HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Paulus Velocipedus

2012.09.08. 07:48 promontor

Nem biciklizem Budapesten, nyilatkoztattam ki kb. három éve.

Módszeresen áttekintve a budapesti biciklis tényállást, következetes vaslogikával levezettem, hogy Budapesten nem biciklizem, mert nincs elég kerékpárút, ami van, az rossz, az autósok veszélyesek, lopják a bicikliket, stb. Újraolvasva magvas gondolataimat, elégedetten állapítottam meg, hogy tökéletesen igazam volt.

Ehhez képest kb. két hónapja biciklivel járok a munkahelyemre.

Úgyhogy most akkor szép dialektikusan megírom, miért biciklizem mégis Budapesten.

Mi változott?

Tulajdonképpen nem sok. A három éve megírt összkép szerintem alapvetően még mindig változatlan. Kevés és rossz minőségű a bicikliút, az autós közlekedési morál továbbra is ramaty és persze a lopásveszély se lebecsülendő.

Ugyanakkor átadtak egy-két új bringautat, amelyek pont számomra fontosak. A kiskörúton ugyan csak kb. 250 métert tekerek, de az a sáv pont egy kritikus szakaszt old meg, ott biciklisáv nélkül nagyon nem szívesen mennék. Ugyancsak jól jött a Bogdánffy úti új szakasz, bár azt mondjuk ki tudnám valahogy kerülni. Persze a szokásos útvonalam egy jelentős része még így sincs lefedve, tehát ha tartanám magam azokhoz az elvárásokhoz, amiket három éve felállítottam, akkor még most se bicikliznék.

Viszont nem lehet nem észrevenni, hogy egyre többen kerékpároznak. Ismerősök is "lebuknak". Az irodai garázs tele van biciklivel. Legalább két közeli kollégát láttam már reggel bicajjal beérkezni, az egyik haverom sörözni is kerékpárral jelenik meg mostanság (mondjuk ezt a példát nem fogom követni). De valahogy a városban járva, autózva-buszozva is úgy érzékeltem, emelkedik a létszám.

Ha pedig egyre több ember csinál valamit, akkor az óhatatlanul befészkeli magát az ember gondolataiba: nem kéne nekem is csatlakoznom? Így visszagondolva, tulajdonképp az a három évvel ezelőtti poszt is egy lépés volt ebbe az irányba, mert több év szünet után először gondoltam újra végig a pro és kontra érveket.

Aztán voltak személyes szempontok. Promontor legendásan smucig és a tankolás egyre borsosabb összegekbe kerül, míg a kerékpározás ingyen van. Na jó, ha nagyon tudományosan közelítem meg a kérdést, kalóriákkal fizetek, amit elvileg pótolnom kell, de az igazság az, hogy az étkezési kiadásaimon nem érzékelek különbséget.

Ráadásul az utóbbi években szinte semmit sem sportoltam. Néha eljutottam egy uszodába, a fogyókúrám alatt jártam konditerembe, de ezek egyedi esetek maradtak és hamar elhaltak. Egyszerűen nem találtam időt sportolásra. A munkába bicajozás viszont összeköti a "kellemest" a "hasznossal": az utazásra fordított idő egyben sportolás is.

Első tapasztalatok

így aztán nyáron elhatároztam: itt az ideje egy próbát tenni. Előszedtem a Helsinki óta (lassan tizenhárom éve!) csak porosodó bringát, felfújtam a gumikat, alaposan áttöröltem, majd elvittem egy szervízbe átnézésre. Közben megterveztem az útvonalat, az ismeretlen útszakaszokon még terepszemlét is tartottam. Bár Helsinkiben anno minden biztonsági felszerelést feleslegesnek éreztem, itthon ennél jóval óvatosabb voltam, így beszereztem egy sárga mellényt és egy sisakot is.Velociped_2012_09_07__005c__478x371.jpgA próbaútra egy hétvégén került sor. Sikeresnek bizonyult. Nem gázoltak el, én se ütöttem el senkit és ugyan lógott a nyelvem, mire beértem az irodába, de célba értem. Aznapra ez elég is volt, bent hagytam a biciklit és csak másnap mentem érte. A hazaút kritikus volt, mert dombon lakunk, hát nem is bírtam végig feltekerni: négy saroknyi távolságot szégyenszemre a biciklit tolva kellett megtennem.

Szóval a Tour de France nem opció, de ezzel számoltam. A következő héten beindult az éles munkába járás. A hétköznapi forgalom se bizonyult elviselhetetlennek, persze reggel jó korán elindultam, meg hát nyár is volt, ami a beszoktatáshoz ideális volt. Az utóbbi két hétben már érezhetően erősebb lett a forgalom, meg persze az iskolakezdés miatt én is később tudok csak indulni, de mostanra már belelendültem a dologba, így nem sokkol, ha egynél több autó megy el mellettem két lámpa között.

Az időeredményem is feljavultak, az első héthez képest gyorsultam vagy 5-10 percet. Így reggel 26-28 perc kaputól kapuig, délután 35-37 perc, ráadásul ma már csak egy saroknyit kell tolnom a bringát: szeptember végére szerintem már hazafele is teljes távot tudok majd teljesíteni. Az utazás időtartama pedig abszolút versenyképes. Autóval persze azért általában gyorsabb volt, de a különbség nem vészes és nincs dugóveszély sem, a busznál meg gyorsabb is vagyok (ennek a várakozás és a megállók eléréséhez szükséges séta ideje a fő oka.)

Az átlagsebességem reggel 17, délután 13 kilométer/óra körül van, ezen azért lehet még javítani, bár a sebesség növelésének a városi forgalom korlátot szab. Jó pár kereszteződésen, lámpán kell átjutnom, a bicikliutak többsége pedig gyalogosokkal közös, ami szintén lassító tényező.

A sebességemet egyébként onnan tudom, hogy a múlt héten feltettem a mobilomra a Sports Tracker nevű alkalmazást, amivel viszonylag pontos statisztikákat lehet gyűjteni tekerés közben: megtett távolság, átlagsebesség, csúcsssebesség, ilyesmik. Az útvonalat is szépen felrajzolja egy térképre, A lefogyasztott kalóriamennyiséget is megbecsli, illetve a tengerszint feleti magasságot is méri, ez utóbbit szerintem nagyon pontatlanul.

Egyelőre csak ismerkedem a programmak és alapstatisztikákat gyűjtök, de idővel majd olyasmiket is ki fogok próbálni, hogy mennyi a tiszta menetidő (szüneteltetni lehet az időmérést, ha állunk, pontosabban, ha a sebesség egy beállított határérték alá esik), illetve a valahogy állítólag a szokásos útvonalakat is meg lehet jegyeztetni vele.

A morál, avagy amorál

Kényes  téma következik, de hát a trollokat is etetni kell, így nem térhetek ki előle: mi a helyzet a "legendás" biciklis szabálytalanságokkal illetve hogyan látja egy zöldfülű biciklista a többi közlekedőt?

Kezdjük a kerékpárosokkal, először seperjünk a saját házunk táján.

Az egész bicikliprojekt legsúlyosabb kompromisszuma, illetve főbűne a Szabadság híd. Itt ugyanis járdázok. Namost itt vagy az úttesten kéne mennem, ettől azonban ott félek, vagy le kellene szállni, és gyalogosként járdázni, az viszont túl lassú. Így aztán biciklizek a járdán, kerülgetem a gyalogosokat. Ez reggelente nem nagy gond, mert olyankor elvétve akad csak gyalogos, délután viszont elég sokan vannak. Mentségemre annyit tudok felhozni, hogy nem suhanok, hanem lassan kerülök, nem centizek és soha sem csengetek türelmetlenül. Szóval igyekszem kulturáltan, óvatosan viselkedni, kis sebességkülönbséggel közlekedni, de tagadhatatlanul szabálytalan vagyok.

