HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Legek

2013.05.29. 16:30 promontor

Te tudod, melyik volt a legészakibb-délibb-keletibb-stb. pontja a Földnek, ahova eljutottál? Vagy a legmagasabb? Én nem tudtam, de most összegyűjtöttem. Íme a lista:

A legészakibb pont: Nordkapp (+71° 10' 15.86", +25° 47' 2.20"), 1998

Ez elég szép rekord, gondolom nem lehet nagyon sok magyar, aki ennyire messzire feljutott. Egyébként stílusosan Szentivánéjkor jártunk erre és néztünk farkasszemet az északi, éjféli nappal.

A legdélibb pont: Miyazaki Airport (+31° 52' 21.12", +131° 26' 28.65"), 2012

Szemben Nordkappal, ami eleve egy "csúcskisérletnek" indult, Miyazakiban eszembe se jutott, hogy ennél délebbre még nem voltam. Ami jól jelzi amúgy, hogy Promontor nem rajong a Délért, illetve elsősorban nem rajong az ezzel együtt járó melegért.

A legnyugatibb pont: Callistoga (+38° 34' 33.69", -122° 34' 56.46"), 2000

Ez is kicsit meglepett, amikor összevetettem a jelölteket. Le mertem volna fogadni, hogy San Francisco széles, homokos tengerpartja (+37° 46' 23.67", -122° 30' 47.61") lesz a nyerő. Az a hely ideális "Nyugatvégnek", filozófikus hangulatban bámulja az ember az óceánt és azon morfondírozik, hogy szemben már Japán van.

Callistoga ehhez képest a Napa völgyben tett egynapos buszos bortúrának volt a legészakibb pontja, ahol kb. egy órácskát sétáltam, bekaptam egy szendvicset és rémlik valami kis múzeumocska is, de az is lehet, hogy az a turista információs iroda volt. Fogalmam se volt róla, hogy közben pár perccel nyugatabbra vagyok a fent említett partszakasznál.

A legkeletibb pont: Tokió, Asakusa (+35° 42' 42.28", +139° 47' 54.70"), 2008

Ez megintcsak meglepett kissé, azt hittem, Nikko (+36° 44' 49.14", +139° 37' 19.27") lesz a nyertes. Ugyanis amikor a vonatunk elindult az Asakusa állomásról, akkor határozottan északkeleti irányban haladt. Csak aztán arra már nem figyeltem, hogy később visszakanyarodott és Nikko végül valamivel nyugatabbra van, mint Asakusa.

(Persze próbálkozhatnék még kitalálni, hogy az a bizonyos vonat hol érte el a legkeletebbi pontját, de ennek nem sok értelme van, így abban maradtam, hogy olyan helyek jöhetnek szóba, ahol a gyalog is közlekedtem és körül is néztem egy kicsit. Ez egyébként Callistoga esetében is igaz, az a busz is valószínűleg érintett  nyugatabbra fekvó pontokat a kirándulás során.)

A legmagasabb pont: Gornergrat (3089 m), 1995

Zermatt a Matternhornról híres elsősorban és ha nincs egy egésznapos köd az első nap, amikor ott jártunk, akkor valószínűleg nem megyünk vissza másnap és nem fizetünk be a méregdrága Gornergratbahnra.

De köd volt, ezért hiába caplattunk fel Zermattól a Schwarzsee-ig, ezt maximum egy tisztes túrateljesítményként könyvelhettük el. A hegy csodálatos látványában csak a Zermattban kapható képeslapokon gyönyörködhettünk. Nem voltunk túl boldogok, mert feszített menetrendünk volt, másnap már tovább akartunk állni.

Aztán másnap verőfényes napsütés volt és egy reggeli vésztanácskozáson úgy döntöttünk, egy fél napot még rászánunk Zermattra. Túrázni ekkor már nem volt időnk, így esett a választás a hegyivonattal is megközelíthető Gornergratra, ahonnan elsősorban a Gorner gleccserre nyílik csodálatos kilátás, de azért kicsit arrébb ott van a Matternhorn is. Csodaszép hely, csodaszép kilátással, ami nagyjából kárpótolt minket az előző napi csalódásért.

(Szóval heppiend, mondhatnánk, hiszen az elveszett élmény helyett kaptunk egy másikat. Ugyanakkor valószínű, hogy ha a Matternhornnál kihagyjuk a Gornergratbahn-t, akkor helyette pár nappal később végigmentünk volna a Jungfraubahnon - ugyanis egy ilyen svájci hegyivasútat mindenképp ki akartunk próbálni, viszont a költségvetésünk kb. egy ilyenre volt elegendő csak - és akkor most a Jungfraujoch 3454 méteres magassága szerepelne itt legként...)

A legmagasabb pont, ahová gyalog jutottam fel: Half Dome (2694 m), 2000

Először 1992-ben jártam Yosemite-ben, akkor két teljes napom volt itt és abba nem fért bele a Half Dome, de 2000-ben már nem kegyelmeztem neki. Ez a túra amúgy szintemelkedés tekintetében is valószínűleg egyéni rekord (bár ezt igazából egy újabb posztban kellene megerősíteni), mert a völgy nagyjából 1200 méter magasan fekszik, innen kellett majd' 1500 métert leküzdeni. Sokáig tartott, hajnalban keltem, alkonyatra értem vissza és eléggé lestrapált voltam másnap: igaz, előrelátóan egy pihentető óriásfenyőnéző túra volt a másnap terv.

A legmélyebb pont: Death Valley (-86 m), 1992

A nyugati félteke legmélyebb pontja, hírdeti büszkén a Death Valley azaz Halál Völgy Nemzeti Park brosúrája. A holdbéli táj egyébként nemcsak mélyfekvésű, hanem forró is, állítólag itt mérték eddig a legmelegebb hőmérsékletet a Földön. Filmklasszikusok kedvelőit érdekelheti, hogy a közelben van Zabriskie Point is. Viszont a mélységi rekord egy izraeli utazással könnyen túlszárnyalható: a keleti félteke legmélyebb pontja ugyanis a 420 méter mélyen fekszik. Mindenesetre érdekes egybeesés, hogy mindkét hely nevében szerepel a halál.

Kommentben szívesen várok hasonló leglistát!

Szólj hozzá!

Címkék: utazás leg Miyazaki Asakusa Nikko Callistoga Gornergrat Half Dome Yosemite Nordkapp Death Valley Halál Völgy Jungfraujoch

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr755317842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása