani szabályok szerint kerekítve 158 ezer Ft. bérköltség, hogy emberünk megkaphassa nem egész 85 ezres nettóját. Ez mondjuk 10 albetétre leosztva közel 16 ezer forintot dobna a közös költségen havonta. Ez sokak számára itt sem elfogadható és kigazdálkodható összeg a már meglévő kötelezettségeik felett. Ha alkalmi melóst keresnek, akkor bajban vannak, ilyet enyhén szólva nem egyszerű Budán egyik-napról a másikra "leakasztani", márpedig ha "helyzet" van, akkor nem ér rá a társasház hirdetgetni, stb.

Jellemzően az ilyen kisebb társasházakban az a gyakorlat, hogy rotációs alapon maguk a lakók végzik el "hetesi" rendszerben a takarítással, kukakivitellel, stb. kapcsolatos teendőket. Plusz ami szezonálisan kell, nyáron locsolás, ősszel lehullott falevelek eltakarítása, no és a lényeg, télen, ha szükséges, a hólapátolás. Ilyenkor "rettegnek" a lakók, hogy csak nehogy az ő hetükre essen egy komolyabb havazás, ónos eső. Ha mégis egy olyan lakó kerül ilyenkor sorra, aki valamiért nem képes elvégezni ezt a munkát, akkor ideális esetben mások elvégzik helyette (aztán hallgathatja, hogy mekkora szívességet tettek érte), nem ideális esetben marad a hó és a jég a társasház előtti járdaszakaszon.

Ismét: a társasházak esetében a hóeltakarítás elmaradását én is védhetetlennek tartom, de azért a helyzet árnyalása érdekében szerintem nem ártott ez a kis "magyarázat".

2017.02.05. 11:45:36

A házam előtti járda KÖZTERÜLET. Ha konténert helyezek el rajta, fizetnem kell a helyfoglalásért, például. Sózni már nem lehet (nyilván a büdös parasztok miatt, akik vidékről felköltözve a városba, magukkal hozták a dögöket is), de drága zeolittal lehet szórni, az elfogadható a kutyaséltátató zombi lobbinak. Más kérdés, hogy a nemzethy Budapest sárgállik és bűzlik a kutyahúgytól, amúgy meg a VI. kerület az adófizetők pénzéből naponta többször géppel mosatja a kutyaszart a járdákról. Hát akkor szíveskedjen a havat is eltakarítani. Nehogy már néhány süket banya és több száz retardált kutyasétáltató miatt kimaradjak a munkahelyemről, hogy feltakarítsam nekik a járdát.
Ez a rendelet amúgy is alkotmányellenes, mert közfeladatra kényszeríti az adózó állampolgárt közterületen. Jogászok, hol vagytok? Butapestiek, hol vagytok?

brugge 2017.02.05. 11:53:22

@kutyás majmok népe: +1
(Leszámítva a büdös parasztozást.)

2017.02.05. 11:54:29

@GiaMarie: "de van egy rendelet, ezzel meg van oldva, ha meg nyakad szeged, majd jól bepereljük özv. Kovács Béláné 89 éves, 48 kilós járókeretes kisnyugdíjast, a franc a lusta pofájába, hogy nem ment ki lapátolni... "

Viszont perelni lehetne szándékos veszélyeztetésért és biztosítási csalásért azokat az idiótákat, akik az országos figyelmeztetés ellenére mégis kimennek a síkos, jeges járdákra saját csontjukat törni.

lüke 2017.02.05. 11:55:14

@promontor: takarítani- havat is- pénz nélkül is lehet pl a házad előtt
A szellemi viszonyok,azzal van a baj,pl a szolidaritás hiányával,a közönnyel a társadalmi szervezettséggel
(Nem meséltem el Schladmingban ez hogy működik),de pl Bécsben van egy hátsó kis utca Döblingben a kertek közt,ott nem takarítanak,ki is van írva: saját felelősségére menj arra,mert télen nincs hókotrás