A 2. számú kerékpáros főbűn az egyirányú utcán szembemenés. Igen, ezt is elkövetem. Általában nem derogál kerülni egy utcát, ahol van autósforgalom, ott szabályos vagyok. Egyetlen kivétel van: hazafelé menet van három párhuzamos utca, kettő szomszédos szembe egyirányú, a harmadik - kissé távolabb - kétirányú. Ez utóbbin kellene közlekednem, csakhogy ez viszonylag forgalmas és az aszfalt is borzalmas. Az első egyirányú utcán viszont két hónap alatt egyetlen autó sem jött szembe. Itt is tagadhatatlanul szabálytalan vagyok, annak ellenére, hogy mindenkinek jobb, hogy ott közlekedem.

A 3. számú főbűn a piros lámpa. Ez egyáltalán nem annyira elterjedt, mint egyesek állítják, bár kétségtelenül látni néhány szemtelen példát. Itt számomra egy helyen nagy a kisértés, a Dunaparton van egy mellékutca lámpás zebrával, ahol nemigen jár autó, tökéletesen belátható és biztonságosan át lehet menni bármikor. A többség át is megy. Én eleinte tartottam magam a szabályhoz. Aztán volt egy időszak, hogy mentem a tömeggel (elég mókás volt, hogy egyedül álltam a lámpánál, a többi kerékpáros meg ment át zavartalanul). Mostanában megint megállok: az a fél perc belefér, úgy tekintem, mint egy kis pihenőt, a lelkiismeretem meg mégiscsak nyugodtabb így. Egy-két társam is akad, szóval nem vagyok teljesen magányos harcos. Piroslámpa-főbűn tehát némi bizonytalankodás után részemről kiiktatva.

Aztán van néhány nem feltétlenül szabálytalan, de engem kifejezetten idegesítő magatartásforma. Amit nagyon nem szeretek, azok a száguldozók. Ilyen nem csak autósban van, hanem bicajosban is. Ők azok, akik fizikailag képesek 35-ös átlagot tekerni, hát akkor meg is teszik. Nem számít, ha gyalogos van, nem számít, ha szűk a bicikliút és jönnek szembe. Centizgetnek, szlalomoznak, száguldoznak. Intenzíven használják a csengőt: jobb esetben nem haragszanak, csak informálnak, rosszabb esetben viszont a neheztelésüket fejezik ki vele: mit keresel Te ott, és főleg mit tötymörögsz! Sietünk kérem, ne tessenek feltartani!

A másik állatfaj a"nem érdekel, hogy más hogyan kerül ki, én megyek ott, ahol nekem kényelmes" típus. Ők azok, akik a forgalomhoz képest kifejezetten keskeny parti bicikliúton hármasban egymás mellett kerekeznek flegmán és közben egy jót beszélgetnek. Ha szembejön egy gyalogos vagy kerékpáros, nagy kegyesen hagynak neki 15 centit az út szélén, tessék ott elférni.

Nézzük a gyalogosokat. A színtévesztés náluk is elfordul, akár az autós típus (azaz jaj, hát előbb még ződ volt, átférek én még ezen, különben is elmegy a villamosom), akár a biciklis (totálpiros már évek óta, de nem jár itt senki, akkor meg mire várjak). Pontosabban ezekkel az a baj, hogy néha bizony járna arra valaki, aki persze nem akar gyalogost gázolni, hát fékez.

A másik jelenség a biciklis infrastruktúra használata. Ez vonatkozik a kizárólagos bicikliútra (tipikusan mellette három méterre ott a kitáblázott párhuzamos kizárólagos gyalogút, de az nem tetszik neki valamiért), meg vonatkozik gyakran a kerékpárút-normálút kereszteződésekre (pl. Fehárvári út), amelyek ugyan kizárólag a kerékpáros közlekedést szolgálnák elvileg, de hát jó az zebra helyett is ugyebár.

Szóval a gyalogosok is megérik a pénzüket. Ezekkel a szabálytalankodásokkal ugyan feltartanak, ami elvileg nem szép dolog és nem vagyok boldog, amikor fékezgetnem kell, de ha ilyet látok, a Szabadság-hídi járdázásomra gondolok és lelassítva, óvatosan, nemcentizve, nemcsengetve kikerülöm a pácienseket: mert ugye ha nekem "szabad" ott, akkor legyen nekik is."szabad" itt.

Zárjuk a körképet az autósokkal: na, belőlük nem sokat látok. Egy csomó idegesítő szabálytalanság, amit autóstársként rögtön kiszúrok (narancssárgázás, sebességtúllépés, nemindexelgetős bevágás, jobbkéznemmegadás, fenekembemászás, pofátlan vészvillogós feltartós-parkolgatás, stb.), biciklisként nem nagyon látszik. Amitől eredetileg tartottam, az a biciklisávon megállás:, nos ez előfordult már éppen, de azért nem olyan gyakran. Oldaltávolságot is biztonságosan tartanak, legalábbis én még soha nem éreztem magam veszélyben ilyen módon, remélem ez így is marad. a másik félelmem az a kanyarodó autós esete az egyenesen haladó kerékpárossal, de úgy látszik ezt is megtanulták az autósók, legalábbis még nem láttam olyat, aki ne adta volna meg az elsőbbséget. Kereszteződésben-zebrán ragadás dugóban már gyakrabban előfordul, de azért eddig még mindig elfértem.

Az egyetlen viszonylag gyenge pont az a nemlámpás zebra. Hát ott nem szeretnek megállni. A Budaörsi úton szoktam átkelni egy ilyen zebrán, kínosan szabályosan és óvatosan. Állok a járdán, mellettem a bicikli (tehát leszálltam róla és tolva, azaz gyalogosként kelnék át), türelmesen nézek és várok. Hát itt kb. kéthetene egyszer fordul elő, hogy az első autós megáll. Jellemzően öt-tíz autó is elmegy, mire valaki átenged.

Ez persze nem lep meg, ismert jelenség. Annál furább az, amikor nem zebrán kelek át, hanem amikor a bicikliút keresztezi a főutat. Ilyen van a Fehérvári úton meg a Budafokin ahogy már szóba került. Ezeken a helyeken egyértelműen az autósoknak van elsőbbsége, mégis itt gyakrabban és hamarabb megállnak (pedig itt is kínosan óvatos vagyok), mint a fenti zebránál. Hiába, az autóslélek kiismerhetetlen. Én mindenesetre ilyenkor egy intéssel mindig megköszönöm az előzékenységet.

Hogyan tovább?

A jelenlegi biciklihasználatomnak vannak azért komoly korlátai. Szinte kizárólag munkába járásra használom. Így mind othon, mind az irodai garázsban zárt helyen tárolhatom, kikerülve a lopásveszély kényes kérdését. Egyszer tettem egy aprócska kitérőt hazafelé menet egy könyvesboltba, ahol egy előre megrendelt könyvet vettem át. Az expedíciót ugyanolyan komoly útvonaltervezés előzte meg, mint annó az első munkahelyi tesztutamat és a három könyvesboltban töltött perc alatt végig az ajtó mellé lakatolt bringámat fixíroztam. Szóval spontán "menjünk mindenhova bicajjal" kalandozásokról egyelőre szó sincs.

Az is kérdés még, mi lesz a téli szezonban. Anno Helsinkiben télen buszra váltottam, de ott persze hosszú és hideg a tél, általában tartós hótakaróval. Pesten se fogok hóban, latyakban tekerni, de nálunk enyhék a telek, bőven elképzelhető, hogy a hó csak pár napos leállást okoz. Inkább az öltözködés az, amit még végig kell gondolnom. A nyári váltóruha, a laptop és egy-két apróság elfér a hátizsákban, de egy teljes rend téli öltözék nadrággal, pulóverrel, kabáttal biztos nem. Talán megoldható ez úgy is, hogy a nadrág, pulcsi stb. permanensen az irodában állomásozzon. Majd meglátom.

De október végéig még tuti tekerek.

82 komment

Címkék: budapest közlekedés autó kerékpár bicikli kresz critical mass kritikus tömeg autózás index címlap paulus velocipedus trilógia

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr664757933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NickFry 2012.09.08. 10:02:51

Jardan tekerhetsz szabalyosan, ha az ut nem megfelelo a bringazasra. Az, hogy mi megfelelo, nincs definialva a kreszben, szoval Te dontod el.
Egy utvonalat feltehettel volna hogy merre jarsz naponta:) Ha csucsforgalom van, akkor a Budafoki vagy a Bogdanffy utat en elszoktam kerulni az egyetemek fele, ha a Szabadsag hidhoz megyek. De pl visszafele szinte mindig a BertalanLajos-Stoczek-EgryJozsef-Bogdanffy utat valasztom.

csíra 2012.09.08. 10:15:18

Értékelem az őszinteséget a bejegyzésben, kitartást a kerekezéshez!
A képen egy olcsó lakatot látok a biciklin, erősen javaslom, hogy a keró biztonsága és a lelked megnyugvása érdekében sürgősen válts egy Kryptonite Keeper-re. Itt olvashatsz róla, de az árak nemtom mennyire naprakészek:
hercehurca.hu/node/314

Én a 12-est használom, mindennapi városi rohangálós helyzetekben (Szeged), így mindenhol le tudtam eddig zárni, és nyugodt szívvel hagytam ott a biciklit. Pár éve kb 5500Ft-ért vettem, most se lehet sokkal több.

Itt pedig összegyűjtötték a leghasznosabb tanácsokat a téli tekeréshez, így nem kell nulláról kezdened a tesztelést hideg időben:
sites.google.com/site/bringazzobuda/tanacsok-bringasoknak/oeltoezkoedesi-tippek

2012.09.08. 11:06:41

Kedvesen őszinte poszt, bár bringatémában sajnos már kár írni, itt is biztos megjelennek hamar a szokásos arcok a szokásos dumákkal -dögölj meg, forgalmit, mindenbiciklisparaszt, mindenautósparaszt, múltkormajdnemelüttöttek, jönnek a Kreszmagyarázatok és a kiszínezett sztorik. Én biciklivel járok mindenhova, és azt az állításodat cáfolnám, hogy nem olyan sok a pirosozó bicajos, mert nagyon sok, kb 10-ből kilenc. A helyzet egyébként tényleg jobb, mint pár éve, azt tapasztalaom, hogy a normális viselkedés, az udvariasság, és a szabály betartására törekvés imponál az autósoknak, akivel udvarias vagy, az az lesz veled is, én konfliktusmentesen közelekedem évek óta, csak odafigyelés kell hozzá, meg levetkőzni a hülye futár/hipszter/CM biciklisöntudatot.
Azt tanácsolom, hogy ha hosszútávra tervezed a biciklizést, és dombon laksz, cseréld le ezt az elefánt cruiserbicajt, és vegyél valami könnyű trekkinget vagy fitnesscangát, nagyobb sikerélmény, könnyebb haladás lesz belőle. És tényleg szerezz be egy izmosabb lezárót, de ne gerinclakatot, hanem U-t, vagy bitang láncot lakattal.

explorer1 2012.09.08. 11:11:27

Alapvetően a téltől nem a hideg miatt kell félni, nem hiszem hogy jobban fáznék mint egy gyalogos. Annyi hogy a kéz, nyak, boka, fül jobban legyen védve, nem több. Viszont az elcsúszástól, eleséstől lehet tartani, és az tényleg veszélyes. Különösen az, amikor a nappali pára este lefagy a járdán, (úton) és ebből semmi sem látszik, az egyenesen életveszély. A sisak nem bolondság, de ilyenkor tényleg kötelező. Sajna a szöges gumi, ami tökéletesen megvéd ezektől, mérhetetlenül drága, (én 20 és 25 e. között láttam, darabját!), így ilyenekben nem tudok gondolkodni, ezek után csak az óvatosság marad.

ff48bp 2012.09.08. 11:15:14

Sorstársnak érzem magam, mert én is kezdetben csak munkába járáshoz használtam a kerékpárt, de most már vásárláshoz, sőt nyaraláshoz is ez a közlekedési eszköz. Nem vagyok fizikailag képes a száguldozásra, de én jól érzem magam lassabb tempóval is, így legalább körül is tudok nézni tekerés közben és élvezem a tájat. Ezt egy erőből tekerő ritkán tudja megtenni. Elég komolyan esőruhám is van már, ezt mindenképpen javaslom beszerezni. Én egy vízálló cipőt is vettem, amire az esőnadrág rámegy. Így tényleg át lehet vészelni az őszt is, de óvatosan, mert esőben nagyon sokszor csúszik a kerék. Nálam attól függ, meddig tekerek, hogy meddig érzem biztonságosnak. Amikor fagy, akkor már lehetnek csúszós utak. Ezt már nem kockáztatom. Arról nem beszélve, hogy a mínuszokban néha fáj és kellemetlen a lihegés.

2012.09.08. 11:15:52

@explorer1: a szöges gumi városi kölzekedésre teljesen felesleges.

dreamhotep 2012.09.08. 11:16:35

Csùnya bringát vegyél és U lakat, vagy lánc+lakat. Sodrony felejtős.

2012.09.08. 11:19:57

@ff48bp: hideg időre torokvédelemre érdemes egy ilyet venni: bolha.testbike.hu/clpics/111954_1.jpg
Az orra hegye kivágott, a száj előtt apró lyukaka vannak, így nem fulladsz benne, mint a légszűrő maszkokban (igaz nem is szűr), viszont védi a torkodat, szádat, nyakadat, részben a füledet is. Vaterán 2-3 ezerért mindig van belőle, de külföldről olcsobban is rendelhető.

jenőné 2012.09.08. 11:27:47

jó volt ezt olvasni. hasonlóan naiv bringás vagyok és élvezem.

explorer1 2012.09.08. 11:28:49

@shitgun: A téli idő nem hiszem hogy válogatna város és falu között. De ha az ember elesik bicikliúton (városban), már nem is gondolja olyan feleslegesnek. Itt nem gyakorlatlanságról van szó, évek óta tekerek, télen - nyáron, viszont egy másodperc alatt el lehet esni és ezt inkább megúsznám. Egy lefagyott járda szerintem veszélyesebb mint egy földút..

Wl 2012.09.08. 11:31:04

Elég korrekt hozzáállás. Ha minden bringás ezzel a mentalitással élne, akkor nem lenne az a vélemény a bringásokról, ami.

" Szóval igyekszem kulturáltan, óvatosan viselkedni, kis sebességkülönbséggel közlekedni, de tagadhatatlanul szabálytalan vagyok."
A kulturált közlekedésen van a hangsúly. Ha valaki kulturáltan járdázik, akkor ha lehet félre szoktam állni, mert ez a természetes. Viszont az öntudatos fajta jön, aki 20-25 méterről csengeti le gyerekekkel + babakocsival lévő anyukát, ott ahol a szabályok szerint nincs semmi keresnivalója, na akkor komoly önuralom kell, hogy az ember ne kövessen el valami BTK gyanús dolgot.

Sajnos a közlekedő felek között (autós-tömegközlekedő-bringás-gyalogos) az egymást partnernek tekintő hozzáállásnak sokszor nyoma sincs.

sweety 2012.09.08. 11:33:39

És megérkezel izzadtan büdösen a munkahelyedre? Nem mindenhol van ám lehetőség tusolásra....

Bedeko 2012.09.08. 11:33:42

Én is tekerek munkába menet. Igaz, Pesten csak a hévig, aztán a hév elvisz Harasztiba, onnan tekerek tovább. Ez napi kb. 25 perces túra, testmozgás.

