Felfedeztem a pesti alsó rakpartot.
Mármint persze nyilvánvalóan ismertem a pesti rakpartot, néha sétáltam is arra, évente egyszer-kétszer talán. Meg jártam arra autóval, mondjuk kétévente egyszer talán, amikor arra navigált valamelyik mobilos csodaszoftver. Egyik formában se fogott meg, gyalogosan ugyan csodás a panoráma, de a folyamatos forgalom zaja eléggé elrontja az élményt, autóval meg sehol se nagy élmény a belvárosban autózni, miért pont ott lenne az.
Az alsó rakparton bringázni jó!
Na de majd most, gondoltam májusban, amikor olvastam, hogy nyáron hétvégenként lezárják majd a gépjárműforgalom elől. Aztán először végül csak egy június végi szombaton kerekeztem el arra, de akkor annyira megtetszett a dolog, hogy másnap rögtön repetáztam is.
A budai panoráma utolérhetetlen...
Igaz, vannak azért csúnya részletek is...
Balról jobbra a fent sárga téglalapokkal jelölt "csúnyaságok":
- A már múltkor megénekelt Hotel Clark a pesti oldalról meglehetősen otrombán néz ki és megerősít abban a véleményemben is, hogy a sötét szín nagyon rossz választás volt.
- A Hilton tetejére frissen felhúzott tetőbár is zavaró szerintem.
- Na és persze hírhedt SZOT szálló utódja a Rózsadomb tetején, kortárs építészetünk sok "remekének" egyik díszpéldánya.
A pesti oldal építészeti kavalkádja egyáltalán nem rossz...
Ennek aztán folytatása is lett. Bár nem minden hétvégén voltam itthon, de amikor igen, akkor szokásos bringaútvonallá avanzsált a teljes lezárt (illetve az én szemszögemből nézve inkább megnyitott) szakasz oda-vissza.
Az alsó rakparton sétálni jó?
Nagyon élveztem a dolgot, de azt be kell vallani, hogy jelen formájában a megnyitott rakpart leginkább a kerékpárosoknak, futóknak, görkorisoknak és hasonló "gyorsan mozgó" egyedeknek ideális. Lehet viszonylag akadálymentesen suhanni, közben élvezni a csodálatos dunai panorámát. Sétálni viszont nem annyira jó, mert gyakorlatilag a rakparton alig van árnyék, a betonozott felület pedig visszaveri a forróságot. Ennek megfelelően egyelőre a példaképnek tekintett párizsi Szajna parti hangulat elmaradt.
Fent: van, hogy többen vannak, de azért elég tipikus
Lent: Greenpeace demonstráció június 27-én
Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a rakpart lezárása (illetve megnyitása, ugyebár) rossz ötlet lenne. Csak azt kell látni, hogy ami az gépjárműveknek jó (nagy betonozott felület), az a sétáló, pihenő gyalogosoknak nem. Nekik árnyék kell, zöld, padok, vendéglátóhelyek, esetleg játszótér, ilyesmik. Ezeket persze nem lehet kialakítani, ha csak ideiglenesen vesszük el a rakpartot a gépjárműközlekedéstől, ahhoz egy sokkal radikálisabb, végleges döntés kell.
Vagy legalább valami ideiglenes megoldás...
A Nagy Büfékocsi (aka Food Truck) rejtély
Aztán július elején olvastam, hogy nyár végén lesznek majd büfékocsik is.
Ennek nagyon örültem, mert nagyjából valami ilyesmire gondoltam "ideiglenes megoldásként". Persze a fantáziám is beindult: talán a büfékocsik mellett kis teraszokat is kialakítanak majd, esetleg napernyőkkel, valahogy úgy, ahogy pl. a Dunaparty Megállónál. Egész pöpec helyet lehetne csinálni az alsó rakpartból és ezzel talán több embert is ki lehet majd csábítani!
Namármost nyaralásból illetve egyéb elfoglaltságból adódó szünet miatt csak augusztus másodikán sikerült újra eljutnom a rakpartra és kiváncsi voltam, kik lettek a büfékocsi pályázat nyertesei. Ahogy csalódottan konstatáltam, valószínűleg senki: a rakparton egy fia büfékocsit sem találtam. Először azt hittem, a hiba az én készülékemben van, de hazatérvén kis internetes kereséssel hamar kiderült, hogy nem: az eredeti hír szerint a büfékocsiknak már kint kellene lenniük.
Ehhez képest sehol semmi.
És persze magyarázat se: se a városháza, se a sajtó semmilyen hírt nem közölt arról, mi lett a beharangozott büfékocsi pályázat sorsa. Hm, én igazán drukkolok a fővárosnak, hogy abból a kevés pénzből és jogkörből, ami még van neki, sikerüljön egy kicsit jobbá tenni a várost, de úgy látom, itt a szokásos magyaros nekibuzdulásos slendriánkodás esete forog fenn. És persze azon sajtótermékek, amelyek nagy garral megírták a cikkeiket a várható Nagy Büfékocsi Kánaánról, esetleg utánajárhattak volna annak, hogy mindebből miért nem lett semmi.
Kár ezért, mert jó ötlet volt szerintem. csak ügye az ötlet nem elég, meg is kéne csinálni.
Frissítés (augusztus 15.): Lett hivatalos megerősítés is, nem lesznek büfékocsik. A 444 járt utána, az indoklás a romló járványhelyzet, illetve a jogi bizonytalanság. Ez utóbbi nem világos, hogy mit jelent, nekem inkább töketlenkedésfedezésnek tűnik, de végülis mindegy. A járványhelyzet meg valóban romlik valamelyest, az óvatosság tulajdonképp dicséretes, bár annak alapján, amit mondjuk a Balatonon tapasztaltam, nem sok önkormányzat mutat hasonló elővigyázatosságot.
Összegzés
Azért összességében a megnyitás szerintem még így is sikeres, a magam részéről támogatom. És persze fogok még arra bringázni a nyáron!