30 éve nem volt ilyen tél ,érdekesen készültek fel.......

lüke 2017.02.05. 11:56:29

@kutyás majmok népe: igen,minden munkába menőnek pert a nyakába,hogy elmegy

Pilotax 2017.02.05. 11:57:58

@brugge:
Tökéletesen egyetértek veled. Én nem vagyok vállalkozó, de magánemberként is ugyanez a helyzet. Ha takarítani kell az enyém a kötelezettség, ha igénybe akarom venni - mondjuk le szeretnék pakolni 2 köbméter sódert, mert betonozni akarok és nem tudom behozatni az udvarra - akkor engedélyt kell kérnem és pengetnem kell érte.
Érdekes alkotmányjogi kérdéseket vet fel a dolog.
Az alkotmány szerint a különféle tulajdonformák egyenrangúak úgymint állami, magán,önkormányzati stb.. Akkor hogy jön hozzá az egyik tulajdonos (önkormányzat) hogy kötelezhet egy tulajdonost (mondjuk engem mint magánembert) arra, hogy az ő tulajdonán végezzek munkát ellenérték nélkül úgy, hogy a közfeladatok elvégzéséért bőséggel adóztam!
Valóban életszerűtlen sok esetben a kötelezettség teljesítése pl. azokban az esetekben amiket Te is írtál, de sok esetben egészségi állapot, vagy egyszerűen a kora miatt nem képes ennek a kötelezettségnek a polgár eleget tenni.
Tarlós úr meg menjen az ....ba. Miért csak a hóesés után két héttel jutott eszébe szólni az arra illetékeseknek? Én vidéki vagyok de nálunk se jobb a helyzet (megyeszékhelyen tehát elvileg egy nagyobb 120000-es városban. Nálunk is csak két napja olvadt el az úttesten lévő 10 cm-s jég addig csak pingvin módra lehetett közlekedni. Miért nincs jogi szankció azokkal szemben akik a munkaköri kötelezettségeiket mulasztják el? Mert a jogi kötelezettségét mulasztó magánembert könnyebb és egyszerűbb megb...i.

2017.02.05. 12:01:46

@lüke: Ha egy kicsit figyelmesebben olvasnál, akkor rájönnél, hogy nem a munkába járókról vartyogtam. Én is munkába járó vagyok, de még soha nem buktam fel egyetlen jeges járdán sem az évek során. Majd ha nyugger leszek, akkor otthon maradok, ha jég meg ónos eső van.

GiaMarie 2017.02.05. 12:10:47

Nekem ebből a legfelháborítóbb esetem az volt, hogy a mi házunk előtt nincs járda, csak úttest. Amit én nyilván nem vagyok köteles takarítani (még). 5-6 éve, amikor volt egy hasonlóan kemény tél, estem ki a kocsiból este fél hatkor gyerekkel együtt, amikor is mellém lépett a szomszédasszony 40 körüli fia, hogy én szégyelljem magam, mert előttem nincs feltakarítva, és neki elseggelt az anyukája rajta. Ez a dupla WTF volt részemről... egyrészt: mi a jó (néhány jelzős szerkezet kimarad) mászkál a nyugger a legnagyobb havazás közepén, ahelyett,hogy örülne, hogy otthon vakarhatja a seggét? Másrészt, ha a 40 éves fia tudja, hogy a mama kissé izgága, akkor miért azt várja, hogy majd én fogok feltakarítani, ki ne törje a nyakát, ahelyett, hogy jönne, és kiásná a jó édes anyukáját? Ez a rendelet tényleg csak viszályt szül a lakók között. Ha éjjel leesett a hó, és nekem urambocsá munkába kellett mennem, ezért nem takarítottam fel, valaki meg seggreesik, engem beperelnek. Ha ugyanez önkormányzati területen történik, ami nem volt prio egyes rész, akkor el van intézve egy "teccettek volna vigyázni, fontossági sorrendben takarítunk" szöveggel. Az önkormányzatot is beperelhetem, ha a hajnalban esett ónos esőn hanyatt vágódok reggel fél hétkor az ovi előtt? Vagy arra nem vonatkozik? Tényleg felháborító ez a szabályozás. Mondom ezt úgy, hogy engem jelenleg nem érint fenti okból.

2017.02.05. 12:11:54

Tévedés ne essék, rendelet nélkül is eltakarítom a havat a házam előtt, amikor úgy adódik, sőt általában mindig (ugyanúgy, mint a mások által otthagyott kutyaszart is).
Itt általában a dafke azért is hozzáállással van gond: nyáron a kánikulában is kint ténfereg a nyugger, akár télen a jeges úton. Nyáron agyvérzés, télen csonttörés. Akkor most nyáron biztosítsak árnyékot és hideg vizet a házam előtti járdán? Kérdem a parlamentben ücsörgő naplopóktól...

gabardin 2017.02.05. 12:12:40

@kutyás majmok népe: munkába járó vagyok, a járdán jön velem szemben egy apa a beteg gyerekével, kikerülöm őket, a járda külső kb. 60 cm-e nincs rendesen takaritva, elcsúszok. Eredmény egy törött váll. Én lennék a hibás?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 15:41:00

@brugge: "az eddigi adónkból is kijönne" Ezt ezerszer hallom, az eddigi adónkból jönne ki az M0, az M2, az M92, még három pesti Duna híd, még öt egyéb helyeken, tíz metróvonal, a PGV Miskolc és Zalaegerszeg között, az utak kátyúmentesítése, meg még sok minden más.
Ez egy hasztalan jolly joker érv. Egyfelől igaz, a magyar államigazgatás pazarló, a korrupció magas. Csakhogy ez egy adottság, ami nem fog megváltozni egyik napról a másikra. Azaz minden olyan érv, hogy csinálják meg az ellopott-elpazarolt pénzből, az nélkülöz minden valóság alapot. Gondolod, hogy szólsz Nekik, és akkor majd nem lopnk és nem pazarolnak? A valóság az, hogy ha a járdák eltakarítását az önkormányzatokra terhelnénk, akkor az vagy új adók bevezetésével, vagy a jelenlegi költségvetések átszervezésével történne. Amivel nem értek egyet.

A Honvédséges hasonlat azért sántít, mert a katonáskodás mind technikai, mind emberi szaktudás szempontjából drága műfaj, a "majd gyorsan mindenkinek kiosztunk pár flintát" megközelítés nem alternatíva. A hóeltakarításhoz viszont néhány szerszámon meg a szóróanyagokon kívül sem komolyabb tudás nem kell, tehát reális feltétalazés, hogy az ott lakóknak megvan hozzá a "technológiai tudása" és rendelkezik a megfelelő eszközökkel.

qwertzu 2017.02.05. 16:06:04

A mi kis falunkat nem lehet űbereleni. Most kaptam kézhez a polgármester levelét (mindenki kapott), hogy irgum burgum fapapucs, faszé nem takarítja a lakosság a járdát.

Megvonom a vállam, hogy ezt én ugye pont leszarom, nincs előttem járda. Erre az asszony felhívja a figyelmemet a második oldalra, ahol kifejtik, hogy ha az úttest és a kerítés között nincs járda, akkor az úttest és a kerítés közötti terület TISZTÍTÁS SZEMPONTJÁBÓL járdának számít.

Nab+!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 16:11:03

@brugge: Nézd, azt a kérdést lehet egyéni példákon keresztül nézni, meg statisztikailag. Egyéni példát mindig lehet mindenre hozni, ebben rendkívül fantáziadúsak vagyunk.

Aztán ha megnézzük statisztikailag, akkor két dolgot is láthatunk.