Viszont, ha hideg lesz vagy tartós eső, én tuti, hogy autóba vágódom. Nem azért bicajozok, mert nem telik autóra, hanem, mert ilyen kedvem van. Ha pedig nem esik jól, akkor nem erőltetem.

Nem alamiféle úri klub ez, hanem csak egy egyszerű közlekedés.

2012.09.08. 11:34:20

@explorer1: megvallom, sosem volt még szöges gumim (nem is láttam Bp-en senkinél), de szerintem nem kell, mert valódi haszna csak masszív hóban, jégen lenne, mikor viszont csak mm-es jég van az utakon, az se mindenhol, inkább rontja a menetteljesítményt, fogni se fog redesen, és ha betonon használod, tuti, hogy szétnyírod napok alatt. Max akkor hasznos, ha van egy plusz kerékszetted szögessel, és húszcentis hóban felteszed, olvadáskor meg le. Kemény jegeknél inkább BKV, hóba meg elég egy jó mintájú terepgumi, azt kapsz már 3-4 ezerért.

Ejjnye Bejjnye 2012.09.08. 11:34:45

Tényleg jó bringával munkába járni! Én a 13. kerületből járok a 11.-be. A kb. 14-16km-es úton (attól függ belváros, vagy kerülő Óbuda felé) sok mindent látok. Jók a meglátásaid, és shitgun-nal is hasonlóan látom. Talán kell egyfajta rezignáltság, hogy ne bosszantsanak a kerékpáros társak hülyeségei. A szabálytalankodók mindegyike azt a mélyfilozófiai bölcsességet tehette magáévá, miszerint pont ővele nem történhet soha semmi! Láttam és hallgattam egy lányt zokogva mobiljába panaszkodni a Gellértnél, miután átmenve a piroson kicsit elütötték. Mákja volt, hogy az autós - aki igen korrekt volt ezek után is - időben le tudott fékezni. A lány a SORS-tól kérdezhette, hogy miért, és mindenki hibás volt az adott pillanatban, csak ő nem. Ja és senki nem érti őt... Egy másik - már említett száguldozó sportlédy-t kíváncsiságból megszólítottam és megkérdeztem, amikor megállt egy szembejövő baráttal trécselni, hogy miért csinált balesetveszélyes helyzeteket az agresszív előzgetéseivel? A válaszának lényege abból a logikai bukfencből állt, hogy ő azért ilyen ügyes, mert még nem okozott balesetet! De egy autós kontra biciklis sztori: A Dráva utcánál, ahol a lenti rakpartról jönnek fel az autók, és keresztezik a kerékpárutat, engem még elengedett szabálykövetően az autós, majd csattanás a hátam mögött. A velem szembe jövő csajt elütötte. Azzal védekezett, hogy csak engem nézett, a másik irányba nem...

2012.09.08. 11:37:08

@sweety: ezzel a cruiserrel nehéz szanaszét izzadni, és izomból tekerni se kötelező. Én meg szoktam izzadni, de egy felsőtest törlés a mosdóban, és egy száraz váltópóló tökéletes megoldás. Nyári melegben gyalog is bőven megizzadsz, hidegben meg jól beállított ruhával teljesen kultúrállapotban lehet megérkezni. Persze én nem ügyfeles, öltönyös munkát végzek, de büdös, ápolatlan sose vagyok a bicaj miatt.

2012.09.08. 11:40:31

@Ejjnye Bejjnye: tény, hogy a lányok rosszabbak, ez valamiféle női öntudat lehet, hogy nekik biciklin is hatványozottan jár az udvariasság, odafigyelés, ergo neki már nem kell nagyon törődni semmivel. Nem sértegetni akarom a szebbik nemet, de a járdatekerés is elsősorban női műfaj, ahogy én tapasztalom. Egyébként autósoknál is működik a nyakatekert logika, van egy barátom, bitang kocsival, hajt mint a meszes, és mikor kérdem, hogy nem lesz-e rossz vége ennek, az a válasz, hogy dehogy, eddig se volt baj:) A jelszava: nagy gáz, nagy szerencse.

Don Quixote de la Ferko 2012.09.08. 11:41:02

Korrekt hozzáállás.

Legalábbis annak, aki nem gondolkodik.

Bájos, hogy a járdán tekerés belefér, de az autósoknál bezzeg a narancssárga már bűn.

KRESZ rémlik? Az elsőt tiltja (feltételhez köti, aminek ott nem felel meg), a másodikat meg egyéni elbírálás alá helyezi. Már ha érted, mi az egyéni elbírálás

Rabyn 2012.09.08. 11:55:17

Jó olvasni, hogy van olyan, aki hasonlóan gondolkodik a tekerésről, mint én. :) Én a Rákóczi út mentén (Astória-Keleti táv) szoktam a járdán menni. Vagy a párhuzamos Dohány utcában. :)

zellerlevél 2012.09.08. 11:57:19

Ahhoz, hogy a munkahely-lakás távot kibővíthetsd bevárlás, ügyintézés programmal két dolog kell: előre-hátra egy jó kosár, beleillő táskával (nekem a csomagolyó vált be) plusz szükség esetén egy jó hátizsák, valamint két lezáró. Az egyik nekem egy hatalmas lakat, amivel a hátsó kereket lakatolom a vázhoz. A másik egy erős spirálzár, ezzel váz+kerék, villanyoszlop, vagy rögzített biciklitároló összekötést csinálok.

Eddig egyszer lopták el a biciklimet, kb. 15 éve, a házunk udvaráról, a kapu zárva volt, és csak egy olcsó zárral volt összekötve a váz és a hátsó kerék. Azóta mindig hozzákötöm valami fix dologhoz is.

explorer1 2012.09.08. 12:00:59

@shitgun:
Hidd el, egy lefagyott járda semmivel sem csúszik kevésbé mint a jég teteje, én egy szemvillanás alatt estem el és marhára nem tudtam védekezni az esés ellen, nem hiányzik még egyszer az az élmény. A drágasága folytán valószínűleg nem is fogják tömegek használni, nem csoda hogy nem lehet látni.. Amúgy inkább menjek lassabban, de biztonságosan, ez gondolom nem kérdés. A szöges gumit teljesen felfújva normálisan lehet használni, kicsit leeresztve van a rossz (jeges, havas) terepre "átalakítva". A terepgumi csak egy darabig véd meg, jégen az sem, ami ugye elég gyakran van télen..Nekem az első szempont az, hogy ne essek el, az, hogy a gumit hol "szokás" használni, nem nagyon érdekel. De nyilván, tök száraz időben csere..

zellerlevél 2012.09.08. 12:03:41

@shitgun:

Én semmi különbséget nem látok a nők és férfiak arányában, már ami a járdán tekerést illeti. (Talán jellemzőbb az idősebb korosztályra, pl. a közelünkben az egyik utcán teljes szélességben fekvőrendőr van, a temetőbe járó idősek kivétel nélkül a járdán mennek, mert a fekvőrendőr olyan magas, hogy nagyon nehéz rajta áthajtani.)

Egy érdekes megfigyelmésem viszont van: ha két biciklis szabálytalanul egymás mellett teker, akkor azok többnyire fiúk, vagy fiatal férfiak.

Martian (törölt) 2012.09.08. 12:08:19

@Ejjnye Bejjnye: "A Dráva utcánál, ahol a lenti rakpartról jönnek fel az autók, és keresztezik a kerékpárutat, engem még elengedett szabálykövetően az autós, majd csattanás a hátam mögött. A velem szembe jövő csajt elütötte. Azzal védekezett, hogy csak engem nézett, a másik irányba nem..."

Sajnos a legtöbb közúttól beljebb rakott, főleg kétirányú bringaút csak a balesetveszély növelésére jó.
Viszont a Szabadság híd széles gyalogjáróján érdemes lenne - oldalanként egyirányú! - bringasávot kijelölni.

