HTML

 

PromontorBlog

Mozik, utazások, fotózás. Budapest, Újbuda. Fogyasztóvédelmi füstölgések. Sportkommentárok. Sörélmények. Rendkívül eredeti, ugye...

Friss topikok

Ők meg látogatnak

free counters (2008 november 28. óta)

Őket hirdetem

Bloggerunió

Magamat hirdetem

Első Magyar Háromcsillagos SuperBlog!

Ezt szívom

Budapest szmogtérképe

Ehhez próbálom tartani magam

Ehhez próbáld tartani magad

Creative Commons Licenc

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda EB 2012

Férfi kézilabda VB 2011

Férfi kézilabda VB 2011

Női kézilabda EB 2010

Női kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda EB 2010

Férfi kézilabda VB 2009

Férfi kézilabda VB 2009

Női kézilabda EB 2008

Női kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Férfi kézilabda EB 2008

Női kézilabda VB 2007

Női kézilabda VB 2007

Kontár reálhozambecslés, utoljára

2011.06.15. 06:43 promontor

Most, hogy elérkezett a Nagy Pénztárdöntés Utolsó Fázisa, Promontor úgy gondolta, ideje felfrissítenie a korábbi reálhozambecslést.

Az év elején számított eredményt két tényező változtatja ugyanis:

  • A 2011-es infláció (ez csökkenti a várható reálhozamot)
  • A nyugdíjpénztárak által 2011-ben elért hozam (ez pedig növeli)

Nézzük először az inflációt: a törvényi képlet havi inflációval számol és egy friss szabály szerint május hónapra is az áprilisi adatot kell alkalmazni. Ennek megfelelően Promontor begyűjtötte a januári (0,7%), februári (0,4%), márciusi (1,1%, ajjaj) és áprilisi (0,6%) inflációs adatokat, majd ezeket szépen összeszorozva (az áprilisit kétszer) megkapta az első öt hónap inflációs adatát: 3,45%. Hoppá, ez elég magas. Vagy mégsem, mert pl. a HVG szerint pl. csak a január-márciusi adat 4,2%, azaz még magasabb. Mondjuk nem tudom, ők honnan vették. Szerintem elírás, én a továbbiakban maradok az enyémnél.

Akármelyik adat is a helyes, az infláció szépen zabálta a pénzünk értékét az év elején. Elég messze van az a nevezetes MNB-s 3%-os célinfláció... :-((

Na nézzük, mit hozott ehhez képest kedvenc nyugdíjpénztáram? Hát, erre kellett várni egy keveset. Május 31. után egy héten keresztül mindennap megnéztem honlapjukat, de az istennek se akart megjelenni az a fránya 31-i adat, pedig közben a többi pénztár már régen közzétette ezeket. Végül még a PSZÁF honlapján is előbb jelent meg az árfolyam. (A pénztár javára szóljon, hogy az emailes érdeklődésre - ha nem is túl gyorsan - azért válaszoltak.) Na mindegy, most már megvan az adat, nosza vessük össze a december végivel: hm, a hozam bizony elmarad az inflációtól. Azaz akármekkora reálhozamot is számoltam decemberre, az májusra lecsökkent.

Kiváncsi voltam, megint csak én voltam-e ilyen szerencsétlen a pénztárammal, de nem. Kigyűjtöttem néhány másik magánpénztári portfólió május 31-én érvényes árfolyamát is (mindegyik Növekedési, a többség pénze szerintem ilyenben van): Arannyal szólva csak egy legény volt talpon a vidéken, a többi mind alulmúlta az inflációt. Mindjuk az enyém azért ebben a listában is utolsó előtti lett.

 Pénztár2010. XII. 31.2011. V. 31Hozam (5 havi)Infláció (5 havi)
 ING 1,297460 1,324207 2,06% 
3,45%
 OTP 1,016275 1,046928 3,01%
 AXA 1,171471 1,202512 2,65%
 Aegon 1,345068 1,385899 3,04%
 Allianz 1,344387 1,392625 3,59%
 Budapest 1,324880 1,358618 2,55%

 

Ez persze még semmit nem mond a kifizetendő reálhozamról (na jó, legyünk precízek, a becsültről). Fogtam magam és kiegészítettem a januári számításhoz készített táblázatot és betápláltam a fenti friss adatokat. Hát, az eredmény elég jelentősen csökkent, esetemben a decemberinél jó 15%-al kisebb összeg jött ki. Gyanítom, sokan jártak így (legfeljebb nem tudják...): nem volt jó időszaka ez a pénztáraknak.

Na mindegy, ez van.

Aki meg akarja becsülni a saját reálhozamát, annak itt van egy módosított Excel tábla (a használati utasítás ugyanaz, mint volt):

RealhozamBecsles_2011_06.xls

Néhány megjegyzés a végére:

  • Azt természetesen ezúttal is nyomatékosan hangsúlyozom, hogy mindez csak becslés.
  • Meg azt is, hogy most már - gondolom - egy-két hónapon (jobb esetben heteken) belül érkezik majd a pénztári értesítő a ténylegesen kiutalandó összegről.
  • Azt már mondtam, de nem árt elégszer hangsúlyozni, hogy a pénztártagoknak utalt összeget reálhozamnak hívni elég szerencsétlen és félrevezető elnevezés. (A törvény nem is így hívja, hanem visszalépő tagi kifizetésnek: a hibás elnevezésért a politikusok és a sajtó a hunyó.) A befizetett összegek után számolt tényleges reálhozam (azaz ami a magánpénztárak eddigi működéséről a befektetők számára tényleg releváns képet mutat) ennél jóval alacsonyabb. Az, hogy a visszalépő tagok ennél magasabb összeget kapnak, az sajátos körülmények valószínűleg véletlen össszjátéka, illetve a törvényhozási rohammunka eredménye.

Frissítés: Azóta megjött a levél a manyuptól, a ténylegesen átutalt pénz kicsit több lett a becsültnél...

4 komment

Címkék: magyarország magánnyugdíjpénztár reálhozam reálhozam kiszámítása

A bejegyzés trackback címe:

https://jozsefbiro.blog.hu/api/trackback/id/tr302969691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2011.06.15. 09:32:36

No, elővettem a papírt és megnéztem a honlapjukon... Nekem is csökkent, mióta utoljára néztem... Kíváncsi vagyok, hogy ez már a végeredmény, vagy még ezen is "reszelnek" egy kicsit...
Mondjuk nem csodálkozom, hogy a MANYUP-ok már nem strapálták magukat...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.06.15. 13:40:05

@jacint70: Közben megérkezett a májusi inflációs adat ( www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20110615-a-vartnal-kisebb-a-majusi-inflacio.html ), az csak 0,2%, tehát ha netán azzal számolnának (a dupla áprilisi helyett) akkor kicsit kedvezőbb lenne a kép.

Most nincs előttem az a hír (illetve a rendelet, amire hivatkozott), így nem tudom, hogy az áprilisi adat dupla használata kötelező vagy csak eshetőség arra az esetre, ha nem áll rendelkezésre a májusi adat.

Ha az utóbbi, akkor az újraszámolt inflációs adat csak 3,03% lenne 3,45% helyett...

kicsitian_real 2011.06.29. 15:23:58

Én ING-nél vagyok/voltam, most közzétették a reálhozam kalkulációkat: a hozamom (egyenleg mínusz tőke) és a reálhozamom (ami elméletileg a hozam infláció feletti része) között -57% a különbség úgy, hogy 2006 óta voltam pénztártag. Kamatos kamattal számolva az infláció kb. 30% volt az utóbbi 5 és fél évben, szóval nem igazán értem, hogy hogy jött ez ki... Valakinek ötlet?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.07.08. 07:51:32

@promontor: Az áprilisi adat használata kötelező. Így jártunk... :-(

www.napi.hu/magyar_gazdasag/nyugdij_megvan_kik_maradhatnak_talpon.488956.html

@kicsitian_real: Izé, nem egészen értem a megadott adatokat, de szerintem azt sokszor elmondták, hogy aki nem sokkal a 2007-es válság kitörése előtt lépett be, az nem számíthat reálhozamra...
süti beállítások módosítása