1) Még a Te 25%-os méltányolható arányodnál is jóval többen nem takarítják el a házuk elől havat. Ők miért nem teszik? Nekik mi a méltányolható indokuk? Mert ugye az, hogy nem értenek egyet a rendszerrel, az szerinted se indok, hiszen Te sem értesz egyet vele és mégis eltakarítod, nemde?

"Kedvencem" volt az a (társas)ház, ami előtt a járda végig jeges volt, egy három méteres szakaszt kivéve. Kitalálod, miért volt az a három méter megtisztítva? Igen, nyert, ott volt a garázskijárat.

2) Egyébként a 25% nekem továbbra is soknak tűnik. Az nem kérdés, hogy van sok indok, ami mindenki szerint méltányolható, pl. mozgássérült, mozgáskorlátozott, beteg idős ember stb.

Vannak aztán olyan sztorik, amiket Te akceptálsz, én meg nem. Erre lehet mondani, hogy szubjektív, de nézzük ezt is a statisztika oldaláról: szerinted hány olyan hullafáradt egyedülálló, 12 órát dolgozó anyuka van, aki fogja magát és azon az évi két estén, amikor hóesés van, kimegy este és összelapátolja, ha másért nem, hogy példát mutasson a gyerekének? Mert biztos lehetsz benne, hogy van ilyen, nem is egy. Mondjuk saccperkábé 10-ből 5. És én nem ítélem el a másik 5-öt sem, mert tényleg, van rá példa, hogy valaki hullafáradt, nincs lekiereje aznap még erre is (amit lehet, legjobban ő sajnálhat, mert a testmozgás a legjobb stresszoldó, amúgy).

Azonban ezt is el lehet mondani többféleképpen. Pl. úgy, hogy nagyon sajnálom, remélem megbocsátanak nekem, ma egy ilyen napom volt, remélem legközelebb lesz lelkierőm megcsinálni.

Meg úgy is, hogy nehogymá' nekem ezt meg kelljen csinálnom, mit képzel bárki, egyébként is alkotmányellenes.

haragatya 2017.02.05. 16:40:58

@fizetekmegegysort: Én mnég azt is hozzá tenném , hogy akinek saját háza van( mert csak ott köteles a tulaj maga takarítani a járdát) az az ingatlan ásárlásakor tisztában kellett, hogy legyen, hogy ez bizony vele jár. Tudom, mert nekem is házam van és nem az önkorit szidom a járda csúszásért hanem kimegyek és eltakarítom, MERT BIZONY EZ AZ ÉN DOLGOM. Akimeg nem akar járdát takarítani, az vegyen lakást és ott a gondnok megcsinálja.

qwertzu 2017.02.05. 17:03:37

@haragatya: Vagy nem. Amikor megvettem az ingatlanomat, akkor még nem kellett előtte takarítanom. Aztán az önkori idén kitalálta, hogy akkor i takarítsak ha nincs előttem járda.

Arcade Macho 2017.02.05. 17:25:14

@haragatya: tarsashaznal is a tulaj tolja, vannak 4 lakasosak is ott azert meg kialakul a rendes kooperacio, hogy a fiatal gyermek letolja cserebe a nyugdijas meg mast intez

igazi hős 2017.02.05. 17:26:08

@kutyás majmok népe: "Ez a rendelet amúgy is alkotmányellenes, mert közfeladatra kényszeríti az adózó állampolgárt közterületen." Szerinted az alkotmány melyik pontjával ütközik? Az alkotmány előírja neked (akár adózol, akár nem), hogy akár fegyverrel is megvéd a hazádat (és nem csak a saját házadat, hanem az egész utcát, sőt a szomszéd utcát, SŐT akár egy borsodi falut is!), ez nekem erősebb kényszernek tűnik, mint az, hogy egy kicsit dolgozni kell.

igazi hős 2017.02.05. 17:30:09

@Pilotax: "Akkor hogy jön hozzá az egyik tulajdonos (önkormányzat) hogy kötelezhet egy tulajdonost (mondjuk engem mint magánembert) arra, hogy az ő tulajdonán végezzek munkát ellenérték nélkül úgy, hogy a közfeladatok elvégzéséért bőséggel adóztam!" Mit szólnál hozzá, hogyha a szomszédod pontosan ezzel érvelve nem csináltatna kerítést közétek? Akkor már számítana a törvény szava?