KergeK@csa 2012.09.08. 12:49:15

@zellerlevél: A spirálzár semmit nem ér. A fenti 2 zárat inkább úgy használd, hogy az u-val a vázat lakatold a fix ponthoz.
Ha tudod, akkor ebbe belefoghatod a hatso kereket is. Ha sikerult, akkor elso kerek mehet a vazhoz.
Ha nem, akkor hatso kerek vazhoz+fixhez.

A bringa legertekesebb resze a vaz, utana a hatso kerek. Elso kereket nem lopnak.

Viszont a te modszered szerint 0 mp alatt elvagjak a spiralt, es vallon elviszik a bicajt. :(

KergeK@csa 2012.09.08. 12:52:49

@explorer1: TÉRD! Az egyik legvédendőbb testrész a térd. Veszélyes, mert nem érzed, de 2-3 évvel később már nem tehetsz ellene, egy élletre tönkremegy.
Térdmelegítő kötelező! :)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 12:54:04

@Don Quixote de la Ferko: "a másodikat meg egyéni elbírálás alá helyezi" hahaha, ez jó vicc...

KergeK@csa 2012.09.08. 12:54:58

@NickFry: Nem te dontod el. Nagy forgalom az uton nem teszi alkalmatlanna peldaul. A kockako viszont igen (magyar biroi gyakorlat alapjan).

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 12:55:22

Mindenkinek köszönöm a jótanácsokat, ötleteket!

foodlfg 2012.09.08. 12:57:43

kiskörúton van egy olyan, hogy zebra és utána biciklis lámpa.

Megállok a zebra előtt, mert úgyis látom, hogy mindenkinek piros minek erőlködjek hát tovább.
Egy kispicsa meg nem előre csorog engem megelőzve a piros biciklis lámpához. oO

Nah annak kurva sok értelme volt. Aztán meg előzhettem meg, mert szarul ment.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 13:00:18

@NickFry: Szerintem az úttest akkor alkalmatlan, ha kátyús, sáros, stb. A nagy forgalom nem teszi alkalmatlanná, legalábbis én így tudom.

A BertalanLajos-Stoczek-EgryJozsef-Bogdanffy útvonaljavaslatot köszi, majd kipróbálom!

@shitgun: A 90% még annál a posztbeli kereszteződésnél sem igaz szerintem, és az ugye egy darab az útvonalamon. Van másik 6-7, ahol még nem láttam pirosozó bringást. vagy talán egyet-kettőt egy hónap alatt.

nem vitatom, hogy máshol is van és sok, csak én eleijnte többet vártam, ahhoz képest írtam, amit írtam...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 13:02:30

@sweety: A poszt nem arról szól, hogy mindenki bicajozzon, hanem arról, hogy én miért bicajozom.

Konkrétan, nálunk van zuhanyzó és minden alkalommal használom is. Ha nem lenne, nem bicajoznék.

Martian (törölt) 2012.09.08. 13:10:07

@sweety: 18-20 km/órás sebességgel tekerni nem ízzaszt meg jobban, mint sietősen gyalogolni.

873ujr3rk 2012.09.08. 13:10:22

@sweety: "És megérkezel izzadtan büdösen a munkahelyedre? Nem mindenhol van ám lehetőség tusolásra....
"

ezt én sosem értettem. ha munkába megyek, kb gurulok, mindenféle erőlködés nélkül. országúti bicóval, betonon annyira megerőltető közlekedni, mint sétálni. miért kéne megizzadni ? pont olyan mintha azt mondanád, aki gyalog jár megizzad, mert mozgatja a lábát.

zellerlevél 2012.09.08. 14:07:03

@sweety:

Miért kéne megizzadni?
Max. akkor fordul elő, ha egyszerre rettenetes szél van, esik az eső, és siet az ember. De ez gyalogosan is éppen így van.

CernaGeza 2012.09.08. 14:28:52

@KergeK@csa:

Az "első kereket nem lopnak" tételt én cáfolnám, tele van a város U lakattal lekötött, első kerék nélküli bringákkal. (mivel egy mozdulat kiszedni, ellentétben a hátsóval)

Don Quixote de la Ferko 2012.09.08. 14:49:50

@promontor:

Vihoghatsz. Magadon. Egy kis adalék, hogy miért. Nem keresem ki a törvényt, ez nagyjából ugyanazt írja le, a szavakon lovagló idióta trollok úgyis kikeresik, csak hogy nekik legyen igazuk, ha fehér helyett teljes színspektrumot írok, és azt nem értik.

"A KRESZ szerint ugyanis a sárga fény a forgalom megváltozását jelzi, amelynél – fő szabály szerint – meg kell állni. Ha azonban ezt nem lehet biztonságosan megtenni, akkor mielőbb át kell kelni a kereszteződésen. A mindennapi gyakorlatra lefordítva: ha féktávolságon belül van az autó, akkor biztonságosabb, ha átmegy, mint ha „satufékkel” megáll, veszélybe sodorva esetleg a mögötte érkezőket."

Gugli a barátod, forgasd egészséggel, akkor nem nevetteted ki magad.

fidesz = házmesterek pártja 2012.09.08. 15:02:24

@NickFry: az út minőségére vonatkozik, a forgalomra nem! Tehát nem te döntöd el.
Illetve döntsd el te, de ne csodálkozz, ha egy idegesebb gyalogos felrúg, a rendőr meg megbüntet!

lobaszopiatej 2012.09.08. 15:03:43

"Az irodai garázs tele van biciklivel. "

Pont ez a baj, hogy tele van. És ha úgy érkezel, zárhatod le odakint ( = biztos lopás, ha nem is a teljes biciklit).

Az ülést pl. pillanatok műve kikapni, ezért van aki az övén hordja...

Sajnos BP-re jó bicó kell.

fidesz = házmesterek pártja 2012.09.08. 15:05:01

@Don Quixote de la Ferko: hát igen... érdekes olvasmány, egy igencsak tenyérbemászó pofától...
Gyalog lassú, úttesten fosok, tehát járdázok... anyád, az!
Öcsi! Ha félted a szaros életed, benzinre meg már nem fussa, akkor vagy csináld amit én: miután egyelőre egészségügyi problémák miatt nem tudok bringázni, gyalog megyek szinte mindenhová ~20-25km-es körzetben, vagy tessék bérletet venni és BKV-zni!

Don Quixote de la Ferko 2012.09.08. 15:11:21

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

No igen. Vannak dolgok, amiket nehéz felfogni. Én is szívesebben mennék a Margit szigeten, Népligeten, Városligeten, parkokon keresztül, de az a fránya törvény tiltja.
Szerencsétlenek meg folyton arra hivatkoznak, hogy jaj, le kell szállni, jaj, kerülni kell, jaj, ott megy előttem, és ki kell kerülni.

Eljutunk egy olyan világba valaha, ahol a bringás felfogja, hogy a közlekedésnek résztvevője, és nem ura? Ahogy azt néhány hiszi magáról.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 15:17:55

@873ujr3rk: @Martian: @zellerlevél: Ne magatokból induljatok ki. Ti nem izzadtok, más meg igen. Elég sokan, egyébként.

Az átlagos gyaloglás és az átlagos tekerés izzasztó hatása meg messze nem ugyanakkora.

A megoldás nem az, hogy bebeszéled az izzadosnak, hogy ő nem izzad... ;-), hanem az, hogy kell a munkahelyekre öltöző és tusoló. Akinek meg nincs, az nem fog kerekezni, és szerintem igaza lesz.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 15:26:22

@lobaszopiatej: Úgy értettem, hogy sok van. De hely mindig van, sosem szorulok az utcára.

Hipposaurus 2012.09.08. 16:42:44

Ha jól tudom, akkor az új kresz szerint már nem tilos egyirányú utcában forgalommal szemben tekerni.