Pilotax 2017.02.05. 17:52:32

@igazi hős:
Először is nem ragaszkodom a kerítéshez ha egyébként tiszteletben tartja a tulajdonomat és a magánéletemet.
Másodszor a kerítést a mezsgyére lehet tenni, ezért annak tulajdonjoga azé aki finanszírozza, lehet közösen is fizetni.
Harmadszor ezer éve( valamikor a 80-as évek közepén megszűnt ez a jogszabály) nincs kerítésépítési kötelezettség.
Negyedszer ne hozz olyan analógiákat amelyek nem analógiák.
Jereváni Rádió: A többi stimmel.

Pilotax 2017.02.05. 17:53:42

@igazi hős:
Ja és sem én nem adóztam a szomszédomnak, sem Ő nekem.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 20:15:40

Néhány megjegyzés a vége felé:
1) A jelenlegi szabályozás szerintem se túl jó. Nem elsősorban azért, mert a lakókra hárítja a sikosságmentesítést, hanem azért, mert
a) pontatlan, nem határozza meg a sikosságmentesítés elvárható gyakoriságát, a mentesítésre vonatkozó "szintidőket" illetve azt, mi számít elfogadhatóan letisztított járdának.
b) túl szigorú, nem tartalmaz mentesítést méltányossági okokból illetve időjárási okokból sem.
c) A fentiek "ellensúlyozására" viszont a gyakorlatban nincs szankció. Legalábbis én nem tudok róla, hogy a környékünkön vagy akár egész Budapesten bárkit is megbírságoltak volna a takarítás elmaradásáért.

2) Azzal továbbra sem értek egyet, hogy a járda takarítása általánosságban önkormányzati feladat legyen, mert ez a gyakorlatban extra adók bevezetésével vagy egyéb kiadások visszafogásával járna.

Azt viszont támogatnám, hogy legyen önkormányzati járdatakarítás a) rászorultsági alapon, illetve b) ha valaki nem akarja saját maga letakarítani bármi okból, akkor díjazás ellenében igénybe vehesse az önkormányzati takarítást.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.05. 21:09:03

Illetve még a szankcionálásról annyit, hogy a kártérítési perekre azért kiváncsi lennék. Van egy olyan érzésem, hogy eaz ezekkel való fenyegetés is inkább csak a takarításra való ösztönzés része, mint valós veszély. Jó lenne tudni, hogy hány ilyen per indul és ezek hogyan végződnek: egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy a bíróság feltétel nélkül mindig megítéli a kártérítést.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2017.02.09. 22:26:48

@promontor:
"a gyakorlatban nincs szankció. "

Nálunk a helyi közteres egyik télen elkezdte összeírni hol nincs letakarítva a hó a járdáról. Nem azonnal térdelőrajtból várta, hanem havazás után 36 órával. Kb 15-20 helyet írt össze, abból 12-t lehuzatott vele a polgármester és a jegyző.

Felmondott. Volt gerince.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2017.02.11. 09:02:15

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Hát igen. Azt említettem, hogy a fényképeken látható utcában lakik a helyi önkormányzati képviselő?

öreg baka nem rakéta 2018.04.28. 09:41:30

@fda: Ezt próbáld meg eladni, ha a szomszéd mamóka dobott egy hátast, és kórházba került.... De éppen dolgoztál. Sajnos ez senkit sem érdekel.
süti beállítások módosítása