Martian (törölt) 2012.09.08. 16:56:27

@lobaszopiatej: városi közlekedésre jó az olcsóbb (nem Tesco minőségű, inkább régi "félverseny"), valamennyire lestrapált bringa, csavaranyás kerék- és nyereg rögzítéssel, azt akár egyben, akár alkatrészenként kevésbé viszik el (drágább gépek mellől).

Martian (törölt) 2012.09.08. 16:58:22

@promontor: az átlagos falusi kerékpáros közlekedők sem izzasztó tempóban haladnak...

Martian (törölt) 2012.09.08. 17:03:28

@Hipposaurus: csak ha külön tábla/sáv ezt megengedi, de ezt sem mindig ajánlanám (pl. Roosevelt tér, majd a József A. utcából jobbra fordulni az Erzsébet térre).

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 18:54:16

@Don Quixote de la Ferko: Érteni is kéne a Kreszt, nem csak idézgetni: ha nem tudsz biztonságosan megállni, akkor a sárgán fogsz átmenni, mert az úgy van időzítve, hogy erre legyen időd. Ha Te a piroson mész át, akkor bőven lett volna időd biztonságosan megállni. A piroson átcsúszó autósok 90%-a ezt tudja is jól, csak leszarja, mert siet. A maradék 10% szimplán hülye.

fidesz = házmesterek pártja 2012.09.08. 18:58:52

@promontor: azért erre nem mernék nagy összegben fogadni.
A lámpa beállítások kapcsán valahogy mindig eszembe jut a Bajcsy-Arany J. sarkon lévő zebra lámpája.
Egészséges ember elindult a Bajcsy egyik oldaláról a másikra abban a pillanatban, amikor zöldre váltott a lámpa, mire átért, már piros volt.
Nyugdíjas nénikéket nem egyszer láttam, hogy kb. az úttest közepéig jutottak és már piros volt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.08. 19:24:56

@promontor:

Várfok utcai lámpa olyan volt pár éve (lehet még mindig olyan), hogy ha sárgát kaptál, akkor átmentél piroson, mert kb 1 mp ha volt a sárga.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 19:29:20

@Martian: Na jó, de mi itt izgága, pörgős, elfoglalt városiak vagyunk, olyan lassan képtelenség tekerni... ;-)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.08. 19:34:59

@A fidesz a betegek kiirtására készül: @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Mondjuk a zebrás példa szerintem irreleváns, de legyen, elfogadom, hogy van példa rosszul hangolt lámpára. Akkor tehát a módosított kijelentésem úgy hangzik, hogy a piroson átcsúszó autósok 86%-a szándékosan szabálytalanl, csak leszarja, mert siet. 10% szimplán hülye. A maradék4% esetében az elhangolt lámpa a hibás.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.08. 22:46:08

@promontor:

Budaörsi úti zebráról tudni kell, hogy elötte 200 méterrel van egy lámpás csomópont, ahol lámpával fedezve kelhet át a gyalogos.

Elsősorban akarat kérdése, hogy a mögötte levő két zebra megmarad-e fedezetlen zebrának, avagy lámpával lefedezik azt is, és illesztik programjukat a Zólyomi útihoz.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.09. 07:54:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ezt "autós sapkában" már én is megállapítottam párszor.

Ugyanakkor ellene szól a lámpák felszerelési és karbantartási költsége (tudom, bagó, de akkor is).

Ellene szól továbbá az amúgy nem túl jelentős gyalogosforgalom is. Szerintem az is bosszantó lenne, amikor állsz a pirosnál és sehol egy gyalog, márpedig ez gyakori lenne.

Ha meg nem hangolt lámpa lenne, hanem nyomógombos, akkor az ugyanúgy összevissza ütemben akasztaná meg a forgalmat, mint most.

Ami amúgy nem olyan nagy gond tulajdonképp: azután a két zebra után kifelé már nincs lámpa, tehát attól, hogy ott megakad egy kicsit az autós forgalom, nem marad le semmilyen zöldről később.

fidesz = házmesterek pártja 2012.09.09. 08:07:07

@promontor: a nyomógombos lámpák tapasztalataim szerint nem úgy működnek, hogy megnyomom, aztán x idő múlva zöldre váltanak.
Ahogy elnéztem, ezek folyamatosan pirosak és ha valaki jelzi, hogy át akar menni, akkor a többi lámpákkal szinkronban váltanak zöldre.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.09. 08:25:58

@A fidesz a betegek kiirtására készül: @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Igen, közben én is rájöttem az "illesztett nyomógombos" megoldásra. Viszont ebből ott három kellene, mert a Zólyomihoz közelebbi zebra mindkét irányt megakasztja, tehát oda irányonként kellene egy. Ami meg nem túl gyalogosbarát megoldás.

Szóval értem, hogy meg lehetne oldani, de szerintem ágyúval verébre lőnénk vele.

fidesz = házmesterek pártja 2012.09.09. 08:33:46

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: , @promontor:
Nem igazán értem a problémátokat.
A lámpás zebránál a gyalogos csak akkor mehet át, ha zöldet kap.
Ha nincs lámpa, automatikusan elsőbbsége van.
Tehát gyalogos szempontból (ha a gyalogos is tisztában van a KRESZ-ben foglaltakkal), a lámpa nélküli gyalogosátkelő lényegesen jobb, mint a lámpás.
(vagy félreértettem valamit és autós szempontból nézitek?)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.09. 09:04:11

@A fidesz a betegek kiirtására készül: Szerintem egyikünknek sincs különösebb gondja, csak több szempontból körbejártunk egy közlekedészszervezési esetet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.09. 09:49:15

@promontor:

"Ugyanakkor ellene szól a lámpák felszerelési és karbantartási költsége (tudom, bagó, de akkor is)."
- Kérdés, mennyit ér egy ember élete.

"Ellene szól továbbá az amúgy nem túl jelentős gyalogosforgalom is. Szerintem az is bosszantó lenne, amikor állsz a pirosnál és sehol egy gyalog, márpedig ez gyakori lenne."
- Illeszteni lehet a Zólyomi lámpához

"Ami amúgy nem olyan nagy gond tulajdonképp: azután a két zebra után kifelé már nincs lámpa, tehát attól, hogy ott megakad egy kicsit az autós forgalom, nem marad le semmilyen zöldről később."
- Ha a két lámpa nem szinkronban akaszt, hanem egymástól függetlenül, akkor arról az egy pontról ki lehet lőni bel-Budát, valamint a Rákóczi utat.

"Viszont ebből ott három kellene, mert a Zólyomihoz közelebbi zebra mindkét irányt megakasztja, tehát oda irányonként kellene egy. Ami meg nem túl gyalogosbarát megoldás."
- Adott esetben az egyik átkelőt lehet be kellene áldozni.
Számomra nem logikus, hogy egy lámpával fedezett átkelő mögött, ahol egyszer csak megindul a forgalom, 200 méterre egy újabb zebra van, lámpa nélkül.
Mindez egy nagy forgalmú kivezetőn.
Nem a plusz lassítás a zavaró, hanem az, hogy ennyire nem törődünk szervezeti szinten a gyalogos életvédelemmel.
És itt visszakanyarodok a poszt alaptémájához: A kerékpáros életvédelemmel is csak lózungok terén törődünk.
Pl abnormális dolog olyan helyekre szembe beengedni a kerékpárt az egyirányúba, ahol az utca olyan keskeny, hogy a fehér furgonnak néha centiznie kell.

Érdekes volt olvasni, ahogy apróban szembesülsz ezzel az abnormalitással.

A Szabadság hídon miért nem mersz az úttesten tekerni?

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

"Tehát gyalogos szempontból (ha a gyalogos is tisztában van a KRESZ-ben foglaltakkal), a lámpa nélküli gyalogosátkelő lényegesen jobb, mint a lámpás."
- Egy bizonyos forgalomsűrűségig, illetve egy bizonyos szélességig, valamint az sem elhanyagolható, hogy a gyalogos átkelése következtében fellépő forgalomlassulás milyen kihatással van öt saroknyival hátrább.

Don Quixote de la Ferko 2012.09.09. 10:23:59

@promontor:

Örülök, hogy küzdesz a megértésért, átfogalmaztad, és saját szavaiddal elmagyaráztad végre magadnak azt amit írtam, és amit úgy tűnik rajtad kívűl mindenki más megértett.
Örülök, hogy taníthattalak.

zellerlevél 2012.09.09. 16:17:12

@promontor:

Tapasztalatom szerint egészséges embernél van olyan tempó gyaloglásnál is, bicajoznál is, amikor nem izzad. Van olyan tempó, amikor viszont igen.
Ez alól nálam kivétel csak az említett ellenszélben, esőben, kabátban, csomaggal állapot.

Az én munkahelyemen egyébként van zuhanyzó, az idén még egyszer sem kellett használnom. Hazafelé már többször megizzadtam, egyrészt mert az uralkodó szélirány hazafelé nehezíti meg az utamat, másrészt reggel nem vagyok időhöz kötve, ha zuhog az eső, fúj a szél, akkor később mehetek, nem gond. Visszafelé kicsit kötöttebb az időm.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.09. 18:43:13

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

"Kérdés, mennyit ér egy ember élete."

Ezek az átkelők valóban nagyon veszélyesnek néznek ki. Gyanítom, hogy pont ezért minden gyalogos különösen óvatosan kel át rajtuk. Szóval kérdés, hogy milyenek a tényleges baleseti statisztikái...

"- Ha a két lámpa nem szinkronban akaszt, hanem egymástól függetlenül, akkor arról az egy pontról ki lehet lőni bel-Budát, valamint a Rákóczi utat."

Nem vitatom, hogy elvileg el[fordulhat, de kétlem, hogy a gyakorlatban ez túl gyakori eset lenne. A zólyomi zebra és mondjuk a Rákóczi út között van jó pár lámpa, Szerintem ezek sokkal előbb bedugítják a Rákóczit, mint egy kósza gyalogos a Budaörsin. De persze lehet, hogy előfordul: vizsgálta ezt már valaki, van rá valamilyen tanulmány?

"- Adott esetben az egyik átkelőt lehet be kellene áldozni.
Számomra nem logikus, hogy egy lámpával fedezett átkelő mögött, ahol egyszer csak megindul a forgalom, 200 méterre egy újabb zebra van, lámpa nélkül.
Mindez egy nagy forgalmú kivezetőn."

Abban egyetértünk, hogy az adott helyen fontosabb az autós közlekedés folyamatossága, mint az amúgy is ritka gyalogos közlekedés kényelme. Ilyen szempontból el tudnám fogadni a hangolt lámpákat, mint megoldást. Viszon egyik zebrát se áldoznám be, ezek önmagukban is kifejtenek némi lassító hatást, amire szerintem azon a szakaszon igenis szükség van, mert egyes autósok már legszívesebben ott is 130-al száguldoznának.

"Pl abnormális dolog olyan helyekre szembe beengedni a kerékpárt az egyirányúba, ahol az utca olyan keskeny, hogy a fehér furgonnak néha centiznie kell."

Egyetértek. Elvileg ezt nem is teszi a Kresz, szerintem jó szabályozás az, hogy explicite ki kelljen jelölni, hogy mely utcákban engedélyezett szembemenni.

"A Szabadság hídon miért nem mersz az úttesten tekerni?"

Az eredeti félelmem az volt, hogy szűk a sáv és nincs hely biztonságosan megelőzni a kerékpárost, de éltem a gyanúperrel, hogy egyesek mégis megpróbálnák.

fidesz = házmesterek pártja 2012.09.09. 18:48:58

@promontor: egyrészt szokni kell, hogy centiznek, akár 40-50km/h sebességkülönbséggel is.
Másrészt a többség, ha akkora autója van, inkább lépésben megy mögötted. (a hülyébbje meg dudál, hogy "miafaszé' nem takarodsz fel a járdára?" :-D )
Ettől függetlenül: kb. +5-10 perc, ha nem tekersz, hanem tolod.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.09. 18:58:56

@zellerlevél: Nem vitatom, De ez a tempó személyfüggő. Ha én abban a tempóban kerekeznék, aminél még nem izzadok, sokkal tovább tartana az utam.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.09. 19:51:42

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

"egyrészt szokni kell, hogy centiznek, akár 40-50km/h sebességkülönbséggel is."

Értem, tehát ha egy autós tök szabálytalanul és nem mellékesen életveszélyesen centizget, azt "szokjam", de ha én a járdán kb. akkora sebességgel, mint egy kocogó, óvatosan, széles ívben kikerülök egy gyalogost, az "tenyérbemászó" biciklis ámokfutás?

"Másrészt a többség, ha akkora autója van, inkább lépésben megy mögötted."

A többség normális, én a nemnormális kisebbségtől félek.

zellerlevél 2012.09.09. 20:00:24

@promontor:

Lehet. :)
(Nekem ez még mindig fele a buszút idejének.)

zellerlevél 2012.09.09. 20:05:53

@A fidesz a betegek kiirtására készül:

Én azt nem tudom megszokni, amikor az öt méter széles úton jön szembe busz, és a személyautó még úgy érzi, hogy simán el tud menni közöttünk. Aztán amikor kiderül, hogy nem biztos, akkor dudál, mint az őrült. Nem tudom mit gondol ilyenkor, hogy megtáltosodok, és elkezdtek ötvennel menni, vagy gyorsan belegurulok az árokba előle? Esetleg a busz megy a másik oldalon az árokba?

(Az autósok többsége felénk rendes járműként kezeli a bicikliseket, és lassít, ha a szembejövő forgalom miatt nem tud szabályosan kerülni.)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.10. 00:20:35

@promontor:

"Nem vitatom, hogy elvileg el[fordulhat, de kétlem, hogy a gyakorlatban ez túl gyakori eset lenne. A zólyomi zebra és mondjuk a Rákóczi út között van jó pár lámpa, Szerintem ezek sokkal előbb bedugítják a Rákóczit, mint egy kósza gyalogos a Budaörsin. De persze lehet, hogy előfordul: vizsgálta ezt már valaki, van rá valamilyen tanulmány?"
- Úgy értem, amikor a két egymás mögötti nem lenne hangolva.
- Hatása? Azt tudom, mikor a Tölgyfa u. - Margit krt lámpa 'elromlott', és főirány lámpája ráengedte a főirányt a 30 méterrel arrébb éppen akkor pirosra váltó lámpára. Aznap emiatt a sor vége még reggel 9-kor is Budakeszin volt.

"Egyetértek. Elvileg ezt nem is teszi a Kresz, szerintem jó szabályozás az, hogy explicite ki kelljen jelölni, hogy mely utcákban engedélyezett szembemenni."
- Ez egy kijelölt utca volt.

"Az eredeti félelmem az volt, hogy szűk a sáv és nincs hely biztonságosan megelőzni a kerékpárost, de éltem a gyanúperrel, hogy egyesek mégis megpróbálnák."
- A záróvonal átlépésével is ki lehet kerülni a kerékpárt. Én is mindig úgy kerülöm.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.10. 07:15:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Úgy értem, amikor a két egymás mögötti nem lenne hangolva."

Aha. Én viszont a jelenlegi lámpátlan megoldás esetleges dugóképző hatásáról beszéltem. Amit valahogy úgy lehet modellezni, hogy mondjuk minden tizedik Zólyomi zöldbe beleesik egy gyalogos, kb. 5-10 másodpercre megállítva a forgalmat...

"Ez egy kijelölt utca volt."

Akkor az tényleg hülyeség.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.19. 00:08:43

@NickFry: "De pl visszafele szinte mindig a BertalanLajos-Stoczek-EgryJozsef-Bogdanffy utat valasztom."

Kipróbáltam, szerintem is jobb, most már arra járok. Ráadásul kisebb kitérő a MOL kútnál felfújni a gumit..

@Martian:

"Viszont a Szabadság híd széles gyalogjáróján érdemes lenne - oldalanként egyirányú! - bringasávot kijelölni. "

Ezen gondolkodtam, de bármilyen furcsa, én fenntartanám a mostani exlex, de megtűrt állapotot. Így ugyanis a bicajosok többsége viszonylag lassan hajt át, gondolom a tilosban járás másokat is a gyalogosok iránti komolyabb tapintatra ösztönöz.

A bringasáv hatása ugyanaz lenne, mint a parti úton: a gyalogosok átkolbászolnának a bringaoldalra, a biciklisták meg ezt kevésbé tolerálnák, gyorsabban hajtanának, többet csöngetnének és centiznének. Összességében sokkal veszélyesebb lenne.

Az úttest lenne a jó megoldás, de csak azután, hogy az autókat kitiltják, vay legalábbis drasztikus forgalomcsökkenés lesz, az meg nagyon odébb van még...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.19. 00:12:45

@promontor:

"Az úttest lenne a jó megoldás, de csak azután, hogy az autókat kitiltják, vay legalábbis drasztikus forgalomcsökkenés lesz, az meg nagyon odébb van még..."

- Miért kellene az autókat kitiltani a Szabadság hídról?
- Miért nem lehet ott az úttesten tekerni? (Erre már válaszoltál)

- Gyalogosként borzasztóan zavarnak a biciklisek a járdán.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.19. 07:21:41

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Én el tudok képzelni olyan állapotot Budapesten, hogy az autósforgalomnak (akár csökkenés, akár alternatív kapacitás, pl. autósalagút miatt) nem lenne szüksége a Szabadság hídra (sem a Lánchídra).

Tudom, hogy ez nem megvalósítható rövid távon.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.19. 13:17:49

@promontor:
Kb. 6 éves lehettem, amikor egyik szülőm volt Svédországban, és mesélte, hogy ott 2x2 sávos autó-alagutat látott.

Kb 2 év múlva mesélte, hogy Hamburgban átmegy az alagút a folyó alatt, és autók mennek benne.

Még nem voltam tíz éves, mikor megtudtam, hogy a Ráday u.-ban levő üres telken az alagutat építik, amin a HÉV bejön majd a Kálvin térre.

Tizenöt éves lehettem, mikor egy újságban arról olvastam, hogy a "Csalogány alagút" megvalósítható, nincsenek műszaki akadályai, ki lehet vele kerülni a metróalagutat.

Húsz évesen hallottam arról előszőr, hogy az M0 Hidegkút alatt végig lesz fúrva, és a föld alatt fog menni.

Rá nem sokkal elkészült a Csalagút.

.

Igen, nálunk az alagútépítés lassan halad.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.19. 13:50:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

"Igen, nálunk az alagútépítés lassan halad."

Jaj, hogy mondhatsz ilyet! Ha igazán fontos egy alagút, hipp-hopp megépül az itthon is. Lásd az M6 alagútjait... ;-)

egeresz 2012.09.21. 23:52:10

Az autósforgalom nem fog magától csökkenni.
Alapvetően 2 természetes limitje van az autósforgalomnak:
- amennyit bír az úthálózat (ha fejlesztik az úthálózatot, gyorsan utánafejlődik az autósforgalom). Ilyenkor dugó van.
- amennyit bír az emberek pénztárcája benzinre. Ha ez a valódi limit, akkor cca mindenki rosszul érzi magát.

Vannak mesterséges limitek, pl. szándékosan kevés belvárosi parkolóhely (Amszterdam), vagy dugódíj, behajtási díj, parkolási díj. Ezekkel a emberek pénztárcájat csökkentik. Mesterséges limit még a buszsáv, fekvőrendör stb, ami az úthálózat áteresztőképességét csökkenti.

Ebből kiindulva mondható, hogy nem akkor lesz átadva valamelyik híd kizárólagos gyalogos-kerékpáros forgalomnak, ha csökken az autósforgalom; hanem pont fordítva: ha átadják, akkor csökkenni fog.

Kedvenc példám az Erzsébet-híd. A dugót a nagyszámú autó okozza csúcsidőben rajta. A zaj többségét is. A közlekedésben viszont a buszok az emberek túlnyomó többségét elszállítják, az autósokra alig jut. Ha az Erzsébet-hídról letíltod az autósokat (az Astoriáig) és gyalogos-bicajos-buszos útvonal marad, akkor a kapacitása 66%-a megmarad.
(7-es buszcsalád 8000 utas/irány, autósok 4000 ember/irány).

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.22. 08:44:17

@egeresz: OK, ezeket értem.

Viszont a forgalomcsökkentést rendszerben kell(ene) eszközölni. Ha extrém esetben csak a Szabadság hidat zárod le minden más szűkítés nélkül, akkor a forgalomnak eltűnik kb. 10 %-a, a többi megy át másik hídra, ahol még nagyobb dugó lesz.

Tehát sok más forgalomcsökkentő intézkedéssel együtt, sőt én azt mondanám, hogy inkább azok után kellene ezt meghozni, amikor az adott hidról mási hidakra átmenő forgalom nem okoz már újabb dugót.

Ráadásul abban se vagyok teljesen biztos, hogy csak forgalomcsökkenést kell elérni. Sok átmenő forgalom van a városban még mindig és én abban se vagyok biztos, hogy ezt mind "ki kell írtani". Ha viszont nem "írtod", akkor kell olyan kapacitás, ami elvezeti akkor is, ha már nincs Szabadság híd.

A politika meg aztán végképp betesz minden hosszú távú gondolkodásnak, itt minden fejlesztés-intézkedés féloldalas, de ez már végképp elbonyolítja a témát...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.22. 11:01:09

@egeresz:
"A dugót a nagyszámú autó okozza csúcsidőben rajta."
- Szerintem az Astoria alacsony kapacitása

A zaj többségét is. "
- Marhaság. Emlékezz a BKV sztrájkra! Végigálltak az autók a kiskörúton, és iszonyatosan nagy csend volt mégis. Ez csak egy példa.

@promontor:
A városon keresztül haladó átmenő forgalomnak két oka van.
- Gyorsabb. Amíg az M0-n csak 80 illetve 100 a megengedett, addig nem is várható, hogy aki siet, arra menjen.
Saját tapasztalatom, hogy Cinkotáról Budafokra hamarabb átérek a városon, mint körbe a nulláson. Ha nem tartom be a sebességet, és megyek 130-150-el, ahogy autópályán, akkor gyorsabb a nullás.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.09.22. 14:14:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "A városon keresztül haladó átmenő forgalomnak két oka van." Az egyiket írtad csak...

"Cinkotáról Budafokra" Hát igen, mivel kb. 2x akkora távolság a 0-son. Ha lenne még egy belső körút, ugye...

Mondjuk azért remélem, legalább a Hungárián mész, nem a Rákóczin... ;-)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.09.22. 14:53:57

@promontor:

Budafokra a Hungárián, de Budaörsre már a Rákóczin.

Egyébként a városon belüli forgalom is a Rákóczin megy.
Pl Sashalomról a Svábhegyre.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.10.01. 19:30:28

@promontor: @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

"- Kérdés, mennyit ér egy ember élete.
"Ezek az átkelők valóban nagyon veszélyesnek néznek ki. Gyanítom, hogy pont ezért minden gyalogos különösen óvatosan kel át rajtuk. Szóval kérdés, hogy milyenek a tényleges baleseti statisztikái..."

Na, hát most romlottak, gondolom: www.origo.hu/itthon/20121001-a-zebran-utottek-el-egy-not-a-xi-keruletben.html
süti beállítások módosítása